Sukupuoliroolit ja -stereotypiat kirkossa ja yleensä

Elokuvat toistavat samoja elementtejä.

Sen vuoksi olen jo kauan välttänyt tietynlaisia elokuvia, kun sama jo moneen kertaan nähty juttu toistuu miljoonatta kertaa.

Midway:stä puuttui rakastelikohtaukset tyystin. Ensin luulin, että mukana on Hollywoodia melko raskaasti, mutta osoittautui, ettei itseasiassa ollutkaan.

Vähemmistökohtaukset eivät yhtään paranna asiaa.

Minua todella tympii se, että joka sarjaan tungetaan aina yksi vakio homo -tai lesbopari. Menee maku koko sarjasta.

6 tykkäystä

Tuli vastaan tuo aiheeseen liittyvä kiihottava uutinen.

“Yhtiö kertoi, että se haluaa ”monimuotoistaa” Reissumiestä, jotta yhä useampi mies kokisi olevansa hyväksytty sellaisena kuin on.”

Että silleen. Ei muuta kuin kaiken kattavampaa hyväksytyksi tulemisen kokemista yksi ruisleipä kerrallaan.

Olen jotenkin aina tykännyt reissumiehestä. Sen rinnalla LIDL-kopio “Retkieväs” tuntuu halvalta - siis sanan ideologisessa merkityksessä. Mitkähän kertoimet ovat sille, että reissumiehen nimi muutetaan toiseksi, kun siinä on tuo mies-sana seuraavien kymmenen vuoden aikana?

1 tykkäys

Itse ostin aiemmin Reissumiestä, mutta jätän vastaisuudessa ne transuille ja muille vastaaville. Jatkossa ostan Porokylän leipomon Pikkuevästä, jos tekee mieli ruisleipää. Se on naurettavan hyvää. Vaasan ruispaloista en ole ikinä tykännyt; jotenkin kuiva, mauton ja suutuntumaltaan teollisen mitäänsanomaton.

2 tykkäystä

Enemmän kuin varsinainen vähemmistörakastelukohtaus elokuvassa/sarjassa itse visuaalisena asiana, asiassa ärsyttää nimenomaan se, että tuntuu tuputukselta.

2 tykkäystä

Lienee selvää, että ei laittomuuksia sallita.
En sitä alkuperäiseen tekstiini lisännyt, koska oletin aikuisten ihmisten sen ymmärtävän. En taas ottanut provoilijoita huomioon.

Mutta onko järkevää kieltää kaikki muu kuin heterous, koska pedofiilit.

1 tykkäys

Eiköhän seuraava versio ole “Reissuhenkilö” ihanassa intersektionaalisuudessaan.

Mutta sitten kun tuon sanan “Reissu” saatetaan tulkita viittaavan EU:n vapaata liikkuvuutta hyödyntävään kansaan, jonka etninen tai kulttuurinen määrittely on nykyään kauhea rasismirikos, niin seuraava versio leivästä lienee puhtaasti “Henkilö”.

Kuvaksi sopii se uuden suojatie-merkinnän androidiklooni, mistä on myös puhdistettu kaikista sukupuoleen, ihonväriin tai muuhun etniseen vihjeeseen liittyvät tiedot.

Siinäpä myyvä ja kiinnostava tuote, johon jokainen voi samaistua? Tai sitten ei kukaan.

BTW: Lidlin pienet Saaristo-ruisleipäset ovat paahdettuina superherkkua ruisleipää.

Miksi ihmeessä johonkin leipään pitäisi samaistua. Leipä on syömistä, eikä samaistumista varten.

Minusta lepäbrändit, jotka ei kerro itse leivästä mitään ovat lapsellisia.

Periaatteesi on huono olemisen mittari. Se oli pointtini. Se ei ollut provo. Jos hyvältä tuntuminen on olemisen pointti, niin silloin alkoholisti elää hyvää elämää olemalla kännissä 24/7. Tai seksiaddikti elää hyvää elämää hässimällä ympäriinsä niin paljon kuin ehtii. Mässäilijä syömällä kaiken mitä käsiinsä saa. Mikään näistä ei ole laitonta.

D

2 tykkäystä

Olenko mistään mittarista puhunut mitään?

Mikä muuten sinulla on olemisen mittari, jonka perusteella homo ei saisi olla homo?

Saa olla ihan vapaasti. En usko mihinkään olemukselliseen homoseksuaalisuuteen. Saa harrastaa seksiä samaa sukupuolta olevan kanssakin. En minä ole sitä kieltämässä. Sanon vain että se on jotakin mitä Jumala ei tahdo. Himo samaa sukupuolta kohtaan ei välttämättä ole oma valinta, mutta seksuaalinen kanssakäyminen on.

D

5 tykkäystä

Et. Esitit periaatteen joka aiheuttaa paljon ongelmia. Tiivistin sen (periaatteesi)sanaan “mittari.”

Jos haluat semanttista kikkailua, niin se käy kyllä minulle. Olen aika hyvä siinä.

D

2 tykkäystä

En ala syöttää trollia. Provoile vaan itseksesi. Minä olen yksinkertainen mies, enkä moista ymmärrä.0

Minusta jos tykkää tytöistä, saa tykätä. Ja jos pojista, saa tykätä. Oli itse kumpaa sukupuolta tahansa. Mikä vain tuntuu parhaalta itsestä.

Minusta ei tuntuisi hyvältä, jos joku kieltäisi minua olemasta vaimoni kanssa.
Siksi en itsekään arvota toisenlaisia suhteita huonommiksi. Silkalsi himoksi väheksymään. Saatikka demonisoinaan.

