Rakkauden kaksoiskäskyn merkitys ja ala

Rakkauden kaksoiskäsky, josta mainitsit, ei ole täsmälleen sitä, mitä olet koettanut tuoda esiin.
Rakkauden kaksoiskäsky ei etsi synnille puolustusta antinomismista.

Rakkaus lähimmäistä kohtaan ja Jumalaa kohtaan vie uuteen kuuliaisuuteen, jossa laki on mieluinen.

2 tykkäystä

Rakkauden kaksoiskäsky on tosiaankin koko laki. “Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, sielustasi, voimastasi ja mielestäsi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” Mitä on sitten tämän käskyn täyttäminen? Jumalaa voi rakastaa vain noudattamalla hänen käskyjään silloinkin, kun ne ovat meille vaikeita emmekä edes ymmärrä niitä. Käskyn jälkimmäinen osa taas täyttyy sillä, että noudatamme käskyn ensimmäistä osaa. Joskus kirjoituksiasi lukiessa tuntuu, että et tiedä, mikä se rakkauden kaksoiskäsky on.

1 tykkäys

Mauriina, sinun tulkintasi rakkauden kaksoiskäskystä on yksi sementoiduista selityksistä ja järjetön. Se tarkoittaa että koko laki täyttyy siinä että noudatat kaikkea mitä Jumala on Raamatussa ilmoittanut. En usko hetkeäkään että tällainen nolla-ajatus olisi ollut Jeesuksesta ja Paavalista lähtöisin.

Koko laki täyttyy siinä että kohtelet lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Katso Paavali ja galatalaiskirje.

Toivottavasti en ole kohdellut lähimmäisiäni yhtä huonosti kuin itseäni! Se olisi todella surullista. Ei itsensä rakastaminen ole mikään itsestään selvyys, eikä siitä tässä langennessa maailmassa voi tehdä rakkauden mittaa. Kristus kuitenkin sääli meitä ihmisiä. Hän syntyi korottamaan syntiinlankeemuksessa turmeltuneen ihmissuvun oikeaan ihmisarvoon. Kun Jumala on näin rajattomasti rakastanut meitä, meidän tulee ainakin yrittää täyttää hänen käskynsä.

3 tykkäystä

Katso Mauriina tuolta mitä aiheesta ajattelen jos kiinnostaa.

Olet korvannut rakkauden kaksoiskäskyn rakkauden yksöiskäskyllä.

4 tykkäystä

No kun Jumalan käsky on se kultainen sääntö. Jumalan kunnioittaminen on sen käskyn, johon sisältyy koko laki, tottelemista. Paavali sanoi että tässä käskysanassa toteutuu koko laki: rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Ei tämä ole vain Veli T:n viisautta.

Sementoidut selitykset jättävät mielivaltaisesti tiettyjä syntejä ja käskyjä huomiotta ja tietyt käskyt taas jätetään voimaan. Minä en voi elää mielivallassa. Minulla on logiikka: rakkauden kaksoiskäskyn soveltaminen niin kuin sen aiemmassa linkissäni olen ilmaissut.

Itseäänhän on hyvin helppo kohdella huonosti ja haluta kohdeltavan huonosti. Pitäisikö silloin lähimmäistäkin kohdella huonosti, että noudattaisi rakkauden kaksoiskäskyä?

1 tykkäys

Kultainen sääntö: “Mitä ikinä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää se myös heille” tai negatiivisessa muodossaan: “Mitä ette halua ihmisten tekevän teille, älkää tehkö sitä heille” kuluu ns luonnolliseen moraalilakiin. Se esiintyy kaikissa suurissa uskonnoissa. Se ei ole sama asia kuin juutalaisuudessa ja kristinuskossa rakkauden kaksoiskäsky, joka tähdentää Jumalan rakastamista, jotta voisimme rakastaa myös lähimmäisiämme saman veran kuin itseämme. Jos teemme syntiä, emme rakasta itseämme, ja jos emme osaa rakastaa edes itseämme, kuinka voisimme rakastaa toista ihmistä ja nähdä hänessä Jumalan kuvan?

1 tykkäys

Se mikä on syntiä, määritellään rakkauden kaksoiskäskyllä ja sen sisällöllä eli kultaisella säännöllä. Älkää laittako sanoja suuhuni, lukekaa tuolta mitä minä olen tarkoittanut ja tarkoitan. On aivan turhaa enää tässä vaiheessa puhua toistensa ohi ja jauhaa samoja fraaseja.

Jeesus pani tuon kyllä merkittävästi paremmaksi: Rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut.

3 tykkäystä

Rakkauteen liittyy myös vastuu itseä ja muita kohtaan.

Rakkauden kaksoiskäsky ei määrittele sitä, mikä on syntiä, vaan sen määrittelee Jumalan laki, Jumalan Moosekselle antamat kymmenen käskyä ja Kristuksen ja apostolien selitykset niihin.

