Turun arkkipiispan vaali 2018

On hän, listan osiossa muut tukijat. Ilmeisesti hän ei ole äänioikeutettu, erikoista?

Nisula ilmaisee kannatuksensa Luomalle kuvan kera Facebookissa ja nimi löytyy myös nettisivujen tukijalistassa otsikon “Muut tukijat” alla. Mielenkiintoista, että Sley ei ole yhtenäisesti Auvisen takana.

1 tykkäys

Toisaalta Nisula taisi tukea Luomaa jo ennen kuin Auvinen edes ainakaan julkisesti pyrkivänsä virkaan.

Mun mielestä kuvio on siinä mielessä jännä, että molemmat vaikuttavat Turun Sleyllä ja saarnaavat suht usein samassa kirkossa. Kyse ei siis ole pelkästään kahdesta Sleyn työntekijästä, vaan työkaveruus on läheisemmästä päästä. Henkilökemiallinen tilanne tällä hetkellä saattaa siis olla varsin mielenkiintoinen, ja spekulaatiot messuyhteisössä käynevät kuumina.

1 tykkäys

Tilannetta voisi myös arvioida niin että tämä osoittaa Sleyn sisäistä avaramielisyyttä. :slight_smile: Ahtaus onkin niiden sydämessä, jotka yhtiötä katselevat kauempaa?
Juu, en tiedä taustoista mitään. Nisulan tunnen jollakin tavalla, ja ehkäpä hänelle on sopivaa tuo “irtiotto”. Mutta voi myös olla niin, että kannatus Luomalle on luvattu ennen Auvisen päätöstä.

Joka tapauksessa toistan aiemman väitteeni, että Luoman vastaus kysymykseen tulevasta homovihkimisten sallimisesta (“Teen niin sitten kuin kirkko päättää”) on ainakin jossain määrin yllättänyt osaa hänen tukijoistaan.

Ja lopulta on myös mahdollista, että monet kaikesta huolimatta päättivät ja päättävät valita pienemmän pahan. Luoma on paljon todennäköisemmin tuleva valituksi, joten häntä on kannatettu kylmän järjen perusteella.

Yksi viesti siirrettiin uuteen ketjuun: Oulun piispan vaali

Tästä voi katsella keskustelun Turun Skanssissa.

http://tstv.fi/video/36394#main

1 tykkäys

Miehet ovat menneisyyttä. Naiset ovat tulevaisuutta.

Heterot ovat menneisyyttä. Homot ovat tulevaisuutta.

Kyllä meillä on hempeät ajat edessä kaikin tavoin.

Vallankumouksen tekijä nauttii siitä, kun näkee jonkin vanhan kaatuvan. Sen vastapuolena yleensä annetaan ymmärtää, että tulossa on tilalle jotain uutta ja hienompaa. Minulle on kuitenkin suuresti auki tämä uuden ja hienomman olemus ja luonne.

Liberalism as Cultural Atavism: Voegelin’s Theory of Gnostic Modernity and Girard’s Theory of Sacrifice (Orthosphere)

Veikkaan, että liikkeellä on paljon heitä, jotka ovat äärimmäisen pettyneitä todellisuuteen. Joten he jahtaavat jotain mielikuvituksesta nousevaa pilvilinnaa, jonka ainoa määrittelevä tekijä on rajaton vapaus. Mutta sen saavuttaminen edellyttää rajatonta kontrollia, jotta rajaton määrä uhkia, jotka voisivat kohdistua tähän rajattomaan vapauteen, saadaan neutraloitua. Mies edustaa sukupuolena kontrollia ja struktuuria. Nainen näiden vastakohtaa. En väitä mitään siitä, mitä mies ja nainen oikeasti ovat tai eivät ole. Teen vain havainnon tuosta diskurssista, jolla tuota agendaa edistetään.

