SLEYn ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon suhde

Sanon painavasti ettei SLEY ole sulautunut mainitsemaasi organisaatioon. STLK: n väki taas jos pysyvät vähänkään perinteelleen uskollisena ei sulaudu Lähetyshiippakuntaankaan sillä niin suuri opillinen juopa näiden välillä on. Minusta tekstisi kaikkien seurakuntien ulkopuolisena on loukkaavaa, katsot ikään kuin yläpuolelta toisia joiden on kamppailtava tässä sekavassa kirkkollisessa tilanteessa. Joka itsensä ylentää…

2 tykkäystä

En uskokaan et STLKn väki joukolla mihinkään sulautuis vaan sen sijaan se kuihtuu hiljaa pois.
SLEYn suhteen past H.Sandell kommentoi hiljan jossain yhteydessä et missä tulee vastaan myöntymisten takalaita? Tuskin missään.
Itsekin joskus siteerasit jotain tunnaripastoria ajatuksella et väärin opettavasta kirkollisesta yhteydestä on erottava. Nk. kansankirkko, johon SLEYkin kuuluu, on mitä suurimmassa määrin väärin opettava. Ei riitä, et siellä joiltain osin sallitaan muukin opetus. Johan tuo Tampereen piispa linjasi et perinteisen virkakannan edustajilla ei kirkon vinkkelistä ole edes oikeaa ehtoollista… Paljon on tapahtunut 25 vuodessa eikä rinnakkaiselolle näytä enää olevan mahdollisuutta eikä tarvettakaan.

Nämä mielipiteesi ovat jo tuttuja. Tuntuu että sinun pitää vähän joka ketjussa päästä moittimaan Sleytä. Miksi? Olet ilmoittanut olevasi kirkkojen ulkopuolella. Kirjoittelusi ei vaikuta vastuulliselta eikä rakentavalta.

Sley ei “kuulu kansankirkkoon”. Se on harhaanjohtava sanonta. Sley on lähetysjärjestö. Työssä kotimaissa ja ulkomailla se toimii sääntöjensä mukaan. Tehtävänä on levittää evankeliumia Jeesuksesta. Järjestön toiminnassa on ihmisiä jotka ajattelevat joistain asioista monin eri tavoin. Sleyllä on tietenkin historiallinen yhteys monen ryhmän kanssa: STLK, Seurakuntaliitto, Lhpk… Näiden ryhmien kanssa sillä on yhteisiä mutta myös erilaisia visioita. Ei sen paremmin sinulla kuin Halvar Sandellilla ole oikeasti tietoa yhdistyksen tulevaisuudesta. Olisi viisasta lopettaa tuo jatkuva parjaaminen.

1 tykkäys

Eikös LHPK syntynyt viidesläisyydestä? Vai muistelenko omiani, että aloittavalla porukalla oli ennemminkin viidesläistä kuin sleyläistä taustaa.

Korpisen Sakarin tausta oli/on Sley, Kivirannan Simolla varmaan SRO, Väisäsen Matilla SEKL. Juhanallakin kai SLEY.

3 tykkäystä

Kas, kiitos korjauksesta. Muistelin omiani.

Lhpk on Luther-säätiön lapsi. Säätiön puuhamiehet olivat Simo Kiviranta, evankelinen teologi, Sakari Korpinen Sleystä, ja Anssi Simojoki, joka oli Länsi-Suomen rukoilevaisten johtava teologi, tosin myös Sleyn lähetystyöntekijä Afrikassa. Myöhemmin Sleyn jätettyään hän jatkoi myös Afrikassa mutta vaikutti sitten merkittävästi Lhpk:n kehitykseen.

Lhpk on jonkun verran myös viidesläisyydestä lähteneiden eli lähinnä Matti Väisäsen kirkko. Se on kuitenkin opillisesti varsin kaukana suuresta osasta viidesläisyyttä. Vanhempaa luterilaisuutta ja myös katolilaisia vaikutteita on nähty. Ihan liian korkeakirkollista viidesläisen, kansanomaisen ja evankeliontia harrastavan tyylin omaksuneille.

1 tykkäys

Ja sinun pitää joka käänteessä näemmä puolustaa Sleytä ja tämän myöntyväisyyspolitiikkaa piispojen saneluvaltaa kohtaan. Vaikka Raamattukin suorastaan huutaa vetäytymään eroon niistä, jotka opettavat toisin.
SLEY opettaa monessa kohdin ihan hyvin mutta kysymys kirkollisesta yhteydestä on heille kysymys jossa ei tahdota tehdä oikein. Jossain määrin sama ilmiö kuin niillä hellareilla jotka vastustivat Helluntaikirkkoa uskonn. yhteisönä koska halusivat jatkaa kaksoisjäsenyyttä.

