Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

Hovioikeus saanut nyt käsiteltyä valituksen:

Katkera pappi murhasi savolaispariskunnan

Makkosen saama elinkautinen jäi voimaan.

Edelleen hirveää että pariskunta tuli murhatuksi.

20.12.: IL:n linkki korjattu. Linkkiteksti oli oikein.

Omituinen juttu. Valeisonenko tirkisteli jotkut kuoliaiksi?

D

Ks. viestin oikean yläkulman painikeella mihin tuo on vastaus. Ei liity riparihommiin.

Joo mutta kun linkki johtaa ainakin minulla tirkistelijäisoseen…

D

2 tykkäystä

Oikeassa olet. Androidissa voi valita useasta leikepöydästä. Oli liitetty väärä linkki. Korjattu. Kiitos.

1 tykkäys

Amerikan ortodoksinen kirkko on kanonisoimassa Alaskan alkuperäisasukkaan. Uutinen reliikkien kaivamisesta haudasta.

1 tykkäys

Näin luterilaisittain ajattelisin että haudan ryöstö, mutta idän kirkon näkökulma on tietysti toinen.

1 tykkäys

Idän kirkko maailman läntisimmillä pituuspiireillä

On hän itse tuon kirjoittanut. Vähän epäilen, että ei edes suostuisi lukemaan muiden kirjoittamia puheita. Omasta mielestäni noin vahva hyökkäys Moskovan patriarkaattia kohtaan on puheessa aika turha. Asian olisi voinut ilmaista maltillisemmin.

J Ha on kirkkoslaavin asiantuntija. Sen opiskelu edellyttää kirkon dokumenttien lukemista ja sitä myöten kirkon opin ja tradition oppimista.

D

5 tykkäystä

Ok. Asia selvä. Tosin moskovan ex- patriarkaatin suhteen olen hänen kanssaan samaa mieltä.

Kirkon oppia ja traditiota ei opita lukemalla vaan elämällä sitä itse.

Minäkin tunnen jonkin verran ort oppia ja traditiota, vaikka en niitä eläkään.

D

Suomi mainittu!

3 tykkäystä

Samaa mieltä olen itsekin, mutta en yhtä synkästi kuin kirkon ylärakenteen osalta. Siellä on kuitenkin vielä pappeja ja piispoja, jotka tuomitsevat sodan.

1 tykkäys

Onko MP Kirill excommunikoitu vai miksi puhurt ex patriaraatista?

Koska sitä ei enää minun, eikä monen muunkaan mielestä, ole enää todellisuudessa olemassa. Se ei siis enää edusta kristillisyyttä. Viittaan vaikka:

Pitänee laittaa Fanariin palautetta, että nyt loppuu se Moskova patriarkaatin muistelu. Meillä Suomessa tiedetään nämä asiat paremmin. Arkkipiispaakin pitänee varmaan nuhdella, kun seuraavan kerran on toimittamassa.

Eipä ole. Moskova taisi katkaista ehtoollisyhteyden Ekumeeniseen patriarkaattiin, mutta yksipuolisesti. Ja ei se yhteyden katkaisukaan mennyt niinkuin Strömsössä. Kyllä sieltä on paikoin jaeltu suomalaisille ehtoollista.

3 tykkäystä

Mitenkäs Gundjajevia muisteltiin mp Elian intronisaatiossa? Panitko merkille?

Juu, muisteltiin. Ei-ortodoksisia kirkkoja ei muistella.

Kysymys olikin, että muistatko miten?