Terve karismaattisuus

Sellaisia vähän varoittavia merkkejä muistuu nyt mieleen joistain 90-luvun tilaisuuksista, joissa kävin. Yksi “Pyhän Hengen ilta” oli ennen torontolaisuuden tuloa Kortepohjan kirkossa. Jamaikasta suomeen tullut saarnamies oli tilaisuuden armolahjoja jakava keskushenkilö. Kun puheitten jälkeen alkoi toimintaosuus, niin tämä mies pyysi kaikkia muita olemaan rukoilematta. Muuten homma ei ehkä olisi toiminut.

Tilaisuus oli pitkä ja pitkäveteinen. Saarnamies kysyi, olivatko jotkut paikalla olleet kokeneet jotain tuntemusta, tuulta, lämpöä tai muut sellaista. Muutamia löytyi. Nämä hän kutsui eteen rukoiltaviksi. Se kesti kauan aikaa, ja kaikki muut paikalla olijat vain odottivat. Sitten vuoroon tulivat jotkut jotain toista tuntemusta kokeneet ja taas sama juttu. Ja suuri enemmistö vain istui paikallaan ja luultavasti moni muukin kuin minä pitkästyi. Jossain vaiheessa saatoin poistua ennen tilaisuuden loppua. En muista.

Mutta ehkä tuossa tilaisuudessa kourallinen kristittyjä sai jännältä tuntuvia fiboja. Heidän uskonelämänsä ei ollut tilaisuuden jälkeen mitenkään sen kummempaa kuin kenenkään muunkaan.

Toronton heppujen tullessa Suomeen oli myös tuo sama kielto. Muut eivät saaneet rukoilla kuin nämä voitelijat.

2 tykkäystä

Pari kertaa tuli pistäydyttyä sellaisenkin seurakunnan tilaisuuksissa kuin Ilo, joka toimi jonkin aikaa Jyväskylässä. (Elettiin myös 90-luvun alkupuolta ennen torontoa.) Puheitten jälkeen oli esirukouspalvelua. Kiinnitin huomioni pieneen joukkoon naisia, joita pastori jollain tavalla siunasi. Ne naiset nauroivat mutta se ei ollut tavallisen kuuloista naurua vaan jotenkin luonnotonta.

Joku nainen kysyi minulta myöhemmin: “Otitko iloa?” Tuon pastorin käsien alla sellaiseen oli ilmeisesti mahdollisuus, mutta ilo on mielestäni kyllä jotain muuta kuin tuo näkemäni, enkä minä ainakaan iloa voi mistään tuolla tavalla ottaa.

1 tykkäys

Olen törmännyt ilmiöön. Paras tilanne oli Helsingin Vanhassa kirkossa, jossa oli puhumassa Vanhan testamentin eksegetiikan professori Antti Laato. Naisporukka etupenkeissä kikatteli hurmoksessa, epäilen heidän olleen jotain muuta porukkaa.

Tilaisuus oli Nokia Mission, mutta sen omia pastoreita ei ollut paikalla yhtäkään, paitsi ylistysryhmä. Oli vain Laato ja kirkon kappalainen. Laato totesi ykskantaan, ettei hän ole ennen törmännyt kenenkään menneen hurmoksiin, kun hän opettaa Lutherin Sidotusta ratkaisuvallasta. Hurmokset eivät olleet hänelle vieraita, mutta tilanne oli kieltämättä koominen.

3 tykkäystä

Karsimaattisuus synnyttää hyvin herkästi uskonnollisuutta, joka johtaa erilaisten kokemusten metsästämiseen ja siitä syystä myöskin kulkemaan monien eri puhujien julistustilaisuuksissa. Tämä on hyvin luonteemaista heränneelle ihmiselle, joka vielä normittaa uskoaan askartelemalla paljon Jumalan lain parissa. Tällaista ei kuitenkaan pitäisi jatkua loputtomiin.

