Raamatun lukeminen

Minulle Vanha testamentti alkoi elämään vasta 15 vuotta sitten ja silloin erityisesti Aikakirjojen, Kunningastenkirjojen ja Samuelinkiriojen kautta. Tätä ennen en tuntenut kuin hiukan 1.Mooseksen kirjan alkua. Lisäksi kun sain em. VT:n kirjojen lisäksi myös UT:n Heprealaiskirjeestä hyvää opetusta, joka on tavallaan VT:n selitystä, avautui VT lisää. Pidän VT:a erittäin kiinnostavana ja myös hyvin tärkeänä mm. laajuutensa vuoksi. Siinä Jumalan työt tulevat hyvin ilmi hiukan erilaisin painotuksin, kuin UT:ssa.

Kuuntelin kokeeksi Spotifystä mainitsemasi raamattupodcastin. Siinähän luetaan samalla useammasta paikasta Raamatusta sekaisin. Miten koit, liittyvätkö osaset jotenkin toisiinsa, vai ovatko ne vain valittu mukaan irrallisina? Avainmedialla on vastaava raamatunluenta netissä, jossa vain luetaan Raamattua kirja kerrallaan ja olen sitä jonkin verran kuunnellut. Ääniraamattu - Tule uskoon

Sansan Raamattu kannesta kanteen -Apple-sovellus on harmillisesti sössitty rikki muutama viikko sitten, eikä sitä ole saatu korjatuksi. Suurin osa äänitiedostoista ei enää avaudu lukuunottamatta 1.ja 2. Moos. Androidilla ja suoraan nettisivuilta kuunnellessa ongelmaa ei ole. https://rkk-sansa.net/kuuntele/
Olen antanut palautetta sähköpostilla ja Facebookin kautta, mutta vastausta ei ole saatu, paitsi että luvataan syksyksi uusi sovellus. Siihen asti täytyy sitten tyytyä selaimen kautta kuunteluun. Ja tietysti radiosta aamuin illoin ja välillä yölläkin lähes säännöllisesti jo yli kymmenen vuotta.

1 tykkäys

Suosittelen tutustumista vanhaan testamenttiin Jukka Norvannon opastuksella https://rkk-sansa.net/kuuntele/. Minusta vanhaa testamenttia suotta hyljeksitään. Leif Nummela on kirjoittanut kirjan nimeltä Raamatun punainen lanka ja sekin kannattaa lukea. En ole itsekään läpi lukenut Raamattua, mutta sen verran kuitenkin, että ymmärrän, että Vanha Testamentti syventää Uuden Testamentin ymmärtämistä. Jos ikää riittää, niin ehkä saan vielä joskus Raamatun läpi luetuksi.

2 tykkäystä

Olen kokenut VT:n lukemisen välttämättömäksi UT:n ymmärtämiselle. AInakin itselleni se avautuu joka päivä uudestaan VT:a vasten. PIdän raamattutunteja ja vaikka luemme UT:a, niin huomaan jatkuvasti viittavani VT:iin.

D

3 tykkäystä

Psalmit toki kolahtavat! Hetkipalveluksia olen ajoittain lukenut ja nehän pohjautuvat pitkälti juuri psalmeihin.

2 tykkäystä

Oikein!

Pietarin saarnasta lähtien julistus perustui Vanhan Testamentin kirjoituksiin. Mm. Paavalin kirjeet tulivat Seurakunnalle ohjeeksi, rohkaisuksi armoon perustuvan Ec-clesian tilassa. Kuin myös Jeesuksen kirjoitukset Vähä-Aasia seitsemälle paikallisseurakunnalle. - Armo ja muusta, juutalaisuudesta ensin, uloskutsutut oli VT:n ilmoitus, kuten Pyhän Hengen kastekin.

Corneliuksen talossa Pietari ja Filippus Gazan tiellä evankelioivat Vanhan testamentin kirjoitusten perusteella. Eli mitään ei ole muuttunut.

