Teologiset käsitteet - kysymyksiä, keskustelua ja määritelmiä

Niin. Hyvä toteamus/kysymys!
Mutta osaatko sanoa, että onko STLK:ssa käytetty saarnoissa tai opetuksissa sanontaa
”koko maailman autuus”? Tietääkö joku?
Tietysti se Siionin kanteleessa esiintyy. Mutta onko muualla esim. STLK:n julkaisuissa?
Entä Särelän kirjassa: Teesejä vanhurskauttamisesta?
En ole tuota sanontaa siellä havainnut. Ymmärrän kyllä, että sen suhteen ollaan varovaisia mahdollisen väärinkäytön/väärinymmärryksen vuoksi.
Mielenkiintoista, että evankelisessa liikkeessä tuota sanontaa on paljon käytetty.
Kansallisarkiston digiosasto on hyödyllinen.
Pitää jatkaa vanhojen lehtien: Luterilainen (1926-1939) sekä Sana ja Tunnustus (1926-1933)
tutkimista. Ja onhan siellä Sanansaattaja-lehdenkin vanhoja vuosikertoja.
Siellä on mielenkiintoista historiaa ehkäpä tähän esillä olevaan aiheeseen liittyen.

Sitten on vielä tuo Paimen (1921-1928) lehti. Se valaisee tunnustuksellisten luterilaisten seurakuntien syntyä maassamme. Varmaan sinulle tuttuja, mutta laitoin tähän, jos joitakuita muitakin kiinnostaa tämä asia. Esim. esiintyykö siellä ”koko maailman autuus” sanonta?

Tuo edellinen ajatus minulle tuli mieleen kun luin tuosta Arkkilan kirjasta piispa Lehtisen ajatuksia. Siis onhan yleinen vanhurskauttaminen tosi ennen uskoa, mutta se on totta minulle vasta uskoessani.

Minä en henkilökohtaisesti törmännyt siihen että termiä “koko maailman autuus” olisi käytetty STLK:ssa. STLK, kuten tiedätkin nojasi hyvin voimakkaasti Pieperin Dogmatiikkaan, vaikka sitäkään ei varsinsisesti pidetty kovin paljon esillä muutoin kuin asiasisällön puolesta. Muistaakseni tuota termiä ei käytetä Särelän mainitsemassasi kirjassa. En siis tiedä mikä tuohon termiin suhtautuminen oli? Täytyypä vähän kahlata noita muita kirjoja ja tutustua noihin paimenlehtiinkin, mutta luulen, että varmuuden siitä miten STLK suhtautui termiin “koko maailman autuus” saamiseksi on ehkä keskusteltava jonkun entisen pastorin kanssa.

Minun ymmärtääkseni yleinen vanhurskauttaminen (= sovitus, pelastus, synneistäpäästö) on aina totta ja olemassa, vaikka ei kukaan uskoisi.
Se ei vain epäuskoista hyödytä.Tätä varmaan tarkoitit?

1 tykkäys

Juuri näin! Onhan Kristus ja hänen hankkimansa vanhurskaus olemassa jo ennen maailman perustamista, sillä Sana oli Jumalan tykönä. Minä en vain tajua sitä ennen kuin olen uskosta vanhurskas. Sitä ennen minä minä pitäydyn itseeni, eli omaan käsitykseeni vanhurskaudesta, tekojen vanhurskauteen.

1 tykkäys

Ehkäpä tässä on unohdettava aikajärjestys kokonaan? Efesolaiskirjeen ensimmäinen luku on hyvin syvällinen tuodessaan pelatustamme, sitä kuin se tapahtuu/tapahtui esille:

Ef 1:3-12: "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa, niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa, edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan, sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa, jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan. Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä- siitä armotaloudesta,minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, -oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä. Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätythänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan, että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen."

Sanoisin, että aika puhuttelevaa tekstiä! Jumalan viisautta!

