No eivät ne nyt sentään aivan eriä ole, kun on mm. p. Georgios, Dimitrios, Romanos, Johannes Edelläkävijä, Helena jne. Isoimmat ikonit ovat tapahtumaikoneja. Ja kyllä suomalaiset pääsivät vaikuttamaan siihen, mitä seminaarin p. Johannes Teologin kirkon seiniin, kattoon ja ikonostaasiin maalattiin. Ikonit on valittu opetuksellisesta näkökulmasta, siksi siinä on yleisortodoksisesti merkittäviä pyhiä eikä niinkään paikallisesti merkittäviä pyhiä. Sellaisiahan on täällä vähän vaikea maalata, kun meillä ei ole ketään omia pyhiä.
Mutta aivan samoin kuin Suomessa ei muistella kaikkia kreikkalaisia pyhiä, ei heidänkään kirkkokalentereissaan ole mainintoja pyhistä Karjalan valistajista. Pyhittäjä Serafim Sarovilainen muistaakseni on Kreikankin kalenterissa. Mutta en mene hänestäkään vannomaan. Ainakin hän on Kreikassa jonkin verran tunnettu, sillä hänestä on julkaistu kirjoja kreikaksi.
Mauriina tietysti tietääkin, mutta kaikille luterilaisille tiedoksi: olipa pyhä kanonisoitu minkä tahansa ort. paikalliskirkon toimesta, on hän koko ortodoksisen kirkon pyhä, ei vain oman paikalliskirkkonsa pyhä.
On kuitenkin oma kysymyksensä, keitä pyhiä missäkin paikalliskirkossa muistellaan kultillisesti: siis hänestä ikoneja maalaten, häntä muistellen, hänen muistopäiväänsä juhlien, hänelle muistotropareita sepittäen jne. Hommahan menee niin, että jos joku henkilö koetaan pyhäksi, silloin häneltä aletaan pyytää esirukouksia, hänestä aletaan maalata ikoneja, häntä aletaan muistella jne. Tällöin syntyy tarve antaa hänestä hyvä todistus kanonisoimalla hänet.
Jos henkilöä ei aktiivisesti muistella, ei kanonisoinnillekaan ole tarvetta. Suomalainen luonne on kuitenkin sellainen, että täällä ei haluta tehdä mitään “turhaa”. Senpä takia suomalaiset eivät muistele ketään paikallista pyhää, koska suomalaisten mielestä henkilö pitäisi ensin kanonisoida ja sitten vasta on lupa muistella kultillisesti ja maalata ikoneja jne. Näin ollen ketään ei kanonisoida, koska ei ole muistokulttia, ja ketään ei muistella, koska ketään ei ole kanonisoitu. Suomalainen ei halua tehdä turhaa työtä pyytämällä esirukouksia henkilöltä, jota ei ole kanonisoitu. Ja vastaavasti ei haluta turhaan kanonisoida ketään, kun ketään ei kerran erityisemmin muistella eikä kenenkään kunnioittamisen ympärille ole muodostunut luontevaa kultillista muistelua.
Jos minkä tahansa ort. paikalliskirkon jossain päin maailmaa kanonisoiman pyhän muistopäivän troparit kuitenkin jostain löytyvät tai käännetään, niin silloin meidänkin on tosiaankin lupa luottaa siihen, että on ihan ok muistella ko., Suomessa tuntematonta pyhää.