Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

Näihin se kohdistuu, mutta juuri näihin kohdistuessaan laki on se joka synnyttää himon ja himo syyllisyyden ja siitä seuraa synnillinen teko.

Room 7:8-10: “Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi, ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.”

Emme tarvitsisi lakia jos meillä olisi mahdollisuus täytää sitä. Laki paljastaa synnin ja sen tarkoituksena olisi havaduttaa meidät hakemaan evankeliumista Kristukselta, hänen sijaisenamme lain täyttäneenä turvan itseämme ja itsemme potemaa syyllisyyttä vastaan, jonka laki herättää.

1 tykkäys

Laki ei ehkä itsessään synnytä himoa. Laki on Jumalan lahja ihmiselle ja itsessään hyvä. Paavalin pointti nähdäkseni siinä, että jos sanon jollekulle “Älä tapa”, niin samalla sanon äänettömästi että tappaminen on myös mahdollisuus. Tai jos sanon että “Älä tee huorin”, niin samalla sanon äänettömästi sen mahdollisuuden että sinun on mahdollista tehdä huorin. Ihminen tarttuu siihen mitä laki ei sano, koska on syntinen ja haluaa vääristää sen mitä Jumala sanoo.

D

1 tykkäys

Tämä on se näkökulma, mikä usein esiintyy tavalla tai toisella luterilaisten puheissa, ja mikä loitonnutti aikoinaan minut edes tutkimasta luterilaisuutta.
Nykyään ymmärrän että itse asian. Eli Diakonin sanoin,

Siis että voin pitää lakia hyvänä Jumalan lahjana ihmiselle, vaikka olisinkin luterilainen. Ja kristittynä voin ajatella yhtä aikaa lakia ja armoa. Se, että lain edessä jää aina vajaaksi näyttää itselleni minussa sen tilan mihin Jumala laittaa armonsa. Laki ei synnytä himoa vaan herättää sen. Näyttää mihin tarvitsen armoa.

Jeesus opettaa että

Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet. Markus 7:21-23

Laki ei ole ihmisen sisällä.

Viime sunnuntaina oli helluntai. Siihen liittyy tämä Vanhan testamentin teksti:

Jer 31:

Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Juutalaisten helluntai on myös lain antamisen juhla. Pyhä Henki opettaa myös tuntemaan lain, olemaan sitä elämään siitä, niin kuin Jumala on tarkoittanut. Ilman että laki antaa mahdollisuuden valita myös sen, minkä laki kieltää.

D

1 tykkäys

Ei olekaan, vaan se kohdistuu ihmiseen, siis hänen sisimpäänsä näyttääkseen, ettemme täytä sitä ja osoittaa näin meidät kuolleeksi siihen nähden, siis täysin kyvyttömiksi sen täyttämiseen kuten Paavali sanoo. No miten me näemme sen, ellei siten, että käskysanan seurauksena huomaamme ettemme sitä täytä ja tunnemme syyllisyyttä. Ulkonaisesti voimme sitä jonkin verran täyttää, mutta silloinkin se jää vajaaksi, eli teemme kaikissa hyvissä teoissammekin syntiä.

Room 7:18-19: “Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.”

Kun asia on näin, niin Paavali huudahtaa lopuksi:

Room 7:24-25: “Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.”

1 tykkäys

Room 7: 6
Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina.

Paavalia voi lukea, niiltä osin kuin hän puhuu laista, siten että emme ole lain kirjaimen orjia. Jos olemme, niin esimerkiksi käsky älä tapa, elää meissä siten, että kuvittelemme olevamme vanhurskaita kun emme tapa. Laki tuo sen mahdollisuuden että voimme tappaa, lakia ei tältä osin olisi jos ei olisi mahdollisuutta tappaa. Kun saamme Pyhän Hengen, emme elä enää lain orjina, eli ajattelisimme vain että en tapa, vaan Hengen voimasta ajattelen että minulla on lupa suojella elämää monella eri tapaa ja samalla tietenkin olla tappamatta.

Tämä on lain “kolmatta käyttöä”.

D

3 tykkäystä

No joo, olen totta kai samaa mieltä, miten voisinkaan olla eri mieltä, mutta meidän sisällämme ei juuri tuon takia ole lakia joka synnyttää himon. Pyhän Hengen sisällemme laittama laki ei synnytä himoa vaan ojentautumisen kohti Jumalan tahtoa.

