STLK:n opillinen kiista

2 viestiä siirrettiin ketjuun: Luterilainen sola scriptura

Hei pysytään aiheessa. Katso Luterilainen sola s

3 tykkäystä

Ulkopuolisesta tämä muuten kuulostaa pahalta. Vaikka Antti ei olisi Davidin kaveri, on hyvä jos edes Antti on kaveri Bertan kanssa, Bertta Cecilian ja hän Davidin. STLK näyttäisi eristäytyvän.

3 tykkäystä

Joo, käsittämättömältä tuntuu. Ketjutus meni kai niin, että STLK katkaisi kirkollisen yhteyden LCMS:n kanssa, koska LCMS meni heidän järkytyksekseen solmimaan kirkollisen yhteyden Inkerin kirkon kanssa, joka sattuu kuulumaan sekä tunnustusluterilaisten ILC:hen että Luterilaiseen Maailmanliittoon, jossa on mukana hyvinkin liberaaleja kirkkoja.

Tämä väitöskirja liittyy Missourin ja Inkerin kirkon yhteistyöhön: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/154532

2 viestiä siirrettiin ketjuun: Luterilais-katolinen ekumenia

Viesti siirrettiin ketjuun: Luterilainen sola scriptura

Mitenkä Sleyllä Seurakuntaliitolla voi olla ehtoollisyhteys, kun Sley ei ole kirkko, vaan lähetysjärjestö?

Ei siitä välttämättä mitään virallista paperia olekaan, mutta Seurakuntaliiton papit jakavat ehtoollisen Sleyn messuyhteisöissä kävijöille, ja seurakuntaliittolaiset käyvät Sleyn toiminnassa jos omalla paikkakunnalla ei ole oman kirkkokunnan toimintaa. Seurakuntaliittolaisilla ei ole tässä asiassa samalla tavalla pipo kireällä kuin STLK:lla, eikä Sleyllä näissä tapauksissa katsota sitä, että ei ole evlut kirkon jäsenyyttä. Kuitenkin uskovista ihmisistä ja luterilaisuutta tunnustavista kyse puolin ja toisin.

Todellakin on kiinnostava seikka. Olen kerran tavannut yhden kotitausta-STLK-laisen, jonka uskonnäkemykset ja suhtautuminen oman kirkkokunnan ulkopuolisiin uskoviin eivät vaikuttaneet ollenkaan yhtä mustavalkoisilta kuin STLK:n virallinen kanta. Niinhän sitä sanotaan, että käännynnäiset ovat aina ehdottomimpia.

3 tykkäystä

Tämä on joidenkin johtajien omaa agendaa, on hyvässä uskossa toimittu. Ei yllätä.

Miten he määrittelevät Sleyn messuyhteisöissä kävijät? Useinko pitää olla käynyt ja mistä he sen tietävät?

Käsittääkseni monet paikallisseurakunta-aktiivit käyvät satunnaisesti Sleyn puitteissa järjestetyissä messuissa. Avaako se portin myös Seurakuntaliiton messuissa ehtoolliselle?

Suomen ev. Kirkolla ei ehtoollisyhteyttä seurakunta liiton kanssa. Pappi tai järjestö ajaa itsensä kummalliseen tilaan. Täysin vastuutonta hurmahenkisyyttä. Jos vaikka piispa Matti Repo kävisi aina silloin tällöin seurakuntaliiton ehtollisella ja sitten salaisesti kannustaisi liikkumaan toiseenkin suuntaan. Lisäksi piispa avustasi yhdessä uusissa seurakuntaliiton pappisvihkimyksissä, yhdessä Sleyn kotimaan työn johtajan kanssa. Perusteena kummatkin on luterilaisia.

Pätiälän lunastusoppi ei ainakaan ollut tunnuskirjojen mukainen, eli kysymys on luterilaisuudesta erkaantuneet kirkkokunnasta joka käyttää lutherin nimeä vaikka ei sitoudu tunnustuksen. Tämä on ilmeisesti tunnustuksellista luterilaisuutta.

