Ruotsissa ev.-lut. kirkko ja moskeija yhteen

Foorumisofta teki tepposet, LC:tä oli tarkoitus lainata :smiley: Mea culpa @tortoise

2 tykkäystä

Tämä on hyvä lähtökohta. Toivottavasti myös muistetaan tätä sovellettaessa se, että se mikä voi olla jolle kulle hyväksi, voi olla jolle kulle toiselle pahaksi.

Myönnän sen, etten tunne islamilaisen maailman variaatiota tarpeeksi hyvin, jotta tietäisin, millaisia ns hyviä muslimeja on olemassa. Se mitä olen nähnyt uutisissa vuosien aikana on lähes pelkästään negatiivista.

Saudi-Arabia on osoittanut jonkinlaisia merkkejä uudistumisesta. Tiedä sitten, kuinka pitkä tie heillä on saada tasa-arvo länsimaiselle tasolle ja kuinka lähelle sellaisia arvoja he ovat edes valmiit tulemaan. Iranin uskonnollinen valtakoneisto on kuin pimeimmältä keskiajalta, mutta tavalliset iranilaiset itse saattavat olla täysin kypsiä lopettamaan shariapelleilyn vaikka heti, jos voisivat demokraattisesti vaikuttaa asioihin.

Islamilaisesta maailmasta on tullut Eurooppaan paljon tiukkaa islamia noudattavia ihmisiä. Tällaisten ihmisten läsnäoloon ja tekemisiin on puututtava kovalla kädellä. Ei suinkaan ymmärtää ja rakentaa dialogia.

Sen sijaan jos islamista löytyy oikeasti suuntauksia, jotka ovat maltillisia, niin sellaisten tahojen kanssa jonkinasteinen dialogi on tarpeen ja varmasti ihan hedelmällistä.

Olisi tietty hyvä tietää, miten maltilliset muslimit tarkalleen ottaen ajattelevat. Ja miten he perustelevat itselleen sen, että kaikkia Muhammedin viisauksia ei kannata nykyaikana enää seurata. Kristittyjen kohdalla asia on helppo ymmärtää.

Mutta koko ajatukseni punainen lanka on se, ettei pidä mahdollistaa sitä, että ne joille teet itse hyvää, tekevät kohta pahaa muille. Eli tehty teko voi tuntua hyvältä, mutta sillä on hiukan pidemmällä tähtäimellä pahat seuraukset joillekin toisille.

Siis: vihasaarnaajia ei pidä päästää myrkyttämään ihmisten mieliä (edes uskonnonvapauden ideaalin nimissä), vaan heidän toimintansa pitää yksiselitteisesti estää. On naivia uskoa, että asiat muuttuvat hyviksi, jos itse vain ollaan hyviä ja rakastetaan kaikkia.

1 tykkäys

Vai että Lucifer? Mistäs moinen ajatus?

Anteeksi. LouisCipher lausutaan Lucifer, joten ajattelin, että sinulla oli tässä sanaleikki. Olinko väärässä?

Kyllä periaatteessa ihmisissä on olemassa potentiaali aika moneen asiaan. Myös paljon parempaan kuin nykyään.

Ongelmana on vain se, että kukaan ei johda kokonaisuutta, eikä kenelläkään ole kykyä nähdä tulevaisuuteen. Eli menneisyydessä on jo tapahtunut asioita, jotka rasittavat ihmiskuntaa nykyisyydessä. Ja on kosolti nykyään tapahtuvia asioita, joita taas jälkiviisaasti manataan joskus myöhemmin, kun yritetään kuumeisesti ratkaista eilisen virheitä.

Monikulttuuri ei todellakaan ole rikkautta. Erimieliset ihmiset eivät pitkällä tähtäimellä saa mitään hyvää aikaan.

1 tykkäys

Espanjan kahdesta kuuluisimasta mystikosta toinen aloittaa elämäkertansa toiveella, että olisi jo lapsena päässyt maurien maahan mestattavaksi tullakseen marttyyriksi ja toinen olisi hurskaasti tappanut Neitsyt Marian ikuista neitsyyttä epäilleen maurin, ellei kohtalo aasin muodossa olisi puuttunut peliin.

Jotenkin pöyristyttävää, että tällaista saa nykyaikana vielä julkaista :wink:

1 tykkäys

Jep… Pääsevät kohta katsomaan piirrettyjä elokuvateatteriin naiset auton rattiin…Samalla kun miekkatansija Trumpin ja Bibin “vallankumouksellinen” uudistaja Mohammed bin Salman suoritti hilttain vallankaappauksen, jossa kuoli pari saudiprinssiä. Sitten MbS käynnisti “yt-neuvottelut” vankiensa kanssa ja sai heidät siirtämään isot hillot sen tilille ja vaitiololupauksen. Vangittujen joukossa oli/on muuten yhä MbS.ääkin maltillisimpia uudistusmielisiä. Männä viikolla uutisoitiin taasen kuinka saudinaisia, jotka ovat ajaneet asemansa parantamista omassa maassaan on vangittu kymmenittäin.

Ymmärsinkö nyt oikein, että väität Saudi-Arabian olevan Irania kauempana pimeästä keskiajasta? Ja että siellä ei olisi uskonnollista “valtakoneistoa”, jonka edustama sunnilaisuus ei olisi kaikista sunnilaisuuden muodoista lähimpänä AlQaidan ja ISIS:ksen edustamaa?

En suinkaan. Olen asiassa iltapäivälehtien otsikkojen varassa. Käsittääkseni naisten asema on parantunut kenties yhtä pitkän askeleen kuin mikä on vetyatomin elektronilla joka virittyy korkeampaan energiatilaan.

