“Kaikki laki on täytetty” on jännittävä ilmaus, joka minun ymmärrykseni tarkoittaa yleensä Jeesuksen ristintyöhön.
Katsotaanpa nyt kuitenkin sitä rakkauden kaksoiskäskyä sellaisena kuin se on Raamatussa. Matt. 22:
36 “Opettaja, mikä on lain suurin käsky?”
37 Jeesus vastasi: “Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. [5. Moos. 6:5]
38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. [3. Moos. 19:18+; Matt. 19:19+]
40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.” [Matt. 7:12]
Ensinnäkin, on huomattava että tässä Jeesus puhuu Vanhasta testamentista. Vanha testamentti eli Toora ja Profeetat.
Minusta on aivan liian suurta eksegeettistä hybristä lähteä tulkitsemaan, että koko laki olisi tiivistetty näihin kahteen. Päinvastoin, Tooran eli Lain tiivistelmä on kultainen sääntö, sillä siitä Jeesus sanoo, että “tässä ovat laki ja profeetat”. Sen sijaan tässä Jeesus sanoo, että Laki ja Profeetat ovat näiden kahden käskyn varassa. Siis että Laki ja Profeetat perustuvat johonkin, jonka varassa ne ovat. Rakkauden kaksoiskäsky on siis lain ja profeettojen takana, se on yleisluonteinen perusta, joka ilmoitettua lakia. Kuitenkin sama käsky on myös osa lakia ja on sen suurin käsky. Toinen tapa ajatella asiaa on, että koko Toora ja Profeetat nojaavat näihin kahteen käskyyn kuin kahteen pylvääseen ja rakentuvat niiden varaan.
Voidaanko tästä päätellä, että laki, merkityksessä se mitä ihmisen tulee tehdä (ei Toora, sillä kristityt eivät seuraa Tooraa), on kuitenkin näissä kahdessa ilmaistuna? Onko niin, että suurin käsky sisältää kaikki pienemmätkin käskyt? Tätä ei minusta voida sanoa ehdottomalla varmuudella. Jaakob kirjoittaa tästä näin:
8 Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: “Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”, te teette oikein. [3. Moos. 19:18; Matt. 19:19+]
9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. [5. Moos. 1:17]
10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin [Matt. 5:19; Gal. 3:10]
11 Hän, joka sanoi: “Älä tee aviorikosta”, sanoi myös: “Älä tapa.” Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat.
12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7+]
Idea on se, että se, joka noudattaa “rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” ei erottele lähimmäisiään, koska käsky ei erottele. Jos hän rikkoo tätä käskyä vastaan, hän rikkoo koko lakia vastaan, aivan samoin kuin kuka tahansa lain rikkoja rikkoo koko lakia vastaan rikkomalla yhtä käskyä vastaan.
@anon85899117 kirjoitti, että “Sehän ei ole mikään mielipideasia, täyttyykö kaikki laki rakkauden kaksoiskäskyssä”. No kyllähän se on. Rakkauden kaksoiskäskyn asema Uuden testamentin eettisessä opetuksessa ei ole mitenkään selvä asia.