Raamatun lukeminen

Tulkinta isiltä, eri tulkinta kuin isiltä ja waren näkemys ja google. Mitä yrität sanoa.

En mitään. Pidä hyvänäsi. Vältyit vastaamasta taas. En jaksa.

D

6 tykkäystä

Onelinereita, @Leijona… Voisitko kirjoittaa pidemmin?

1 tykkäys

Apt. 14:8-15

Yhteenveto

8 Lystrassa oli mies, joka syntymästään saakka oli ollut rampa, jaloistaan voimaton, eikä ollut koskaan kyennyt kävelemään.
9 Mies istui kuuntelemassa Paavalin puhetta, kun Paavalin katse pysähtyi häneen. Paavali huomasi, että mies uskoi voivansa parantua.
10 Hän sanoi kovalla äänellä: “Nouse seisomaan! Oikaise jalkasi.” Mies hypähti pystyyn ja käveli.
11 Kun ihmiset näkivät, mitä Paavali oli tehnyt, he huusivat lykaonian kielellä: “Jumalat ovat ihmishahmossa tulleet alas meidän luoksemme!”
12 He kutsuivat Barnabasta Zeukseksi, Paavalia taas Hermekseksi, koska hän oli heistä kahdesta se, joka puhui.
13 Kaupungin ulkopuolella olevan Zeuksen temppelin pappi toi härkiä ja seppeleitä portille toimittaakseen uhrin yhdessä väkijoukon kanssa.
14 Mutta kun apostolit, Barnabas ja Paavali, kuulivat tästä, he repäisivät vaatteensa ja ryntäsivät väkijoukon keskelle huutaen:
15 "Mitä te oikein teette? Ihmisiä me vain olemme, samanlaisia kuin te. Me julistamme teille hyvää sanomaa ja kehotamme teitä luopumaan näistä tyhjänpäiväisistä jumalista ja kääntymään elävän Jumalan puoleen, hänen, joka on luonut taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on.

Minua vähän vaivaa, miksi tuossa on mainittu, että he sanoivat jotain lykaonian kielellä. Ilmeisesti he kuitenkin ymmärsivät Paavalin ja Barnabaan kieltä (mitä se sitten olikaan, en ole kauhean hyvä näissä). Jos P ja B olisivat olleet Jumalia, niin olisivathan he ymmärtäneet vierasta kieltäkin.

Se lykaonia oli paikallisten asukkainen äidinkieli, jota Paavali ja Barnabas eivät ymmärtäneet. Kuitenkin väki ymmärsi kreikkaa, jota P ja B puhuivat. Kieli mainitaan, koska se vaikuttaa tapahtumien kulkuun: paikallista kieltä ymmärtämättömät P ja B eivät ensin hoksaa, mitä on tekeillä, ja Zeuksen pappi ehtii melko pitkälle kulttitoimissaan, ennen kuin P ja B tajuavat tilanteen ja ehtivät protestoimaan.

2 tykkäystä

Apostolista uskoa tunnustavan tulisi tuntea Raamattu, mikä merkitsee sitä, että yksittäisen kohdan sijasta ottaa huomioon kaikki kohdat kustakin kysymyksestä. Koska Raamattua ei tässä tarkoituksessa useinkaan edes yritetä vilpittömästi tutkia, on lopputulos maailmassa nähtävissä.

Vrt.

  1. Kor. 4:
    6 Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän:“Ei yli sen, mikä kirjoitettu on”, ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.

Jos jaksaa lukea artikkeleita, joissa tarjotaan tyypillisesti “avaimia” Raamattuun tms. usein edes viittaamatta Raamattuun, jaksaa kyllä niiden sijasta käyttää rajalliset voimansa itse Jumalan sanan tutkimiseen.

Joh.8:
31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: “Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi”.

Jos lukee Uutta Testamenttia n. 1 sivun päivässä, se menee n. 1 vuodessa läpi. Nykyaikana Raamattu on 1. klikkauksen päässä lukemattomilla kielillä. Esim.

https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

Kyse on siitä, kuuleeko ihmiskunta vai onko kuulematta. Monilla on mielestään parempaakin tekemistä. Kuten kirkkokunnilla…

Hyvin sanottu. Näinhän se on. Meillä on kyllä lukemattomia mahdollisuuksia tutustua Raamattuun. Yksi helpoimpia on kuunnella http://rkk-sansa.net/kuuntele/ Jukka Norvannon mielenkiintoisesti ja monipuolisesti tehtyä Raamattu kannesta kanteen -ohjelmaa. Samoin raamatunlukuohjelmia on valita asti. Itse olen kiitollinen sille, joka vinkkasi minulle Hetkinen – Raamatunlukijain Liitto eli Hetkinen Raamatun lukemiseen. Luen siitä säännöllisesti vain sen yhden kohdan, johon on laitettu myös selitys. Selitys motivoi lukemaan ja myös se, ettei ole liikaa yhdelle päivälle. Ei ole järjeä jättää lukematta, kun “ei ehdi”, koska sen vertaisen kyllä ehtii vaikka olisi kuinka kiire. Olen huomannut, että toisinaan tulee luettua muitakin kohtia Raamatusta ihan tuon lisäksi. Ei varmaan tulisi luettua, ellei olisi selvä ohjelma.

