Viesti yhdistettiin ketjuun: Kirkon avioliittokäsityksen laajentaminen - evl.fi:n kirkolliskokousaloite 2017
Kiitos Jumalalle ja monia armorikkaita vuosia jokaiselle Suomen ortodoksiseen kirkkoon liitettävälle! Nuoria ja nuoria aikuisia ennennäkemätön määrä.
Tässä on kyllä paikkakuntakohtaisia eroja ja tämä Ylen asiallinen uutisointi ei kerro sitä, että ukrainalaisia tulee myös ja venäjäyhteyksiä omaavia eroaa.
Kivat lyhyet videotkin. Arvostan.
EDIT: Ukraina mainittu
Jos jotakuta kiinnostaa, tai ehkä se on täällä jo kerrottu, niin Suomen ortodoksisen kirkon piispainkokous linjasi hiljattain ettei kirkollista avioliittoon vihkimistä voida toimittaa sukupuolisen korjauksen läpikäyneelle henkilölle.
Hyvä näin ja kiitos esipaimenille selkeäsanaisuudesta. En tiedä, odottiko joku tästä jotain päinvastaista.
Mites muissa kirkoissamme?
Eiköhän kaikki käy, jopa papinvirka, kuten Marja-Sisko Aallon tapauksessa, joka oli ennen miespuolinen henkilö ja Imatran kirkkoherra.
Mitenköhän detransitioituminen sijoittuu tässä. Periaatteessahan tällöin eletään biologisen sukupuolen kanssa, vaikka mahdolliset hoidot on jo tehty.
Edit: Itse asiakirja, jos jotakuta kiinnostaa:
Mistä pappi tietää onko sukupuolta vaihdettu?
D
Hyvää tekstiä, laatutakuu, kirkossa kuuluu hyvän paimenen ääni.
Tietyt järjestöjohtajat ottivat selkeästi kantaa piispainkokouksen ehdotelmaa vastaan. Allekirjoittajissa ei ollut oikeastaan yhtåkään yllätystä eikä sen puoleen allekirjoittamatta jåttåneissåkään, Puumerkkinsä kannanoton alle piirsivät
- Tom Säilä (SLEY)
- Sari Mäkimattila (SLEY)
- Daniel Nummela (SEKL)
- Niilo Räsänen (SEKL)
- Lauri Vartiainen (SRO)
- Petri Kortelahti (SRO)
- Albert Häggblom (SLEF)
- Tomas Klemets (SLEF)
- Daniel Asplund (LFF)
- Vesa Pöyhtäri (LFF)
- Jukka Paananen (LYRS)
- Matti Rahja (LYRS)
- Eeva Pouke (Uusheräys)
- Tuomo Lahtinen (Uusheräys)
- Timo Laato (LSRY)
- Pertti Heikkula (LSRY)
- Soili Haverinen (STI)
- Vesa Ollikainen (STI)
- Sakari Siltala (Esikoiset ry)
- Eero Nieminen (Esikoiset ry)
Lainkaan yllättävää ei ollut sekään että Herättäjäyhdistyksen ja KRS:n edustajia ei listalla ole. Hieman yllättäen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen sekä Esikoislestadiolaiset ry:n edustajien puumerkit puuttuivat myös. Heidän osaltaan lienee kyse siitä, että piispat päättäkööt mitä tykkäävät - ei koske heitä. Esikoislestathan ottivat ainakin de facto hatkat kirkosta ja heidän auktoriteettinsa ei ole piispat ja piispainkokous vaan nk. Lapin vanhimmat Ruotsissa. SRK-lestoja ei ole tähänkään asti hetkauttanut kirkon päätökset tai päättämättä jättämiset kun liikkeen ulkopuolella ei edes ole oikeita kristittyjä. Eli kaikki joiden nimet sopi ollakin listalla, ovat siellä.
Ei varmaan välttämättä tiedäkään. Mutta ihan hyvä, että ainakin on ääneen sanotut pelisäännöt.
Kielletty on, mutta ei vahdita. Ihanan luterilaista.
D
Meillä Suomessa on kyllä harmittavasti vähän vihaisia kirkkomummoja. Ulukomailla on tässäkin suhteessa kaikki paremmin.
Mutta oliko kyseessä aito kirkkomummo vai pelkästään vihainen mummo? Näin toiskirkkoisena en ehkä nähnyt niitä vihjeitä, jotka ortodoksille kertovat totuuden.
Vain mirhavoitelu tuo taikavoimia, joilla aidon kirkkomummon tunnistaa.
Tuossa on taas yksi kirkkoonne liittymisen tuoma etu, jota ette taida pitää riittävästi esillä. Tuhlausta.
Mielenkiintoinen juttu.
On hieno, vaikka vähän raflaava juttu paikoin.
Tässä on kuitenkin aitoutta ja liittyy pitkälti siihen mistä keskustellaan paljon kirkossa. Vahva puolto tältä julkimolta sille että kirkko saa olla kirkko eikä sen pidä kosiskella kansaa, ainakaan jumalanpalveluksen osalta.
Olin just linkittämässä juttua mutta ehdit ennen.
Ihan hyviä ajatuksia ja mielenkiintoinen haastis. Minäkin olen tavallaan liberaali-konservatiivi.
“Ihminen saa olla virheellinen, koska perisynnistä on mahdotonta päästä pois.”
“En missään nimessä ole parempi kuin vaikka ateistit. Minä olen parempi minä.”
37 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Perisynti ja ihmisluonto
Hyvää Lasaruksen lauantaita ja Lasaruspullat uunista ulos!
Uutisena sen verran, että seurakuntaamme liitetään tänään yli neljäkymmentä katekumeenia. Katekumeeneja on yli 130, joista osa liitetään myöhemmin. Tikkurilassa 30!
Kiitos Jumalalle!
2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Sääntöjen vastainen ja siksi tänne siirretty