11 tykkäystä

Juuri näin. Meneillään oleva “vapaustaistelu” on kuin nyksi yhteen Venäjän bolshevikkivallankumouksen kanssa. Tapetaan tsaari ja kulakit, niin paratiisi koittaa, mutta sen ylläpito vaatii kovaa valvontaa ja kuria kansalle. Ja vain yksi mielipide on sallittu.

Sosialistisista vallankumouksista tai unelmayhteiskunnasta ei ole onnistuneita ihmiskokeita. Teoriat kyllä toimivat upeasti, kuten nuoruusaikani opiskeluelämän marxisti-lenisistisissä opintopiireissä jankattiin.

Tulevaisuudessa on vain keinosiemennettyjä naisia ja pikkujoukko lemmikkihomoja paijattaviksi. Heteropojista tehdään selvää ihan herodes-tyyliin. Sitten paratiisi koittaa.

2 tykkäystä

Tämän viikon Sanansaattaja “ennustaa” Auvisen ja Inkisen pääsevän toiselle kierrokselle. Perusteluna esitetään Kotimaa-lehden äänestys, jossa Inkinen on saanut eniten ja Auvinen toiseksi eniten ääniä, ja ehdokkaiden facebookkannatus.
Mikäli tuo toteutuisi, se kertoisi erittäin selvästi, kuinka voimakkaasti kirkko on jakautunut. Ääripäät saisivat suurimmat äänimäärät.

Jatkan vielä. Mikäli noin kävisi, muita kolmea äänestävillä voisi olla todella vaikea äänestää kumpaakaan jatkoon päässyttä. Ei tahdottaisi arkkipiispaa, joka ei pysy kirkolliskokouksen tekemissä päätöksissä: Toinen ei hyväksy naisia papeiksi, toinen on valmis vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja jo nyt, odottamatta päätöstä.

1 tykkäys

Ei lehtiäänestys tai facebook-kannatus kerro tietenkään mitään todellisesta vaalista.
Luomalla on jo nyt takanaan massiivinen enemmistö ns. konservatiivisen ja tai maltillisen väen äänistä. Hänen kannattajalistassaan on myös monia merkittäviä teologeja kuten Miikka Ruokanen, Sammeli Juntunen ja Eero Junkkaala. Sekä vaikuttaja ja runoilija Anna-Mari Kaskinen. Ne äänivaltaisista jotka eivät ole erityisesti Auvisen tai Inkisen faneja, saavat noista tuen ilmaisuista ilman muuta ohjausta äänestyskäyttäytymiseensä.
Arvelisin että toisella kierroksella on ilman muuta Luoma, vaikka Auvinen nappaakin muutamia perinteisen linjan ääniä. Mutta kuka on toinen? Inkinen saattaa saada naisten ja erityisesti naispiispuutta tärkeänä pitävien miesten ääniä. Toisaalta Björn Vikström on niin paljon tunnetumpi, että ehkä hän sittenkin menee tokalle kierrokselle.

4 tykkäystä

Kuten aiemminkin sanonin, uskoisin, että Luoma ja Vikström ovat ne kahden kärki.

1 tykkäys

Ei kerrokaan, eikä tuo ole minun arvaukseni. Kunhan kerroin, mitä lehdestä luin.

Piispaehdokkaille voisi tehdä sellaisen kännykkä-appsin, joilla mobiilimaksavat tarjoamansa kestitykset luottokortin sijasta. Sovellus lähettää heti tiedon suunnitellusta ostosta Johanna Korhoselle, joka hyväksyy pullaoston jos hyväksyy.

Tätä varten kirkkoon perustetaan myös uusi virka:
(Kirkko)kansanvalvontakomissariaatin ylikomissaari, mihin löytyy tehtäväkuvaus ja organisaatiomallikin neuvostoliiton konkurssipesästä.

3 tykkäystä

Tarkastelin jokin aika sitten ehdokkaiden tukijoiden nimilistoja. Luomalla on selkeästi eniten tukijoita. Vikströmillä ja Inkisellä oli laskemani mukaan täsmälleen yhtä monta äänivaltaista tukijaa, mutta jälkimmäisen listalla arkkihiippakunta painottui enemmän. Tällöin painotettu äänimäärä kallistuisi Vikströmin puolelle. Auvisella tukijoita oli hieman vähemmän, mutta enemmän kuin Kantolalla. Kummallakin tukijoiden painopiste arkkihiippakunnassa.

