Se, että kirje on osoitettu piispoille tarkoittaa aika pitkälle sitä, että sitä ei ole tarkoitettu huolettomalle selailijalle, vaan se jo olettaa sen tradition tuntemisen, jolle kirjeen esittämä näkemys pohjautuu. Kaikki ensuklikat eivät siis ole katekeesia uskoville.
Pelkästään se, että sanotaan joidenkin tekojen olevan pahoja itsessään sulkee koko kirjeen empirismin ulkopuolelle.
Itse en ole millään tavoin Vatikaani II:sen puolella. Sinulta perään lähinnä selkeää esitystä siitä mitkä Vartikaani II:sen tekstit ovat harhaoppisia. Voi olla, että puhumme täysin toistemme ohi, mutta minulle jää se kuva, että itse käytät savuja ja peilejä osaamatta mennä itse teksteihin, joissa näkemykseni mukaan ei ole mitään harhaoppista. Ne ovat kuitenkin nimenomaan ne tekstit, jotka jäävät elämään, eivät niiden levottomat tulkinnat.
Traditionalismi, jossa itse tradition väitetään muodostavan uutta ilmoitusta määriteltiin harhaopiksi jo kauan ennen Vatikaanin toista kirkolliskokousta. Vatikaanin toisen kirkolliskouksen skandaalimaisin kohta oli sen määritteleminen onko pelastusta katolisen kirkon ulkopuolella. Jo paljon aiemmin on kirkon sisällä todettu se, että Jumala itse ei ole sitonut itseään sakramentteihinsa, vaan voi pelastaa koska tahansa kenet tahtoo. Tämähän on ihan yksinkertainen fakta jokaiselle, joka pitää Jumalaa kaikkivaltiaana. Vatikaanin toisen kirkolliskouksen Lumen Gentiumissa asia vain ilmaistiin epäselvästi tavalla, joka siivitti sekä ekumenian kannattajat, että vastustajat aivan uskomattomaan lentoon. En näe mitään syytä miksi tämän asian vuoksi kannattaisi ryhtyä repimään kirkkoa.
Yleensäkin nuo asiat mitä esität ovat kirkossa täysin hyväksyttyjä ja niiden ympärille on hyvä rakentaa. Se ei vain ole oikein, että pyhiä ruvetaan pitämään harhaoppisina ilman todella vahvaa esitystä siitä miksi näin olisi. Koska emme ole pappeja, emmekä teologeja meidän pitäisi katolisen traditionkin valossa varoa tätä erittäin paljon. Emme me maallikkoina voi opettaa kirkkoa, joka ei millään muotoa ole demokratia. Jos on joku pappi tai piispa, jonka koemme ajavan omaa näkemystämme voimme toki tukea tätä omalla vastuullamme. Sellainen ajattelu, että rupeaisimme äänestämään katolisesta opista ihan porukalla on kuitenkin kaikelle traditiolle vieras. Opin välittäminen tapahtuu ylhäältä alaspäin ja seurakuntalaiselle se, jonka sanoja pitäisi seurata on seurakunnan pappi.
Omassa seurakunnassani on ollut kolme kirkoherraa sinä aikana kun olen ollut seurakunnan jäsen. En ole sinä aikana havainnut seurakuntatasolla mitään näistä opillisista ongelmista, joita tuot esille.