Minä en tiedä puolustanko minä Sleyn toimia. Tuskin kaikkia ainakaan. Mutta en minä ole asemassa, jossa pitäisi kaikkea arvioida.

Minusta perusongelma sinun viestinnässäsi on siinä, että olet itse lähtenyt kirkosta ja vissiin Sleystä mutta sinulla on koko ajan tarve mollata niitä kumpaakin.

Mielestäni kristityn tulee kuulua johonkin kirkkoon. Siitä on jo hyvin varhain lausuttu vakavat sanat.

Sleyssä on ihmisiä jotka ovat omantunnon syistä evlut kirkon jättäneet mutta käytännössä Sley on heille seurakunta. Sitten on niitä jotka kuuluvat kirkkoomme ja käyvät lähinnä Sleyn messuissa jne. Kummatkin hyväksytään joukkoon, tietääkseni. Sley on oikealla tavalla avara, minun kokemukseni mukaan. Ei siellä ahdisteta eikä kytätä. Ei tehdä pääasiaksi negatiivisia vaan positiivisia asioita. Negatiivinen uskonasioista puhuminen on tuhoisaa. Se myrkyttää ihmissuhteet ja antaa kummallisen kuvan Kristuksen seuraamisesta. Positiivinen puhe keskittyy evankeliumiin ja Jumalan sanaan turvautumiseen.

Toistat samaa laulua kuin Seurakuntaliitto ja Lhpk, tuosta kirkon jättämisestä. Mikset liity heihin? Sielläkin on sitäpaitsi ihmisiä jotka antavat Sleyn olla Sley, ja ovat tyytyväisiä oman seurakunnan löytymiseen.

1 tykkäys

Veli Veikko Hursti totesi minulle aikoinaan, että kristityn tulee kuulua johonkin seurakuntaan. Veikko surffaili sujuvasti niin katolisessa messussa kuin Pelastusarmeijan kokouksessakin…

2 tykkäystä

Väärin. En ole koskaan ollut SLEYn jäsenrekisterissä. Ev.lut. kirkossa kylläkin mutta sieltä otin ritolat jo hyvän aikaa sitten. Syy ei tosin ollut siinä vaiheessa STLK/Luther-säätiö vaan ihan epäteologiset mutta sittemmin en ole päivääkään katunut päätöstä lähteä. Ja myönnettäköön - LHPK on jokseenkin “korkeakirkollinen” (s.o. liturgiakeskeinen) ja se jossain määrin häiritsee. Mutta jäseneksi liittymiseen/liittymättömyyteen ei sekään ole juurisyy vaan lähinnä kirsikka kakun päällä. Elämäntilanne ei nyt juuri puolla täysipainoista jäsenyyttä enkä koe mielekkääksi olla vain muodollisesti nimi jäsenluettelossa jos ja kun en kykene olemaan aktiivi. Bibliofillimme 9xx linkitti pari vuotta sitten johonkin toiseen ketjuun jonkun tunnariluterilaisen oppineen tekstejä siitä, kuinka toisoppisesta kirkosta pitää lähteä (ja pysytellä etäällä). En nyt taas löydä niitä kun en aikanaan laittanut kirjanmerkkeihin.
Facebookissa past Halvar Sandell kritisoi mm. sitä, kuinka tämä Inkerin pappien keissi tai piispain esitys “rinnakkaisesta” avioliittoteologiasta eivät riitä herättämään SLEY:tä ruususen unestaan. Tom Säilä oli ilmeisesti todennut että SLEYlle tuo malli on käytännössä ihan hyväksyttävissä. Esikoislestadiolaiset haistattivat kukkaset piispainkokoukselle ja ottivat sakramentit omiin käsiinsä - ja näin faktisesti erottautuivat kansankirkosta. Vanhoillis- eli RY-lestadiolaiset taasen pysyvät muodollisesti kirkossa, mutta opettavat julkisesti ettei heitä edes kiinnosta mitä muu kirkko opettaa, koska onhan itsestään selvää että Jumalan Valtakunnan rajat ovat yhteneväiset Rauhanyhdistysten jäsenluetteloiden kanssa.
SLEY:llä (tai SEKL:llä tai SRO:lla) ei ole ollut kanttia tehdä samanlaista peliliikettä kuin esikoislestat. Mieluummin puristellaan vain käsiä nyrkkiin omissa taskuissa kuin oikeasti vedettäisiin johtopäätökset…

1 tykkäys

Ilmeisesti todennut? Missä?
Levität koko ajan väritettyä totuutta tai selviä valheita varsinkin Sleystä.

Tällä foorumilla ei voi heitellä mitä vain ilman vastuuta sanoistaan.