Sama koskee myös tunnustautumista Pyhän Hengen työhön. Tässä Jumalan kutsuma ja herättämä ihminen tuntee mielestään olevansa tutulla alueella, sillä hä­nen hätänsähän on juuri siinä, ettei hän saa järjestyk­seen sisäistä ihmistään, uskoaan, ajatteluaan ja tuntei­taan. Siksi hänen korvansa kuulevat hyvin herkästi kaikkea, mikä antaa hänelle toiveita siitä, että Jumala tekisi jotakin hänelle ja hänessä. Siksi ei ole sattuma, ettei kukaan ole niin helppo saalis kaikenlaiselle syn­nittömyys- ja henkikasteopetukselle ja karismaattisuu­delle kuin juuri se, jota Jumala on kutsumassa ja herättämässä. Tällaisen julistuksen vetovoimahan on juuri sen antamissa monissa valheellisissa lupauksissa siitä, että Henki tekisi ihmisessä sellaisen ihmeen, että hän lakkaa olemasta syntinen ja hänestä tulee parempi ja Jumalalle otollisempi ihminen. Jumalan herättä­mälle ja kutsumalle ihmiselle on toisin sanoen luonteenomaista, että hän on kiinnostunut yksinomaan Ju­malan laista ja askaroi sen parissa ja ajattelee ja elää lainomaisesti, koska hän ei ole vielä nähnyt eikä käsit­tänyt evankeliumia.

Aksel Valen-Sendstad, Kristillinen Dogmatiikka, s. 377-378.

3 tykkäystä

En kyllä ostaisi tuota Akselin selitysmallia. Liian kapealta ja yksipuoliselta näyttää.

Karismaattisissa voimallisissa suunnissa on myös paljon jotain sellaista toimivaa uskoa ja voimaa, joka ei ole kristillistä.

Moni sanoo minulle sinä päivänä: ‘Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’ Ja silloin minä lausun heille julki: ‘Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’. (Matt.7:22-23)

4 tykkäystä

Tulee väkisinkin mieleen, että tällainen rukous toimii jotenkin erillään Jumalasta. Eli Jumalan nimen käyttö saisi aikaan rukousvastauksia, mutta voima, joka vastauksen saa aikaan ei ole Jumalan, vaan sen toisen vaihtoehdon, eli Saatanan.

Tai sitten Jumalan voiman saa käyttöönsä jotenkin niin, että Jumala ei tietoisesti ole antamassa voimaansa epäkelpojen rukoilijoiden käyttöön, vaan he voivat valjastaa Jumalan voiman ilman Jumalan tahtoa tai hyväksyntää.

Oikeastaan on vielä yksi vaihtoehto. Rukoilijat ovat kyllä olleet uskossa mainittujen rukousten aikaan, mutta ovat sen jälkeen luopuneet.

Eutykuksen alkuperäiseen väitteeseen liittyen nämä kaksi väitettä lienevät todennäköisimpiä. Eli Jumala on antanut esim parantamisen armolahjan uskovalle, mutta uskova on joko luopunut terveestä opista tai Jumalasta käytännössä kokonaan.

Antamiaan lahjoja hän ei vedä pois, mikä mahdollistaisi myös epäterveen/epäraittiin käytön. Esimerkkinä ehkä joku Benny Hinn, jonka aiempaa toimintaa en kovin hyvin tunne, mutta joka on ottanut voimateot tavaramerkikseen, olivatpa ne sitten todellisia tai eivät. Ehkä joku David Herzogkin kuuluu tuohon ryhmään, mutta parempi olla nimittelemättä ketään ihmepastoriakaan kovin kevyin perustein. Ainoat perusteet pitäisi löytyä opetuksesta, jota nämä opettavat. Jos se on kovin vinossa, voi lähdekin olla väärä. Henkilökohtaisesti en tunne kummankaan toimintaa tarpeeksi hyvin, mutta Hinnin olen ainakin nähnyt mainoksissaan lupaavan suuria siunauksia ja läpimurtoja suuria rahalahjoituksia vastaan, joten sellainen on ainakin väärin.

Tämä on yksi vaihtoehto, tai sitten voima tulee ihmisestä itsestään. Kuuluisa pastori ja kirjailija Watchman Nee puhuu ihmisen sielun piilevistä voimista, jotka jo Aadamin ajoista ovat olleet olemassa, mutta ovat syntiinlankeemuksen korruptoimia. Ne saadaan hänen mukaansa esille kuitenkin sopivilla tekniikoilla. Olen lukenut kyseisestä aiheesta kirjoittamansa kirjan, mutta en ole täysin varma hänen käsityksistään. Pakanauskonnoissa ja noituudessa käytetään myös vomia, jotka voivat olla joko näitä tai suoraan Saatanasta.

Lähden kuitenkin siitä, että jos tilaisuudessa julistetaan Jumalan sanaa, ylistetään Hänen nimeään ja rukoillaan Hänen Hengessä ja totuudessa, ei kyseessä ole ainakaan Saatana, edes silloinkaan kun oppi on jotenkin korostuneena vinossa. Vihollinen pyrkii kyllä vaikuttamaan myös kristityihin sanaa ja oppia väärentämällä, siksi kannattaa aina ensin kiinnittää huomiota siihen mitä julistetaan ja opetetaan. Ei niinkään siihen, mitä tapahtuu, minkälaisia ilmiöitä esiintyy jne.