Raamatun läpi lukemisen yrittämisessä olen kokenut suurimmaksi haasteeksi jaksaa/sietää/ymmärtää VT:n toistuvien sota- ja tappokertomusten merkitystä meille. Toki sukuluettelot tulee myös pompittua noin niin kuin sinne päin…
Ehkä selitysteokset auttaisivat asiaa.
Toisaalta olen päätynyt sellaiseen ajatteluun, että Raamattua on myös hyvä lukea siten että ei ole liian valmiiksi pureskellun selityksen suodattamaa. Eli perinteisellä “mitä tällä sanotaan minulle nyt” - metodilla. Raamattupiirissä kyllä aina haetaan mielellään selityksiä pohdintojen tueksi, ja se monesti avaa, toisinaan ei.
Uusi testamentti on erittäin kannatettavaa lukea luku tai jopa kirja kerrallaan, sillä siten tutut jakeet asettuvat oikeaan asemaansa. Kirkkomme jumalanpalveluksissa toistuvat tietyt tekstit, joten ne ovat tuttuja vuosikymmnenten vahvistamina. Toisaalta erittäin vähän luetaan jumalanpalveluksissa esim. Apostolien tekoja. Ja vanhaa testamenttiakin, paitsi psalmeja ja jotain Jesajaa ja muita profeettoja. Siksi on tärkeää katsoa ainakin joskus pitempiä jaksoja vanhasta, joka todellakin on kaiken perusta uudessa testamentissa. Tykkään systeemistä, jossa on vuorotellen uutta ja vanhaa testamenttia.

Rehellisesti on silti sanottava, että onhan tuo Israelin kansan erityisasema ja siihen liittyvät muiden kansojen suruton surmaaminen, sekä myös tietty raakuus paimentolaisvaiheen kertomuksissa aika vaikea pala - jos on tottunut ajattelemaan että Raamattu on Jumalan sanaa kokonaan.

Mutta toinen puoli asiaa on se, että on hienoa nähdä miten ydinkertomus on sittenkin ehjä. Kristus on läsnä alusta asti. Jumalan kutsu ja sen vastustaminen, hänen kansansa jatkuva rimpuilu ja petturuus. Tämä on kaikki niin perustavaa, kaikelle. Synti ja armo. Messias-ennustukset ja täyttymys Jeesuksessa.
Raamatun tärkein viesti on kirkas, vaikka sen ympärillä on kaikenlaista inhimillistä krääsää.

2 tykkäystä

Testamenttien sekakäyttö on tosiaan mielekkäin tapa lukea Raamattua. Uusi ilman Vanhaa jää monessa kohtaa epäselväksi tai pinnalliseksi.

2 tykkäystä

Raamattu kannesta kanteen lähtee heinäkuussa viidennelle kierrokselle. Itse olen lähes säännöllisesti päivittäin kuunnellut sitä jo noin 2,5 kierrosta, eli 12-13 vuotta. Aina löytyy kerrattavaa ja olen havainnut hyödylliseksi myös lukea itse ohessa ennen tai jälkeen ohjelman käsitellyt kohdat, koska opetus ohjelmissa menee melko syvälle yksityiskohtiin ja kokonaisuuden hahmottamiseksi on myös hyvä vain lukea kyseinen raamatunkohta.

5 tykkäystä

Raamatun mekaaninen ulkoaosaaminen ei välttämättä avaa Raamatun sisältöä. Siksi on tärkeää lukea Raamattua rukoillen, koska vain Jumalan Henki voi valaista sydämemme ymmärtämään Raamatun hengellisen sisällön. Klassista sanontaa käyttääkseni Jumala itse on oman sanansa tulkki.

Ja Raamattu kannesta kanteen on sitten sellaista vai? Oletko itse kuunnellut sitä? Ei, se on selittävää ja tulkitsevaa opetusta, jossa viitataan usein muihinkin kohtiin, kuin käsiteltävänä olevaan, joten pidän hyödyllisenä lukea kyseiset kohdat myös itse, koska ohjelmassa muutamaa jaetta käsitellään vajaa puoli tuntia ja kokonaisuus saattaa himmetä.

Pidän tärkeänä jokaisen lukea myös itse Raamattua ja rukoillen on oikein hyvä keino. Toinen on se, että kuuntelee siitä osaavaa ja hyvää opetusta.

4 tykkäystä

En ole ottanut millään muotoa kantaa Norvantoon. Olen kuunnellut sekä lukenut Raamattu kannesta kanteen selityksiä hyvinkin paljon. Itse asiassa minulla on tuolla kirjahyllyssäni se melkein kokonaisuudessaan. En kuitenkaan ideologisesti osta Norvannon selityksiä kaikin kohdin, vaan olen aika monessakin kohdin hänen kanssaan erimieltä. Eikä tämä erimielisyyteni vastaavasti ole ideologista, vaan täyttä vakuuttuneisuutta sen oikeellisuudesta. Norvanto luistelee mm. Room. kirjeen lukujen 9-11 selityksessään ja Ilmestyskirjan selityksessään tulkiten niitä tiettyjen ihmisten mieliksi.

