Vääntö teologien ja maallikoiden positiosta tänne.
D
Vääntö teologien ja maallikoiden positiosta tänne.
D
Täällä on luultavasti muutama muukin teologi tai asioista perillä oleva keskustelemassa kanssasi.
Toisessa ketjussa viitattiin teologiin myös jonain muuna kuin maallikkona. Sellaista käsitettä ei perinteisessä teologiassa ole. On olemassa papistoa ja maallikkoja ja sitten vielä maallikkojen ryhmässä jako tavallisiin maallikoihin ja kilvoittelijoiksi vihittyihin. Teologit kuuluvat maallikoihin. Ainakin ortodoksisessa kirkossa.
Täällä on luultavasti muutama muukin teologi
Siitä toki iloitsen!
Toisessa ketjussa viitattiin teologiin myös jonain muuna kuin maallikkona.
Minä puhun koulutuksesta ja ammattitaidosta, vrt lääkäri. Liian usein joudun muistuttamaan siitä, että korkeakoulutetuilla teologeilla - kuten lääkäreillä - on alansa erityisammattitaito, ja vieläpä niin, että teologeillakin on omat erityisalansa, johon ovat syventyneet. Minulla systemaattinen teologia => uskonnonfilosofia, dogmatiikka, soteriologia.
Pitäisikö teologeiksi julistautuvilla olla jokin erityisasema tällä foorumilla?
Täällä on keskustellut tavallisen kansan seassa melko korkeissa viroissa olevia teologejakin sellaisiksi julistautumatta.
Minusta se menee niin että jos oikeasti tietää jostain jotain on kykenevä keskustelemaan vaatimattomammistakin premisseistä.
Siitä toki iloitsen!
Et näyttänyt tuossa edellä iloitsevan.
Totta kai iloitsen kollegoista eli teologeista, olivatpa he pappeja tai muita. Totta kai meillä on paljon yhteistä.
teologeiksi julistautuvilla olla jokin erityisasema tällä foorumilla?
Ei mitään erityisasemaa, mutta minusta on tärkeää, että ihan oikeita teologeja on mukana ja varsinkin ylläpitäjänä. Varmaan lääkärinkin ammattitaitoa kunnioitat. Jos joku kertoo olevansa lääkäri, niin ehkä kuuntelet tarkemmalla korvalla. Ei pidä vähätellä, sillä totta kai meillä teologeilla on aika laaja tietämys teologian alaan kuuluvista asioista.
Mutta ilmeisesti joukkoomme mahtuu taviksia joista et iloitse.
Ehkäpä keskustelukumppani ei edes ollutkaan pelkkä tavis.
taviksia joista et iloitse.
Kyllä täällä on ihan tasokasta keskustelua. Mutta esimerkiksi helluntaipiireissä on perinteisesti vähätelty ja mitätöity akateemista teologiaa. Ja miksi en saisi kokea kollegiaalista iloa? Niinhän kaikki kai kokevat, kun kohtaavat oman alansa ihmisiä?
Ja miksi en saisi kokea kollegiaalista iloa? Niinhän kaikki kai kokevat, kun kohtaavat oman alansa ihmisiä?
Miksi et sitten koe sitä ylläolevassa keskustelussa?
Miksi et sitten koe sitä ylläolevassa keskustelussa?
En ole niin sanonut, vaan kerroin että koen kollegiaalista iloa, mikä on ihan luonnollista. Tämä on ihan hyvä foorumi, ja tykkään vaihtaa ajatuksia ihmisten kanssa, olenhan itse innokas keskustelija ja osallistuja sekä täällä että muualla.
esimerkiksi helluntaipiireissä on perinteisesti vähätelty ja mitätöity akateemista teologiaa.
Eikö tämä silti voi olla yksi validi näkökulma muiden joukossa, kriittinen suhtautuminen akateemiseen teologiaan? Käsittääkseni ortodoksien joukossakin esiintyy sitä. Tälläkin foorumilla on julistettu että oikea teologia tehdään kilvoittelijoiden luolissa eikä yliopistoissa.
Itse sain kuvan että vähättelet maallikkoutta.
oikea teologia tehdään kilvoittelijouden luolissa eikä yliopistoissa.
Ja oikeat lääkärit saavat oppinsa poppamiehiltä?
Boko haram?
Ja oikeat lääkärit saavat oppinsa poppamiehiltä?
Yksikään ortodoksinen Pyhä jolle on annettu nimi “teologi” ei ole akateeminen teologi.
jolle on annettu nimi “teologi” ei ole akateeminen teologi.
Täysin eri asia. Ja onhan myös oma oppi-isäni Mauri Vikstén maallikkosaarnaaja.
Onko sinulla jokin tarve mitätöidä teologeja? Vai oletko itsekin teologi? ![]()
“Minä pidän virkaani kunniassa.“ (Room 11:13) ![]()
“Pyri osoittautumaan Jumalalle semmoiseksi, joka koetukset kestää, työntekijäksi, joka ei työtään häpeä, joka oikein jakelee totuuden sanaa.“ (2.Tim 2:15)
Kirkon kolme suurta teologia, joille on ihan oma juhlapäivänsäkin, taisivat kyllä olla sitä mieltä, että teologia on sekä akateemista että hengellistä.
Mitä se sitten on selviää esimerkiksi tästä hyvin:

KuunteleKolmen esipaimenen kasvatuksellisena ihanteena oli kasvattaa ihmisestä sivistynyt persoona, jonka perimmäisenä päämääränä oli Jumalan kaltaisuuden ikoni. Ortodoksinen kirkko muistelee tammikuun 30. päivänä Kirkon pyhiä esipaimenia ja...
Olen tähän ketjuun yrittänyt muotoilla vastausta, joka ei kuulostaisi katkeralta mutta se on vähän vaikeaa. Se, mitä varsinaisesti haluaisin viestiä on, että läntinen teologia on mielestäni alennustilassa ja sen tuottamat teologitkin ovat pääsääntöisesti, Raamatun, uskontunnustusten ja luterilaisenkin tunnustuksen valossa, seurakuntavirkaan kelpaamattomia.Tällainen viesti on melko väistämättä yleisluontoinen keskustelunavaus, joten suotakoon se.
läntinen teologia on mielestäni alennustilassa ja sen tuottamat teologitkin ovat pääsääntöisesti
Minä olen kovin huolissani teologisen tiedekunnan oppilasaineksesta. Opetukseen olin äärimmäisen tyytyväinen.
Kirkon kolme suurta teologia, joille on ihan oma juhlapäivänsäkin, taisivat kyllä olla sitä mieltä, että teologia on sekä akateemista että hengellistä.
Apostoli Johanneskin?