Raamatun kohtien kommentointia

Mooseksesta ja Aadamista Joosuan kautta Messiaaseen.

Numbers: Joshua: The New Adam and Moses

Matteuksen evankeliumia on pidetty suurimpana lähteenä sille että Jeesus esitellään uutena, täyttymyksen tuovana Mooseksena.

Mooses antoi kymmenen käskyä - Jeesus antoi Autuuden julistukset.
Matteuksen evankeliumin viiden pääjakson on sanottu kuvaavan Viittä Mooseksen kirjaa.
Vuorisaarnassa on viisi kohtaa, joissa Jeesus havainnollistaa miten Jumalan valtakunnan uusi laki täydellistää Mooseksen lain.
Jeesus myös meni Jordaniin kastettavaksi, mikä oli Luvatun maan uuden valloittamisen ja Daavidin valtakunnan uudelleen asettamisen merkki. Mooses ei sinne asti päässyt vaan kuoli ennen Jordanin ylitystä.

Uusi Adam OK, uusi Mooses ei OK. Jeesus täytti lain puolestamme täydellisesti, aamen. Se mikä laissa on hyvää, sitä noudatettakoon armon alla vapaasti. Kaikki ei Mooseksen laissa ole hyvää yksityiskohdissaan. Rakkauden kaksoiskäsky on erittäin hyvää. Ken sen täyttää, kysyn vaan. Luterilaisilla on ohjeena aina voimassa Kymmenen käskyä selityksineen, tuntuu aluksi helpolta, mutta huh, huh.

Laki myös tappaa, muistettakoon.

(Roomalaiskirje 2)

1 tykkäys

Uusi Mooses sanoo, Uuden lain (käskyn) minä annan teille. Uudella Mooseksella on täydellistetty, täytetty laki, vanhalla Mooseksella oli täyttymätön laki.

1 tykkäys

On tarpeen ymmärtää psalmi 51, muutenkin kuin perisynnin todisteena, mitä se myös on.

Yhteenveto

PSALMI 51

Minä tunnustan syntini

1.Laulunjohtajalle. Daavidin psalmi,2.profeetta Natanin käytyä hänen luonaan sen vuoksi, että hän oli koskenut Batsebaan.3.Jumala, ole minulle armollinen hyvyydessäsi, pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden.4. Pese minut puhtaaksi rikoksestani ja anna lankeemukseni anteeksi.5. Minä tiedän pahat tekoni, minun syntini on aina minun edessäni.6.Sinua, sinua vastaan olen rikkonut, olen tehnyt vastoin sinun tahtoasi. Oikein teet, kun minua nuhtelet, ja syystä sinä minut tuomitset.7. Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun.8. Mutta sinä tahdot sisimpääni totuuden - ilmoita siis minulle viisautesi!9.Vihmo minut puhtaaksi iisopilla ja pese minut lunta valkeammaksi.10. Suo minun kuulla ilon ja riemun sana, elvytä mieli, jonka olet murtanut.11. Käännä katseesi pois synneistäni ja pyyhi minusta kaikki pahat tekoni.12. Jumala, luo minuun puhdas sydän ja uudista minut, anna vahva henki.13. Älä karkota minua kasvojesi edestä, älä ota minulta pois pyhää henkeäsi.14. Anna minulle jälleen pelastuksen riemu ja suo minun iloiten sinua seurata,15. niin opetan tiesi sinusta luopuneille, ja he palaavat sinun luoksesi.16. Jumala, pelastajani, päästä minut verivelasta, niin minä riemuiten ylistän hyvyyttäsi.17. Herra, avaa minun huuleni, niin suuni julistaa sinun kunniaasi.18.Jos toisin sinulle teurasuhrin, se ei sinua miellytä, polttouhriakaan et huoli.19. Murtunut mieli on minun uhrini, särkynyttä sydäntä et hylkää, Jumala.20.Osoita Siionille laupeutesi ja rakenna jälleen Jerusalemin muurit!21. Silloin otat taas vastaan määräuhrit, ja alttarille tuodaan teurashärät.

Eikö Jeesuksen sijaiselämästä, evankeliumista, ole paljon tärkeämpi puhua kuin hänestä uutena Mooseksena lain antajana? Sitäpaitsi Jumala hautasi Mooseksen, eikä hänen hautapaikkaansa tiedetä vielä tänäkään päivänä. Eikö anneta Mooseksen levätä rauhassa, eikä yritetä enää kaivaa häntä esiin?

