Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

Puhuin siitä, mitä olen itse kuullut. En lueskele juurikaan iltapäivälehtiä. Kuten sanoin omalta kannaltani enimmäkseen harmiton ja joitakin on varmasti satuttanut. Nyt pyytää anteeksi. Anteeksiannettu.

D

2 tykkäystä

Minulla on täsmälleen samat kokemukset ja käsitys hänestä, harmiton kaveri. Ja iltapäivälehtiä en osta lainkaan, koska niissä jutut on aina kauheita ylilyöntejä, joiden tarkoituksena on vain tehdä rahaa.

1 tykkäys

Harhaanjohtaja, elostelija ja väärä profeetta. Tehnyt hallaa omassakin tuttavapiirissäni. Hyvä, että sentään katuu, yhdennellätoista hetkellä. Tehköön parannusta (kuten toki me kaikki tehkäämme).

Sanon tämän, vaikka joissain arvokysymyksissä lienemme ns. samalla puolella. Mutta mieluummin hakisin hädässä apua vaikka tarot-papilta kuin Melleriltä.

1 tykkäys

Tässä tapauksessa iltapäivälehti siteeraa suoraan kirjaa Harhaanjohtajat. Mellerhän uhkasi oikeudella kirjan toimittajia mutta ( valitettavasti) häntä koskevat tiedot ovat kirjassa faktaa, joten pelotteluksi jäi.

Mutta hyvä kun on aloittanut parannuksenteon!

Mielenkiintoinen ja mielestäni varsin asiavirheetön juttu kristillisestä sionismista ja sen historiallisesta taustasta. Paljon uutta infoa mullekin.

2 tykkäystä

Totta että lehdet voivat myös ampua yli. Mutta tässä tapauksessa en pidä harmittomana ainakaan sitä että Meller sai aikaan paljon epätervettä menoa maailmanlopun ennustuksillaan ja lähinnä siihen liittyvällä bisneksellään. Eräs tuttavakin kertoi miten pahat muistot on siitä kun hänen kauppaamiaan kaseteita kuunneltiin lapsuuden ympäristössä. Herkkäuskoiset aikuiset ymmärtämättöminä altistivat lapsensakin pelon ilmapiirille.

Meller kävi myös jossain vaiheessa sotaa gospelin tekijöitä vastaan kun intoili rokin saatanallisuudesta. Melkoinen hajottaja ja hämmentäjä Suomen Siionissa!

Naisseikkailut voivat kiinnostaa joitakin eikä niitä pidäkään painaa villaisella. Pahempaa silti kristittyjen kannalta on suoranainen Raamatun ohjeen rikkominen julistajana. Sanahan nimenomaan kieltää ennustelun ja pelottelun.

Tuo Seurakuntalaisen juttu on silti hiukan huono sillä ei tuo mikään uutispommi ole. Meller on jo vuosia käynyt messussa Sleyn kappelissa Hesassa. Samassa kuin Markku Koivisto… Meller on siis vanhemmiten muuttunut selvästi rauhallisempaan luterilaiseen suuntaan ja häntä on aiheesta haastateltu ennenkin. Sitä en muistanut että hän on tai oli trumpisti…
Se ei ihan istu Sley-imagoon.

Anteeksi voi antaa kun pyydetään. Eivät ne vahingot silti mihinkään katoa. Moni uhri on jo ehtinyt kuolla, mieshän on jo 80 v.

Pääasia tässä mielestäni on että raitis hengellisyys on jotain muuta kuin epäterve kiinnostus lopunaikoihin ja sillä tienaaminen. Se on väärän profeetan hommaa, ja kristittyjen tulisi olla valmiita paljastamaan ja torjumaan tuollaiset opettajat. Oikea oppi ja puhdas evankeliumi on siis kallis aarre, eikä mikään kahle, kristikunnalle.

2 tykkäystä

Olikos tästä jo jotain keskustelua? Pysyvä erottaminen pappisvirasta, koska taustalla jo aiempi määräaikainen erottaminen saman syyn eli päihtyneenä työskentelyn takia. En ole varma, mitä asiasta oikein pitäisi ajatella, koska kyllähän tuollaisessa toiminnassa on käytännössä taustalla sairaus nimeltä alkoholismi - tuskinpa kukaan pelkkää ilkeyttään tulee kännissä töihin.