2 tykkäystä

Tämä on sikäli kummallista, että rahaa kyllä suorastaan jaetaan lähes tulkoon ilmaiseksi. Nytkin on Eurojackpot jakamassa yli 100.000.000 euroa, jonka saa alimmillaan ostamalla kahden euron tositteen pelatusta rivistä. Miksi siis nähdä kauhea vaiva ja kerätä lahjoitusvaroja, jos itsellä on käytössä sellaisia voimia, joilla voi muuttaa fyysisen maailman tapahtumia? Ei luulisi olevan mahdotonta silloin nähdä tulevaisuuteen oikeat numerot saadakseen selville tai arvontahetkellä kaukovaikuttaa siten, että omat numerot loksahtavat kohdilleen.

1 tykkäys

Niin ja sanotaanhan Herzoginkin tehneen myös rahaihmeitä. Luulisi olevan helppoa saada varoja niinkin.

Näille rönsyille voisi vähitellen miettiä jonkun muun ketjun. Tai parikin muuta.

2 tykkäystä

Mistä tällainen oikosulunomainen päätelmä? Ilmeiseti Room. 11: 29 jakeesta?

Room. 11:29: “Jumala ei peruuta lahjojaan eikä antamaansa kutsua.”

Eihän tässä ole kysymyksessä mikään muu kuin armovalinta pelastukseen. Tekstiyhteydessä on kysymys siitä, että evankeliumin vastustamisestaan riippumatta israelilaiset ovat edelleenkin rakastetettuja Jumalan valinnan tähden. Ihminen voi kuitenkin epäuskossaan torjua Jumalan lahjan, siis myös tällaisen erityisen armolahjan josta nyt puhut ja saada sen toimimattomaksi, vaikka Jumala ei sitä kadukaan.

Tämä ketju on vähän huono, mutta vastaan silti.

Käytännössä veden muuttaminen viiniksi rinnastuu monopolirahan muuttamiseksi oikeaksi rahaksi. Fysikaalisesti täytyy mennä jo sellaiselle tasolle, että jos ensin mainittu on mahdollista, niin jälkimmäinen ei ole juuri hankalampi.

Viini-ihmeen teki Jeesus, mutta käsittääkseni Jeesus sanoi, että uskovat tulevat tekemään vielä ihmeellisempiä tunnustekoja kuin hän itse.

Itse olen kokenut kristinuskon kontekstissa asioita, jotka ovat mielestäni joko hurjia sattumia, tai sitten jotain outoa oli oikeasti meneillään. Harmi vaan, etten koskaan ollut sellaisessa asemassa, että olisin voinut kysyä asianosaisilta, mitä heidän mielestään tapahtui. Rukous liittyi näihin asioihin oleellisesti, mutta rukoukset eivät tapahtuneet tietenkään palstan Rukouspyynnöt- ketjussa, koska tapahtuma-aikaan ei ollut edes teknisesti mahdollista toimia internetissä.

Olen kuitenkin täälläkin esittänyt joitakin rukouspyyntöjä. En ole kuitenkaan 1990- luvun jälkeen kokenut mitään sellaista, joka voisi olla peräisin Jumalasta siten, että voisin itsekin ihmetellä, että kuinka tässä näin kävi.

Mutta ylipäänsä jos jokin niin sanottu ‘ihme’ on mahdollinen, niin sitten voi olla vaikea perustella, miksi sitten jokin toinen ‘ihme’ ei ole. Tietenkin jokin Jumalan välitön puuttuminen Venäjän hyökkäykseen pakottamalla esimerkiksi Venäjän vetäytymään jonkin Jumalan käskyksi tulkittavan asian kautta, alkaa olla jo aivan liian suuri ihme. Ainakin helposti asia lähtee etenemään niin, että sanotaan sellaiseen pyyntöön tarvittavan käsittämätön määrä uskoa ja suuria rukoilijoiden määriä.

Jotkut arvioivat, että liikkeellä on jo sitä väkevää eksyttävää voimaa, jolla antikristus tulee viettelemään porukkaa. (2. Tess. 2. luku)

Yhteenveto

7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

Tuon “väkevän” olen kuullut olevan energiaa. (Ja näköjään siinä on sana energeia.) Energia-eksytys. Jokin toimiva voima, jolla Jumala sallii eksyttää lopun aikoina, uskoviakin.

Äärikarismaatikot väittävät tuntevansa, kun tuo energia vaikuttaa, ja se muistuttaisi sähkövirtaa.

