Raamatun yksityiskohtia

Pietarihan opettaa sen olevan profeetta Jooelin sanojen täyttymys

Jooel 3:
1 Näitten jälkeen minä olen vuodattava Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät.
2 Ja myös palvelijain ja palvelijattarien päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni.
3 Minä annan näkyä ihmeitä taivaalla ja maassa: verta ja tulta ja savupatsaita;
4 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
5 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu.

Pyhän Hengen vuodatus on merkki viimeisten aikojen koittamisesta ja Kirkon ajan alkamisesta.

Nimenomaan näin! Vaimo ei siten murskaa käärmettä, vaan hänen Siemenensä joka on Kristus.

1. Moos. 3:15: “Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille: ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.”

Myös Aabraham sai lupauksen, että hänen siemenessään siis Kristuksessa tulisivat siuntatuiksi kaikki kansat maan päällä.

Jos ajatellaan Mariaa uudeksi Eevaksi on vaarana, että Mariaa ajatellaan kanssalunastajaksi niin kuin on ajateltukin.

Jes. 7:14: “Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.”

Jeesus on siis Immanuel (Jumala kanssamme) ei Maria.

Eeva oli otettu Aadamin kylkiluusta ja seurakunta saa syntynsä Jeesuksen kylkiluusta kun Jeesuksen kylki puhkaistiin keihäällä ja siitä vuoti heti verta ja vettä, jotka symbolivat kastetta ja ehtoollista. Tästähän Johanneksen kirje kertoo kuinka nämä todistavat Jeesuksen sovitustyöstä.

Tästä selittyy mielestäni hyvin se miksi Jeesus kutsui Mariaa vaimoksi, sillä olihan siunattu jälkeläinen luvattu nimenomaan vaimosta.

Käärmeen siemen on tietenkin Saatana joka murskataan seurakunnan jalkojen alle Jumalan toimesta Kristuksen sovitustyön ansiosta.

Room 16:20: “Ja rauhan Jumala on pian musertava saatanan teidän jalkojenne alle. Herramme Jeesuksen armo olkoon teidän kanssanne.”

2 tykkäystä

On ajateltu, mutta pienessä vähemmistössä, ajatus on melko tuore ja ajatus on torjuttu kaikissa mahdollisissa kirkoissa. Vaara on siis melko pieni.

1 tykkäys

Itse olen sitä mieltä että katolisessa kirkossa tämä vaara on viime vuosisatoina ollut suuri, mutta 1900-luvun paavit johdonmukaisesti vastustivat tätä kehitystä. Johannes Paavali II tosin taisi vain heittää bensaa liekkeihin.

Omassa ensimmäisessä katolisessa hiippakunnassa Espanjassa tämä oli piispan säännöllinen opetusaihe. Siis piispa oli terveen, perinteisen mariologian opettaja.

No on noita kanssalunastajia ajateltu olevan Marian ohella paljon muitakin kirkon historiassa:

Apostolien kautta kristityt ovat kyllä saaneet Kristuksen erehtymättömän sanan ja Kristuksen sanalle he ovat alamaiset. Mutta Kristuksen sanaakin erehtymättömästi tarjotessaan apostolit ovat vain uskovien palvelijoita. Uskovat eivät ole olemassa apostoleja varten, vaan apostolit ovat olemassa uskovia varten (2. Kor. 4:5). Eivät Maria tai Pietari tai apostolit tai muut ihmiset ole kristittyjen ja heidän Jumalansa välissä välittäjinä, vaan kaikilla uskovilla on uskon kautta Kristukseen vapaa pääsy Jumalan tykö (Ef. 3:12; Hepr. 4:16). He vain, eikä kukaan muu maailmassa tai Kirkossa, ovat armonvälineiden alkuperäiset haltijat (1. Piet. 2:9; Jes. 40:9; Matt. 28:18 - 20). Asian laita ei ole niin, että armonvälineet kuuluisivat kristityille ainoastaan välillisesti, sen kautta että Kristus muka olisi uskonut ne alun perin tiettyjen yksityisten henkilöiden haltuun Kirkossa (paavin, piispojen, saarnaajien). Ja koska kerran armonvälineet kuuluvat kaikille uskoville, kuuluvat heille myös taivasten valtakunnan avaimet (Matt. 16:19; 18:18; Joh. 20:23). Heidän haltuunsa, eikä kenenkään muun ihmisen, kuuluu julkinen saarnavirka. Se, että he tunnustautuvat Kristukseen, elävään Jumalan Poikaan, toisinsanoen että he julistavat evankeliumia maailmassa, on se kallio, jolle Kristus rakentaa Kirkkonsa (Matt. 16:18). Eikä ainoastaan koko maailmaa ja maailmankaikkeutta hallita heitä silmälläpitäen, vaan koska he uskon kautta omistavat kaiken, mitä Kristus omistaa, ja ovat mukana tekemässä kaikkea, mitä Kristus tekee, ovat maailmankaikkeus sekä maailma kaikkineen heidän (1. Kor. 3:21). Sanalla sanottuna: kristityt ovat maailman rikkain ja mahtavin yhteisö. Uskon kautta Kristukseen ovat kaikki armon ja siunauksen virrat alkaneet tulvia heille taivaasta. Uskovilla on kaikki, epäuskoisilla ei ole mitään.
Franz Pieper, Kristillinen Dogmatiikka, SLEY 1995, s. 529-530.

