5Moos. 4:2 on, kirjaimellisesti, viittaus kyseisen kirjan (5Moos.) sisältöön. Sitten on sellainen yleinen periaate, mistä ei ole kukaan ollut eri mieltä, että sitä, mitä Jumala yleensä ottaen määrää, kannattaa noudattaa. Se ei tarkoita, etteikö olisi hyödyllistä noudattaa montaa muutakin asiaa. Raamattu ei käske pesemään hampaita aamuin illoin eikä vaihtamaan alusvaatteita päivittäin, puhumattakaan liikennesäännöistä.
Samaan aikaan on selvää, että kaikki Jumalan käskyt liittyvät todellisuuteen. Joten niiden soveltaminen tapahtuu aina suhteessa johonkin tekstin ulkopuoliseen asiaan ja yleensä myös soveltajan ulkopuoliseen asiaan. Muodostuu kolmio, jossa on Raamattu, sitä lukeva henkilö ja ympäröivä todellisuus. Mikään näistä ei ole yhtä jonkin toisen kanssa, eikä minkään suhde toiseen ole yksiselitteinen. Vaan jos Raamatussa lukee, että älä varasta, niin on olemassa a) asioita, jotka ilmiselvästi ovat varastamista ja b) jotka ilmiselvästi eivät ole, mutta myös c) joista pitää tutkia tilannekohtaisesti.
Ilm. 22:18 on myös viittaus ei Raamattuun vaan Ilmestyskirjaan. Jos jonkun usko Raamatun hyödyllisyyteen tai Jumalan tahdon hyvyyteen tästä horjuu, niin sitten se on ollutkin jonkin ihan itse keksityn absolutismin varassa. Tai jos joku ajattelee, että Raamatun muiden osien ja muualla sanottujen asioiden hyödyllisyys tai hyvyys jotenkin horjuu tai heikkenee jos ei sitä tueta tällaisella ukaasilla.
Jaetta Ps. 119:160 voi käyttää tuossa tarkoituksessa vain 33/38 käännöksen kohdalla. Jos katsoo sanakirjasta ראש niin ei siellä ole mitään kokonaisuudesta. Vielä vähemmän niin, että se kokonaisuus toimisi viittauksena juuri Raamattuun. Eli näissä on paljon kyse siitä, että Raamattuun luetaan sisään se, mikä pitäisi todistaa, ja sitten se “todistetaan” lukemalla se ulos Raamatusta. Lisää ajatuksia kyseisestä jakeesta löytyy täältä.
Tai jos haluaa oikein huvitella, niin sama jae kymmenillä kielillä löytyy täältä. Mielestäni pointti ei ole vain se, että 33/38 on melko yksin käännösten joukossa tuossa, vaan se, että muut käännökset sanovat itsessään jotain hienoa.
Siis Ps. 119:160 on mahdollista käyttää siihen ajatukseen, alkukielessä ja muissa käännöksissä, että Raamattu on totuuden pohja, huippu tai yhteenveto. Sillä tavalla ei ole mitään jyrkkää tai absoluuttista jakoa sen välillä, mikä on Raamatussa totta ja toisaalta muuten vaan totta.
Myönnän, että tämä on aiheen vierestä, koska tässä on kyse Raamatun ulkoisesta auktoriteettijaosta. Mutta uskon, että puhe sisäisestä väistämättä muuttuu puheeksi ulkoisesta.