Miksi Sleyn pitäisi tehdä samoin kuin kirkosta eronneet ja siihen yllyttävät? Miksei Sleyn teologeilla voi olla erilainen tulkinta kirkko-opista?

Jossain yhteydessä, joka ei käynyt ilmi pastori Sandellin Face-viestistä. Mutta vastineessaan hän asiaan viittasi ja se riittää ainakin minulle evidenssiksi.

Onko jo lähdön tunnelmaa?

Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon -seminaari kirkkokysymyksestä

Kaikenikäiset

La 9.11.2024 klo 11

⟩ Hämeenlinna ⟩ Luther-talo

Alustajina Reijo Arkkila, Jouko Talonen, Ville Auvinen, Juhana Tarvainen, Jari Rankinen, Tom Säilä ja Daniel Nummela

Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon - kaikille avoin seminaari kirkkokysymyksestä
Hämeenlinnan Luther-talossa lauantaina 9.11.2024
Ohjelma
11.00 Alkuhartaus, Pentti Marttila
11.15 - 11.45 ”Ulos leiristä!” Reijo Arkkila
11.45 - 13 Pohjoismaiden kansankirkot ja Suomi, Jouko Talonen
kommenttipuheenvuoro Ville Auvinen,
Ruokailuväliaika 13-14
14 - 14.45 Luterilaisen kirkko-opin pääpiirteitä, Juhana Tarvainen
14.45 -15.30 Messuyhteisöt seurakuntina? Jari Rankinen
15.30 - 16.30 Sley, Sekl ja kirkkokysymys tänään, Tom Säilä, Daniel Nummela
Päätös, Tom Säilä

Etelä-Häme

Lukiokatu 1, 13100 Hämeenlinna

Ei näin.
Evidenssi ei tarkoita jonkun ärhäkän arvostelijan viittausta johonkin epämääräiseen.

Säilä ei ole avioliittoasiassa tuolla linjalla ainakaan sen perusteella mitä hän on kirjoittanut ja puhunut.

Juttusi ovat foorumille sopimatonta panettelua.

Tämä on aiheuttanut innostunutta pöhinää lähipiirissä. Toivon kovasti, että SLEY:ssä tehtäisiin parannus, mutta en valitettavasti usko näin käyvän, koska se olisi massiivinen suunnanmuutos kesällä useiden sley-pastoreiden kanssa käytyihin keskusteluihin. Veikkaan, että “Vielä ei ole oikea aika” ja “Kristuksen kirkko on näkymätön” (onhan se sitäkin, mutta on sillä myös selkeät tuntomerkit - kuten myös saatanan synagogalla) sekä “Meidän paikamme on kansankirkossa” höpinät jatkuvat edelleen. Olisin mielelläni väärässä tässä. Kaikesta huolimatta on myös positiivisia signaaleja, mutta riittääkö se muutokseen?

Yhtä kaikki, SLEY-veljien puolesta rukoilen myöskin ja toivon heidän paluutaan luterilaiseen oppiin ja elämäntapaan. Sekaoppisuus ei ole raamatullista eikä luterilaisen tunnustuksen mukaista.

2 tykkäystä

Kovat on puheet sinullakin, onneksi kuitenkin mukana on jonkinlainen häivähdys kunnioitustakin, toisin kuin Nolonsolla.

Elämäntapa? Onko siinäkin jotain nyrpisteltävää? Mitäs “veljien” elämässä on mennyt pieleen, ilmeisesti raskaammin kuin sinulla?

Otsikko on erinomainen ainakin.

Sen käsityksen olen saanut että suurin osa Sleyn teologeista ei usko uusien kirkkojen perustamisen autuaallisuuteen. Koska kirkko on yksi, yhteinen ja pyhä. Kansanlähetyksen teologiaa tunnen huonommin.

Lähetysjärjestönä Sley voidaan hyvinkin potkaista ulos kirkosta vaikka enemmistö piispoista ei ainakaan vielä sitä halunnut. Messuyhteisöjen asema on ehkä sillä lailla parempi että kirkossa on trendinä eri tavoin profiloituneet messut.

Ehkäpä seminaari kuitenkin selvittää jotenkin sitä mihin suuntaan järjestöt ovat menossa.

Nyt STLK-ketjusta tuli Sley-ketju .
Kuka siirtäisi 20 viestiä tästä pois…? :flushed:

Ja sitten kertauksena, säännöissä mainitaan:

Tämä sisältää sekä STLKn, SLEYn että EVL.fin muutenkin.

Mielipiteitä ei kielletä. Oikeassa tai väärässä saa olla ja uskoa asioita juuri niin keveillä tai painavalla perusteilla kuin haluaa.

1 tykkäys