Pyhien rukoileminen

Ei Jumalasynnyttäjää pidä palvoa vaan ylistää autuaaksi kuten Kirkon kirja meitä kehoittaa.

Häntä ei myöskään pidä ylistää autuaaksi siitä syystä, että se olisi jokin ansiollinen hyvä teko Jumalan edessä.

Joo ja itse olen hyvin vaikuttunut ortodoksien jumalanpalveluselämän rikkaudesta täällä Nafplionissa. Tänäänkin kirkkojen kellot soivat lyhyin väliajoin ja KOVAA ja pitkään ja muistuttavat koko kaupungille, mikä on tärkeintä elämässä. Ilmapiiri on suorastaan kristinuskon kyllästämä, positiivisessa mielessä.

Minua ei hitustakaan häiritse se, että oma hengellinen elämäni ja teologiani varmaan moninkin tavoin eroaa ortodokseista. Uskonvanhurskausoppini kautta minun on hyvin helppoa pitää heitä täysvertaisina veljinäni ja sisarinani Kristuksessa.

Esirukouksien pyytäminen Jumalasynnyttäjältä on oikein ja arvokasta.

Ei kai kukaan kunnioita pyhiä tai harjoita muutakaan hurskautta kerätäksen “ansioita” Jumalan edessä. Tällainen ajattelu on suurimmalle osaa kristittyjä aivan vierasta. Vain tunnariluterilaiset puhuvat siitä, miten jotkut muut (esim katolilaiset) muka tekevät näin.

Pyhien kunnioitus ja siihen liittyvät tavat ovat etenkin Välimeren maissa kristillistä kansanperinnettä. Meillä Suomessa ei sellaista niinkään ole, koska kristinusko tuli maahamme niin myöhään ja reformaatio ja valistus pyyhkivät tapoja ja perinteitä pois. Myös ortodoksisella puolella Suomen Karjalassa pyhiin ihmisiin liittyvää kansanperinnettä on ollut aika vähän. Syynä tähän on ollut kielimuuri. Karjalaiset eivät osanneet venäjää eivätkä kirkkoslaavia… .

2 tykkäystä

No miksi sitten Mariaa rukoillaan?

Jos lainaat naapurilta suolaa, keräätkö ansioita naapurin edessä? Ajatus on melko pöljä.

1 tykkäys

Pyydetään hänen esirukouksiaan. Jumalanäiti on taivaan kuningatar. Jos ketä niin äitiään ainakin Kristus kuulee.

1 tykkäys

Ei ihminen voi olla Jumalan yläpuolella.

1 tykkäys

Ei niin kai kukaan kristitty niin ajattelekaan. :person_shrugging:

Ketä Kristus ei muka kuule?

D

Eikö tuosta Mauriinan viestistä sellaista voi päätellä? Kristus kuuntelee äitiään, äiti on siis ylempi ja vielä kuningatar, mikä nostaisi Marian vähintään samalle tasolle.

1 tykkäys

Kuulihan Kristus äitiään jo Kaanaan häissä. En tiedä onko missään monarkiassa kuningataräiti nokkimisjärjestyksessä kuningasta korkeampi.

Hän oli silloin alennettu ihmiseksi, vaikka oli myös Jumala ja ihmisenä kuuli äitiään. Nyt kun Hänet on ylennetty ylös kirkkauteen Isän oikealle puolelle, ei ole toista korkeampaa.

Kuuleehan hän toki myös meitä ihmisiä, varmaan Mariaakin samalla tavalla, mutta vain rukoustemme kautta. Niinpä pyhät taivaassakin rukoilevat ja ylistävät yksin kolmiyhteistä Jumalaa, eivät toisiaan.

Ei kuule, sillä Maria on aivan samoin kuin mekin, syntinen ihminen. Jos Jumala kuulee Mariaa niin hän kuulee häntä Pojassaan, hänen tähtensä, sillä Jeesuksen uhri on ainoa uhri, jonka rinnalla kaikki muut teot ovat mitättömiä.

2Piet 1:17: “Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: “Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt”.”

Ei ollut Kaanaan häissäkään toista korkeampaa. Ei kukaan sano, että olisi. :person_shrugging:

2 tykkäystä

Kyllä tuossa edesmenneiden pyhien rukoilemisissa kannattaisi mielestäni vähän pidättyväisempi olla. Varsinkaan kun Raamattu ei siihen näytä ohjeistavan.

Kauniisti sanottu, vaikka Totuus ei osallistu kauneuskilpailuihin!

Tähän yhdyn! Ollakseen pyhä, se toteutuu ihmisenä. Tarkoitan Mariaa!

Tulevat ylistämään, sillä vielä sinne ei ole korotettu muita kuin Jeesus!