Sanansaattaja-lehden uusimmassa numerossa on pitkä juttu koskien mm. mitä mieltä Sleyn messuyhteisökävijät ovat mahdollisen uuden kirkkokunnan muodostamisesta.
Lainaus jutusta:
Joillain paikkakunnilla jopa 20-30 prosentille messukävijöistä oma messuyhteisö on ainoa kytkös Sleyhyn. Samaan aikaan Sleyn jäsenyys on messuyhteisökävijöiden joukossa kasvanut 37 prosentista 44 prosenttiin. Messuyhteisön jäsenyys puolestaan kasvoi 47 prosentista 54 prosenttiin.
Messuyhteisön jäsenyys toimii käytännössä samalla tavalla kuin seurakunnan jäsenyys. Juuri se kiinnittää monen henkilön osaksi meidän toimintaamme ja kristilliseen elämään myös silloin kun hän ei enää ole Suomen evakelis-luterilasen kirkon jäsen tai hänellä ei muista syistä ole suhdetta omaan paikallisseurakuntaansa, Tarvainen sanoo.
[…]
“Kirkkoja ei voi perustaa samalla tavalla kuin urheiluseuroja tai herätysliikejärjestöjä.”
Kyselyssä tiedusteltiin vielä erikseen vastaajien halukkuutta liittyä kirkkoon, jonka Sley mahdollisesti perustaisi yksin tai yhdessä muiden herätysliikkeiden kanssa. Mikäli tällainen kirkko perustettaisiin, 42% vastaajista eroaisi kirkosta ja lliittyisi uuteen, 20 % valitsi vaihtoehdon “pysyisin kirkossa mutta tukisin uutta”.
[…]
Kahdeksan herätysliikejärjestön muodostama Kirkkokansa kokoontui paastonajan juhlaan Helsingin Luther-kirkolle palmusunnuntain aattona.
Aikojen merkit -paneelikeskustelussa ajankohtaisesta kirkollisesta tilanteesta keskustelivat Uusi Tie -lehden päätoimittaja Santeri Marjokorpi, Sanansaattaja -lehden päätoimittaja Ville Auvinen, Rauhan Sana -lehden päätoimittaja Jukka Malinen sekä Missions Tidning -lehden päätoimittaja Vesa Pöyhtäri.
(Sanansaattaja 7/2026 s.4-7)
Sleyn jumalanpalvelusyhteisöissä on sekä kävijöitä että ehtoolliselle osallistujia eri taustoista, heistä osa ei kuulu tai ole koskaan kuulunut ev.lutiin. Yhä useampi näistä ei myöskään tällä hetkellä halua liittyä ev.lutiin, mutta haluaa osallistua ehtoolliseen luterilaisen tunnustuksen messuyhteisössä. Joten käytännössä Sley on jo nyt osalle kävijöistään luterilainen kirkko, vaikka kirkkoa ei ole edes perustettu.
Tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se, että osa Sleyn ehtoollisellakävijöistä ajattelee nimenomaan olevansa osa Evankelis-luterilaisen kirkon jumalanpalveluselämää Sleyllä, ja osa tekee eron Sleyn ja ev.lutin jumalanpalveluselämän kanssa.
Toisaalla @Silvanus on sitä mieltä että Sleyn jumalanpalveluselämä ei voi olla osa ev.lutin jumalanpalveluselämää.
Sleyn sisällä ilmeisesti ajatellaan vielä varovaisen toiveikkaasti että tämä kahtaalle suuntautunut tilanne voisi vielä jatkua. Että ne jotka haluavat tehdä eron ev.lutin jumalanpalveluselämään, voivat tulla Sleylle ehtoolliselle niiden rinnalla jotka siinä ehtoollisella ajattelevat olevansa osa ev.lutin jumalanpalveluselämää.
Itse henkilökohtaisesti kysyn itseltäni, kumpaa sitten olen jos osallistuun ehtoolliseen Sleyllä. Sleyn työntekijöilläkään ei ole tähän yksiselitteistä vastausta.
Itse ajattelisin että Sleyn ehtoollisen kautta olisin kommuuniossa ev.lutin kanssa mutta en varsinaisesti ev.lutin kirkko-organisaatiota, ja tämähän tarkoittaa sitä että olisin tuossa sitä mieltä että kirkko-organisaatio sinänsä ei määritä sitä missä ehtoollisen sakramenttia toimitetaan, että ehtoollinen on ehtoollinen vaikka se toimitetaan paikassa joka ei ole itsessään kirkko ja että minä mihinkään kirkkoon kuulumattomana voisin osallistua siihen ehtoolliseen pätevästi. Mitä mieltä ihmeellisesti olen varovaisesti onnistunut olemaan jo katolilaisena.
Omasta mielestäni kirkolle on annettu valtuutus toimittaa ehtoollista mutta kirkkous ei itse synnytä ehtoollisen sakramenttia, koska kirkko ei ole Kristus-Pää vaan Kristus-Ruumis. Kristus-Pää antaa lihansa Kristus-Ruumiille eikä Ruumis anna itse itselleen tätä lihaa. Voiko sitten kuka tahansa alkaa toimittamaan ehtoollisia sanoen että Kristus-Pää antaa lihansa heille. Ei varmasti voi, ainakaan raamatullisin perustein. On liityttävä johonkin kristittyjen yhteisöön joka pitää keskuudessaan yllä virkaa. Virka taas perustuu jonkinlaiseen jatkumoon kristillisen yhteisön olemassaolossa. Onko se jatkumo apostolinen sukupolviyhteys, opin yhteys, uskovien yhteys vai jotain muuta. Tämä mielipiteeni ei ole kannanotto systemaattiseen teologiaan vaan mututuntuma. Kunhan mietin ääneen.
Virka Sleyllä ei tällä hetkelläkään perustu ainoastaan virkaan Evankelis-luterilaisessa kirkossa vaan siellä toimii myös muuta kautta viran saaneita. Tämäkin tuo mielenkiintoisen lisänsä kirkko-opilliseen tilanteeseen, joka mielestäni alkaa jo olemaan hieman sekava. Se vaatii jonkinlaista, ainakin välivaiheen ratkaisua.