Kyllähän tuollaisessa tilanteessa pitäisi ensin käydä keskusteluja ja ohjata hoitoon varhaisen puuttumisen mallin mukaan.
Mutta sehän tällaisista asioista uutisoinnissa on, että ei kerrota (eikä voidakaan kertoa), mitä ennen määräaikaista virasta pidättämistä on tehty ja mitä on tehty sen jälkeen ennen tätä erottamista.
Nämä ns kurinpidolliset asiat tulevat pöytäkirjoihin ja siksi julkiseksi, mutta mahdollinen hoitoon ohjaus kuuluu yksityisyydensuojan piiriin.

1 tykkäys

Hiljattain kuulin erään jo edesmenneen aika persoonallisen papin olleen myös joskus humalassa virantoimituksessa.

Kanttorilta oli kysytty jälkeenpäin että että miten vahva päihtymys oli vaikuttanut papin jumalanpalveluksen toimittamiseen. Vastaus oli että “saarna oli parempi kuin koskaan mutta liturgian laulaminen kuulosti kyllä jokseenkin kummalliselta”.

5 tykkäystä

Minulla on sellainen käsitys, että pastori joka tomittaa jumalanpalveluksen vaikka kuinka pahasti jurrissa on parempi kuin pastori joka selvästä päästä puhuu kuin joku heinimäki.:thinking:

3 tykkäystä

Onpa siellä vaikutusvaltainen patriarkka, huoh!

1 tykkäys

Rabbi Nachmanin ajatuksiin pitäisi joskus perehtyä. Konservatiivista mutta iloista väkeä:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009067461.html

Reipas meno:

קליפ רבי נחמן מאומן – (חסדי שמיים) - YouTube

Sleyssäpä hyvinkin ja oman todistuksensa mukaan sekä luterilainen että kalvinisti.

Suomessa on nyt kaksi paikkakuntaa, joissa Suomen ev.lut. kirkkoon kuuluu alle puolet väestöstä. Helsingissä tämä tapahtui viime vuonna, ja tämän vuoden elokuussa kerhoon liittyi myös Vantaa: Kirkkoon kuuluu nyt alle puolet vantaalaisista – maahanmuuttajataustaisen väestön määrä vaikuttaa jäsenprosenttiin - Kirkko ja kaupunki

Hesari ei pääse konservatiivien moitiskelusta eroon, mutta jutussa on myös Raamatun sitaatteja ja paljon asiallista asiaa. On hyviä kysymyksiä, pitäisikö kolehtikohteet päättää seurakuntakohtaisesti vai korkeammalla tasolla, ja kuka niistä päättää, kun moni päättäjä on järjestösidonnaisuuksien takia jäävi.

3 tykkäystä

Koomista on kun valitetaan että kolehtia kerätään kirkon järjestöille kirkkohallituksen ohjeen mukaisesti. Ihan kuin olisi pakko antaa rahaa niille pahiksille! En minä ainakaan kaikkiin kohteisiin samaa määrää lahjoittanut silloin kuin istuin pyhisin penkissä.

Minusta on erittäin hyvä tapa kerätä kolehti. Se kootaan usein nyt jättämällä koriin messun jälkeen.
Kolehtikohteet muistuttavat seurakuntalaisia monesta asiasta, ei vähiten kirkon missionaarisuudesta.

2 tykkäystä

On kyllä melko tyhmästi päätelty, että ihmiset haluaisivat näyttää toisille, kuinka he panevat kolehtiin rahaa. Tänään kerättiin Sansalle ja minulle on se ja sama, näkikö kukaan. Kolehdin kantajakaan tuskin näki summaa, koska sujautin antini huomaamattomasti haaviin.

1 tykkäys

Minulla ei ole ollut käteistä rahaa käytännössä moneen vuoteen, koska maksan kaiken kännykällä. Kolehdin olen antanut paikanpäällä tai etänä MobilePayllä, jollainen mahdollisuus on käytännössä jokaisella järjestöllä. Siispä kolehtivirren aikana etsin kohteena olevan tahon MobilePay-numeron ja liitän siihen tarvittavat kohdistustiedot. Yleensä kymppi vilahtaa, joskus pari. Haaviin en laita mitään kun rahaa ei kerrassaan ole, ei edes lompakkoa enää.

2 tykkäystä

Minä taas wanhan liiton miehenä en maksa kännykällä mitään, vaan wanhoollisesti kortilla. Käteistäkin löytyy lompuukista nykysuositusten mukaan muutama kymppi vararahastona…

2 tykkäystä