1 tykkäys

Ei Norvanto minullekaan ole jumalallinen auktoriteetti, olen joskus joistain asioista eri mieltä. Eikä hän itsekään sellaisena itseään pidä, vaan antaa usein useita selitysmalleja. Silti opetus on keskimäärin yksi parhaista suomalaisista raamatunopetuksista. Pitääkin nyt mennä taas kuuntelemaan Raamattu kannesta kanteen -ohjelmaa yhdeksältä.

3 tykkäystä

Silti puhuit edellä Raamatun mekaanisesta ulkoaoppimisesta. En ymmärrä miten tämä liittyi mitenkään viestiini, koska en ole sellaisesta puhunut. Tuo oli täysi olkiukko.

Sanoin, että on hyödyllistä lukea itsekin käsiteltävät kohdat joko etu- tai jälkikäteen kokonaisuuden paremman ymmärtämisen vuoksi ja sinä alat puhua asioiden ulkoaoppimisesta, kun minusta se on perusteellisen opetuksen lisäksi tapahtuvaa kokonaisuuden hahmottamisen parantamista ja tilan jättämistä omallekin ymmärtämykselle, koska mielestäni on hyvä lukea käsiteltävä teksti myös sellaisenaan ilman mitään ulkopuolista intentiota. Siis katsoa suoraan mitä tekstissä lukee. Ja sinusta se on ulkoaoppimista?

3 tykkäystä

Kirjoitin tuon vain yleisellä tasolla enkä kohdistanut sitä erityisesti sinuun. Tein siis ehkä virheen lainatessani sinun viestiäsi oman kirjoitukseni pohjalle, jonka sinä ilmeisesti otit itseesi kohdistuvana kritiikkinä. Olen tästä pahoillani.

Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, ettei Raamatun mekaaninen ulkoaosaaminen tarkoita samaa asiaa kuin sen sisällön ymmärtäminen. Itsekin osaan mm. Roomalaiskirjeestä neljä lukua sanatarkasti ulkoa ja Heprealaiskirjeestä monta lukua, mutta ei tästä olisi minulle mitään hyötyä, ellen myös tietäisi mistä niissä on sisällöllisesti kyse.

Ei tarkoita eikä tuollaista ole kukaan täällä väittänyt. Tartuit kuitenkin tähän olkiukkoon johdattaaksesi keskustelun jonnekin muualle. Sitä varten raamattuopetusta juuri on, että ymmärrettäisiin sen sisältöä, mutta jostain syystä tartuit tuohon ulkoaoppimiseen, jollaista en maininnut, mutta joka sekään ei ole välttämättä mikään huono asia.

Joissain maissa, mm entisessä Neuvostoliitossa Raamattu oli boikotissa, mutta vanhat ihmiset olivat oppineet tekstejä paljon ulkoa ja uskovat pystyivät kokoontumaan sanan äärelle näinkin. Tai Kiinassa ja Pohjois-Koreassa jne.

Annetaan olla, koska näyttää sille, että sinä otat koko ajan viestini kritiikkinä itseäsi kohtaan.

Raamatun läpi lukeminen kesti minun tahdillani yli 10 vuotta. Tänään se on päättynyt.

Olen ollut pitkiä aikoja lukematta välillä, en ole halunnutkaan… Toisinaan olen lukenut pitkiä jaksoja, toisinaan on ollut hidasta etenemistä. Systeemi, jonka jostain sain “korttina” oli tarkoitettu 2 vuotta kestäväksi, ja luvut oli siinä jaettu viikkojen mukaan.

Lähes viimeisinä luettuja jakeita tänään:
“Sinä olet antanut vaikeita vuosia ja monia ahdistuksen aikoja, mutta yhä uudelleen sinä virvoitat minut, syvyyksistä minut nostat”. Ps. 71:20.

Niinpä niin, toivossa me elämme. Ei ole nytkään ahdistukset kaukana, päinvastoin. Kuitenkin: ainoa syy jatkaa jaksamista ja ainoa toivo on, että kuten tähänkin asti, syvyyksistä nostetaan.


Joitakin kertoja olen jo huomioistani läpilukemisesta kertonut. Vielä tähän, luultavasti samoja.