2 tykkäystä

To the Disciple He Said, Behold Your Mother - Pope John Paul II
“The universal motherhood of Mary, the ‘Woman’ of the wedding at Cana and of Calvary, recalls Eve, ‘mother of all living’ (Gn 3:20). However, while the latter helped to bring sin into the world, the new Eve, Mary, co-operates in the saving event of Redemption.” So said the Holy Father at the General Audience of 23 April 1997.

Mary’s Cooperation Is Totally Unique - Pope John Paul II
At the General Audience of 9 April 1997, the Holy Father continued his catechesis on the role of the Blessed Mother, calling attention to her unique “role of co-operator in the Redemption, which she exercised throughout her life and in a special way at the foot of the Cross.”

1 tykkäys

Katolinen kirkko on aika iso. Onko se oikeasti ollut globaalisti suosittu ajatus?

Mielestäni on. Varsinkin Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa.
Asiasta tehtiin muutaman kardinaalin toimesta ehdotus paavi Benediktukselle vuonna 2008.
Cardinals’ Letter Promoting Marian Dogma | EWTN

Media repi otsikoita kun Fransiskus totesi muutamaan kertaan että ajatus on mahdoton.
Once again, Pope Francis says Mary is not the ‘co-redemptrix’

Edit. Linkki kardinaalien kirjeeseen korjattu oikeaksi

On myös ilmilöitä, mm. Medjugorjen ilmestykset, ja muutkin Marian ilmestykset, joiden ympärille syntyy rukouspiirejä ja monenlaista muuta maallikkotoimintaa. Olen osallistunut ja seurannut läheltä näitä Espanjassa, ja niissä suurin osa osallistujista on tässä modernissa co-redemptrix leirissä. Traditionaalinen katolinen espanjalainen folklore ikävästi tukee tällaista kehitystä.

Suomessa tätä harvoin pääsee todistamaan, koska Suomessa Marian juhlia juhlitaan niin kohtuullisesti.

2 tykkäystä

Eikö tästäkin Vatikaani ollut moneen kertaan sanonut, että ei ollut oikea ilmestys. Eli tämän keskustelun kontekstissa mikään kirkko ei johda Uudesta Eevasta kanssalunastajatarta.

Minulle jokseenkin tuntematon tapaus. Fatimasta olen jotain kuullut. Asiapitoinen artikkeli aiheesta alla linkitettynä. Oma näkemykseni on lähtökohdiltaan periaatteessa avoimen kiinnostunut. Espanjan kansanuskomuksissa tosin melkein kaikki menee läpi ja Etelä- ja Väli-Amerikassa vielä useammin. Tämä kuitenkin entisen Jugoslavian alueella.

1 tykkäys

Tietona on välillä hyvä tietää, mutta ei ole kristinuskoa, joten voi myös olla tietämättä ja lukematta aiheesta. Maailmahan on täynnä tällaisia henkimaailman asioita, spiritismiä, ilmestyksiä, hallusinaatioita; Suomessa omansa ja USAssa esim. ufot. Suurin osa on silti aitoja kokemuksia, mutta ei kiitos. Jeesukseen Kristukseen uskova torjuu ne, vaikka kiusaus lähteä näille teille voisi olla suurikin.
Yksin Jeesus Kristus, yksin Raamattu on oikein ja turvallista, vaikka Raamattukin voi olla vaikea ja emme ymmärrä Jumalan Sallimusta.

