Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

Markus 10:18 “Jeesus vastasi hänelle: »Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu.” (ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτῷ· τί με λέγεις ἀγαθόν; οὐδεὶς ἀγαθὸς εἰ μὴ εἷς ὁ θεός.).

Olemuksellisesti vain Jumala on hyvä. Ihminen voi olla itsensä hyvin, ollessaan sillä paikalla, ajalla ja tavalla mihin Jumala on hänet luonut. Luotu hyvyys on aina relationaalista, se riippuu siitä onko se siten kuin Jumala on tarkoittanut.

D

4 tykkäystä

On muuten hyvä opetuspuhe tuo uuden arkkimandriitan saarna.

5 tykkäystä

Hyvä puhe, laatutakuu, taattua Serafimia. Monia ulottuvuuksia.

2 tykkäystä

Ylen pääsiäisjuttu: 20 vuoden päästä vain puolet suomalaisista kuuluu kirkkoon

Jos kirkosta eroamisen kiihtynyt vauhti jatkuu, 20 vuoden päästä vain puolet suomalaisista kuuluu kirkkoon

Että näin. Ja heti ingressissä puhutaan Tarot-korteista.

2 tykkäystä

Oliko tätä jo käsitelty, tullut vetoomus muutamilta kirkkokunnanjohtajilta “inhimillisen maahanmuuttopolitiikan puolesta”. Helluntaikirkko puuttuu listalta.

Evl.fi: Kirkkojen johtajat vetoavat inhimillisen maahanmuuttopolitiikan puolesta

Ei poliittisia mielipiteitä.

Jännä homma, että hellarit puuttuu. Onkohan islamofobia vai eikä vain saatu hajanaisesti liikkeessä yhtenäistä näkemystä tai valtuutusta aikaiseksi. :thinking:

1 tykkäys

Veikkaan jälkimmäistä.

1 tykkäys

Vaihtoehtoja on varmaan muitakin.
Koska tämä on poliittiseksi luokiteltava aihe en sen enempää tähän spekuloi, mutta mielestäni kristityllä on muitakin mahdollisia kristillisiä tapoja hakea ratkaisua tämänhetkiseen maahanmuuttotilanteeseen kuin sitoutua tuohon kannanottoon. Itse en allekirjoittaisi. Tämä ehdotus on sinisilmäinen ja naiivi.

2 tykkäystä

Samaa mieltä. Se ei ole erityisesti kristillinen vaan yleishumaani.

D

1 tykkäys

Helluntaikirkko on tarkkalijajäsen SEN:ssä. Samoin ruotsinkielinen helluntaiherätys. Sikäli ne olisivat hyvin voineet osallistua kuten muutkin tarkkailijat, baptistit ym. Helluntailaisten yleinen hajanaisuus ei siis liene tässä peruste.

1 tykkäys

Näinhän sitä nuori persu kansanedustaja telkkarissa kommentoi…

2 tykkäystä

Aika monen muunkin uskonnollisen yhteisön edustajan kuittaus puuttuu listalta… Ehkä he ovat tuumineet että parempi olla sotkeutumatta liikaa maallisen regimentin toimialaan kuuluviin kysymyksiin. Ev.lut. kirkkohan on ihan etulinjassa tekemässä juuri päinvastoin.

En baptistien hajanaisuudesta tiedä. Ainakin se on pienempi liike, mikä voisi lisätä koheesiota. Hellareita on joka kylässä. Muut taitavat olla keskusjohtoisempia tai organisoidumpia liikkeitä.

Vaikka toki voihan tuossa olla sisällöllisiäkin ongelmia heidän kannaltaan.

Ja oli oikeassa ainakin siinä, että “ehdotus on sinisilmäinen ja naiivi”. Ehdotuksesta puuttuu kokonaan se kirkon näkemys, että kansojen oikeudet ovat sama asia kuin ihmisoikeudet yhteiselämään laajennettulla tasolla,

Suomi on hyvin pieni ja vielä aivan erityinen eurooppalainen kansakunta. Baskit, virolaiset ja unkarilaiset taitavat olla meidän lisäksemme ainoita euroopassa, jotka eivät puhu indoeurooppalaisia kieliä. Jo pelkästään tästä syystä maahanmuuton voimakaskin rajoittaminen olisi aivan oikeutettua kristillisessä mielessä.

Mikä estää Ekumeeniseen neuvostoon kuuluvia kirkkoja perustamasta pakolaisleirejä ja luomaan niihin hyvät ja inhimilliset olot sen sijaan, että ne vetoavat kansoja ja valtioita hoitamaan asiat? Itsekin voisin eläkepäiviksi lähteä vetämään sähköjä niihin.

Naiivia on sitten se, että ei ollenkaan huomata millaista kansainvälistä ihmiskauppaa nykyisen maahanmuuttopolitiikan turvissa harjoitetaan. Itse aika rennosti vertaisin sitä orjakauppaan erona vain se, että perinteinen orjakauppa oli rehellisempää.

7 tykkäystä

Malta puhuu seemiläistä.

2 tykkäystä

Saamelaiset toki myös ovat kielisukulaisiamme, ja heidän kielensä ovat hyvin harvinaisia.

3 tykkäystä

Näin on. Tarkoitin koko suomalais-ugrilaista kieliryhmää. Tavallaan popkulttuuristuvan kansamme häpeä, että olemme unohtaneet sen lähes kokonaan.

1 tykkäys

Suomessa nyt kolme suureen skeemaan vihittyä! Aksios!

Valamon luostarissa vihittiin munkki Antoni suureen skeemaan – viime kerrasta on jo vuosikymmeniä | Aamun Koitto

1 tykkäys

Tosiaan. Pääsiäisen alla luimme ortodoksisessa kirkossa profeetta Jeremiaa, jossa tämä aika selkeästi on (Jer. 12):

Näin sanoo Herra:
»Totisesti, minä tempaan kaikki kelvottomat naapurikansat pois maastaan! Ne ovat kajonneet siihen maahan, jonka minä olen antanut kansalleni Israelille pysyväksi perinnöksi. Myös Juudan heimon minä tempaan maastaan. 15Mutta sen jälkeen kun olen temmannut ne pois, minä armahdan niitä. Minä annan jokaisen kansan palata omaan maahansa ja omalle perintömaalleen. 16Jos ne sitten minun kansani tavoin oppivat palvelemaan minua, oppivat vannomaan minun nimeeni: ’Niin totta kuin Herra elää’ – aivan niin kuin ne aikaisemmin olivat opettaneet minun kansaani vannomaan Baalin nimeen – niin ne saavat sijan minun kansani keskellä. 17Mutta jos jokin kansa ei tottele minua, minä tempaan sen pois ja teen siitä lopun.» Näin sanoo Herra.

2 tykkäystä

Mailis Janatuisen mielipidekirjoitus Seurakuntalainen.fi sivustolla. Kun ja jos kirkko ottaa johonkin ajankohtaiseen kantaa, niin senkin se tekee vääriin asioihin ja väärällä tavalla:
Kirkko jyrähti taas - Seurakuntalainen

6 tykkäystä