1 tykkäys

Joo onhan tuo jykevää tekstiä.
Mitäpä siihen muuta on sanomista kuin että predestinaatio ”rulettaa”!
:slightly_smiling_face:

Ps. Tuolla on kiintoisa keskustelu, mitä lueskelen.
Varsinkin liittyen tuohon Joh. 6:52-58.

No minusta ehtoollisen tekee ehtoolliseksi sana. “Sana yhtyy aineeseen ja syntyy sakramenntti”, armonväline. Sana tekee siis ehtoolisesta syntien anteeksiantamuksen välineen, eikä ehtoollinen itsessään ole sitä ilman sanaa. Ja kuten Jeesus sanoo, ehtoollinen nautitaan syntien anteeksiantamukseksi ja syntien anteeksiantamusta ei voida vastaanottaa muuta kuin uskolla. Eikä Joh. 6 puhu ehtoollisesta, kuten Luther opettaa, samoin kuin Franz Pieper perusteellisessa selonteossaan asiasta.

1 tykkäys

Olen samaa mieltä.
Minulla on monien teologien lausumia, joissa sanotaan, että Joh. 6:54 puhuu uskomisesta Jeesukseen.

Joh 6:54

"Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

Mutta, kun tuo oli toisessa ketjussa, niin ei siitä sen enempää.

(Yritän tässä harjoitella spoilerin käyttöä…miten peitän tuon Joh 6:54 jakeen?
-nyt onnistui! - kiitos @Niennan ohjeen. :clap:)

1 tykkäys

Sen verran vielä jatkan, että jos Joh. 6:54 ymmärretään kirjaimellisesti ehtoollista tarkoittaen, niin silloin se autuuttaisi tehtynä tekona, ilman uskoakin (ex opere operato).
Eihän se niin voi mennä.
Ei tunnustuksellinen luterilaisuus näin opeta.

Mutta syntyisikö täällä keskustelua sanonnasta/käsittestä ex opere operato ja sakramentit?
Miten ja milllä tavoin sakramentit vaikuttavat niiden käyttäjään?
Vai meneekö tämä otsikon aihepiiristä jo sivuun?

No minusta tämä on hyvinkin tervetullut aihe käsiteltäväksi ja liittyyhän se välittömästi vanhurskauttamiseen, siihen vanhurskaudummeko teoista vai uskosta. Mennee siis tuon määritelmien alaisuuteen?

Luther torjuu hyvin voimakkaasti ex. opere operato opin mm. tässä kritikoidessaan korkeakirkollisuutta:

Meitä vaadittiin käymään ehtoollisen sakramentilla ja näin tekemään kuuliaisuuden tekoja. Kukaan ei mennyt sakramentille ravitakseen uskoa. Kun me olimme vastaanottaneet sakramentin, silloin oli kaikki tapahtunut ja teko oli täytetty (Martti Luther, WA 26, 161, 35-162, 3).

Tässä mielestäni hyvä tiivistelmä vielä tuosta vahurskauttamisesta:

"Jumalan vanhurskaus on koko ihmiskuntaa varten valmiina hänessä; meidän itse kunkin omana se on siis niin pian ja niin kauan kuin olemme uskon kautta yhdistyneet häneen. Koko maailman vanhurskaudesta ei koskaan tule sillä tavoin ihmisen omaa, että joku olisi vanhurskas myös evankeliumia kuulematta tai Kristuksesta piittaamatta.

Jukka Thuren

Jukka myös sanoo Room. 5: 9 jakeen kommentaarina, että siinä Paavali on rinnastanut vanhurskauttamisen ja sovituksen.

Room. 5:9: “Kun hän nyt on vuodattamalla verensä tehnyt meidät vanhurskaiksi, hän vielä paljon varmemmin pelastaa meidät tulevalta vihalta.”

