Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

Vastaus: Jumala on jo hylännyt ihmiset, mutta tahtoo armahtaa kaikki.

Room 11:32-33: “Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi. Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!”

3 tykkäystä

Luulen, että ohjeistuksen tekeminen siihen millainen musiikkivideon pitää olla on vaikeaa, jos nyt luterilainen kirkko on lähtenyt sille linjalle, että rytmimusiikkivideoiden tekeminen sakraalitiloissa on ok.

Teillä toki on erilaiset ajatukset musiikista kuin meillä, mutta ymmärtänet että myös “rytmimusiikin” kappaleen sanoma voi olla kristillinen, kristinuskon vastainen tai sitten neutraali. Nämä voi luokitella eri kategorioiksi ja eri säännöille täysin loogisesti.

2 tykkäystä

Ei kirkko ohjasta siihen millaista musiikkia ihmiset kuuntelevat vaan siihen millainen on sallittua pyhässä tilassa ja mikä ei.

Hamassa nuoruudessani näin luterilaisessa kirkossa tanssittavan kansantansseja messussa. Taisi olla joku suomalainen messu. Toki suhteellisen viatonta, mutta ei vastannut minun käsitystäni tilan ja jumalanpalveluksen pyhyydestä. Jos kansantanssit niin miksei sambakulkue, siinä on kirkkoherroille pohtimista.

Joku katolinen porukka on jo suunnittelemassa ns Katumusmarssia Suomen kansan syntien sovittamiseksi. Protestimarssi pride touhuja vastaan. Tulossa on Jeesuksen Pyhän Sydämen hartaudelle omistettu kuukausi. Suomi pitäisi tämä porukan näkemyksen mukaan omistaa Pyhälle Sydämelle. Voi aikoja, voi tapoja!

1 tykkäys

Marssimallako muiden synnit sovitetaan?

Ei kirkko ole lähtenyt millekään linjalle. Seurakunnan tilojen käytöstä vastaa kirkkoherra yhdessä seurakuntaneuvoston kanssa. Se mikä sallitaan jossakin seurakunnassa voidaan kieltää naapurissa.

Tämä video ei sovi pyhitettyyn tilaan.

Kuvittelen mielessäni tuon videon ortodoksiseen kirkkoon. Se sopisi sinne paremmin, kun se on vielä niin kaunis ja ihana paikka.

D

1 tykkäys

Mitä? Totta kai kirkko ohjeistaa myös sen suhteen, millaista musiikkia kuunnella. Soveliaan musiikin kriteerit seuraavat johdonmukaisesti kirkon yleisestä siveellisestä opetuksesta.

Mistä voin lukea ohjeistusta soveliaasta musiikista?

No joo, ymmärrän tulokulman ja se sopii toki muihinkin taiteenaloihin. Väkivalta, pornografia taitaa olla enemmänkin siellä elokuvien puolella.

Tuo on todella vahvaa tekstiä, joka on tärkeää pitää mielessä myös silloin, kun pohditaan Roomalaiskirjeen ensimmäisen luvun seksuaaliproblematiikkaa.

On jotenkin tukevampaa ja turvallisempaa olla armon puolella ja tuomitsematta muita.

3 tykkäystä

No näin tämä jengi uskoo! Jenkki vaikutteista hapautusta …

2 tykkäystä

Ihanat ja viisaat nuoret puhuvat orthobro ja orthogal ilmiöistä:

Nuoret ortodoksit eivät koe vanhoillista asennoitumista lähipiirissään – näin haastatellut vastasivat - Aamun Koitto

Vielä musiikista kirkossa. Ortodoksista, protestanttista ja katolista tyyliä:

Tuo 32 jae on myös yksi kulmakivijae viheliäisen teodikean ongelman ratkaisuksi.

Raamattu 1776 sanoo sen vielä paljon voimakkaammin.

Room 11:32: “Sillä Jumala on kaikki epäuskon alle sulkenut, että hän kaikkia armahtais.”

2 tykkäystä

Kuulin, että lapsuuteni kotiseurakunnan kirkossa oli järjestetty yöpyminen kirkossa. Minusta sekään ei sovi pyhään tilaan. Aivan eri asia on sitten, jos on vaikkapa sotatila eikä ihmisillä ole kattoa päänsä päälle, niin silloin jotain tuommoista voidaan harkita. Nyt kyllä kaikilla kirkossa yöpyjillä on varmasti oma koti, jossa voi nukkua. Kuinkahan moni yöpyjistä on aktiivisia jumalanpalveluksiin osallistujia. Epäilen, että ei moni, liekö yksikään.

1 tykkäys

Laitetaan nyt tällainenkin juttu. Joogaa on jo lähes joka seurakunnassa, mutta nyt sitten vielä käytetään tiibetiläisiä äänimaljoja rentouttamassa eräässä seurakunnassa lähes joka viikko. Kaikkea mikä vain on pois kristinuskosta sopii kokeilla kirkossamme, mutta minne jää varsinainen uskon sisältö?

En ollenkaan tykkää tällaisista shamanistisista ja muista uskonnoista peräisin olevista jutuista kirkon toiminnassa. Samassa seurakunnassa yksi naispappi käyttää tarotkortteja aiemmin Kirkko ja kaupungissa kertomansa mukaan ja noita äänimaljojakin myyvät samat liikkeet.

3 tykkäystä

Ei kaikilla ole kotia, valitettavasti. Asunnottomuus kasvaa ja syitä siihen en voi täällä sanoa.

Joka ei sitä usko voi tulla kanssani foorumimiittiin mikä tahansa aamu klo 6.15 kauppakeskus Triplaan. Lähtee unirähmät silmistä.

1 tykkäys

Luuletko sinä, että siellä mainitsemassani kirkossa olivat asunnottomat yöpymässä? Ei taatusti ollut yhtään asunnotonta, vaan haluttiin järjestää erikoista kivaa porukalle. Päästäisitkö itse omaan kirkkoosi yöpymään kokemuksen metsästäjiä?

En luule enkä arvaile mitään kun en ollut paikalla.

Ne mistä kirkkoyöpymisistä olen itse kuullut, ovat olleet lasten tai nuorten tapahtumia ja osallistujat usein seurakunnan toiminnassa mukana olevaa porukkaa. Myös Sleyn kirkoissa on näitä järjestetty.