Raamatun yksityiskohtia

Puolison vaikea kysymys päivän evankeliumitekstistä: Miksi Pyhä Henki ei olisi voinut tulla maailmaan ilman että Jeesus menee ensin taivaaseen?

Eihän Pyhä Henki ole koskaan ollut poissa maailmasta, ja Raamattu puhuu paljonkin Pyhän Hengen toiminnasta ennen helatorstaita (pikaisesti etsien vaikka Luuk. 1:15, 1:35, 1:41, 1:67, 2:25).

Mutta vastauksena kysymykseesi, miksi Jeesus lähetti Pyhän Hengen erityisellä tavalla, mitä kuvaa Apt.2:4: Emme me ihmiset voi tietää, miksi Jumala tekee mitä tekee. Paitsi jos Jumala jossakin kohdassa sen erityisesti ilmoittaa.

1 tykkäys

Miksi Jeesus ei ristillä (Joh.19:26) puhutellut Mariaa äidikseen, vaan naiseksi/vaimoksi (γύναι)?

P. Augustinus näköjään viittaa Kaanaan häiden vastaavaan puhutteluun.

Niinpä viittaa ja varmaan on niin, että Kaanan häissä mainittu “aika” oli tullut ristillä. Molemmissa Jeesus puhuttelee suoraan äitiään hieman etäämmällä sanalla nainen (gynē) kuin äiti (mētēr). Tätä voi minusta pitää mielenkiintoisena asiana.

Sanamuoto on kieltämättä mielenkiintoinen. Tiedä sitten onko liian vahvaa lukemista lukea tuohon jonkinlaista auktoriteettiasemaa Kaikkivaltiaana Jumalana puhumisesta.

Yksi tulkinta nousee Vanhan testamentin uhrauskäytännöistä. Evankeliumeissa, etenkin Markuksella, on vahvaa kritiikkiä temppeliä kohtaan, Johanneksen evankeliumissa (ja myöhemmin kirjeissä) tämä sanotaan suoraan niin, että Jeesus/seurakunta korvaa temppelin. Temppeli taas pyhitetään uhrilla. Uhri teurastetaan ja Jumala osoittaa hyväksyvänsä temppelin lyömällä tulella alas taivaasta ja sytyttämällä uhrin. Näin, uuden liiton uhrikaritsa, Jeesus, uhrattiin ja vietiin kaikkein pyhimpään (taivas), johon vastauksena Jumala sytyttää uhrialttarin eli helluntaipäivänä rukoilevat opetuslapset eli seurakunnan. Samalla Jumalan läsnäolo asettuu uuteen temppeliin eli seurakuntaan, kuten se oli asettunut vanhaankin temppeliin savupatsaana.

1 tykkäys

Ehkäpä Jeesus muuttaa näkökulmaansa aikansa koittaessa enemmän jumalallisuuden näkökulmaan. Jos ei muusta syystä niin ainakin helpottaakseen äitinsä oloa kärsimyksen aikana. Itse ainakin kuvittelisin, että jos minulla olisi neitseellisesti syntynyt jumal-lapsi, joka kuolisi kidutettuna, saisin jonkinasteista lohdutusta siitä että lapseni toteuttaa siinä kuollessaan jumalallista tehtäväänsä.
En todellakaan yritä kieltää Marian jumalansynnyttäjä-titteliä, mutta aivan tarkkaan ottaen Maria ei ollut ihan tavallinen äiti kuitenkaan. Ei myöskään ollut biologista isää. Jos siis tietäisin synnyttäneeni Jumalan, minusta olisi aika ihanaa tulla Jumalan tunnistamaksi ja puhuttelemaksi omana itsenäni, ei lapseni äitinä. Itse henkilökohtaisesti pidän näitä tilanteita, joissa Jeesus sekä viittaa hetkeensä, elää hetkeään ja puhuttelee äitiään naiseksi, raamatullisina perusteina sille että katolisen kirkon joidenkin jäsenten esitykset nimetä Maria Co-Redemptrixiksi, on täysin järjetön. Onneksi paavi Fransiskus ajatteli samoin. Rauha hänen sielulleen.

Mutta tämä nyt oli tällaista mutua.

Lapsella on ensikommuunio ja mietin sopivaa raamatunlausetta onnittelukorttiin. Ehdottakaapa sopivia. Aivot menivät jotenkin solmuun enkä keksi oikein mitään. Nykyään olen joutunut miettimään vain hautajaisiin sopivia tekstejä ja niitä vain tulee mieleeni.

Jokin sopivan virren säkeistö. Itselleni isoäitini kirjoitti säkeen kuusi virrestä 326:

Suo, etten koskaan pyhää sanaa kiellä,
se yksin turvan antaa tuskan tiellä.
Se lohtu ainoa on vaivassa,
sen valo johtaa kohti taivasta, taivasta.

1 tykkäys

Kyseessä on siis katolilainen lapsi?
Ikäeroa luterilaisiin konfirmoitaviin on noin 5 vuotta, joten se saattaa vaikuttaa tekstiin.

Toki myös aikuisesta voi olla kysymys ainakin konfirmaatiossa.

Psalmeista löytyy, uskoisin. Laita sanahaku, ota jokin avainsana ensin.

1 tykkäys

Kyllä, 9 vee, kohta 10.