Joidenkin luterilaisten puheista saa sellaisen käsityksen että heidän mielestään Jumalan laki on suorastaan itse perkeleestä ja generoi ihmisen kaikki pahimmat taipumukset esille. Heille suosittelen Psalmia 119.
Toki on niin että jos ei ole sääntöä siitä mikä on oikein ja mikä on väärin, ei ole objektiivisesti oikeita ja vääriä tekoja. Pyhässä Hengessä laki muuttuu tuomion langettavasta säännöstä ymmärrykseksi ja hyväksi valinnaksi joka halutaan tehdä. Silloin laki on laitettu meidän sydämiimme. Laki ei kuitenkaan ole Hengestä uudesti synnyttämättömän ihmisen sisällä jotenkin taianomaisesti synnyttämässä siellä himoa.

Kenenkähän luterilaisen mielestä laki on perkeleestä? Tuskin kukaan luterilainen on erimieltä Paavalin kanssa kun hän sanoo lain olevan hyvän, mutta sanoo samassa yhteydessä sen kautta tulevan kuoleman.

Room 7:12-13: “Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.”

Lakia ei kristityn vain tulee laittaa omalletunnolle sillä tavoin, että se hallitsee, koska kristitty on kuollut laille.

Gal. 2:19 Minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle.

Paavali on harhaoppisista harhaoppisin. Onpa hänen harhaoppinsa vallan ennen kuulumaton, kun hän sanoo laista pois kuolleena elävänsä Jumalalle. Valheapostolit opettivat: Ellet elä laille, et elä Jumalalle, toisin sanoen, ellet elä lain mukaisesti, olet Jumalan edessä kuollut. Paavali opettaa toisin päin: Ellet todella ole kuollut pois laista, et elä Jumalalle.

Kristityn kannalta katsoen siis suorastaan koko laki on kumottu, koska hän on sille kuollut. Apostoli ei näet sano: Olen vapaa laista, tai: Olen lain herra, vaan suorastaan: Minä olen kuollut pois laista, toisin sanoen, minulla ei ole lain kanssa kerrassaan mitään tekemistä. Ankarammin hän ei olisi voinut kieltää lain vanhurskautta. Kristityn omantunnon on oltava kuollut pois laista. Liha sen sijaan ei saa olla vapaana, vaan sen pitää olla alistuneena lain alaiseksi.

Tämä on nyt se tärkeistä tärkein kohta, joka on omiaan niin valtavasti lohduttamaan ahdistuneita omiatuntoja. Nähdessäsi siis synnintunnon murehduttaman ihmisen, sano: Sinä et tee oikeaa eroa, veljeni. Sinä panet lain omalletunnolle, vaikka se on pantava lihalle. Herää, sinun on uskottava Kristukseen, lain ja synnin voittajaan. Tässä uskossa kohoat lain yläpuolelle ja astut sisälle armoon, missä ei ole lakia eikä syntiä. Onnellinen se, joka omantunnon taistelussa osaa hyvin tämän taidon.

Martti Luther, Mannaa Jumalan lapsille.

Mielenkiintoinen ajatus! (Joka ei tässä tapauksessa ole epäsuora tapa sanoa että olisin eri mieltä, vaan ihan oikeasti mielenkiintoinen ajatus.) Tulee mieleen legendaarinen kasvatusmoka: noniin lapset nyt me askarrellaan tämmösillä helmillä, ja näitä ei sitten missään tapauksessa saa työntää nenään!

1 tykkäys

Ja kaikenlisäksi varsin katu-uskottava, niin kuin lasten ja helmien tapauksessa annat esimerkin.
En kuitenkaan ole oikein varma, miten tätä ajatusta pitäisi käyttää Vanhan Testamentin yhteydessä. Laki annettiin ihmisille periaatteessa Siinailla. Sitä ennenkin ihmiset olivat osanneet tappaa ja tehdä huorin ja myös tiesivät että on muitakin vaihtoehtoja.

On kiinnostavaa tässä yhteydessä lukea Mooseksesta tappamassa egyptiläistä ja juutalaisten kommenteista koskien hänen tekoaan ja Mooseksesta ottamassa vastaan lakia.

