Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

Minusta semmoiset hömpötykset pitäisi lopettaa. Ei kirkkotilaan sovi tuommoinen. Eri asia on sitten, jos on niin pitkäpiimäinen pappi saarnastuolissa, että porukka nukahtaa penkkiin kesken saarnan.

1 tykkäys

Kyllä niitä on järjestetty säännöllisesti asunnottomille. En ole kuullut, että kirkkotilassa yövyttäisiin vaan seurakuntasalissa. Rispect!

Yleisempää on päiväsaikaan tapahtuvat: mahdollisuus levätä pari tuntia patjoilla, suihkut ja mahdollisuus valmistaa omia eväitä.

Esimerkillistä toimintaa Kallion seurakunnalta. Jotain muuta kuin Antti Kruusin spekuloinnit siitä, että kodinmenetykset johtuivat naapuriseurakunnassa tapahtuneesta videoinnista.

Kalasatamassa tulipalon vuoksi kotinsa menettäiden puolesta rukoillaan koko viikon ja keskusteluapua on tarjolla, kertoo kirkkoherra Riikka Reina: ”Ihminen voi tarvita apua tänään, kuukauden päästä tai paljon myöhemmin” - Kirkko ja kaupunki

1 tykkäys

Leo Mellerin vuonna 1986 julkaistusta kirjasta Rock. Julkaisijana Kuva ja Sana.

3 tykkäystä

Samoin myös tuolla parjatulla Paavalin kirkolla on aktiivista toimintaa asunnottomien ynnä muiden hyväksi: https://www.helsinginseurakunnat.fi/sv/artikkelit/paavalinkirkonvarustamo

2 tykkäystä

Totta! Keräilykamaa!

Leksahan keskittyi heavymusiikin, jota itse olen aina karttanut, analysointiin.

Tässä näytettä saatanallisesta Black Sabbathista:

Miksikähän Lootin vaimo muuttui suolapatsaaksi?:thinking:

Todella hämmentävä kommentti tähän yhteyteen. Kerro toki, miksi tämä tuli mieleesi.

1 tykkäys

Hän katsoi taakseen! Eli hänen sydämensä oli vielä Sodomassa ja niin myös niiden sydämet jotka puolustelevat tuollaista touhua mitä nyt tuolla Paavalin kirkossakin tapahtui.

4 tykkäystä

Aika hurja mielleyhtymä. Sodoma ja Gomorra tuhottiin, koska ne vuokrasivat tilojaan epäpyhille henkilöille. Ihan uutta tulkintaa mulle.

Eiköhän kirkko ole se, joka omistaa kuukauden hartauksille. Toki Jeesuksen pyhän sydämen hartautta on lupa, ja suositeltavaakin, viettää vaikka kotonaan.

Maallikoiden yhteikunnalliseen vaikuttamiseen pyrkivää toimintaa ei suinkaan ole kirkon toimesta kielletty, vaan niitä on suosittu. Esimerkiksi Catholic Worker USA:ssa ja TFP yleismaailmallisesti. Muitakin on vaikka kuinka paljon. March for Life on alkujaan katolilaisten maallikoiden hanke. Amnesty International oli myös, mutta ei ole enää.

Molemmissa on ollut joskus yöpymisiä. On yöpymistä sitten kirkossa tai seurakuntatalossa, lakia noudatettaessa vaaditaan usein aika raskas byrokratia, kuten pelastuslaitoksille vähintään 14 vuorokautta etukäteen ennen tapahtumaa tehtävät ilmoitukset pelastussuunnitelmadokumentteineen. Päivätapahtumien osalta ei vastaavia ilmoituksia kai tarvita, kun sellaisten tapauksessa on kyse yleensä vain lepäämisestä, eikä silloin kaikki tilassa olevat nuku. Jos järjestää yöpymistä isommalle ihmisjoukolle muussa kuin majoituskäyttöön tarkoitetussa tilassa, on vastuut tapahtuman järjestäjällä isommat kuin jos järjestää yöpymistä majoitustiloiksi tarkoitetuissa tiloissa.