1 tykkäys

Itse pidän näistä analogioista. Ei niihin koko Raamatun tulkinta tyhjene, mutta noin niin kuin Raamatun kokonaisuuksien hallitsemisen välineenä varsin käyttökelpoisia.

No pidä sinä Jeesusta esikuvana, lakina, ihan vapaasti, minä pitäydyn evankeliumiin, hänen sijaiselämäänsä, jossa hän on lain täytttäjä minun sijassani.

Riita poikki ja kompromissi: otetaan molemmat! Jeesus on sekä lain täyttäjä että lain julistaja, sekä pelastaja että esikuva.

2 tykkäystä

@Diakoni jo viestissään kuvasi hyvin Mooseksen ja Jeesuksen typologista yhteyttä, jossa oleellista on luvattuun maahan vieminen. Mitä sitten tulee tähän:

niin Raamattu on varsin eksplisiittisesti samaa mieltä:

Joh. 14:15 Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni.

1. Joh. 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.

Leif “Lefa” Nummela juuri saarnasi meille kansanläheteille hyvin tästä aiheesta lähimmäisen sunnuntaina:

Ja Solat pätevät tietenkin. Pelastus on yksin armosta jne.

Joo. Lefa vähän lauantai-iltana kyseli että mistäs puhuisin huomenna saarnassa. Olisi ollut korrektia mainita että “Diakonihan tuossa viime hetkillä keksi että…”

D

Mooses ilmestyi Elian kanssa Jeesuksen seurassa. Ei Mooses ole Jumalalle kuollut. “Jo ennen kuin Abraham oli, Minä olen”. Tämä tarkoittaa myös Moosesta.

On ihan luvallista puhua Raamatun typologioista. Toki niistä voi puhua niin päin, että Jeesus on Mooseksen esikuva. Meillä on lupa lukea Vanhaa testamenttia jeesuksen läpi.

D

Ensimmäinen, samalla ilmeisin ia karkein tapa sekoittaa keskenään laki ia evankeliumi on tehdä paavilaisten. so- cinolaisten ja järkeisoppineitten tavoin Kristuksesta uusi Mooses eli lainantaja ja näin evankeliumista tekojen oppi ja sitä vastoin paavilaisten tavoin tuomita ja kirota ne, jotka opettavat evankeliumista, että se on sanoma Jumalan vapaas- ta armosta Kristuksessa.
Otamme kaksi todistetta siitä, että paavilaiset tekevät näin. Kuten tunnettua. alkoi kaksi kuukautta ennen Lutherin kuolemaa Tridentin kirkolliskokous, jonka tarkoituksena oli jälleenrakentaa paavikunta niiden kuolettavien haavojen jälkeen, joita Lutherin uskonpuhdistus sille oli tuottanut.
Conc. Trid. Sess. IV lausuu: "Korkeasti pyhä, ekumeeninen ja yleinen Pyhässä Hengessä oikein kokoontunut Tridentin kirkollisko- kous… alati asettaen päämääräkseen sen, että harhojen poistamisen jälkeen kirkossa säilyisi evankeliumin puhtaus; se nimittäin, mikä ennakolta on profeettojen kautta pyhissä kirjoituksissa luvattu ja minkä meidän Herramme Jeesus Kristus, Jumalan Poika, omalla suullaan on ensin julistanut ja sitten antanut käskyn sitä, että sitä hnen apostoliensa kautta on saarnattava kaikille luoduille sekä kai- ken pelastustotuuden lahteeksi että siveelliseksi ohjeeksi."jne.
Alkuhan ei tässä kuulosta niinkään kauhealta. Koko tuo vasta- kristillinen konnien joukkokunta puhuu myös siitä, että evankeliumi sisältää terveellisiä oppeja, mutta heti he lisäävät, että se antaa myös siveellisyyttä koskevia määräyksiä. Sitä juuri Kristus muka on tahto- nut sanoessan: “Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evanke- liumia kaikille Juoduille” (Mark. 16:15).

Syntien anteeksiantamus vapaasta armosta Jeesuksen Kristuksen tähden.
taa ets] pác hát sat
Jos siis joku ajattelee, että Kristus on uusi lainantaja ja että hän on ilmoittanut meille uusia lakeja, hän panee mitättömäksi koko Kris- tinuskon Siinähän juuri kristinusko eroaa kaikista muista maailman uskonnoista. Kaikki muut uskonnot sanovat: Sellainen ja sellainen on oltava, niită ja niită tekoja sinun on suoritettava, jos tahdot päästä taivaaseen. Mutta kristinusko sanoo: “Sinä olet kadotettu ia sinun tuomittu syntinen etkä voi itse pelastaa itseäsi! Mutta ala silti joudu epätoivoon! On olemassa se, joka on hankkinut sinulle autuuden! Kristus on avannut sinulle taivaan portit ja huutaa sinulle: Tule, kaikki on valmiina! Tule häihin!” Siksi Kristus myös Sanoo: “Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Minä olen tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä on kadonnut. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, yaan syntisiä parannukseen.”

