Sukupuoliroolit ja -stereotypiat kirkossa ja yleensä

No, ihmiset ovat erilaisia, minulla on eräs sukulaispariskunta, nyt jo ikäihmisiä, jossa morsian oli 16 vuotias, presidentin poikkeusluvalla silloin menivät naimisiin, sulhanen lähempänä kolmeakymmentä kuin kahtakymmentä. Eikä ollut kyse siitä, että pullat olisivat olleet uunissa. Nyt on takana vuosikymmenien avioliitto. Jotenkin en heidän liittoaan osaisi creepyksi kuvailla.

1 tykkäys

Oletko muuten varma että kyse ei ollut ns. pullasta? Tuntuu nimittäin oudolta että yksittäinen avioliitto hyväksyttäisiin tuossa iässä poikkeusluvalla pelkkään rakkauteen vedoten? Vai oliko muita painavia syitä kiireelle (mitä voisivat olla?) ?

Pulla tuli kyllä ´, mutta sen verran myöhemmin, että siitä ei varmastikaan ollut kysymys. Aiemmin kai erityislupia myönnettiin melkoisen helpommasti ja olihan naisten avioliittoikä 17 muutenkin, vain vanhempien luvalla.

2 tykkäystä

Eihän sitä voi tietää, onko ollut poikkeuslupaa hakiessaan raskaana, vaikka elävää lasta ei olisikaan syntynyt. Tuskin myönnettyä lupaa peruttaisiin keskenmenon takia! Eikä tällaisista asioista välttämättä suvussa puhuta. Mutta toki on mahdollista, että poikkeuslupa on myönnetty muustakin syystä. Ei se myöhemminkään ole edellyttänyt raskaana oloa.

1 tykkäys

Joo, ei ole noin. Ei ole otettu etukäteismaistiaisia tuolla pariskunnalla. Ei kannata nyt olla asiasta tietäväisempi. Toki tiedän yhden sukulaistytön, joka on mennyt 16-vuotiaana naimisiin pullat uunissa, sellaistakin tietysti satttuu. Hyvä että menivät naimisiin, vaikka sittemmin erosivatkin, mikä ei sinänsä ole hyvä asia.

3 tykkäystä

En ole yrittänyt olla tietäväisempi, vaan selittää, mikä olisi ehkä voinut olla edellisen kysymyksen takana. Harvemmin tällaisista asioista sukulaisten kesken kovin suoraan puhutaan. Mutta jos tässä tapauksessa tiedät, niin sitten tiedät.

Vieraskielinen kyselee: mitä tarkoittaa pulla ja pullat uunissa? Kun miettiä avioikä, vanhastaan Ruotsin valtakunnassa tarvita vanhempien lupa. Se syy vanhastaan jo kihlaus toi mukanaan juridiskit velvoitteet parille. Nykyään ehkä ennen avioliitto olisi hyvä miettiä sen seuraukset ja velvoitteet sekä se kristillinen syvyys. Olla rukous ja hengellinen harkinta ennen, sekä ymmärrys avioliitto elämän mittainen sääty palvella Jumalaa, palvellessa puoliso ja lapset.

1 tykkäys

Pullat uunissa tarkoittanee, että odotetaan vauvaa. Itse en kyllä ole ennen kuullut tuommoista vertausta.

2 tykkäystä

Pulla uunissa = raskaana :pregnant_woman:

Suomessa alaikäisten avioliitot kiellettiin hiljattain kokonaan. Sitä ennen oli mahdollista hakea poikkeuslupaa mennä alaikäisenä naimisiin. Yksi yleisimpiä hakemuksen perusteluja oli raskaus.