Sitten vielä vähän uskon valistamalla ymmärryksellä ajatellen, mikä olisi sellainen kanssalunastaja, joka voisi myös olla sitä? Onhan Jumala laittanut kaikki maailman synnit viattoman Karitsan kannettavaksi, ottanut ne Hänen tekonsa kautta pois. Ja kun ne on otettu pois Hänen teossaan, ei meistä ole siihen, ei kenestäkään. Täten kaikkien kanssalunastajien täytyy olla bluffia, eikö?

Gal 3:13: “Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: “Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu” -”

Näin se on käynyt, Jumala on kironnut viattoman Kristuksen meidän syntiemme tähden, joidenka tähden meidät olisi täytynyt kirota, meidät jotka olemme syntisiä, koska laki kiroaa meidät. Eikö tällöin Kristuksen toimittama lunastus ole aivan eri asia kuin meistä kenenkään ansio, koska Kristuksen täytyi ottaa syntimme pois? Meidän ansiomme täytyy olla tyhjän veroisia, mihinkään kelpaamattomia.

Ei myöskään kaikenlaiset näyt, voi vakuuttaa minua pelastuksestani, sillä ne lepäävät kaikki inhimillisen järkeilyn varassa. Siihen tarvitaan jumaluuden kolmas persoona Pyhä Henki, joka uskontunnustuksemme mukaan on Pyhittäjä. Hän osoittaa aina Kristukseen saaden minut vakuuttuneeksi Kristuksen sovitustyöstä, eikä hän ohjaa minua epävarmoihin asioihin vaan varmoihin. Pyhä Henki ei ole epäilijä.

Mitä se minua hyödyttäisi jos minä näkisin Marian, vaikka kahtena, taikka joitakin muita pyhiä, jos ei Pyhä Henki vakuuttaisi minua Kristuksesta, hänen sovitustyöstään, syntieni anteeksiantamuksesta?

1 tykkäys

Kirkko ei ole ottanut Medjugorjeen virallista kantaa koska ilmestykset jatkuvat edelleen. Kun ne päättyvät, kirkko tutkii asian ja antaa lausuntonsa. Itse suhtaudun ilmestyksiin positiivisen varovaisesti. Niihin liittyvät lieveilmiöt eivät välttämättä anna oikeaa käsitystä itse asiasta.

Ei johdakaan. Kuitenkin katolisuudessa on tällä hetkellä monia vaaranpaikkoja lipsahtaa vikapoluille mariologian suhteen. En kuitenkaan itse usko että katoliset rukoukset Marialle tai Marian juhlat olisivat pahennukseksi.
Pidän oikein sopivana että piispat säännöllisesti Marian juhlien saarnoissa opettavat väkeä lujalla kädellä.

Näissä erilaisissa kirkon hyväksymissä ilmestyksissä viesti on juurikin ollut se että viestintuoja tavalla tai toisella muistuttaa Kristuksesta, hänen sovitustyöstään ja syntiemme anteeksiantamuksesta.
Ei niillä ilmestyksillä mitään muuta virkaa olekaan.

2 tykkäystä

Miten hän muistuttaa niistä?

1 tykkäys

Miksei edelleen jatkuvia ilmestyksiä voi tutkia? Tuossahan on huijariprofeetalle hieno sauma, ei vaan lopeta ”ilmestyksiään” missään vaiheessa niin kirkko ei pääse virallisesti toteamaan vääräksi.

Yksittäistä kirkon jäsentä ei kaiketi voi velvoittaa näihin “kirkon hyväksymiinkään” ilmestyksiin uskomaan …

1 tykkäys

Totta, ei voi. Yksittäisen kirkon jäsenen ei myöskään tarvitse osoittaa henkilökohtaisia rukouksia yhdellekkään kirkon kanonisoimalle pyhälle. Tämä on yksityiskohta jota harva on huomannut katolisessa uskonharjoittamisessa. Katolilaisen ei tarvitse pyytää pyhien esirukouksia itse, kunhan pystyy tällaisen hyväksymään osana yhteistä jumalanpalvelusta.

En osaa sanoa miksi näin ei tehdä. Jos huijariprofeetta ei lopeta koskaan ilmestyksiään, ilmestyksiä ei myöskään todeta oikeiksi.