Sain hiljattain luettua (hiukan tarkemmin) kaikki jakamasi “kuusi palaa”.
Kiitos pohdintojen julkaisemisesta!
Monet ovat minua pätevämpiä sanomaan kommentteja esim. luterilaisuuden puolustukseksi, tai sitä vastaan, ja ovat jo sanoneetkin.
Melko tavallisena tallaajana mutta kuitenkin luterilaista seurakunta- ja herätysliikekokemusta puoli vuosisataa saaneena:
Ehdottomasti mielenkiintoisin mutta myös haastavin on tietenkin Nominalismi -teksti. Kaikki muut ovat tavallaan tuttua ajattelua ja kritiikkiäkin, joka ei kuitenkaan riitä perusteeksi luopua luterilaisuudesta, siis omalla kohdallani.
Jos nominalismi -artikkelin perusväite on se, että luterilaiseksi kasvanut ei voi ymmärtää nominalismin uskolle aiheuttamaa ongelmaa, koska on niin sisällä ko. ajatusmallissa, niin toivoa ei paljon ole… 
Kuitenkin itselleni ainakin tulee vaikutelma, että luterilainen elämä ja opetus on käytännössä kovin moninaista, ja siksi pystyn kuitenkin ymmärtämään mitä kritisoit ja mitä kaipaat. Koska nämä ajatukset Jumalan rakkaudesta ja elämän näkemisestä hyvänä ja kauniina ovat myös läsnä meidän elämässämme ja uskonharjoituksessamme! Ovatko siis luterilaiset piirit ja traditiot niin eriytyneitä, että saman kirkon sisällä voi olla täysin toivoton “nominalisti” tai yhtä hyvin ainakin suht jees realisti?
En minä ainakaan ole juuri koskaan elänyt ympäristössä, jossa olisi halveksuttu ihmisyyttä. Tai vatvottu syntisyyttä tai oltu toivottomia ihmisten mahdollisuuksien suhteen, esim. hyvien asioiden levittämisessä maailmassa. Ja esim. pedagogina minulle on tullut todella tärkeäksi ohjenuoraksi nähdä jokainen ihminen arvokkaana Jumalan kuvana. Ei syntiinlankeemuksen todellisuuteen uskominen luterilaista tee siis välttämättä ainakaan kaiken ja kaikkien ankeuttajaksi.
Edellä sanotusta huolimatta olen tänäkin kesänä pohtinut paljon luterilaisuuden ja varsinkin oman kirkossa olemiseni olemusta. Ja keskustellutkin hieman luterilaisen teologin kanssa aiheesta. Luulen että ainakin jonkinlainen jakautuneisuus omassa päässäni tulee jatkumaan, Herra ties kuinka kauan. Eli tulen luultavasti kritisoimaan omaa pesää innokkaille luterilaisille ja toisaalta puolustamaan vajavaista ja ristiriitoja täynnä olevaa hengellistä kotia niitä vastaan, jotka kritisoivat sitä - varsinkin ulkopuolelta ja yksipuolisesti.
Oleellinen kysymys on kuitenkin - ja se on selvittämättä - mistä usko oikeaan ja alkuperäiseen kirkkoon oikeine sakramentteineen tulisi, jos tuntisin vetoa itään, kuten esim. sinä. Mikä olisi riittävän vahva tiedollinen peruste? Tällä tietomäärällä motiivi olisi lähinnä pettymys ja epämääräinen kaipaus. Vähän oikoen: Olisiko ruoho vihreämpää enää hetken sitä syötyäni?
Toinen tärkeä alue on musiikin teologia. Projekti on pahasti kesken, mutta jos elon päiviä on, aion vielä perehtyä keskeisiin eroihin ja yrittää päästä pintaa syvemmälle.
Pointsit sinulle laulamisen oppimisen kertomuksesta! Ymmärrän erittäin hyvin ja osin samantapaista kokemusta minullakin.
Kaikkea hyvää.