Vierastan hiukan tuota Thurenin vanhurskauttamisen määritelmää. Pidän sitä hieman epäselvänä.
Markku Särelä antaa varsin kriittisen arvion Jukka Thurenin teologiasta ja hänen Roomalaiskirjeen selityksestään.
Ks. Georg Stöckhardtin Roomalaiskirjeen selityksen kommenttiosuus, s.580-581.
http://www.luterilainen.com/fi/lue/kirjat/apostoli-paavalin-roomalaiskirjeen-selitys

Minä taas vierastan tuota Särelän arviota Thurenista. Olen itse tarkistanut nuo kaikki kohdat, joissa Särelä kritikoi Thurenia, enkä ole yhdessäkään niissä nähnyt perusteita moiselle. Mutta tarkistapa sinäkin nuo kohdat ja kerro mielipiteesi? Niitä taisi olla viisi?

En jaksa niitä enää ruotia ja tutkia.
Pitäydyn vanhastaan tutuissa opetuksissa.
Se riittää kyllä minulle.

No sallit, että kysyn? Näetkö jonkun periaatteellisen eron Särelän ja Thurenin välillä vanhurskauttamisopissa? Jos näin niin minkä?

Itse näen ja koin, että Särelä vierastaa termiä “vanhurskaaksi tekeminen”, mutta tässä asiassa en ymmärrä häntä.

Luotan Tunnustuskirjoihin ja minulle tuttuihin tunnustuksellisen luterilaisuuden Sanan selittäjiin, kuten esim. Luther, Walther, Pieper, Chemnitz, Kretzmann, … jne.
Näin varmaan sinäkin.
Kyllä noissa lähtiessä on vanhurskauttamisoppi on riittävästi selitetty,
sekä yleinen vanhurskauttaminen että uskosta vanhurskauttaminen.
Eikä niitä sotketa toisiinsa, kuten nykyään helposti voi käydä, jolloin asiasta tulee sekava.
Näin vaikka tarkoitus olisikin hyvä ja oltaisiin ”bona fide”.
En tunne Thurenin kirjoituksia tarkemmin, joten tarkempaa analyysia on vaikea tehdä.
Mutta esim. Markku Särelän kirjan Kristus meidän edestämme, Teesejä vanhurskauttamisesta olen lukenut, enkä ole havainnut siinä mitään ongelmallista.
Minusta se on selkeä.
Reijo Arkkilakin sanoo kirjassaan Ristillä maailma autuaaks luotiin
Särelän kirjasta mm. näin: ”Vuonna 1999 Särelä kirjoitti hienon kirjan ”Kristus meidän edestämme. Teesejä vanhurskauttamisesta”. Kirja oli puheenvuoro maassamme käynnissä olleeseen keskusteluun vanhurskauttamisesta. Teesi-kirjassaan Markku seuraa vanhojen tunnustuksellisten dogmatiikkojen metodia: Ensin hän esittää teesin ja sen todisteeksi raamattutodisteet, sitten lainauksia Lutherilta, Tunnustuskirjoista ja ortodoksian ajan opettajilta.”
Kristus meidän edestämme -kirjassa on myös Teesi IX: vanhurskaaksi tekemisestä.

Pitäydyn vanhaan - ”vanhassa vara parempi” :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

En minä näe mitään eroa Särelän ja Thurenin välillä vanhurskauttamisopissa. Kyllä Thurenkin käsitti vanhurskaaksitekemisen aivan samoin kuin Säreläkin kirjassaan. STLK: ssa olin vain aistivinani sellaista henkeä, että jos joku oli sanonut jostain asiasta vaikka kuinkakin hyvin mutta ei kuulunut “meihin”, niin häntä täytyi jollain tavoin kritikoida, jos itse po. asiassa pidettiinkin oikeassa olevana niin sitten piti jollain tavoin kuitenkin mainita kyseisen henkilön jostain muualta löytynyt “heikkous opissa”, kuten sitä tavattiin tuolla termillä STLK:ssa kuvata tai sitten viimeistään tuomalla esiin, “mutta hei sillähän on väärä kirkkoyhteys.”