Mikäli vain kantansa ilmaisseet äänestäisivät, niin toiselle kierrokselle menisivät siis Luoma ja Vikström, mutta myös vaihtoehto Luoma - Inkinen on realistinen.

1 tykkäys

Vikströmin mielestä Jumalasta voi käyttää ruotsiksi pronominia ‘hen’.

Minusta olisi hyvä ohjeistaa piispaehdokkaita säilyttämään kuitit ostoksista, joita tekevät firman piikkiin. Samaa tietysti suosittelen ihan kaikille ostoksiin, joita tehdään muilla kuin omalla rahalla. :wink:

Mutta tietysthän sellainen on joillekin aivan liian neustoliittolaista. Kaikki oma yrittelijäisyys ja terve kapitalismi alkaa horjua moisesta urkinnasta.

Edellinen kisa, missä Miikka oli ehdokkaana taisi olla kylläkin arkkipiispanvaali, mutta Miikka on ilmeisesti viisastunut siitä. Hän panostaa mieluummin Kiinan kasvavan kirkon kouluttamiseen kuin kuolevan Suomen ev.lut. kirkon luotsaamiseen Jeesuksen ohjeen mukaisesti: “Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa.”

2 tykkäystä

Ei näytä Kantolalla olevan mitään tervettä häpeäntuntoa.

1 tykkäys

Jotenkin pahanmakuinen kommentti sinulta, sorry vaan.
Mielestäni ne, jotka ovat tässä kirkossamme vastuunkantajia, ovat tarpeellisia kristittyjä. Ei ole todellista vastakkain asettelua olemassa niiden välillä, jotka panostavat ulkomaille tai jotka rakentavat Suomessa.

Nytkin esimerkiksi vaalin ehdokkaista Ville Auvinen on lähetystyöntekijä ja lähetysjohtaja, mutta silti näki tärkeäksi asettua ehdolle. Vaikka hiukan ihmettelin hänen ehdokkuuttaan aluksi, arvostukseni häntä kohtaan on kyllä noussut. Selvästä vähemmistöasemasta lähteminen kysyy asennetta ja sitä, että on jokin todellinen missio. Kuolevan ev.lut. kirkon jättämisen sijasta voi siis edustaa tämän kaiken keskellä rohkeasti perinteistä uskoa, todennäköisesti tietäen, että ei tule valituksi, mutta saavansa äänensä ja monen kristityn äänen kuitenkin kuuluviin. Auvinen ei ole sortunut mustamaalaamiseen tai turhaan voivotteluun, vaan esiintynyt tietääkseni hienosti. On myös mielenkiintoinen ilmiö että naispappeuden torjujaa tukee naispappeja, aina kampanjan kärkeä myöten. Se kertoo jotain siitä, että tässä kirkossa on vielä todellista tärkeimpään evankeliumiin keskittymistä, vaikka ristiriidat ovat monessa kohdin pahoja. Lähetysihmisillä usein on tällaista avaraa sydäntä ja kirkasta visiota.

Auvisella siis on aivan yhtä lailla perspektiiviä asioihin kuin Ruokasella.
Mutta on ymmärrettävää että kahden tappiollisen ja varmasti kuluttavan piispanvaalin jälkeen “panostaminen” suuntautuu toisaalle.
Ruokanen tukee arkkipiispaksi Tapio Luomaa, joka on toisaalta ihan loogista, mutta myös MR kuuluu niihin jotka ovat profiloituneet perinteisen avioliitto-opin puolustajina, kun taas Luoma ei sitä ilmeisesti loppupeleissä ole…
Tuon Luoman kannattajaksi asettumisen viesti myös taitaa olla, ettei Ruokanen pidä tätä kirkkoa kuolevana.

2 tykkäystä