1.Vanhan testamentin kokonaan lukeminen on rehellisesti sanoen jollain tavalla pettymys, tai ainakin haasteellista, kuten kauniisti sanotaan. Ihmiset tappavat toisiaan riemurinnoin ja kosto elää. Jumalan nimeen vedotaan, mutta mikä on yhden ihmisen arvo? Ei voi välttyä ajatukselta, että Jeesus toi uuden näkökulman, eikä pelkästään syntynyt sovittaakseen syntimme. Tässä tuntuu varsin houkuttelelta liberaalina aiemmin pitämäni arvio: uskonto kehittyy Raamatun aikajanalla. Alku on aikamoista, Israelin kansan ylemmyys jotenkin kummallien asia… Muilla ei ole oikeastaan mitään arvoa, muutamia muukalaisten kohtelua koskevia ohjeita lukuunottamatta. Myös väärin tekevien ja huonosti hallitsevien tai kapinoivien “omien” kohtelu on Israelin historiassa julmaa ja hyvin samantapaista kuin se mitä kauhistelemme muissa uskonnoissa, erityisesti islamissa. Naisen arvo on… huh huh.
Uusi testamentti ja Jeesus avaavat ihan toisen maailman. Tiedän että on sanottu että VT sisältää jo kaiken, Jumalan armo on siellä läsnä. Kyllähän se on… mutta samalla on läsnä toinen puoli, viha ja säälimättömyys. Huomaan että minulla on paljon oppimista siinä miten aiemmin oppimani Raamatun eheys ja Jumalan armon ja rakkauden näkyminen VT:ssä saadaan uskottavasti esitettyä. Suostun siihenkin, että olen ymmärtänyt paljon väärin. Rehellinen tunteen kertominen on silti tärkeää minulle.

2.Psalmit ovat kuin omasta elämästä. Täysin ajattomia, täysin kirkkaita rukouksia!
Paitsi että kun koko VT:n koston ja vihan elementit vyöryvät läpi luettaessa silmille, ne myös “pilaavat” psalmeja, jos niitä puolia ei suodata, niin kuin olemme oppineet tekemään. “Vihollinen” muuttuu yleisesti pahuudeksi, elämän ahdistuksiksi… Koston halu täytyy jättää omasta rukouksesta pois, vaikka tietää että alunperin se oli aitoa ja esim. Daavidin varsin verisen ja sotaisen elämänuran oleellinen osa.

  1. Huomaan, miten kapeaa on Raamatun tekstien käyttö kirkkovuodessa. Luemme tietyt jakeet ja kertomukset joka vuosi tai vähintään joka kolmas. Niistä kuulemme saarnat, usein samantapaiset selitykset. Pitäisi tuoda kirkkoon ja miksei järjestöihinkin kokonaisuuksien lukemista enemmän.
    Johanneksen evankeliumi kerralla alusta loppuun. Mikä voi olla parempaa?
    Apostolien teot kokonaisuutena, muutamassa osassa. Sehän on kuin elokuvan käsikirjoitusta.
    Noissa molemmissa esimerkeissä tiivistyy jotain siitä mitä kristinusko minusta on. Kun muutamaa jaetta selitetään ja pyöritellään, on kuulija liiaksi selittäjän mieliajatusten ja teologisten intohimojen vietävissä. Luulen että tämä ei rajoitu nykyaikaan. Eiköhän kirkon alkuvaiheissa jo ole voitu mennä puihin näkemättä metsää…
    Toinen fakta on silti, että jo yksi lause tai jae saattaa puhua todella paljon. Mutta mikä on sen merkitys, että tausta ja asiayhteys on kuitenkin aiemmin jo kerrottu ja tiedossa?

Tänään tuntuu, että en aloita uutta kierrosta Raamatun läpi lukemisessa. Elämäni aikana sen ehdin tehdä, vaikka jo epäilin sitäkin, että jääkö kesken.
Tästä eteenpäin pitää kaivaa kirjahyllystä opuksia, joita on aloittanut tai jotka ovat avaamatta. Kristinuskoon liittyviä kirjojakn on aika rutkasti kertynyt. Sekä hartautta että selitystä että tutkimusta että kirkkomusiikkia … Ei tule pulaa.

5 tykkäystä

Luin joskus nuorena miehenä koko Raamatun läpi. Vuosi tai kaksi siihen taisi mennä. Sen jälkeen olen keskittynyt enemmän Uuteen Testamenttiin. Useimmin olen lukenut Roomalaiskirjettä ja Galatalaiskirjettä.

VT:ssä Israelilaisille annettiin laki. Ehtona pelastukselle oli pitää se. Yritykset pelastua lakia noudattamalla päättyivät huonosti. Tottelemisesta luvattiin siunauksia, tottelemattomuudesta kerta kerralta kovempia rangaistuksia, ja jälkimmäiset toteutuivat. (Kyllä VT:ssä on syntien anteeksi saamistakin ja veriuhreja. Monia kohtia, joista löytyy evankeliumikin.)

