Tuhkakeskiviikko

Aivan offtopicina. Olen tuon tuhkaristin käynyt hakemassa tuhkakeskiviikon messusta useampana vuonna ja usein tuhkan ja öljyn tai veden seos on melko laimea, että risti näkyy vain himmeästi. Viime vuonna seos oli sen verran vahva, että oli aika hurjannäköistä porukkaa tulossa kirkosta ulos messun päätteeksi. Vaati pientä pokkaa mennä esim. julkiseen kulkuneuvoon iso musta risti otsassa.

Tuhkan ja veden seos on alkaalista ja aiheuttaa ihovaurioita. Sellaisia sattui joku vuosi sitten.

3 tykkäystä

Nevöhööd. Olen ottanut tuhkaristin kymmeniä kertoja elämäni aikana. Ei ole koskaan sattunut mitään enkä tunne ketään jolle olisi sattunut. Toisaalta jos suora ihokontakti arveluttaa, tuhkan voi ottaa vastaan myös hiuksiinsa ripoteltuna. Monet näkyvät niin tekevänkin. Se on myös diskreetimpi tapa, koska se ei näy ulospäin eikä näin ollen kerää kummastelevia katseita, jos joku sellaisia sattuisi pelkäämään.

Tuosta oli juttuja tosiaan jokin vuosi sitten, kun risti poltti ihoa. Veden ja tuhkan sekoitus voi sen aiheuttaa. Useimmiten käytetäänkin tuhkan ja öljyn sekoitusta, eikä siitä mitään jälkeä jää.
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=Content52F002

1 tykkäys

On se tuhkaseos syövyttävää. Tuhkavesihän on erinomainen puhdistusaine, jolla saa puhdistettua esim. kalkkeutumat saunan lasiovesta. Toimii paremmin kuin monet kaupan puhdistusaineet. Peset vain harjaten tuhkavedellä, annat vaikuttaa ja huuhdot pois.

Modet, tuhkaristikeskustelun voi pätkäistä omaksi ketjukseen.

1 tykkäys

Meillä ilmeisesti tuhkaan ei sekoitetakaan mitään muuta kuin öljyä, joka on siunattu edellisvuoden krismamessussa.

1 tykkäys

Myös omassa ev.lut. seurakunnassani tuhka on sekoitettu öljyyn.

Juuri näin, kuten @timo_k kirjoittaa, tuhkalla mm. putsataan hopea esineitä, eli on voimakkaasti emäksinen.

Oliiviöljyyn, rypsiöljyyn vai moottoriöljyyn ? :sunglasses:

Sitä voi varmaan käydä kysymässä sakastissa ennen tuhkamessun alkua. :innocent:

Ei kai siihen mitään sekoiteta?

Eikö? Jostain minulle on jäänyt käsitys, että sekoitettaisiin sitä öljyä. En kyllä ole koskaan erityisemmin vaivannut päätäni tällä asialla. On toisaalta myönnettävä, että ainakaan omassa otsassani tuhkaristit eivät ole tuntuneet mitenkään kosteilta.

Minulla on se käsitys, että se on vain tuhkaa joka on saatu edellisenä palmusunnuntaina kirkkoon kannetut palmunlehvät polttamalla.

1 tykkäys

Tuhkakeskiviikon messu Helsingissä seuraavasti:
Pyhän Marian kirkko (Mäntytie 2) klo 8, 14, 16 ja 18. Klo 16 alkava messu on englanniksi, muut suomeksi.
Pyhän Henrikin katedraali (Pyhän Henrikin aukio 1) klo 16:30 englanniksi ja 18 suomeksi.
Studium Catholicum (Ritarikatu 3) klo 12.

Maamme muissa katolisissa seurakunnissa (Turku, Tampere, Kouvola, Jyväskylä, Kuopio, Oulu) näkyi olevan messu kaikkialla klo 18.