1 tykkäys

Marian kutsuminen naiseksi Joh. 2. ja 19. luvuissa on tosiaan hämmentävä seikka, eikä tutkijoillakaan ole siitä mitään yhtenäistä kantaa. Ei olla täysin samaa mieltä edes siitä, että Jeesuksen käyttämä puhuttelumuoto olisi etäännyttävä, tunteeton tai muuten jollakin tavalla negatiivisena nähtävä asia. Jeesus nimittäin kutsuu kaikkia naisia naisiksi Johanneksen evankeliumissa. Lisäksi 19. luvun kuvauksessa korostuu Jeesuksen huoli ja välittäminen äitiään kohtaan. Tähän liittyen erikoista Johanneksella on sekin, että hän ei kutsu Mariaa nimeltä, vaan vain Jeesuksen äidiksi.
Eli kyse voi olla Johanneksen laajemmasta teologisesta painotuksesta. Näin Marian kutsuminen naiseksi korostaa Jeesuksen erillisyyttä tai erityisyyttä. Toisaalta kyse voi olla jostakin muustakin. Joka tapauksessa kumpikin kohtaus, Kaanaan häät ja ristillä käyty keskustelu, ovat hyvin monipuolisia ja myös vaikeatulkintaisia kohtia.

1 tykkäys

Tämä ei kaiketi sitten ole konfirmaatio, vaan ensikommuunio, niin kuin Exkortti kirjoittikin. Kortin raamatunlause voisi siten korostaa ensimmäisen ehtoollisen juhlaa.

1 tykkäys

Minulle konfirmaatio oli myös ensikommuunio, koska sain silloin ensimmäisen kerran ehtoollista. Nykyäänhän lapsetkin saavat, mutta ei yli 50 vuotta sitten.

3 tykkäystä

Näiden korttien tekeminen ja ostaminen on katolisessa maailmassa iso juttu. Älä ota mitään paineita, osta kiva kortti ja kirjoita siihen mieleisesi raamatunlause.

Pinterestistä löytyy loputon määrä ideioita näihin kortteihin. Linkkaamani raamatunlause-ehdotukset ovat espanjankielisiä, mutta ehkä voit niistä ymmärtää kuitenkin Raamatun paikan.

Korttimalleja:
Pinterest

Raamatunlauseita:
Joh.15:5
Matt. 18:20
Matt.11:28
Joh. 1:14
Joh. 13:34

Nämä ehdotuksen olivat täältä Primera Comunión: Frases Bíblicas Para Un Viaje De Fe |
Iglesia Del Pilar

Ja sitten muutama ehdotus Pinterestistä.
(3444) Pinterest

Näistä viimeisimmistä Ps. 16:11 on suosikkini.

Sinä ilmoitat minulle elämän tien. Sinun kasvojesi edessä on yltäkylläinen ilo, sinun oikeassa kädessäsi ikuinen ihanuus.

2 tykkäystä

Johanneksen evankeliumissa Mariaa ei koskaan kutsuta nimeltä. Maria on Johanneksen evankeliumissa Jeesuksen äiti ja nainen. Hänet määritellään vain suhteessa tehtäväänsä, joka on olla äiti ja nainen. Samalainen puhuttelu löytyy tietenkin jo luomiskertomuksessa:

1. Moos 1: 27

“Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.”

1. Moos 2:22

"Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi:

– Tämä se on! Tämä on
luu minun luustani
ja liha minun lihastani.
Naiseksi häntä sanottakoon:
miehestä hänet on otettu.

Jne

Vasta syntiinlankeemuksen jälkeen nainen saa nimen Eeva. Tästä jotkin kommentaarit ovat päätelleet Marian (tai itse asiassa Jeesuksen äidin) vertautuvan Johanneksella Eevaan. Tämä tietenkin sotisi synnittömyyttä vastaan. Toisaalta Johanneksen evankeliumin alun luomiskertomusanalogia jatkuisi kauniisti syntiinlankeemuskertomusanalogiana. “Alussa oli sana, nainen jonka minulle annoit…”

Edes kohtauksessa jossa naiset ovat Jeesuksen ristillä Mariaa ei mainita nimellä, vaikka kaksi muuta Mariaa mainitaankin.

Paikallinen johanneslainen traditio tunteekin tulkintaperinteen jossa Maria on uusi Eeva ja Jeesuksen, uuden Adamin kanssa hän ei joudu kiusatuksi.

*muoks. @Welzu kirjoittikin samasta aiheesta. Postuin pariksi tunniksi koneelta enkä huomannut että ketjuun oli tullut noin paljon uusia viestejä.

D

Sun huomio yhteyksistä luomiskertomukseen on hyvä. Johanneksen evankeliumi tuntuu laajemminkin seuraavan luomiskertomuksen rakennetta, sillä lopussa ristillä Jeesus viimeisiksi sanoikseen sanoo “se on täytetty” ja kuolee, jonka jälkeen “lepää” seitsemännen päivän haudassa. Johanneksen evankeliumi onkin uuden liiton ja uuden luomakunnan luomiskertomus. Näin Jumala aloittaa uuden, Kristuksessa tapahtuvan luomisen.

3 tykkäystä

Maria on perinteisesti nähty uutena Eevana, itse olen ajatellut siten, että puhuttelu “nainen”, liittyy juuri tähän.

2 tykkäystä

Puhuttelu sopii kyllä siihen, että Messias oli oleva “vaimon/naisen siemen” (1.Moos.3:15).