Ihmisen luonnollinen käsitys on, että pelastuminen tapahtuu tekemällä, mitä Jumalan laki vaatii. Minusta VT:ssä on haluttu antaa kaikille ihmisille konkreettinen esimerkki, ettei laki pelastustienä toimikaan. (Se ei ole lain vika vaan synnin.) Israel yritti. Huonosti kävi.

2 tykkäystä

Mulla on mennyt melko eri tavalla. Tullessani voimakkaasti uskoon viime vuosituhannen puolella luin Raamatun aika lailla kokonaan kahteen tai kolmeen kertaan muutamassa viikossa ja sitten vielä joitakin Raamatun kirjoja useampaan kertaan. Sen jälkeen ryhdyin lukemaan teologista kirjallisuutta. Vaikka monesta suunnasta toitotetaan, että tekstit eivät ole yksiselitteisiä vaan niitä voi tulkita mitä erilaisimmilla tavoilla, niin saatoin kuitenkin todeta että pelkällä raamatunluvulla olin päätynyt useimmissa olennaisissa kohdissa samanlaisiin näkemyksiin kuin konservatiivinen teologinen kirjallisuus. Toki suomalainen kulttuuri ja nimikristillinen tausta on tässä myös jossain määrin ohjannut tulkintojani. Seuraavaksi ryhdyin taas lukemaan Raamattua, kun muutaman vuoden kuluttua aloin opiskella niiden alkukieliä hepreaa ja kreikkaa. Tuossa vaiheessa luin UT:n kokonaan kreikaksi ja VT:stäkin yli puolet hepreaksi. Sitten vielä joitakin kirjoja useampaan kertaan. Sen jälkeen en ole juurikaan Raamatusta lukenut muuta kuin yksittäisiä kohtia sitä mukaa kuin ne muissa yhteyksissä ovat nousseet esiin. Ja tämäkin on tasaisesti vähentynyt vuosien mittaan. En ajattele, että Raamatun läpikahlaaminen olisi mikään kristityn velvollisuus. Se oli suuri lahja kun sai silloin vastauskoontulleena hengelliset silmät avoinna ahmia koko Raamatun lyhyessä ajassa, ja sitten myös alkutekstien opiskelu oli erittäin mielenkiintoista, mutta en minä väkisellä ala Raamattua lukemaan jos ei se satu innostamaan. Tiedän kyllä suurin piirtein sen sisällön, ja se saa riittää.

5 tykkäystä

Olen lukenut Uuden testamentin läpi muutaman kerran jo 90-luvulta alkaen, erityisesti evankeliumit, Apostolien teot ja Ilmestyskirjan. En ymmärtänyt Vanhan testamentin merkitystä kristitylle aiemmin oikein ollenkaan. Pidin sitä täysin toisarvoisena, osin myyttisenä ja ennenkaikkea vanhentuneena ja väkivaltaisena. Koska en oikein osannut arvostaa VT:a, en ymmärtänyt siitä myöskään mitään ja pidin sitä tarpeettomana kristitylle, enkä päässyt sen lukemisessa koskaan 1. Mooseksenkirjaa pidemmälle.

Myöhemmin on kantani muuttunut täysin suhteessa Vanhaan testamenttiin. Pidän sitä äärimmäisen tärkeänä ja mielenkiintoisena myös kristitylle. Silmäni avautuivat tässä suhteessa reilut 15 vuotta sitten. Sen jälkeen olen kuunnellut Raamatun käytännössä läpi noin kaksi ja puoli kertaa Raamattu kannesta kanteen - ohjelman kautta. Toisinaan kuuntelen ohjelman uusinnan heti yöllä klo 2, mutta useimmiten iltakuuntelun jälkeen aamulla klo 6. Jos joskus jää joku jakso kokonaan kuuntelematta, tai en ymmärtänyt kaikkea, kuuntelen ohjelman Sansan sovelluksesta tai nettisivuilta. Samalla yleensä kaivan kyseisen kohdan Raamatusta ja luen sen kerran tai useammin.

Minulle Raamattu kokonaisuudessaan on erittäin tärkeä kristityn elämässä. Tärkeämpi kuin mikään muu asia. Ilman sitä emme voisi tietää Jumalan suunnitelmia ja tahtoa.

3 tykkäystä