Veikkaan että se muuttuu muotoon Reissaaja. Sanokaa mun sanoneen.

Brändit (vrt. imago, maine, kunnia) ovat jännä ilmiö. Kritiikkiin yhtyy minunkin mieli: luodaan mainonnan avulla keinotekoinen aura tuotteen ympärille ja liitetään siihen myönteisiä mielikuvia ja arvoja. Eikö tällainen mainonta tapahdu valehtelun ja tyhjänpuhumisen kynnyksellä? Toisaalta, onko brändääminen vain feikkiä? Fazerin perustelu em. ratkaisulle on jopa absurdi, mutta kyllähän kyse on vaikuttamisesta, toisinaan jopa maailmanparannuksesta, myynnin ohella tietenkin. Olisiko tylsempää jos kaikki leivät olisivat vain leipiä? Minusta ainakin se taannoinen pomppuleipä, se kenguruleipä oli aika hauska. Ja palatakseni aiheeseen, ehkä ruisleipä kertookin jotain suomalaisesta miehestä: rehtiä, terveellistä ja arkista ainesta!

Intiassa oli paikallisen gurun, Sai Baban, bensa-asemia. Minusta joku Martti Luther -limppu tai pyhimyspulla (vaihtuvin käärein, hanki koko sarja!) kuuluisi asiaan. Siinä tulisi hengellinen nälkä samalla tyydytettyä…

2 tykkäystä

Sitäpä en ole tehnytkään. Olen sanonut että seksuaalinen kanssakäynti samaa sukupuolta olevien kesken on jotakin jota Jumala ei tahdo. Siinä kaikki.

En ole väittänyt kaikkia suhteita per defitionem, silkaksi himoksi, vaikka sellaisiakin on, kuten esimerkiksi luettelin.

Alat taas väsäämään olkinukkeja oikein urakalla. Ja tulet kohta bannatuksi. Se on vältettävissä.

D

Pysytään ketjun aiheessa.

Tämä oli hyvä huomio.

Näyttäisi valitettavasti siltä, että tänään Uudella Mantereella, Länsi-Euroopassa ja Pohjoismaissa ihmisyys tai ihmisenä oleminen määrittyy primaaristi seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden kautta. Se mitä olet tai koet olevasi seksuaalisena olentona on uusi “Jumalan kuva”. *

Seksuaalisen minäsi löytäminen ja sen julkinen manifestoiminen, siinä missä sukupuolisuuden moninaisuuden tajuistaminen ja tumputtamisen jalojen salojen selvittäminen kertovat kuinka hyvä ja aito ihminen sinä olet.

Tässä samassa rytäkässä ihmisenä oleminen näyttää muuttuvan entistä abstraktimmaksi; ihmisen tai miehen ja naisen sijaan puhutaan mieluummin “ihmisyydestä”, joka on samalla sukupuoleton, mutta potentiaalisesti kumpaakin. Eräänlainen androgyyni; miesnainen. “Faktat” siitä kuinka mies voi synnyttää tai siitä kuinka transihmisten neopeniksien ja vaginoiden vierastaminen on transfobiaa edustavat mielestäni tätä.

Tätä kaikkea tukien LBGT+ liikkeen dogmaatikot ovat osin onnistuneet valtavirtaistamaan ihan oman kielipelinsä, joka entisestään tukee heidän ideologiaansa.

Kirkossa tai yleensä, ei ole mitään syytä miettiä omia käsityksiä sukupuolirooleista tai edes stereotypioista, ennenkuin kuvailemani kaltainen kehitys saadaan yhteiskunnallisella tasolla pysäytettyä.


*Tästä saamme ensijassa “kiittää” amerikkalaista vasemmistolaisuutta tai progressiivisuutta, jonka yhteiskunnallisesti hajoittavaa vaikutusta ei tietääkseni yksikään suomalainen turpoaja olen uskaltanut analysoida.

Toisaalta, samaiset turpoajat ovat yleensä nähneet syytä analysoida ja maalittaa" trumplaisia" ja “putinlaisia”, he eivät näe tässä kehityksessä mitään ongelmaa. Miksi näin? Oma näkemykseni on, että he eivät näe tässä mitään ongelmaa, koska he jakavat Yhdysvaltojen vasemmistolaisten ihmisyyskuvan.

3 tykkäystä

Eihän homo tai lesbopiireillä ole mitään suoraa tekemistä transujen kanssa.

Eikä homon tai lesbon tarvitse olla välttämättä vasemmistolainen tai muutenkaan liberaali.

Ja toisaalta transut eivät mitenkään erityisesti ole homoja tai lesboja. Sukupuolivähemmistöjä ei tietenkään kannata syrjiä sen enempää kuin ketään muutakaan, mutta nuo fobiasyytökset cancelointeineen aiheuttavat vain hallaa koko asialle.

Transseksualismi sattuu vaan olemaan tällä hetkellä kaikkein pahin näistä, koska nykykirurgialla satutaan ihmisten kehoihin. Jos syystä tai toisesta ihminen tulekin katumapäälle, niin siinähän sitten ollaan silvotun kehon kanssa. Ei ole paluuta alkuperäiseen.

Mielen kehittyminen prosessina voi hyvin muuttaa seksuaali-identiteettiä ja se ei ole mitenkään kiveen hakattu ominaisuus. Homoille ja lesboille ja heteroille seksuaali-identiteetin mahdollinen muuttuminen on varmaan henkilön itsensä hallinnassa, mutta transun ei. Siksi tuo raivokas transaktivismi puolestaloukkaantujien toimesta on varsin vaarallista toimintaa.