Kuten sanottu, kultainen sääntö ei millään tavalla liity rakkauden kaksoiskäskyyn, vaan se on yleisinhimillistä moraalilakia. En ymmärrä miksi sekoitat ne toisiinsa?

Nimenomaan Jumalan laki määrittelee mikä on syntiä ja kaikki laki täyttyy rakkauden kaksoiskäskyssä ja sen sisällössä, kultaisessa käskyssä. Laki ja profeetat lepäävät rakkauden kaksoiskäskyn varassa Jeesuksen mukaan ja Paavali sanoo: > Gal 5:14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: “Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”.

Syntikäsitys = Jumalan laki = yksi käskysana = rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi

Kiistätkö tämän? Vai onko suorastaan pöyristyttävää, että minä voin nähdä asian näin?

En nyt oikein tiedä, mitä taas tarkoitat. Jotenkin minusta tuntuu, että yrität kiertää jotain Jumalan käskyä tai vaihtoehtoisesti, et ehkä ymmärrä, mitä me täällä puhumme. .

Oletko tästä samaa mieltä?

Gal 5:14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: “Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”.

Syntikäsitys = Johdetaan Jumalan laista
Jumalan laki = yksi käskysana
Yksi käskysana = rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi

Missä menen tässä pieleen?

Veli T:lle tuntuu olevan tärkeää muuttaa tilanne sellaiseksi, että ihmiselle olisi jollain ajattelutavalle mahdollista elää hyvin ja noudattaa Jeesuksen käskyjä. Mikä merkitys sinusta sitten on Jeesuksen ristinkuolemalla, ja mikä erottaa uskosi esim Islamista? Minusta Vuorisaarnassa Jeesus nimenomaan vielä tiukentaa lakia niin, että kaikille pitäisi käydä itsestäänselväksi, ettei sen noudattaminen onnistu. Samaan viittaa tuo kamelin kulku neulansilmästä. Mahdotonta. Siksi on ristinkuolema, ja Jeesus itse kantoi rangaistuksen meidän synneistämme. Seksuaalisista, taloudellisista, ja ihan kaikista.

2 tykkäystä

Ooperi, minkä ihmeen takia se, että minua kiinnostaa mikä on syntiä ja mikä ei ja miten Jumala haluaa että me elämme, tarkoittaisi, että minä haluaisin jotenkin vesittää ristinkuoleman merkityksen. Armo tulee monessa muodossa, sillä Jeesus on tie, totuus ja elämä, ei pelkästään elämä.

Kysynpä sinultakin. Oletko tästä samaa mieltä?

Gal 5:14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: “Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”.

Syntikäsitys = Johdetaan Jumalan laista
Jumalan laki = yksi käskysana
Yksi käskysana = rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi
Jos rakastat lähimmäistäsi niin kuin itseäsi = synnitön

Jos olette yllä olevasta päättelyketjusta eri mieltä, sanokaa rohkeasti.

Rakkauden kaksoiskäsky ei rajoitu lähimmäisen rakastamiseen, jota @VeliT
sinnikkäästi esittää.
Se on vasta osatotuus.

Toinen on Jumalan ja hänen tahtonsa rakastaminen.
Kun kristitty elää siinä, ei hän etsi antinomismista ratkaisua.

36 “Opettaja, mikä on lain suurin käsky?” 37 Jeesus vastasi: “Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. 38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. 39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.”

Ajatus siitä, että ihminen lähimmäistä rakastamalla saisi luvan rikkoa Jumalan tahtoa ja lähimmäistä vastaan toisaalla, ei kerro uskosta.

Yhtä merkillinen on se perustelu, että kun ei usko, että Jeesus on kaikki rikkaat tuominnut helvettiin (missä euromäärässä muuten menee raja?), voidaan sitten elää Jumalan sanasta piittaamatta, kun ei tuotakaan “Jeesuksen opetusta” uskota.

2 tykkäystä

Kyllä, ja Jumalaa rakastetaan toteuttamalla rakkauden kaksoiskäskyn toinen osa sillä minkä teemme lähimmäisillemme teemme Jumalalle. Sekä olemalla pitämättä toisia jumalia, rukoilemalla ja palvomalla Jumalaamme.

Ota sinä Yxinkertainen kantaa tuohon edellisen viestini galatalaiskirjeen jakeen ytimekkääseen analyysiini. Olinko siinä väärässä minä vaiko Paavali vai joku muu?

Pieksikö Paavali suutaan vai kenties liiotteliko hän? Vai eikö hän tiennyt mistä puhui? Paavali ei sano että kuuntele ensim Yxinkertaisen töksäytykset ja vasta sitten laki täyttyy. Laki täyttyy rakastamalla lähimmäisiä niin kuin itseä ja näin sanoo Paavali.

Minä pyrin elämään Jumalan tahdon mukaan. Älä jaksa hokea noita lauseitasi siitä ettäkö Jumalan tahto olisi ilman tulkintaa suoraan taivaasta päähäsi laskettu ja minä yrittäisin jotenkin laistaa tästä ilmiselvästä laista. Se on todella, todella ylimielistä tekstiä.