Missä Herran Jeesuksen näemmekin, hän on syntisten ympä- rõimä, ja hànen takanaan seisovat fariseukset väijymässä. Mutta isoavina ja janoavina piirittävät syntiset häntä; he uskaltautuivat hä- nen tykönsä, vaikka jumalallinen majesteetti loisti hänen kasvois- taan, ja saivat luottamuksen häneen. Katkerina fariseukset sanovat: “Tämä ottaa vastaan syntisiä ja syö heidän kanssaan”. Herra kuulee sen, ja vaikka hän ei olisi sitä kuullutkaan, olisi hän sen kuitenkin tietănyt. Mită Herra silloin tekee? Han ei kãy puolustautumaan, hän ei sano: “En tahdo ottaa vastaan syntisiä, vaan hurskaita”, vaan hän vahvistaa heidän sanansa vakuuttamalla, että hän tahtoo ottaa synti- siä vastaan, ja osoittaa sen heille vertauksella kadonneesta lampaasta Paimen ottaa huostaansa kadonneen lampaan, vaikka se olisi kuinka- kin raadeltu ja haavoittunut; hấn nostaa sen olalleen ia kantaa kotin iloiten. Vielä hän selittää suhtautumistaan esittämällä vertauksen hukkuneesta rahasta. Nainen etsii rahaansa kaikkialta talosta, etsii törkyjen joukosta, ja kun hän on sen löytänyt, hän kutsuu ystävättä- rensä ja sanoo: “Iloitkaa kanssani; minä olen löytänyt rahan, jonka olin hukannut”. Sitten Herra liittää tähän viela iki-ihanan vertauksen tuhlaajapojasta. Tässä hän siis tahtoo sanoa: Tamä on minun oppini: minä olen tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä on kadonnut, ettei…

Jos tarkastelette koko Jeesuksen elämää, niin huomaatte, hän kiertele ylvään filosofin ja moralistin tavoin, jolla on ympärillään pelkkiä siveyssankareita, joille hän opettaa, kuinka he voivat saavut-

Otin kameralla kuvan ja siitä kopion, niin ei onnistu ihan täydellisesti Waltherin laki ja evankeliumi kirjasta alkaen 83 sivulta

2 tykkäystä

Samaa mieltä. Se joka haluaa elää pahuudessa ja vääryydessä tahallisesti lähimmäisiään vahingoittaen, ei ole koskaan tullut todelliseen mielenmuutokseen.

Sen sijaan tuo on aivan liian yksioikoista. Aito mielenmuutos vaikuttaa halun hyvään, mutta rakkaus on Hengen hedelmää.

Absoluuttinen armo pätee. Tiellä voidaan kompuroida ja varmasti jokainen niin ajoittain tekeekin, mutta Jumala pysyy uskollisena niitä kohtaan, jotka Jeesuksen kautta häneen turvautuvat.

“Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,” (Room 5:1)

1 tykkäys

Piti ihan tarkistaa, miten Tunnustuksessa lain kolmannesta käytöstä lausutaan. Sen perusteella ei pitäisi luterilaisenkaan kavahtaa, jos lakia joskus saarnataan ja se vähän särähtää. Yleensä ja suositellusti aina mainitaan lain jälkeen myös evankeliumi, johon säikähtäneet sielut saavat paeta.

https://tunnustuskirjat.fi/yo/t6.html

2 tykkäystä

Kirjoitin näin pari päivää sitten. Mun mielestä tämä viimeisin keskustelu Jeesuksesta uutena Mooseksena on hyvä esimerkki siitä, mitä tarkoitin. Paljon vedotaan juurikin kirkkojen tunnustuksiin tai perustajiin tai vastaaviin. Harva vetoaa esimerkiksi mihinkään kommentaariin.

En tarkoita, että tämä olisi automaattisesti huono tai paha asia. Oman ajatteluni mukaan Raamattu on nimenomaan kirkon kirja ja kirkolla on siksi myös ylin auktoriteetti sitä tulkita. Siksi on ihan hyväksyttävää pitäytyä esimerkiksi kirkon virallisiin oppeihin ja tulkintoihin. Minusta samalla olisi kuitenkin hyvä tiedostaa se, että se ei kuitenkaan ole ns. koko totuus, vaan että Raamatusta on enempäänkin.

