Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

Jep!
Ihanaa kun ortodoksit ovat rakkauden puolella vihaa vastaan. Suurenmoista että yhdenvertaisuus ja kaikkien oikeus rakastaa pian pääsevät muuttamaan Kirkonkin rakenteita, joissa on joku ihmeellinen jälkeenjääneisyys. Ei vihitä naisia papeiksi eikä miehiä keskenään - häh! Kauniit kirkot ikoneineen ja suitsukkeineen suorastaan huutavat pride-lippuja ja joogarukouksia tullakseen täydellisiksi kaikkia rakastavan Jumalan temppeleiksi!

2 tykkäystä

Ei kannata yleistää tässä kohden. @Kris on täällä ainut ortodoksi-oletettu, joka kommentoi luterilaisten juttuja liberaalista näkövinkkelistä käsin. Esimerkiksi @SanGennaro kommentoi tuossa ylhäällä aivan toisesta näkökulmasta, joka vieläpä on lähempänä ortodoksista mielenlaatua.

2 tykkäystä

Minä olen varmaan aika huono esimerkki ortodoksisesta mielenlaadusta. Kommentti oli lähinnä tympääntymistä uskonkäsitysten psykologisointiin. Jos nyt kannatetaan homoliittoja, niin kannatettaisiin sitten edes avoimesti eikä piiloteltaisi näennäispuheen takana.

Olen erittäin konservatiivi. Sekä uskonnollisesti että maallisestikin.

Okei. Se on sitten jonkin sortin provoilua ja trollailua sinulta, että jaat näitä liberaalien luterilaisten juttuja tänne aika paljon. Kun konservatiivisemmat luterilaiset ovat (turha väittää, että et ymmärrä tätä) ilmiselvästi uudistajien mielestä yksin syyllisiä vihanpitoon ja hajaannukseen meidän kirkossamme, se on sinulle tervetullullutta. Tykkäät kun lut kirkko on “vahva ja yhtenäinen” mikä tarkoittaa piispojen enemmistön mielestä sitä että konservatiivit savustetaan kirkosta ulos.

Olen kyllä kanssasi usein samaa mieltä sosiaali- ja terveysalan keskusteluissa, esimerkiksi. Mutta tämä ihmeellinen pelleily koskien luterilaisen kirkon tilannetta ottaa aivoon, ellet sattunut huomaamaan. Mitä hyvää provoistasi muka seuraa?

@Nevalainen - tajuan kyllä että te muut ortodoksit täällä ette provoile.
Mutta, kuten ennenkin kirjoitin, vaikutusvaltaisetkin ortodoksit puolustavat julkisesti Pridea, ihailevat Mari Leppästä ja kauhistelevat Päivi Räsästä ym konsuja. Tämä on surkuhupaisaa kun ajattelee miten vanhoillinen ja patriarkaalinen kirkkonne on.

3 tykkäystä

Meitä ortodokseja on hyvin monenlaisia, Kirkkomme on Suomessa kansankirkko niin kuin luterilainen kirkkokin on.

Hetkinen. :smiley: Merkit täyteen.

1 tykkäys

Harmi, että koet lukemieni luterilaisten kirjoittajien linkit provoiluna.
Onko niin, ja onko se foorumin säännöissä, että vain tietyt luterilaiset mielipiteet saavat olla esillä. Ymmärtääkseni ne mitä itse olen linkittänyt edustavat vieläpä luterilaisten enemmistöä.

No, en tule osallistumaan omaan henkilööni kohdistuvaan keskusteluun. Se on off-topic ja tylsää. Se sijaan jokainen voisi miettiä miten rakentaa oman kirkkonsa ja kirkkojen välistä yhtenäisyyttä. Mitä rakkauden tekoja, vaikka ihan pieniä, voisi jokainen tehdä? Kansankirkkojemme arkkipiispat näyttävät hyvää mallia.

Mitä Prideen tulee, niin kirkkomme ei tietääkseni ole sen yhteistyökumppani. Eikä kirkko ohjeista osallistumaan tai olla osallistumatta. Itse panin merkille taloyhtiömme liputuksen ja siihen se jäi.

Miksi taloyhtiö liputtaa pridea? Homot kelpaavat asunto-osakkaaksi? Öh?

Liputetaan meillä kaatuneitakin eli ei ilmeisesti liity toiveisiin tulevista osakkeenomistajista.
Itse haluaisin Bysantin lipun vähintäin joka sunnuntaiksi.

1 tykkäys

Kirkkojemme välinen yhtenäisyys ei parane kaikkien niiden uudistusten vuoksi joita kirkkoomme ajetaan. Ekumenia on tyhjää puhetta ja ehdoitta antautumista, hymyilyä yhdessä ilman keskinäistä tunnustamista. Kirkkomme enemmistön mielipiteiden esillä pitäminen täällä on ei-luterilaiselta veitsen vääntämistä haavassa, eksytyksen alleviivaamista, rivien väliin kirjoitettua “meilläpä ei tällaista eksytystä ole” kuittailua. Ei-luterilainen joka esittää, että evl kirkon rauhanomainen suunta on sen enemmistön mielipide, ei ole ekumenian asialla.