2 tykkäystä

Jumala antoi kieltoja jo paratiisissa ja sen jälkeen. Hyvästä ja pahasta tiedosta voidaan olla montaa mieltä. Hyvä voi tarkoittaa asioiden oikeaa järjestystä Jumalan tahdon mukaan ja silloin siihen sisältyy laki joka tapauksessa. Paha voi tarkoittaa juuri lain negaatiota, kykyä nähdä kaikkialla mahdollisuus rikkoa Jumalan tahtoa ja aiheuttaa epäjärjestystä. Kainin suorittama veljesmurhakaan ei jäänyt vaille seurausta.

Ei aika enne Siinaita ollut laitonta aikaa. Se eksplikoitiin Siinailla. Lisäksi ympärileikkaus ei kuulu lakiin. Sekin voi viitata siihen, että laki on kaikkialla ja kaikille.

D

Palaan vielä tuohon Pyhän Paavalin kirkon iljetykseen ja sanon siitä Lutheria lainaten:

Pyhä Henki tahtoo tulla meidän tykömme ja, rukouksemme mukaan, auttaa meitä sodassa perkelettä, lihaa ja syntiä vastaan. Ne sen sijaan, jotka ehdoin tahdoin saastuttavat itsensä synneillä, eivät milloinkaan voi tulla Pyhän Hengen tykö.

Martti Luther, Hengellinen virvoittaja, SLEY 1952, s. 298.

Armon pitäisi Raamatun mukaan kasvattaa meitä jumalisuuteen, mutta on erittäin vakava asia jos me saatuamme Pyhän Hengen saastutamme itsemme ja pilkkaamme Pyhään Henkeä tallaten näin Jumalan Pojan veren jalkoihimme.

Hepr.10. 26-31.Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: “Minun on kosto, minä olen maksava”; ja vielä: “Herra on tuomitseva kansansa.” Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.

Ei ole siis kysymys jostain vähäpätöisestä asiasta, jota voidaan puolustella viisastelulla, niin kuin monet tekevät joiden sydän on taipunut tähän maailmaan ja jotka katsovat taakseen, kuten Lootin vaimo, niin kuin ylempänä kirjoitinkin.

3 tykkäystä

Mieleeni tulee hävityksen kauhistus ja portto.

3 tykkäystä

Kysymys kuuluu, onko tässä Paavalin kirkon tapauksessa kyse tästä, lankeemuksesta kirkossa, vai valeveljistä jotka ovat tulleet keskuuteemme.

Paavalin kirkon tapauksessa on kyse siitä, että armon julistamisesta ihmiselle on siirrytty tekojen julistamiseen synnittömiksi. Kun jokin asia ei ole enää syntiä, niin ihminen ei myöskään tarvitse armoa. Dietrich Bonhoeffer kuvasi tätä käsiteellä halpa armo, eli anteeksiannon julistamista tai uskomista ilman vaatimusta parannuksesta tai Kristuksen seuraamisesta.

Sanonnasta “Kelpaat Jumalalle sellaisena kuin olet”, on muodostunut sanonta “Kelpaat Jumalalle sellaisena mitä teet ja sanot ja ajattelet jatkossakin samaan mallin kuin ennenkin” Kun sen tulisi merkitä sitä, että et ole koskaan Jumalan ulottumattomissa etkä peruuttamattomasti armon ulottumattomissa.

Taustalla on ajatus siitä että jos en saa tehdä sitä mikä tuntuu itsestäni oikealle, niin en saa olla oma itseni. Tiedän itse parhaiten sen mikä on minulle hyväksi. Tämä taas on perinteistä “olen sitä mitä teen, sanon tai ajattelen” -antropologiaa. Tämä taas on itsensä korottamista Jumalaksi. Sillä Jumala on sitä mitä Jumala tekee. Ihminen ei.

Tätä jumalallista antropologiaa ajoi viimeksi eilen ex. valtionsyyttäjä Helsingin sanomissa, kun hän oli sitä mieltä, että ihmisen tekojen kritisointi on ihmisen kritisointia.

D

11 tykkäystä

Viron luterilaisessa kirkossa (EELK) kuohuu. Esillä on ollut erityisesti kaksi asiaa, mutta suurin “kuohuttaja” Veiko Vihuri on nostanut esiin muitakin asioita.