Seurakuntaliitto on luopunut Pätiälän erikoisopista, jonka mukaan Kristuksen aktiivista kuuliaisuuttaa ei lueta uskovien hyväksi. Seurakuntaliitto teki tämän julkisesti muistaakseni vuonna 2017. Tai siis, ehkä Pätiälää on tulkittu väärin. Katso seuraava:

1 tykkäys

Montako kymmentä vuotta tuohon meni?

Kuten 9x edellä todistaa ei Seurakuntaliitto enää tunnusta Pätiälän lunastusoppia ja sitoutuu samalla tavoin tunnustuskirjoihin kuin muutkin tunnustusluterilaiset yhteisöt.

Mitä ehtoollisyhteyteen tulee, on Seurakuntaliitolla varsin pitkä perinne siinä, että he ennen ehtoollista kertovat mitä siitä opettavat ja sen jälkeen osallistuminen jää ehtoollisvieraan vastuulle (ellei sitten ole selkeästi tiedossa, että hän esimerkiksi edustaa toista uskontoa). Käsittääkseni tämä juontaa osin siihen, kun aikoinaan evankelisista suvuista osa lähti Seurakuntaliittoon, osa taas ei, mutta saattoi silti käydä tilaisuuksissa. Lähinnä evankelisia nämä ovat aina olleet.

1 tykkäys

Kaikki sopiminen ja yhteyden löytäminen on tärkeää, liian kauan noissa kiistoissa yleensä kestää. Ja kuten Mika sanoi protestanttisuudessa pirstaloituminen on tyypillistä, sopu on siis odotettu vieras.

Ehtoollisyhteys Sleyn kanssa ja vastavuoroisuus on 2 levelin kysymys. Homma menee ihan eri tasolle, sitä aluksi ihmeteltiin. Luulen että tämä on Sleyn kotimaan johtajan henk. koht. politiikkaa, ns. välistä veto, jota sitten on markkinoitu pienellä pieteetillä. Tämä on teologinen kysymys suuressa määrin.

Sleyn ja Seurakuntaliiton jonkinasteinen yhteistyö on varsin vanha ilmiö, vuosina 1974-1975 yksi Sleyn Kenian-läheteistä oli Seurakuntaliiton jäsen. Siitä pitäen he ovat yleensä tukeneet lähetystyötämme.

Loppujen lopuksi tuon Pätiälän erityisopin sopimisessa ei mennyt vuosikymmeniä, sillä asiaa ei tietääkseni ole aktiivisesti käsitelty ennen nuoremman teologipolven esiintuloa. Aiemmin, siinä 1980 - 1990 -lukujen taitteen hujakoilla, jos oikein muistan, he torjukvat STLK:n ehdottamat oppineuvottelut, mutta lopulta halu suunnantarkistukseen nousi Seurakuntaliiton sisältä. Asiaan vaikuttaa kai sekin, että 1980-luvulla Seurakuntaliitosta lohkesi Luterilainen Sanan yhdyskunta, joka on käsittääkseni linjaltaan selkeästi pätiäläläinen. Alkuun jaon myrskyissä oppikäsitysten kriittinen tarkastelu on voinut tuntua liian riskialttiilta, mutta myöhemmin se on varmaan pikemmin mahdollistanut sen.

Entisen Sleyn kotimaantyönjohtajan toimiessa ammoin Marttilan kirkkoherrana oli siellä kerran vuodessa, olikohan pitkäperjantaina, ev.lut. seurakunnan ja Seurakuntaliiton seurakunnan yhteinen jumalanpalvelus. Tapa eli hetken aikaa Marttilassa myös hänen siirryttyään muihin tehtäviin.

Pieniä firmoja kummatkin. Mutta kuten sanottu suuri määrä ei takaa mitään. Saa nähdä yhdistyvätkö joskus, tai liittyvätkö LHPK:n kanssa samaan rintamaan.