Pahoittelen jos kirjoituksesta huokui enemmän sympatiaa saudeille.

Molemmat maat ovat jonkinlaisella inhokkilistalla. Israelin vihollisia kun lisäksi ovat. Tunnustaudun Israelin ja juutalaisten ystäväksi.

1 tykkäys

Cipher on suomeksi salakirjoitusviesti, salakieli tai salakirjoitus.

Kun tuon nickin aikoinaan otin, olin juuri osallistunut ‘salausmenetelmät’- kurssille.

En muista enää, että miksi juuri Louis…

1 tykkäys

Sanoit tuolloin, tai ainakin joskus aikoinaan, että harrastit “salatieteitä”. :slight_smile:

Millainen tuo kurssi oli? Kuulostaa mielenkiintoiselta…

Tässä mistään sympatiasta ole kyse, vaan ongelmien oikeasta tunnistamisesta. Saudien edustamankaltainen sunnipohjainen terrorismi on meille se todellinen uhka, ei shiialainen. Toki kun Trump, Bibi ja MbS on ovat hyviä kamuja keskenään, niin on aivan luontaista että heitä fanittavat amerikkalaiset ja eurooppalaiset näkevät sen suurimman uhan tulevan Teheranin suunnalta.

No, sittenhän sije olet selvästi sanomastasi huolimatta Bibin rinnalla lähempänä Saudi-Arabiaa kuin uskotkaan. Mikässiinä, kun poijjaat saavat sen regimechangen Iranissa aikaan niin sije varmaan kannat sitten vastuun niistä uusista pakolaisista joita tännekin Eurooppaan saapuu noilta suunnilta. Trump, Bibi, MbS eivät heitä maihinsa tule kelpuuttamaan. Sauditkin sitten taas voimaantuvat ja voivat jatkaa oman sunnilaisuuden Eurooppaankin levittämistä rauhassa.

Tunnustaudutko muuten Israelin ystävänä myös sharia-oikeuksien ystäväksi, koska sellaisiahan on Israelissakin?

Minun kohdallani oli.

Tulikivenkatkuiset saarnat, jotka avasivat näkemään sisälle oman sielun syvyyksiin. Näyttivät todeksi oman synnin ja toisaalla Jumalan pyhyyden ja vanhurskauden.

Kauhistuttivat, järkyttivät, saivat pillahtamaan itkuun ja haluun tehdä parannus.

Näin mennään Taivaaseen. Polvillaan parkuen ja samalla uskoen evankeliumi.

2 tykkäystä

Tämä menee nyt melko lailla poliittisen suuntaan joten vetäydyn keskustelusta.

Siitä olen varma että kirkon kannalta ainoa hyvä asenne muslimeihin on olla dialogissa heidän kanssaan. Ja kaikkia uskontoja koskee se fakta, että niiden harjoittajista suuri tai ehkä suurin osa on tavallisia ihmisiä jotka eivät halua sotia eivätkä vihaa. Ei ole naiivia vaan järkevää tarttua tähän mahdollisuuteen.

2 tykkäystä

Trumpin toki tiedän, mutta nuo muut ovat tuntemattomia.

Shariaa en kannata missään.

Olen aina valmis muuttamaan näkemyksiäni, jos erehdyn.

Israel on hyvä pitämään puolensa vihollisten ympäröimänä. Sellaista olen aina ihaillut. Ja tietysti natsien vainot tuovat sympatiani juutalaisille. Mossad teki hyvää työtä kostaessaan keskitysleirikeisareille.

1 tykkäys

Politiikkaa ja uskontoa ei voi valitettavasti täysin erottaa toisistaan.

Varsinkaan silloin, kun löytyy vähintään yksi osapuoli, joka ei niin tee.

1 tykkäys

Kyse politiikasta, joka on Bibin kaudella äärioikeistolaistunut ja uskonnollistunut. Ei hyvä. Tulee myös muistaa että Israel tai juutalaiset yleensä eivät ole = Bibi.

Kurssi koski salakirjoitusta.

Viestien salaaminen ei-toivotuilta lukijoilta on erittäin mielenkiintoinen aihepiiri.

Kurssi taisi alkaa Caesar cipherin esittelyllä. Se olikin hyvä kertaus, sillä ensimmäistä kertaa asia oli tullut vastaan Sudenpentujen käsikirjasta joskus 1970- luvulla.

Sen jälkeen mentiinkin reippaasti monimutkaisempiin salakirjoitusmenetelmiin, jotka esim nykyaikaisessa digitaalisessa viestinnässä ovat tarpeen.

Tiedemiehet yrittävät sekä murtaa menetelmiä ja kehitellä parempia.

En kyllä ns salatieteitä ole muistaakseni koskaan harjoittanut - mitä lienen löpissyt??! Tulee mieleen ihan Pahkasian ‘Lukijoiden leperrykset’- palsta.

Oletinkin sen olleen vitsi, mutta noin kirjoitit, juuri palstalle saavuttuasi :slight_smile:
Minulla on joskus pelottavan hyvä muisti, mitä tulee kirjoitettuun tekstiin…

Kurssi kuulostaa kiehtovalta. Jos kirjoittaisin dekkareita, ilmoittautuisin heti…

1 tykkäys

Ei ole aavistustakaan, miten tuo Bibi nimi on muodostettu, mutta se viittaa varmaankin Netanjahuun.

1 tykkäys

Minulla taas on pelottavan huono.

Sen takia esimerkiksi vältän valehtelua, koska valheen kertominen unohtuu vielä tosiasioita huomattavasti paljon helpommin.

2 tykkäystä