Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

Uskonto taustalla. Arvasin heidän taustansa ekalla oikein.

Kun juttu on maksumuurin takana, pieni referointi helpottaisi keskustelua? Esimerkiksi mikä uskonto ja millä tavalla se vaikutti?

1 tykkäys

https://www.reddit.com/r/Suomi/s/TsVh0Yx8Ap

1 tykkäys

Okei, luin tuon tiivistelmän. Eli kyse oli helluntailaisuudesta, ja siitä että osa verkostoista oli ko. liikkeen piiristä. En nyt ihmeemmin fanita helluntailaisuutta, mutten ymmärrä miksi se nyt on tässä jokin suuri paljastus?

Ei se hengellinen tausta ole muutoin kiinnostavassa jutussa mitenkään keskiössä.

Tuosta otsikosta sain käsityksen, että helluntailaisuus olisi tässä akkuhommassa keskeinen näkökulma. Mukava, jos juttu oli muuten hyvä, mutta otsikointi vaikuttaa menneen vähän metsään.

1 tykkäys

Minä olin postulanttina 2 vuotta Englannissa sääntökunnassa, jolla on pieniä yhteisöjä eri puolilla maailmaa. Aika voi tuntua pitkältä, mutta kyllä se silloin tuntui lentävän..Sinulla taisi olla perinteisempi luostari?!?

1 tykkäys

Tämä oli varmaan huumoria. Toivottavasti. Ei kai tässä siveliäisyydestä ollut puhe, vaan soveliaisuudesta ja soveliaisuus on kuuntelijan päässä.

Mistä kirkko edes tietää mitä ihmiset kuuntelevat vapaa-ajallaan, tai esim. autoradiosta ajaessaan pois messusta/jumiksesta.

Joo, oli perinteinen naisten klausuurisääntökunta (OIC) , joka on perustettu 1511, yhdistettiin perustajan toiveesta fransiskaaniperheeseen, fransiskaani-isät toimivat heille pappeina.

Olin myös puoli vuotta koeajalla vähän modernimmassa paikassa, 25 vuotta kirkon luvalla olemassa olleessa kaksoisluostarissa, joka oli myös klausuuri.

Oli ihan paras aika elämässä, mutta tulin silti pois.

1 tykkäys

Taustalla tai keskiössä. Kumma kun ei ollut ortodokseja.

Noin voi vastata vain juttua lukematon tai väärin ymmärtänyt.

Mitä tämä tarkoittaa tässä kontekstissa? Tarkoittaako tämä sitä, että jos kyseessä olisi ollut jokin muu yhteisö, niin kokonaisuus olisi ollut erilainen?

D

Tuli osin semmoinen guilty-by-association -hakuisen jutun vaikutelma.

Ei sillä, etteikö (tämän jutun kaikista hahmoista osasta kuulemattomanakaan) hengellisinä profiloituvat liikemiehet jotenkin huomiotaherättävän usein vaikuttaisi vähän kehveleiltä.

1 tykkäys

Juu, sama päättelyvirhe nousi itselläkin mieleen. En vain viitsinyt spekuloida HS:n kristinuskonvastaisilla motiiveilla, kun se menee eipäs-juupas -väittelyksi.

Joku lähde niillä selvästi hengellisissä piireissä tai niistä lähteneissä kuitenkin oli, kun oli kaiken maailman vanhoja konffakuvia pengottu ymv.

Kristillisten liikemiesten yhdistykset ovat aika yleisiä verkostoitumisvälineitä ja kyllähän se verkostoituminen usein alkaa jo nuorella iällä. Suomalaisissa helluntaiporukoissa on paljon kristillisten liikemiesten toiminnassa mukana olevia.

1 tykkäys

No totta kyllä. Ja onhan ne piirit siis tässä maassa lopulta pienet.

2 tykkäystä

Englannin vuosien jälkeen olin 9 kk talkoolaisena Valamossa. Suurimman osan ajasta toimin ponomarina, alttaripalvelijana. Siinä tuli ortodoksinen liturginen maailma tutuksi.

Hyvää aikaa elämässä niin Englannin vuodet kuin aika Valamossakin. Mutta tulin silti pois.

1 tykkäys

Luostarissa vietetty aika ei missään tapauksessa ole merkityksetöntä vaikka sinne ei loppuelämäkseen jäisikään. Tarkoituksensa on silläkin että käy kokeilemassa.

Kirkot Helsingissä nyt entistä vahvemmalla kumppanuudella mukana tulevassa Pridessä.

Tarkoittaako tämä sitä, että nämä seurakunnat (vai yhtymä) tukee rahallisesti Pride-liikettä? Ketkä tekevät päätöksen kumppanuudesta ja mukaan lähdöstä? Eikö jotkin seurakunnat, kuten Vuosaari jää kuitenkin pois? Pride tapahtumia markkinoidaan ihmisoikeus- tasa-arvo sekä itsemääräämisoikeustapahtumina. Mille muulle seurakunnat antavat tässä tukensa? Kysymys on siksi hyvä, ettei oikein mitään muuta kuin näitä oikeuksia, tasa-arvoja ja omana itsenä olemista nouse esille. Voisi kuitenkin olla hyödyksi yhteistyöstä päätettäessä tietää Priden (ja Setan?) arvot ja tavoitteet. Olisikohan lista sama, mitä se on Pride-liikkeen pääjehuilla? Jos kerran Pride ja kristinusko sopivat näin yhteen niin olisiko joku jopa avannut tätä yhteensopivuutta jossakin? Itse päädyin omassa tutkimuksessani siihen, että Pride ja kristinusko sopivat huonosti yhteen:

Tai niin, kyllähän sateenkaarimessujen saarnoissa ja vastaavissa yritetään kietoa Pride ja kristinusko yhteen. Huonolta teologilta tuo onnistuu…

2 tykkäystä