Ensimmäinen, samalla ilmeisin ia karkein tapa sekoittaa keskenään laki ia evankeliumi on tehdä paavilaisten. so- cinolaisten ja järkeisoppineitten tavoin Kristuksesta uusi Mooses eli lainantaja ja näin evankeliumista tekojen oppi ja sitä vastoin paavilaisten tavoin tuomita ja kirota ne, jotka opettavat evankeliumista, että se on sanoma Jumalan vapaas- ta armosta Kristuksessa.
Otamme kaksi todistetta siitä, että paavilaiset tekevät näin. Kuten tunnettua. alkoi kaksi kuukautta ennen Lutherin kuolemaa Tridentin kirkolliskokous, jonka tarkoituksena oli jälleenrakentaa paavikunta niiden kuolettavien haavojen jälkeen, joita Lutherin uskonpuhdistus sille oli tuottanut.
Conc. Trid. Sess. IV lausuu: "Korkeasti pyhä, ekumeeninen ja yleinen Pyhässä Hengessä oikein kokoontunut Tridentin kirkollisko- kous… alati asettaen päämääräkseen sen, että harhojen poistamisen jälkeen kirkossa säilyisi evankeliumin puhtaus; se nimittäin, mikä ennakolta on profeettojen kautta pyhissä kirjoituksissa luvattu ja minkä meidän Herramme Jeesus Kristus, Jumalan Poika, omalla suullaan on ensin julistanut ja sitten antanut käskyn sitä, että sitä hnen apostoliensa kautta on saarnattava kaikille luoduille sekä kai- ken pelastustotuuden lahteeksi että siveelliseksi ohjeeksi."jne.
Alkuhan ei tässä kuulosta niinkään kauhealta. Koko tuo vasta- kristillinen konnien joukkokunta puhuu myös siitä, että evankeliumi sisältää terveellisiä oppeja, mutta heti he lisäävät, että se antaa myös siveellisyyttä koskevia määräyksiä. Sitä juuri Kristus muka on tahto- nut sanoessan: “Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evanke- liumia kaikille Juoduille” (Mark. 16:15).
Syntien anteeksiantamus vapaasta armosta Jeesuksen Kristuksen tähden.
taa ets] pác hát sat
Jos siis joku ajattelee, että Kristus on uusi lainantaja ja että hän on ilmoittanut meille uusia lakeja, hän panee mitättömäksi koko Kris- tinuskon Siinähän juuri kristinusko eroaa kaikista muista maailman uskonnoista. Kaikki muut uskonnot sanovat: Sellainen ja sellainen on oltava, niită ja niită tekoja sinun on suoritettava, jos tahdot päästä taivaaseen. Mutta kristinusko sanoo: “Sinä olet kadotettu ia sinun tuomittu syntinen etkä voi itse pelastaa itseäsi! Mutta ala silti joudu epätoivoon! On olemassa se, joka on hankkinut sinulle autuuden! Kristus on avannut sinulle taivaan portit ja huutaa sinulle: Tule, kaikki on valmiina! Tule häihin!” Siksi Kristus myös Sanoo: “Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Minä olen tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä on kadonnut. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, yaan syntisiä parannukseen.”
Missä Herran Jeesuksen näemmekin, hän on syntisten ympä- rõimä, ja hànen takanaan seisovat fariseukset väijymässä. Mutta isoavina ja janoavina piirittävät syntiset häntä; he uskaltautuivat hä- nen tykönsä, vaikka jumalallinen majesteetti loisti hänen kasvois- taan, ja saivat luottamuksen häneen. Katkerina fariseukset sanovat: “Tämä ottaa vastaan syntisiä ja syö heidän kanssaan”. Herra kuulee sen, ja vaikka hän ei olisi sitä kuullutkaan, olisi hän sen kuitenkin tietănyt. Mită Herra silloin tekee? Han ei kãy puolustautumaan, hän ei sano: “En tahdo ottaa vastaan syntisiä, vaan hurskaita”, vaan hän vahvistaa heidän sanansa vakuuttamalla, että hän tahtoo ottaa synti- siä vastaan, ja osoittaa sen heille vertauksella kadonneesta lampaasta Paimen ottaa huostaansa kadonneen lampaan, vaikka se olisi kuinka- kin raadeltu ja haavoittunut; hấn nostaa sen olalleen ia kantaa kotin iloiten. Vielä hän selittää suhtautumistaan esittämällä vertauksen hukkuneesta rahasta. Nainen etsii rahaansa kaikkialta talosta, etsii törkyjen joukosta, ja kun hän on sen löytänyt, hän kutsuu ystävättä- rensä ja sanoo: “Iloitkaa kanssani; minä olen löytänyt rahan, jonka olin hukannut”. Sitten Herra liittää tähän viela iki-ihanan vertauksen tuhlaajapojasta. Tässä hän siis tahtoo sanoa: Tamä on minun oppini: minä olen tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä on kadonnut, ettei…
Jos tarkastelette koko Jeesuksen elämää, niin huomaatte, hän kiertele ylvään filosofin ja moralistin tavoin, jolla on ympärillään pelkkiä siveyssankareita, joille hän opettaa, kuinka he voivat saavut-
Otin kameralla kuvan ja siitä kopion, niin ei onnistu ihan täydellisesti Waltherin laki ja evankeliumi kirjasta alkaen 83 sivulta