Mutta mitäs noista.

D

3 tykkäystä

Pridelipulla? No huh huh. Siinähän voi käydä ilmi ihmisen seksuaalinen suuntautuminen. Pridelipun pitäminen puolitangossa on varmaan SETAn mielestä pyhäin… jonkunhäväistys.

D

2 tykkäystä

Oman kirkkoni arkkipiispa Luoma ei kyllä ole edistänyt kirkkonsa yhtenäisyyttä, ellei sitten pidä sillä kirkon perinteisiä kantoja edustavien lyömistä ja uudistuksien junttaamista keinolla millä hyvänsä. Toki se kirkko voi tulla yhtenäisemmäksi, jos saa vanhoilliset toisinajattelijat potkittua pois. Siinäpä kaunis malli.

6 tykkäystä

Sinä kirjoitit nyt selvällä suomella sen, mitä olen yrittänyt selittää monta kertaa.

Kiitos

Kaatuneet on varmaan jonkin sortin wirallinen liputuspäivä. Pride on… no lähinnä kaupallinen ja poroporvarillinen juhla. Priden liputtaminen on suunnilleen sama asia kuin että pitää välillä laittaa kasviksia lautaselle. Raastepöydästä voipi aloitella. Juhlapäivien Rosso.

1 tykkäys

Tiedät vallan hyvin että täällä on suurin osa luterilaisista keskustelijoista niitä joita pännii ihailemasi arkkipiispa sekä lukuisat enemmistön valtaa käyttävät kirkossamme. He haluavat herätysliikkeiden väen ja papiston ulos häiritsemästä uudistuksia, jotka ovat täysin vastoin historiallisen kristinuskon traditiota ja oppia. On naurettavaa väittää, että yrittäisin muuttaa sääntöjä enkä sallisi keskustelua.

Sinun henkilöstäsi ei ole kysymys. Viesteistäsi ja toiminnastasi kyllä.

2 tykkäystä

En minä ihaile kumpaakaan mainittua arkkipiispaa. Enkä ymmärrä miksi tuollaista kirjoittelet.

Kunnioitan toki molempia. Onhan se kristityn velvollisuus.
Toki kunnioitus kohdistuu enemmän virkaan kuin henkilöön. En edes tunne Luomaa henkilönä.

Kuten patriarkkamme totesi, ortodoksinen vähemmistö tarvitsee maassamme luterilaisten tukea ja turvaa. Yhdessä, tässä esimerkki,annamme vahvemman todistuksen:

Arkkipiispa Elian ja arkkipiispa Tapio Luoman yhteinen pääsiäisviesti:
Ylösnoussut Kristus kutsuu toimimaan lähimmäistemme hyväksi
 — Helsingin ortodoksinen seurakunta

Ukrainan ortodoksisen kirkon metropoliitalta* peruttu Ukrainan kansalaisuus. Perusteena Venäjän kaksoiskasalaisuus. Lähde venäläinen, mutta oli samasta aiheesta uutisia ukrainalaisissa lähteissä myös.

*Vastaa suomalaisittain arkkipiispaa. Ja tämä kirkko ennen sotaa Moskovan patriarkaatin alainen. Nykyään kuulema itsenäinen.

1 tykkäys

Sinulla menee luterilaisuus ja luterilaisten kirkkojen jäsenten mielipiteet lahjakkaasti sekaisin. Luterilainen oppi on näet ilmaistuna Tunnustuskirjoissa, jotka sanovat Raamatun olevan uskonelämän ylin ohje ja normi. Raamatun sana on tässä yksiselitteisen selvä ja kiistämätön.

1. Kor. 6:9-10: “Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät.”

Myös käsitys rakkaudesta menee sinulla vastakohdakseen, ikään kuin vääryyden, Jumalan, ylimmän auktoriteetin sanan halveksiminen olisi mielestäsi rakkautta? Jumala on näet tullut Pojassaan pelastamaan meidät ihmiset itseltämme siitä mitä me äidiltä ja isältä perityn syntymämme perusteella olemme, eikä hyväksy suinkaan sitä millaisia käsityksiä me tällä tavoin syntyneinä omaksumme, sillä ne ovat vihollisuutta häntä vastaan.

2Joh 1:6: “Ja tämä on rakkaus, että me vaellamme hänen käskyjensä mukaan. Tämä on käsky, että teidän, niinkuin olette alusta kuulleet, tulee siinä vaeltaa.”

5 tykkäystä

Täytyneepä tilaisuuden tullen kysäistä luterilaisesta opista taloyhtiömme papeilta tulkinnoista kun törmäämme. Olen ymmärtänyt, että monenlaista tulkintaa kirkostanne löytyy.

Rakkaudesta voisi joku halutessaan avata uuden ketjun jos sellaista ei ole.