Myönnän, että minussa on vielä STLK:n hapatusta… :wink: :grin:

1 tykkäys

Tässä ehkä paras koskaan löytämäni vanhurskauttamisopin selvennys. Se on kommentti Room. kirjeen neljännen luvun jakeeseen 25. Olen merkinnyt sulkeisiin selityksessä viitatut Raamatun kohdat, niin niitä ei tarvitse erikseen hakea ja tuohon alkuun vähän pidemmältä Room. kirjettä, koska tekstissä viitataan sen eräisiin sen aiempiin jakeisiin. Tässä tehdään tyhjäksi kaikki ratkaisukristillisyys ja tekoihin perustuva vanhurskauttaminen.

Room. 4:25 selitys

15. Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan. 16. Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä 17. - niinkuin kirjoitettu on: “Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut” - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat. 18. Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: “Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva”, 19. eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut - sillä hän oli jo noin satavuotias - ja että Saaran kohtu oli kuolettunut; 20. mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle, 21. ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää. 22. Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi. 23. Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin, 24. vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme, 25. joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.

Apostoli on (viimeksi j. 15) muistuttanut siitä, että laki saa aikaan VIHAA eli tuomion ja rangaistuksen, koskapa se tekee taval­lisista synneistä RIKKOMUKSIA (parabasis). Tässä kaavassa käyte­tään tosin rikkomuksesta toista sanaa paraptoma, mutta tarkoitus on sama: synnit ja erityisesti rikkomukset johtavat vääjäämättä Vihan ilmestymiseen, rikkomukset ikään kuin vaativat rangaistuksensa. Seuraava jae, 16, julisti kuitenkin Jumalan tarkoitukseksi, “että kaikki olisi armoa”. Nyt paljastuu, että nämä kaksi jumalallista asiaa, viha ja armo, eivät olekaan keskenään ristiriidassa, vaan Kristuksen kuolema sovittaa ne yhteen. Meidän syntiemme provosoima Viha on tähdännyt tietysti meihin, mutta Jumala on meihin kohdistuvassa rakkaudessaan luovuttanut / antanut alttiiksi Jeesuksen, ja Viha onkin kohdannut häntä. Kun me nyt pelastumme Vihalta, me olemme kah­dessa mielessä Armon kohteina: (a) kaikki Jumalan ystävällinen suhtautuminen ihmisiin on aina hänen armoaan, mutta milloin Armo kohdistuu sellaisiin ihmisiin, jotka oikeuden mukaan olisivat Vihan alaisia, silloin Armo on armoa sanan syvemmässä mielessä: se on armahdettuihin rikollisiin kohdistuvaa ansaitsematonta armoa. Näin j.15s:n jännite purkautuu.

Lause “joka herätettiin meidän vanhurskauttamisemme tähden” on alun perin Jes 53:4s,12:n pohjalta kiteytynyt sanonta, jonka mukaan meidän jo tapahtunut vanhurskauttamisemme oli perusteena Jeesuk­sen herättämiselle tai meidän vanhurskauttamisemme ainakin samas­tui Jeesuksen herättämiseen. Vrt. esim. 1 Tim 3:16( Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän, joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen), jossa Jeesuksen vanhurskauttaminen tarkoittaa hänen ylösnousemustaan. Jos kerran Jeesus oli Jes 53:12:n (Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta) mukaisesti ottanut kantaakseen “monien” eli sanan hepr. käytön mukaisesti meidän kaikkien synnit, merkitsi hänen herättämisensä eli vanhurskauttamisensa siis myös meidän kaikkien vanhurskauttamistamme. Se vanhurskauttaminen oli jo tapahtunut in foro coeli (“taivaan tuomioistuimessa”) ennen Jeesuk­sen herättämistä. Jumala oli todennut Jeesuksen kärsineen kaikkien ihmisten kaikkien syntien rangaistuksen. Koska näin oli, Jeesus ei enää ollut syntiemme taakan kantajana syntinen eikä siis myöskään kuoleman alainen, vaan hän oli jälleen vanhurskas ja hänen oli saatava elää. Ja jos kerran hän oli kantanut “monien” eli kaikkien rikkomukset, olivat myös nuo “monet” vanhurskaita ja heidänkin oli saatava elää.