EEELK on hyväksynyt muistaakseni viime vuonna uuden jumalanpalvelusjärjestyksen, jossa on useita vaihtoehtoisia osia. Aiemmin on ollut käytössä kaksi eri järjestystä, toinen 1951 vuoden Agenda, toinen vuoden 2009 kirkkokäsikirja*. Uusimman tarkoitus oli yhtenäistää jumalanpalveluskäytäntöä ja se piti ottaa tänä vuonna käyttöön kaikissa EELK:n seurakunnissa (ja siis korvata nuo 1951 ja 2009 järjestykset). Osa papeista ja seurakunnista ei halua siirtyä uuteen, vaan haluavat käyttää Agendaa. Yhden rovastikunnan sinodissa jopa päätettiin pysyä Agendassa. En tiedä, millaisia erot todellisuudessa ovat. Eräs virolainen pappituttuni sanoi, ettei hän ymmärrä koko kiistaa, hänestä erot eivät ole suuria ja uusi järjestys sisältää vaihtoehdoissa myös Agendasta otettuja osia.

* Myös vuoden 2009 kirkkokäsikirjassa on sana Agenda, mutta jostain syystä Virossa puhutaan vahemmasta Agendana ja uudemmasta kirkkokäsikirjana.

Toinen keskustelua ja kiistaa aiheuttanut asia on se, että kirkon johto (piispat ja kirkkohallitus) on valinnut kirkon strategisen keskustelun tämän vuoden aiheiksi teemat “elämän alku ja pyhyys” ja “sukupuolisuus ja seksuaalisuus”. Tarkoitus on kirkkohallituksen mukaan saada papistolle selkeää teologista ohjeistusta ja sielunhoidollista tukea sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien kohtaamiseen ilman syrjintää. Konservatiivit tulkitsevat tämän olevan alkua sille, että kirkon johto pyrkii muuttamaan kirkon oppia. He ovat aloittaneet nimien keruun keskustelun poistamiseksi kirkon strategiasta. Allekirjoittajia on nyt 429, joista 268 on EELK:n seurakuntien jäseniä ja 161 eivät ole. Yli kolmannes kirkkoon kuulumattomia allekirjoittajia on melko suuri määrä, kun kyseessä on kuitenkin kirkon sisäinen keskustelu.

Veiko Vihurin nimi on näkynyt näissä aiheissa somessa kaikkein eniten. Näiden lisäksi hän on kirjoittanut omissa päivityksissään mm. että piispojen pitäisi erota ja että pappiskoulutus sekä ordinaation vaatimukset pitäisi uudistaa.

Piispat ovat kirjoittaneet toukokuun puolivälissä julkisen paimenkirjeen, jossa toivovat asiallista keskustelua ja syytösten ja leimaamisen välttämistä. He vakuuttavat, että kirkon opetusta ei olla muuttamassa. Kirje on pitkä enkä oikein osaa sitä tiivistää.

Alla linkkejä aiheisiin. Google-kääntäjällä saa ihan hyvän käännöksen.

Strateginen keskustelu, sukupuolisuus ja seksuaalisuus Soolisus ja seksuaalsus | EELK

Allekirjoitusten kerääminen https://rahvakirik.ee/

Piispojen paimenkirje Piiskoppide karjasekiri ühtsusest ja heast korrast - e-Kirik

4 tykkäystä

Aika hurjaa ja kuulostaa tulehtuneelta tilanteelta, jos pelkkä keskustelun aloittaminen homojen ym kohtaamisesta tulkitaan yritykseksi muuttaa avioliittokantaa. Tuohan on älyttömän tärkeä keskustelunaihe myös, ja ehkä jopa erityisesti, konservatiivien kannalta. Opetus aiheesta olisi tarpeellista ja tervetullutta.

Piispa Raimo on tavannut professori Kaarlo Arffmanin katolisessa piispantalossa. Professori Arffman on nimitetty uudeksi katolisen työryhmän jäseneksi ekumeenisessa dialogissa luterilaisten kanssa Suomessa.

2 tykkäystä

Paavi Leo on vierailulla Espanjassa ja vierailee myös kotihiippakunnassani.

Luostarissa, missä olin 1,5 vuotta postulanttina, on solmittu autoihin vierailua juhlistavia nauhoja, kertoo luostarin kylän seurakunnan Facebook.
Erikoista miettiä, että tuolla olisin nyt nauhoja solmimassa, jos olisin jäänyt.

1 tykkäys

Pohjoismaiden apostolinen nuntius, arkkipiispa Julio Murat toimittaa pe 12.6. klo 18.00 iltamessun Pyhän Henrikin katedraalissa. Messu on latinaksi, saarna englanniksi. Arkkipiispa Julio toimittaa myös su14.6. klo 11.00 päämessun katedraalissa.