Viittasit veden pyhitykseen pyhittymisen välineenä, mikä on totta kai aivan eri asia kuin viitata kulkueeseen/ristisaattoon sinänsä pyhityksen välineenä.
Kasteveden siunaavat monet kirkkokunnat. Siitä ei kuitenkaan opeteta monissakaan paikoissa että kastevesi luomakunnan osana pyhittyy kirkollisen siunauksen voimalla. Siitäkin voidaan vääntää ja tulkita suopeasti mitä pyhittyminen veden pyhittämisen yhteydessä teologisesti tarkoittaa.
Kasteveden siunauksen yleensä ajatellaan olevan sen veden kastekäyttöön erottamisen siunaus jossa pyydetään Jumalaa välittämään sen materian kautta kasteen sakramentin todellisuuden. Se on aika erilainen näkökulma kuin että jos virkaan vihitty pappi astelee siunatun ristin kanssa rantaan, upottaa ristin veteen ja sitten on varma että, oman pappeutensa ja ristin saaman siunauksen voimalla, Pyhän Hengen armovoima pyhittää koko järven. Eleenä ja pedagogisena näytelmänä tämä on loistava, äärimmäisen havainnollistava perinne. Itse asiassa kyllä minä rukoilen Jumalaa siunaamaan sen järven, siitä juovat ihmiset, siinä uivat ja sen rannalla asuvat ihmiset. Pyhittyminen on ehkä suomenkielisessä käytössä tässä yhteydessä aika vahva sana, vaikka sitä ortodoksit ovatkin tottuneet käyttämään.
Omasta mielestäni on sakramentit ja vielä niiden joukosta selkeät Jeesuksen asettamat sakramentit, joista voidaan jo puhua pyhityksen välineinä. Sitten on iso liuta kaikenlaisia kirkollisia rituaaleja joissa kuvataan pyhittymistä mutta joiden itsessään ei voida perustella välittävän pyhittymistä.
Joskushan varsinkin katolisessa tai ortodoksisessa kirkossa kuulee maallikoiden ja joskus papistonkin väittävän että milloin mikäkin tietyllä tavalla kirkossa istuminen, polvistuminen ja kääntyily tai eri lailla säilytetyt esineet pyhittävät.
Sitten taas voidaan sanoa että missä tahansa elämän yksityiskohdassa Jumala voi halutessaan pyhittää luomakuntaa.
Kategorisesti kirkon tapojen kutsuminen pyhityksen välineeksi on minusta ollut uskoontulostani asti ja on edelleen sekä esoteerisuutta, gnostilaisuutta sekä pakanallista vaikutetta kristinuskossa. Monikaan niistä tavoista ei tee ihmistä suoraan pakanuuden ja magian harjoittajaksi, mutta ei myöskään välttämättä kasvata uskon aikuisuuteen.
Itse todellakin arvostan kristinuskon kulttuurista puolta perinteisesti kristillisissä Välimeren maissa, mutta en lue niihin tapoihin enemmän kuin ne mielestäni ovat.