Huomaan kyllä, että siitä oppii ja samoin tältä foorumilta saa paljon hyviä vinkkejä ja tietoa Raamatusta. Ei riitä, että tiedän rakkauden kaksoiskäskyn ja että se on siinä. Varsinkin nyt, kun elämme koko ajan monikulttuurisemmaksi menevässä maailmassa, niin sitä suuremmalla syyllä on hyvä tuntea oma Pyhä kirjansa.

Olen kuunnellut Raamattupodi - 365 päivää, jossa luetaan raamattu läpi vuodessa. Nyt on juuri vaihtumassa huhtikuu, eli kolmasosa takana. Täytyy kyllä myöntää, että ajoittain on raskasta kuunneltavaa. Huokaisen helpotuksesta, kun 4. Mooseksen kirja on takana. Tosin 3. oli pahempi, en sitä kyllä kyennyt kuuntelemaan ilman, että ajatus olisi harhautunut.

3 tykkäystä

Minä sain jo kirjastosta sen Antti Laaton kirjoittaman Vanhan Testamentin selitysraamattu 1 Laki. Sitä on suorastaan mukaansatempaavaa lukea. Vaikka siinä on paljon viittauksia, niin silti kokonaisuus pysyy kasassa. Luen sieltä täältä kohtia, jotka kiinnostavat. Yksi kiinnostava asia liittyy syntiinlankeemukseen.

“Rabbien tulkinnan mukaan (Abot de Rabbi Natan A luku 1) Aadam, joka oli saanut Jumalalta varoituksen olla syömästä puusta, tarkensi käskyä Eevalle tekemällä lisäyksen, ettei puuhun saanut edes koskea. Käärme osoitti Eevalle, että hän voi koskea puuhun eikä kuole. Eeva alkoi siksi epäillä kaikkea sitä, mitä Adam oli hänelle opettanut. Hän koski puuhun ja sen jälkeen otti hedelmän ja söi. Näin lankeemus johtuikin siitä, että Aadam oli tehnyt lisäyksen Jumalan käskyyn suojellakseen Eevaa pahalta!”

1 tykkäys

:grinning: Oletko siis kuunnellut tuota ihan vain siihen keskittyen, vai muiden askareiden lomassa, esim. autoa ajaessa?

Voisin kuvitella, että “taustamusiikkina” tuo voisi mennä ihan mukavasti, mutta että erikseen istuisin alas kuuntelemaan raamatunlukua joka päivä, tuntuisi varmasti raskaalta. Mieluummin itse lukisin tekstiä, mutta harvoinpa sitäkään nykyisin tulee tehtyä, ainakaan pidempiä pätkiä. Yksittäisiä raamatunkohtia tulee tarkastettua monta kertaa viikossa.

Juice Leskinen, sanataiteilija, on todennut Raamatun lukemisesta: “Joskus tulee vertailleeksi hotelleissa Gideoneja, ihan vaan kielen takia, kun nehän ovat kaksikielisiä. Katson miten on käännetty ja miten vanhalla englannilla sanotaan joitain asioita. Minä luen Raamattua niinkuin romaania.”

2 tykkäystä

Pääasiassa mm. kuntosalilla tai kävelylenkillä kuntopolulla. Silloin tekeminen ei vaadi keskittymistä, vaan voi paneutua kuuntelemiseen. Esim. 1. ja 2. Mooseksen kirja olivat kiehtovia kuunnella, mutta 3 Mooseksen kirja on kyllä äärimmäisen pitkäveteinen. Evankeliumit taas mukavia ja kiinnostavia. Nyt Korinttolaiskirjeet osin sellaisia, että mieli herpaantuu.

Juice jatkoi samaa juttua vertaamalla KJV:ta ja Suomalaista Raamattua: "Englanniksi sanotaan Thou shall not, suomeksi Älä, ihan kuin joku kutittaisi ja reaktio olisi “Älä”.

Juicen arvo on laskenut omissa silmissäni vuosien mittaan. Vanhat iskee yhä. Ajan henki on jo poistunut kuuntelulistaltani ja kaikki sen jälkeen.

D.

Mielestäni hyvä raamatunselityssivusto on luterilaiselle pastorilla Kimmo Malisella. Hän käy läpi eri Raamatun kirjoja ja opettaa niistä hyvin. Kohdasta valikko pääsee lukemaan selityksiä.

http://raamattuajassamme.fi

1 tykkäys

Martti Lutheria ei Raamatun selittäjänä voita kukaan. Hänen selityksensä vaan ovat niin ylivoimaisia.

Lisäsin sivun omiin kirjanmerkkeihini. Minusta on tärkeää, että myös nykyaikana on raamatunselittäjiä, jotka voivat peilata Raamatun totuuksia tähän päivään. Lutherin jälkeen on tapahtunut maailmassa tosi monenlaista.

1 tykkäys

Tänään sain kuunneltua raamatun loppuun! Autossa satoja kilometrejä yksinäistä taivalta, joten viimeiset jäljellä olevat jaksot sopivat mukavasti kuunneltavaksi ajomatkan aikana. Nyt raamattu on siis käyty kertaalleen läpi :blush:

3 tykkäystä

Enpä ole Raamattua juuri lukenut. Uuden testamentin olen joskus käynyt läpi. Uuden käännöksen (-92) lukeminen on edelleen kesken - kirjeissä mennään…Siis Uudesta testamentista on edelleen kyse, Wanhan olen rauhaan jättänyt - kaikkina käännöksinä…

Eikö edes psalmit kolahda? Kristillisen kirkon tärkeimpiä jumalanpalvelustekstejä.

1 tykkäys