Ainakaan vanhempien kirkkojen parvia pelastuslaitokset eivät pidä nukkumiseen kelvollisina paikkoina yleensä lainkaan. Yleensä kirkon parven katsotaan olevan liian vaarallinen paikka kirkkosalin teoreettisessa tulipalotilanteessa poistua, jos ihminen on tulipalon syttymishetkellä unessa. Palokaasut nousevat ylöspäin ja parville menevät portaat ovat usein vaikeakulkuisia jo ilman savuakin. Osassa vanhoista kirkoista poistumisteitä parvelta on vain yksi.

Jeesus myös vahvistaa tulkintani Lootin vaimosta, siitä miksi hän katsoi taakseen.

Luuk 9:62: “Mutta Jeesus sanoi hänelle: “Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan”.”

Edelleen “missä on sinun sydämesi, siellä on sinun aarteesi.”

Ja vielä:

1Joh 2:15-17: “Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.”

3 tykkäystä

Kaikkea viihdettä ja taidetta kuuluu tarkastella kriittisesti. Kyse ei ole vain ilmeisestä pornografiasta tai väkivallan ihannoinnista. Kyse on nimittäin myös siitä millaisia malleja ne esimerkiksi seurustelusta, parisuhteista tai tavoista välittävät.

Väkivalta ja pornografia muuten ovat kaksi aivan eri asiaa. Väkivaltahan on sinänsä neutraali aihe toisin kuin seksuaalisuuden esittäminen. Tämä johtuu siitä, että seksuaaliset kuvat ja tilanteet kiihottavat ihmisen nautintoa himoitsevaa osaa mutta väkivalta liittyy pikemminkin kiivaaseen vaaraa vastustavaan osaan.

1 tykkäys

Minulle on muodostunut vuosien mittaan semmoinen kuva, että molempien taustalla on omaan olemiseen liittyvä häpeän tunne. Se että väkivallasta tai pornosta nauttii, auttaa hetkeksi ylittämään tämän häpeän.

Antropologisesti meissä ei oikeastaan ole erilaisia osia, vaan oma historiallinen jatkumomme, joka on kokonaisuus, saa meidät olemaan oma itsemme eri tavalla erilaisissa tilanteissa.

Tämä omana käytännön kokemuksenani.

D

1 tykkäys

Mainosmaailmahan pelaa osittain juuri seksuaalisella kuvastolla.

Toki sitä musiikin alalla esiintyy myös. Esimerkkinä vaikkapa Euroviisut jotka muutoinkin ovat tunnetusti gayparaati. Jokainen toki tekee päätöksensä itse, mutta eivät mielestäni uskon harjoittamisen vakavasti ottavalle ole sitä parasta tavaraa.

Väkivaltaisen kuvaston seuraamista en myöskään pidä ideaalina. Poikkeuksena opetustilanteet jossa käydään läpi väkivallan seurauksia.

Juurikin näin! Eli Raamatullisesti sanoen lain aiheuttama syyllisyys. Siitähän Paavali puhuu Room.kirjeen seitsemännessä luvussa.

1 tykkäys

8 viestiä yhdistettiin ketjuun: Kotikoulu, opiskelu

Laki saakin aiheuttaa syyllisyyttä, se on ihan ok. Lain aiheuttama “oikea” syyllisyys kohdistuu tekoihin, sanoihin, ajatuksiin ja tekemättä jättämisiin. On ihan ok hävetä näitä. Sen asemesta puhuin omaan olemukseen, (kuviteltuun olemukseen) kohdistuvasta häpeästä, jossa hävetään ihmisenä, luotuna olemista. Sitä ei kenenkään tulisi hävetä. Ja tämä on se häpeä joka liittyy väkivaltaan ja pornoon.

Toki luterilaisittain lain tehtävänä on saattaa ihminen tuntemaan se että hän jää jotenkin aina vajaaksi yrittäessään elää lain mukaan. Mutta se että tässä tilanteessa häpeää luotuisuuttaan on juuri sitä, että ei luoteta Jumalaan vaan yritetään peittää itsestään se mikä ei ole peitettävissä. Eli se että emme ole kuin Jumala.

D

1 tykkäys

Aika vaikeaa psykologiaa ymmärtää, koska myös näissä asioissa ihmiset eivät ole samanlaisia. Esim. ko. asioiden uhreja auttaa selviytymään asian arkipäiväistäminen ja ymmärtäminen.
(Luin kerran, kauan sitten kirjan tästä pääsykokeisiin, en päässyt :grinning_face_with_smiling_eyes: )