Mutta “vanhurskauttaminen” merkitsee myös vanhurskaaksi osoit­tamista (1 Tim 3:16). Jeesus oli kuollut pettäjän ja pettyneen kuole­man kaikki merkit olivat viitanneet siihen, että hän oli väärässä, hän oli lain rikkoja ja kuoleman ansainnut. Kun hän ei nyt enää ollutkaan sellainen, Jumala osoitti hänen vanhurskautensa herättämällä hänet kuolleista sillä tavalla, että se oli myös tälle maailmalle todistettavis­sa. Niille, jotka uskovat, että Jeesuksen kannettavina olleet synnit olivat meidän syntejämme, jotka hän oli ottanut kantaakseen, on myös hänen vanhurskaaksi osoittamisensa todistus siitä, että meidät itsemme on vanhurskautettu.

Alkuseurakunta on Jeesuksen sanoihin (Mark 10:45 (Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä) ja 14:24 ( Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä ) tukeutuen oppinut ymmärtämään, että Jeesuksen kuolema on tapah­tunut “monien/kaikkien puolesta” ja siis hänen vanhurskauttamisen­sakin koskee “monia/kaikkia”. “Uskosta” nuo Jeesuksen sanat eivät eksplisiittisesti puhu mitään. Alkuperäisessä yhteydessään nämä kaikki kolme sanaa ovat puhuneet Jeesuksen kuolemasta kaikkien puolesta ja Room 4:25 siihen liittyen yleisestä, kaikkia koskevasta vanhurskauttamisesta.

Usko on kuitenkin implisiittisesti mukana koko Jes 53:ssa: (Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?) profeet­tahan kysyy heti alussa epäillen, uskoneeko kukaan tätä ihmeellistä sanomaa. Uskottavaksi hän sitä kuitenkin julistaa, ja uskon tunnus­tuksiin alkuseurakunta on kiteyttänyt sen ytimen. Paavali on puoles­taan - ei vähiten tässä luvussa - tähdentänyt uskon merkitystä, joten ei ole ihme, että hän enemmittä selityksittä seuraavan luvun alussa liittää usko-käsitteen alkuseurakunnan “yleistä vanhurskauttamista” julistavan tunnustuksen ja koko 4.luvun uskosta puhuvan todis­teluketjun päätöslauseeseen: “Koska me siis olemme uskosta van­hurskaaksi tulleet …”

Yleistä vanhurskauttamista julistetaan kaikkien uskottavaksi; ken tunnustaa uskonsa Jumalaan, joka on Kristuksessa vanhurskauttanut kaikki ihmiset, hän on “uskosta vanhurskas”, ei kukaan muu.

4:25 on jakeesta 17 alkaneen ajatusketjun huipentuma. Oikea usko on uskoa kuolleiden eläväksi tekijään. Fariseuksilla se usko on muodollisesti, mutta Abrahamilla se oli todella, koskapa hän luotti siihen yksityistapausta koskevaan Jumalan sanaan, että Jumala tekee hänen ja Saaran “kuolleet” ruumiit eläviksi. Kristityilläkin se on todella, koska me uskomme sen yksityistapausta koskevan todistuk­sen, että Jumala on tehnyt kuolleen Jeesuksen uudelleen eläväksi. Meillä kristityillä on sama todellinen usko kuin Abrahamilla, mutta fariseuksilla, jotka eivät suostu uskomaan Jeesuksen ylösnousemusta todeksi, ei uskoa lopulta olekaan. Epämääräinen “luottamus” Juma­laan ei ole todellista, jos se kieltäytyy uskomasta siihen, että Jumala on tehnyt tietyn voimallisen teon. Jos nyt juuri yksityistapausta koskeva usko luettiin Abrahamille vanhurskaudeksi, luetaan se meillekin; mutta yleinen oppi kuolleiden ylösnousemuksesta ei riitä vanhurskauttavaksi uskoksi, tuskinpa epämääräinen luottamuskaan.

