Viron luterilaisessa kirkossa (EELK) kuohuu. Esillä on ollut erityisesti kaksi asiaa, mutta suurin “kuohuttaja” Veiko Vihuri on nostanut esiin muitakin asioita.
EEELK on hyväksynyt muistaakseni viime vuonna uuden jumalanpalvelusjärjestyksen, jossa on useita vaihtoehtoisia osia. Aiemmin on ollut käytössä kaksi eri järjestystä, toinen 1951 vuoden Agenda, toinen vuoden 2009 kirkkokäsikirja*. Uusimman tarkoitus oli yhtenäistää jumalanpalveluskäytäntöä ja se piti ottaa tänä vuonna käyttöön kaikissa EELK:n seurakunnissa (ja siis korvata nuo 1951 ja 2009 järjestykset). Osa papeista ja seurakunnista ei halua siirtyä uuteen, vaan haluavat käyttää Agendaa. Yhden rovastikunnan sinodissa jopa päätettiin pysyä Agendassa. En tiedä, millaisia erot todellisuudessa ovat. Eräs virolainen pappituttuni sanoi, ettei hän ymmärrä koko kiistaa, hänestä erot eivät ole suuria ja uusi järjestys sisältää vaihtoehdoissa myös Agendasta otettuja osia.
* Myös vuoden 2009 kirkkokäsikirjassa on sana Agenda, mutta jostain syystä Virossa puhutaan vahemmasta Agendana ja uudemmasta kirkkokäsikirjana.
Toinen keskustelua ja kiistaa aiheuttanut asia on se, että kirkon johto (piispat ja kirkkohallitus) on valinnut kirkon strategisen keskustelun tämän vuoden aiheiksi teemat “elämän alku ja pyhyys” ja “sukupuolisuus ja seksuaalisuus”. Tarkoitus on kirkkohallituksen mukaan saada papistolle selkeää teologista ohjeistusta ja sielunhoidollista tukea sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien kohtaamiseen ilman syrjintää. Konservatiivit tulkitsevat tämän olevan alkua sille, että kirkon johto pyrkii muuttamaan kirkon oppia. He ovat aloittaneet nimien keruun keskustelun poistamiseksi kirkon strategiasta. Allekirjoittajia on nyt 429, joista 268 on EELK:n seurakuntien jäseniä ja 161 eivät ole. Yli kolmannes kirkkoon kuulumattomia allekirjoittajia on melko suuri määrä, kun kyseessä on kuitenkin kirkon sisäinen keskustelu.
Veiko Vihurin nimi on näkynyt näissä aiheissa somessa kaikkein eniten. Näiden lisäksi hän on kirjoittanut omissa päivityksissään mm. että piispojen pitäisi erota ja että pappiskoulutus sekä ordinaation vaatimukset pitäisi uudistaa.
Piispat ovat kirjoittaneet toukokuun puolivälissä julkisen paimenkirjeen, jossa toivovat asiallista keskustelua ja syytösten ja leimaamisen välttämistä. He vakuuttavat, että kirkon opetusta ei olla muuttamassa. Kirje on pitkä enkä oikein osaa sitä tiivistää.
Alla linkkejä aiheisiin. Google-kääntäjällä saa ihan hyvän käännöksen.
Strateginen keskustelu, sukupuolisuus ja seksuaalisuus Soolisus ja seksuaalsus | EELK
Allekirjoitusten kerääminen https://rahvakirik.ee/
Piispojen paimenkirje Piiskoppide karjasekiri ühtsusest ja heast korrast - e-Kirik