1 tykkäys

Aa, tämä uusi tieto ja ilmaus! Mahtava oppia uutta! Kiitos @Exkortti ja @Anskutin

4 tykkäystä

Kuulin sanonnan tähän ikään mennessä vasta kolme vuotta sitten ja huvituin siitä, sillä se on aika kuvaava. Eräs sukulainen kertoi aikoinaan aikeistaan mennä naimisiin morsiamen kanssa, jolloin tuleva appiukko oli ensimmäisenä kysynyt, ovatko pullat uunissa. :grinning:

3 tykkäystä

Paavali sanoo, että mies on perheen pää. Modernin aikakauden ihmiset arvostavat sukupuolten tasa-arvoa, eivätkä välttämättä suhtaudu tällaiseen ajatukseen positiivisesti. Mutta jos sivuutetaan nyt kokonaan tämä asia, pitäisikö miehen olla perheen pää vai ei, haluaisin kuulla ajatuksia niiltä, joiden mielestä miehen tulisi olla perheen pää:

Miten se käytännössä vaikuttaisi johonkin asiaan parisuhteessa? Mikä asia tai päätöksenteko toimisi eri tavalla kuin siinä tapauksessa, että kumppanit kokevat olevansa tasa-arvoisia ja yhtä paljon päätösvaltaisia?

Tämä siis kiinnostaa, että miten tuo miehen asema perheen päänä toteutuisi käytännössä, ihan kirjaimellisten esimerkkien kautta selitettynä? Onko joku tietty päätös, jossa kumppanien erimielisyyden tapauksessa miehen sana ratkaisisi? Entä riitely, saako nainen kertoa olevansa eri mieltä, tai jopa suuttua miehelleen?

Perheenpäänä oleminen ei ainakaan tarkoita sitä, että mies voisi olla jonkinlainen tyranni.

2 tykkäystä

Paavali ohjeistaakin miehiä rakastamaan vaimoaan, eli siinä on ohjeistusta olla olematta tyranni. Minua kiinnostaa ihan käytännön esimerkit, millä tavalla ihan tavalliset ja oikeat ihmiset, jotka kokevat noudattavansa tätä periaatetta, ajattelevat ja menettelevät.

1 tykkäys

Minä en tiedä, kun olen vannoutunut poikamies. Paavalikaan ei taida paljon aiheesta opettaa. (Muistelen, että jossain kohdassa hänen huolenaan olisi ollut järjestyksen säilyminen seurakunnan kokouksissa, ja naisia piti siksikin hieman ohjeistaa.)

1 tykkäys

Pyrin antamaan miehelle täyden vastuun monista perheen yhteisistä asioista, kuten raha-asioista. En mikromanageeraa. En nalkuta ikinä. En yleensä sano miehelle “ei”, paitsi jos se on perusteltua. En puutu siihen, miten hän käyttää aikaansa, miten ja mitä syö tai juo (paitsi että minä käytännössä määrään mitä hän syö :wink: ), miten pukeutuu, miten hoitaa ihmissuhteitaan. Luotan häneen täysin.

Minusta maailma on täynnä hukassa olevia miehiä, joiden elämä tuntuu merkityksettömältä, koska heillä ei ole tunnetta vastuun kantamisesta, ja toisaalta naisia, jotka nääntyvät ja masentuvat, koska uskovat kaiken romahtavan, jos he luopuvat vastuusta ja kaiken hoitamisesta.

9 tykkäystä

Paavali antaa tässä mielestäni todella hyvän ohjeen. Tulkitsen tämän niin, että homma pelittää, kun puolisot rakastavat toisiaan ja haluavat toisilleen hyvää. Jos jompikumpi tai molemmat yrittävät kynsin hampain pitää puoliaan, niin ongelmia tulee riittämään. Molempien on hyvä oppia joustamaan.

Ef. 5

22 Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,

Vannomatta paras

4 tykkäystä

“Mies on pää, ja vaimo se kaula joka päätä kannattaa” …siteerasi eräs iäkkäämpi rouva kerran. Lieneekö joku itäinen sananparsi, ehkä Karjalasta? :upside_down_face:

3 tykkäystä

Minä olen kuullut, että mies on pää ja vaimo on se, joka sitä päätä kääntää.

4 tykkäystä

Mije olen taas ymmärtänyt niin tuon, että mies on pää, sanoessaan aina ne viimeiset sanat:“Kyllä rakkaani.”

3 tykkäystä