Apostoli esittää näin ollen vanhurskauttamiselle kaksi perustetta: 1) Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen, jotka ovat tapahtuneet meidän tähtemme, ja 2) sen uskon, jonka tästä kertova sanoma ja sen kuuleminen on luonut meihin. Koska usko on evankeliumin luomus, ei sekään ole omaa tekoamme - eikä käännösehdotus “uskon perus­teella” 5:1 oikein ymmärrettynä ollut ristiriidassa teko-opin hylkääm­isen kanssa.

Lainatessaan alkuseurakunnan tunnustusta Paavali ei suinkaan ole torjunut sen alkuperäistä merkitystä (perustetta 1, “yleinen van­hurskauttaminen”), mutta hän on kukaties itse enemmän ajatellut uskon syntymistä vanhurskauttamisemme hetkenä ja vanhurskaut­tamista evankeliumin luomissanan aikaansaannoksena (perustetta 2, “uskonvanhurskaus”). Ilman Jeesuksen kuolemassa tapahtunutta koko maailman vanhurskauttamista ei todellista evankeliumia olisi olemas­sakaan. Jos ei Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus olisi vanhurskaut­tanut kaikkia ihmisiä, ei evankeliumin sana olisi totta eikä sillä olisi voimaa luoda kehenkään vanhurskauttavaa uskoa. Jos meidän us­komme siihen, että Jumala on herättänyt kaikkien meidän syntimme taakakseen ottaneen Jeesuksen kuolleista, olisi meidän ihmisten kuvitelma, ei sen uskon synnyttänyt evankeliumikaan voisi olla Jumalan uutta luovaa ja aitoa uskoa herättävää sanaa. Se Jumala, joka herätti Jeesuksen kuolleista, ja se Jumala, joka loi uskon sydä­miimme, on yksi ja sama. Hän on juuri yhtä kykenevä luomaan uutta elämää meissä kuin Jeesuksessa. Yleinen vanhurskauttaminen Jee­suksen kertakaikkisessa ylösnousemuksessa on itse kullekin henkilö­kohtaisesti luettavan uskonvanhurskauden edellytys ja syy. Oikeas­taan kyse on samasta asiasta, vaikkei apostoli sitä tässä sano: synti­sen vanhurskauttamisessa luetaan uskovalle kuuluvaksi se vanhurs­kaus, joka kuolleista herättämällä julistettiin Jeesukselle ja hänen edustamalleen ihmiskunnalle kuuluvaksi.

Jukka Thuren, Roomalaiskirje, s. 92-95.

1 tykkäys

Käsite uudestisyntyminen on vielä määrittelemättä, joten lienee paikalaan antaa sillekin määritelmä etenkin kun se on ollut kovin kiistanalainen termi viime vuosien aikana.

UUDESTISYNTYMINEN

Missouri-synodin teesi 54.

Koska uudestisyntymisessä annettu usko on se usko, jonka kautta syntinen vanhurskautetaan, voidaan termiä vanhurskauttaminen käyttää vaihtoehtoisesti termin uudestisyntyminen (uskon lahjoittaminen) kanssa. Sitä ei saa kuitenkaan koskaan sekoittaa tai käyttää vaihtoehtoisesti termin uudistus (pyhitys, rakkaus, lain noudattaminen) kanssa, joka aina on uskon seuraus.

On Raamatun ja puhtaan evankeliumin vastaista opettaa että, koska uskoon kuuluu meidän yhdistymisemme Kristuksen kanssa, tämä yhdistyminen Kristuksen kanssa tulee perustaksi vanhurskauttamisellemme Jumalan edessä.

Vanhurskauttaminen ei ole fyysinen tai lääkinnällinen toimi, jonka kautta epävanhurskas ihminen muutetaan sisäisen muutoksen kautta vanhurskaaksi ihmiseksi, vaan juridinen toimi, jonka kautta itsessään epävanhurskas persoona julistetaan vanhurskaaksi.

Room. 4: 4-5. Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta, mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi

Francis Pieper, Christian Dogmatics, p. 424.

2 tykkäystä