Rippikoulu ennen ja nyt

Lehdissähän oli juttua kansanedustajasta, joka ei ollut saanut viedä kuulolaitettaan johokin salaiseen kokoukseen, niissäkin kun on nykyään kaikkea vakoilun mahdollistavaa tekniikkaa.

Tällainen menettely olikin. Kerättiin iltakymmeneltä pois. Viimeiseksi yöksi sai majoitukseen. En tiedä koska aamulla sai takaisin, en ole vielä kysynyt.

Kokonaisuutena voi sanoa että sellainen läpihuutoleiri, ei mitään kohokohtia tai elinikäisen ystävyyden alkuja. Vierailupäivässä jonkun
leiriläisen ulkomaalaistaustaiset pikkuveljet eivät osanneet olla hiljaa hartauden aikana tai sitten itsestä on tullut konservatiivinen keski-ikäinen. Mutta ne olivat sellaisia “uikutushuutoja”. Ei meidän aikana.

Oliko kyseessä teidän ensimmäinen rippikoululainen? Mikäli ei ollut, niin oliko toisilla mukavampi leiri?

1 tykkäys

Ensimmäinen ja ainut, koska on ainut lapsi.

1 tykkäys

Päätin kysyä DuckDuckGo-hakukoneelta ja tekoälyltä onko tämän kesän rippileireillä, tähän mennesä, ollut järjestyshäiriöitä tai onko niitä keskeytetty. Hakukone toi Urjalan kevään keskeytetyn leirin.

Tekoäly kertoi laajasti:

Hakutulosten perusteella ei ole julkisesti raportoitu tapauksia, joissa Suomessa olisi vuonna 2025 keskeytetty rippileiri häiriöiden, papin käyttäytymisen tai rikosepäilyjen vuoksi . Mikään hakutuloksista ei mainitse tällaisia tapauksia vuodelta 2025.

Jos tällaisia tapauksia olisi tapahtunut ja niistä olisi uutisoitu, ne olisivat todennäköisesti nousseet esiin valtakunnallisessa mediassa tai kirkon tiedotteissa.

Tämä on erittäin hyvä asia.

Olin tänään konfirmaatiomessussa, ihan seurakuntalaisena vaan.

Messu oli lyhyemmän kaavan mukainen.
Nuoret olivat mukana Raamatun luvussa, esirukouksessa, kolehdin kantamisessa, konfirmaatiolaulussa, ehtoollismusiikissa. Leiristä oli kuulemma taas kerran “selviydytty”, kaikki riparilaiset konfirmoitiin. Pappi kehui miten nuoret olivat omatoimisesti ja hienosti huolehtineet ulkoläksyjen suorittamisesta. Pappi saarnasi päivän evankeliumista, yksinkertaisesti ja rohkeasti:
Jeesus on hyvä paimen, joka ei lakkaa etsimästä yhtä lammasta, vaikka 99 olisi tallella. Voit olla eksynyt pois Jumalan luota kun muut, hyvätkin asiat ovat tulleet tärkeämmäksi. Voit olla tuhlaajapojan lailla tahallasi mokannut. Kummassakin tapauksessa armo ja anteeksiantamus ei Jumalalta lopu. Sitä varten Jeesus tuli maailmaan, että hän etsii eksyneet. Jeesus Kristus on ainoa tie, muita ei ole pelastukseen. Varhaisin uskontunnustus oli lyhyt: Jeesus on Herra. "

Kansa kuunteli hiljaa ja oli rauhallinen. Kummien mennessä siunaamaan nuoria, joku ei löytänyt omaansa. Toinen kiirehti auttamaan että kummi ehtii oikean nuoren luo. Virret olivat tuttuja ja jotkut takapenkinkin väestä lauloivat, varovasti. Synnintunnukseen ja Isä meidän - rukoukseen jotkut yhtyivät ääneen. Nuorten laulaessa Simojoen Evankeliumia, jotkut takanani tunnistivat sen. Viimeisessä säkeistössä joku rohkeni yhtyä laulun taputuskohtaan.

Konfirmaatiolaulun (Juha Tapion Rakastettu) kertosäkeeessä nuorten ääni kuului hienosti. Poikien laulu varsinkin kaikui kumeana. Minulle nousi pala kurkkuun. Ikävästä nuorisotyöhön, mutta myös ilosta. Älä pelkää.. he laulavat. Itselleen, ja toisilleen.

Kirkossa pysymiseni motivaatio kasvoi monta pykälää tänään.

:folded_hands::heart:

6 tykkäystä

Puolitoista viikkoa elämäni noin sadanteen ripariin. Kesän huippujuttuja. Tässä iässä ja tällä olemuksella ei tarvitse vääntää nuorten kanssa mistään. Ja toisaalta mikään mitä kysytään ei ole merkityksetöntä. Nuorten kohtaaminen on tärkeä asia. Riparit on minun juttu. Oma poikanikin sanoi joskus isosena oltuaan (ei minun leirilläni) että “sinä olisit varmaan aika cool pappi leirillä”. Noita sanoja olen vaalinut tekemättä mitään toisin.

D

7 tykkäystä

Hienoa.
Minä ehdin kokea 15 kokonaista ja lisäksi noin 13 ryhmän kanssa opetusroolissa.
Alussa luulin että ei oo mun juttu, mutta lopulta ikävöin ehkä eniten tätä. Nuoria, ja sitä että saa jakaa aikaa ja olla heille myös omalla tavallani lähettinä. En tietenkään niitä huonoja puolia kaipaa. Täydellistä ei ole ilomme tässä ajassa. Silti, tänään taas: mikä on tärkeämpää?

God bless you, cool pappi.

5 tykkäystä