Allekirjoitan täysin nuo omassa kehossa koetut voimavaikutukset. ‘Sähkövirran’ kokemus voi olla ihan täysin suggestiovaikutusta. Paljolti asiaa voi miettiä sen kautta, mitä tapahtuu muuten. Eli liittyykö noihin tapauksiin jotain sellaista, jota suggestiolla ei voi selittää. Suggestiolla voidaan aiheuttaa harha-aistimuksia, joten asia ei ole helppo. Mutta suggestiolla ei tietenkään voi muuttaa fyysistä maailmaa ja aiheutetut harha-aistimukset lakkaavat kyllä jonkin ajan kuluessa.

1 tykkäys

:+1:
Voit rauhassa sisimmässäsi ottaa nämä asiat uskossa vastaan sinulle annettuina merkkeinä Jumalan voimasta. Hän toimii usein salatulla tavalla, mutta osoittaa voimansa myös esim rukouspalveluissa ja hengellisissä kokoontumisissa, missä Hänen nimeään ylistetään ja kiitetään. Jos kaikkea alkaa kovin paljon analysoimaan, voi olla ettei mitään jää käteen.

Ymmärrän tämän hyvin. Itsekin olen vain muutamissa paikoissa/yhteisöissä saanut todella selkeitä vastauksia rukouksiini, tosin niissäkin on joutunut odottamaan vastausta parista viikosta pariin vuoteen. Vastaukset olivat kuitenkin hyvin selviä ja tiesin kyllä mistä ne johtuivat ja että ne liittyivät esirukouksiin.

1 tykkäys

Minäkin olen sitä mieltä, että noissa valheellisissa ihmeissä on kysymys suggestiosta. Olin itse joskus kauan sitten @Fratres in mainitseman Benny Hinnin kokouksessa. Hän saapui paikalla korkealla profiililla amerikkalaisella limusiinilla kahdeksan turvamiehen saattelemana. Jo tämä hänen saapumisensa tällä tavoin nosti “hiukseni pystyyn.” Hän yritti lavalla parantaa yhtä pyörätuolissa istuvaa rampaa muttei saanut mitään aikaan ja niinpä hänen apurinsa kiikuttivat tämän ramman pyörätuoleineen lavan taakse pois näkyvistä. En tiedä sitten miten muut paikalla olleet kokivat asian, mutta minä näin tätä rampaa pahasti petetyn.

3 tykkäystä

Olen myös ollut paikalla, kun pyörätuolissa istunutta vanhempaa naista yritettiin rukouksella saada terveeksi. Ei onnistunut, vaikka ko seurakunnan pääpuuhastelija hoki ‘ziisus moor’ ‘ziisus moor’. Lopuksi oli luovutettava ja hieman kommentoitua sitä, että mikä mättäsi.

Asiasta voi päätellä ainakin sen, että kyseinen pyörätuolissa istunut nainen oli todellakin oikeasti kyvytön käyttämään jalkojaan, eikä mikään näyttelijä. Sikäli asiassa saatettiin toimia ainakin osittain vilpittömästi.

Kaikkien näiden tapahtumien valossa mietin edelleen, että miksi asiat menevät niin kuin ne menevät, jos Jumala jollain tasolla toimi tuossa yhteisössä.

Onko muuten rukouspyynnöt ketju tuottanut tänne keskusteluun mitään sellaista, jossa olisi ollut kyseessä ei-monitulkintainen rukousvastaus? Itse en ainakaan muista sellaista nähneeni.

Muistan kyllä, että monet ovat puhuneet rohkaisevista muutoksista pyynnön jättämisen jälkeen, muuta ilmeisesti toivotut tulokset ovat jääneet kuitenkin puuttumaan.

Nämä karismaattiset kokoukset ovat sellaista tunteiden varaan rakennettua heilumista, jota ei pystytä rationaalisesti perustelemaan Raamatulla.

Rukoillessa tehdään usein virhe juuri siinä, että ajatellaan Jumalan tulleen lykästämään tätä ajallista elämää ja siksi nuo vastauksetkin jäävät tulematta tai ovat hyvin monitulkintaisia, kuten sanoit. Kaikki tämä perustuu virheelliseen Raamatun tulkintaan, nähdään sen valossa Jumala jonkinlaisena marionettina, joka toimii tahtomisemme mukaisesti. Tai sitten hänet nähdään “riikinkukkona” joka pörhistää höyhenensä kehuttaessa ja palkitsee kehumisen tunteiden ohjaaman tahtomisemme mukaisesti.

1 tykkäys