Sleyn ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon suhde

Ei ole tosiaan tarpeen sinulle todistaa sitä minkä itse tiedät kirkossa kävijänä.

Tässä kuitenkin näytät korostavan oikean ja väärän saarnan eroa. Onko tuossa ajatuksena että kirkosta pitäisi heittää ulos juuri ne jotka ovat korvanneet sanoman Jeesuksesta ympäristönsuojelulla? Ei siis kaikkia muita kuin vanhauskoisia/herätysliikeväkeä?

Tapani mukaan en jätä kesken, mahdollista väärinkäsitystä peläten.

Minusta tämä kysymys, “kenelle on tilaa”, on tosi tärkeä.

1.Olen samaa mieltä ristiriidasta. Kirkoissa on tilaa, herätysliikemessut vetävät hyvin. Toki niihin tullaan yleensä kauempaa, ne ovat “alueellisia”, kun taas paikallisseurakunnan messut kokoavat enemmän niitä jotka käyvät lähikirkossaan. Mutta voisi olla sovittavissa että esimerkiksi klo 10 messujen lisäksi vaihtoehtoisesti kirkkoja käyttäisivät järjestöt, ne jotka kirkkokansa-sivustolla näkyvät. Esteeksi tulee toistaiseksi se että seurakuntien päättäjät joitakin poikkeuksia lukuunottamatta pelkäävät syrjintäsyytteitä. Minusta se ei ole syrjintää, jos kuitenkin “normimessu” säilyy ja se toimitetaan järjestelemättä työvuoroja. Ymmärrän kuitenkin, että toisten vahva vakaumus sanoo toisin. Siitä syystä järjestöt ovat yleensä omissa, ahtaiksikin käyvissä tiloissaan viettämässä messua.

2.Paikallisseurakuntien pappeja syytetään usein huonoista saarnoista. Tutkimustietoa minulla ei ole. Lähes 15 vuotta suunnilleen joka sunnuntai 1-2 saarnaa kuultuani en muista yhtään “ilmastosaarnaa” kuulleeni. Toki välillä perinteistä lain saarnaa jäisi kaipaamaan. Synti voidaan mainita turhan varovasti. Mutta Jeesuksen sovitustyö, kasteen ja ehtoollisen lahjat, Raamatun tekstien hyvät selitykset - näitä kuulen usein. Hyvin vähän, jos ollenkaan, uskon perusteiden kyseenalaistamista. Muiden uskontojen asettamista kristinuskon rinnalle? Ei sitäkään. Usein saarnat voisivat olla aivan hyvin sisällöltään herätysliikkeiden messuissa kuultuja. Onko minulla ollut näin mieletön tuuri? Vai voisiko kyseessä olla muista syistä johtuva yleistämisen tarve, että saarnoja moititaan? Oman kokemukseni mukaan ongelma on muualla. Se on siinä että liberaalit papit ovat niissä kahdessa kiistakysymyksessä konservatiivien kannalta väärässä, vaikka he saarnaavat evankeliumia.

2 tykkäystä