Itse en kuitenkaan puhuisi “lain käytöstä”, koska se helposti nyrjäyttää uskovankin “kirjaimen alle” ja hengellisiin suorituksiin ja kuuliaisuus-uskonnollisuuteen. Puhuisin mieluummin rakastavan Jumalan elämänohjeistuksesta lastensa hyväksi.

2 tykkäystä

Kristus ei tässä analogiassa Mooseksesta ole toinen Mooseksen kaltainen lainantaja vaan lain täydellistäjä ja täyttäjä, niin kuin hän itsekin sanoo. “En minä ole tullut kumoamaan…”
Mooseksen antama laki ei ollut täydellistetty eikä täytetty laki. Siksi Kristus on uusi Mooses, lopullinen versio Mooseksesta. Kristus vei ihmisen loppuun asti ikuiseen luvattuun maahan jossa vallitsee rakkauden laki. Mutta tämä tästä. Ei tällaista analogiaa ole pakko käyttää, jos se ei jonkun ajattelun apuvälineeksi käy, tai jos se tuntuu pahalta.

Näihin “uusi sitä ja uusi tätä” -analogioihin sisältyy opetus siitä, että Jumalan ilmoitus on täydellinen vasta Kristuksessa. Ilmoitettu on ennenkin mutta vasta uusi ja lopullinen ilmoitus on täydellinen.

Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla, mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä on myös luonut maailmat.

Voi olla että joku ajattelee Kristuksen olevan uusi lainantaja, mutta Raamatun tulkinnan välineenä “Uusi Mooses”-analogia ei sitä opeta, ei kirkkoisien kirjoituksissa, eikä myöhemmin.

Tällaisen analogian käyttäminen ei kuitenkaan ole hyväksi, koska ihmiset ovat luonnostaan taipuvaisia ajattelemaan tällaisen kuullessaan lakia tienä pelastukseen, vaikka minä kyllä ymmärrän analogiasi. Jo kielellisesti ja jopa sisällöllisesti virke “Jeesus on uusi Mooses” antavat väärän signaalin, koska Jeesus ei ole uusi Mooses. Raamattu ei tällaista opeta. Tällaisten analogioiden käyttöön sisältyy siten vaaransa, enkä niitä suosittelisi käytettävän. Aadam oli kyllä Jeesuksen esikuva (Room.5:14), koska Aadam oli synnin sijainen ja Jeesus kuuliaisuuden, uuden ihmisen sijainen, molemmat kantaisiä, joista ensimmäisestä polveutui langennut ihmiskunta ja jälkimmäisestä uusi ihmiskunta. Näistä jompaan kumpaan kuuluu jokainen ihminen. Minä pitäydyn Jeesuksen sijaiselämään uskossa häneen identifioiden Hengessä itseni Jeesuksen sijaiselämään aina kasteestani lähtien, vaikka kompuroinkin joka päivä sanoin, ajatuksin ja teoin synnin vielä riippuessa minussa kiinni. Mutta tämä oli nyt tässä minun osaltani.

2 tykkäystä

Se johtuu siitä, että ihmisille on opetettu laista väärin, ei laista itsestään. Siitä voi opettaa myös pois.

D

1 tykkäys

Niin kuin olen usein sanonut, että itse en ole taipuvainen tuollaiseen, enkä ole synneistäni tuskailevaa tyyppiä persoonana, joten minulle tuo on ollut hyvä ajattelun väline. Kysymys on siitä että uutena Mooseksena Jeesus johtaa minut läpi Punaisen meren ja aavikon. Ei kuole Jordanin tuolle puolen vaan menee läpi, vie minut läpi ja antaa lain minun sydämeeni hänen sydämessään.

Minulle tämä on tosiaan oikein hyvä malli. Ilman selkeää puhetta Jeesuksen antamasta uudesta laista jonka hän kirjoittaa sydämeni tauluun olisin täysin synnintunnoton, mutta Jeesuksen antama laki antaa moraalisen kompassin.

Joidenkin Raamatun tutkijoiden mielestä opettaa. Ylempänä kirjoitin siitä.

Tämä on luultavasti ollut juutalaisuudessa kasvaneille ensimmäisille kristityille hyvin luonteva tapa selittää Jeesuksen messiaanista tehtävää.

2 tykkäystä