Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

Näin. Vaikka kuinka joku henkilö toimisi vastoin kristillistä opetusta, niin ei ole sopivaa jumalanpalveluksessa siihen ainakaan nimellä viitata.

D

Vähän niin ja näin kun kuitenkin apostoli antaa toisenlaisen esimerkin:

1Tim 1:18-20: “Tämän käskyn minä annan sinun toimitettavaksesi, poikani Timoteus, aikaisempien, sinusta lausuttujen ennustusten mukaisesti, että niiden nojalla taistelisit jalon taistelun, säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet. Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi.”

Enkä minä nyt väitä mitään, kunhan pohdin itsekin.

Ei tuo ote ole jumalanpalveluksesta. Jos joku kirjoittaisi seurakunnan kaitsijalle tms. kirjeen jossa moittisi joitakuita, niin ei siitä voisi huomautusta antaa.

Toki voisi lukea tuon pätkän jumalanpalveluksessa ja odottaa tekeekö joku kantelun henkilöönkäymisestä.

D

Mutta jos asetan kysymyksen muotoon, voiko pastori nimeltä mainiten varoittaa harhaan menneistä jumalanpalveluksessa. Eikö esim. ensimmäisessä Korinttilaiskirjeessäkin mainita eräs henkilö siten, että kaikki tiesivät kenestä on kysymys?

Valtakunnansyyttäjä on muutakin kuin yksittäinen henkilö. Enemmän kuin Mr.Nobody.

Tuo henkilö edustaa virkansa kautta instituutiota, ja sen instituution, ja tämänhetkisen instituution viranhoitajan toimintaa sopii kritisoida.

Poliitikot, ja politiikassa erityisen näkyvästi toimivat korkeat virkamiehet ovat roolinsa ja toimiensa kautta demokratiassa vapaata riistaa kritiikille. Diktatuureissa on toki toisin.

Pitäisikö papinkaan puheissaan nuoleskella tiettyä poliittista suuntaa?

2 tykkäystä

No ei kyllä rippipuheessa. Rippipuhe on johdanto synnintunnustukseen, ja sen tulisi saada ihmiset miettimään omia syntejään, ei muiden. Saarnan kanssakin on vähän niin ja näin. Usein saarnat joissa rakennetaan aasinsiltoja päivänpolttaviin aiheisiin, ovat vähemmän mielenkiintoisia ja rakentavia kuin sellaiset, jotka keskittyvät aiheena olevaan tekstiin ja sen tulkintaan.

1 tykkäys

Jos pastori kehuisi sateenkaariporukkaa jumalanpalveluksessa oikein nimeltä mainiten, niin tuskimpa seuraisi minkäänlaista huomautusta tuomiokapitulilta?

3 tykkäystä

Olen tosiaan itsekin pääkaupunkiseudun kirkoissa jo useana vuonna aktiivisesti pyörineenä kuunnellut saarnoja, ja ihmetellyt usein silmät pyöreinä miten puhuttu asia liittyisi kristinuskoon. Villeimmät irtiotot tosiaan ovat olleet enemmänkin puvi-suunnalta. Eipä niistä ole kukaan eri puoluesuunnan pappi eikä aktivisti kapituleille kannellut.

1 tykkäys

Piispa Häkkinen puhuu asiaa. Jutussa on linkki Piispan kyselytunti -ohjelmaan Radio Deissä.

– Joskus tuskastun siihen, etten saa viestiäni läpi. Te olette aikamoisia portinvartijoita siinä, mitä ajatuksia ja teemoja te laskette läpi, näpäytti piispa Seppo Häkkinen mediaa Piispan kyselytunti -lähetyksessä Radio Deissä tänään keskiviikkona.
Suorassa lähetyksessä Häkkinen sai tilaisuuden toistaa maakuntalehden haastattelussa esittämänsä huolenaiheensa: pappien laiskan raamatunlukemisen.
– Tästä asiasta olen ihan oikeasti huolissani. Meidän papiston Raamatun tuntemus ja lukeminen on sitä vähäisempää, mitä nuorempiin ikäluokkiin tullaan.

– Meillä puhutaan saarnan kriisistä tai siitä, etteivät saarnat täytä niiden varsinaista tehtävää. Yksi syy siihen on, että yhteys Jumalan sanaan heikkenee. Saarnoistakin tulee silloin yleisinhimillistä puhetta kaiken maailman hyvistä ja kauniista asioista, Häkkinen vastasi.

7 tykkäystä

Tämä nyt ei ole mikään suuri uutinen: Tampereen ruotsinkielisen seurakunnan kirkkoherra eroaa omasta pyynnöstään 30.4.2022. Kyrkoherden i Tammerfors svenska församling Kim Rantala avgår 30.4.2022 på egen begäran. Tuossa ei sanota (nykyisin ei kai saa sanoa?) että jää eläkkeelle, mutta siitä oletan olevan kyse kirkkoherran iän perusteella. Rantala on ollut Tammerfors svenskan kirkkoherra reilut 13 vuotta - sitä ennen kirkkoherran virka oli avoinna yli viisi vuotta ja sitä hoidettiin monenlaisilla tilapäisjärjestelyillä. Edellinen valittu kirkkoherra oli hoitanut virkaa jonkin aikaa vt:nä ja ehti irtisanoutua valintansa jälkeen ennen virkaan asettamistaan. Rantalan valintaa edelsi melkoisen oudot kuviot, joten mielenkiinnolla jään odottamaan, montako vuotta seuraavan kirkkoherran saamiseen menee…

Stadin piispa Teemu puolusti juuri äsken Sannikka-ohjelmassa suomalaista kirkon ja yhteiskunnan historiallista yhteen kietoutuneisuutta, mitä niin toimittaja kuin paikalle kutsuttu ärhäkkä “vapaa”-ajattelija ja videolta esiintyvä toinen moinen haukkuivat.

Hyvä Teemu! Asiaa!

3 tykkäystä

Maillähän on muuten Stadissa peräti kaksi Teemu-piispaa! Se toinenhan on tietysti katolinen emeritus-piispa Teemu (Sippo)

3 tykkäystä

Me luterilaiset emme tarvitse kumpaakaan noista.

Puhu vain omasta puolestasi :grinning:

1 tykkäys

Olemme nyt tulleet aikaan jolloin on oltava tarkkoina noiden paimenten/kaitsijoiden suhteen ja laitettava täysi luottamus Herraan itseensä, että hän kyllä pitää lampaistansa huolen tänä pilvisenä ja pimeänä päivänä, äärimmäisenä lopun aikana, joka nyt on osaksemme tullut.

Hes 34:10-12: “Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn paimenten kimppuun, vaadin lampaani heidän kädestänsä ja teen lopun heidän lammasten-kaitsennastaan, eivätkä paimenet saa enää kaita itseänsä. Minä pelastan lampaani heidän kidastansa, eivätkä ne sitten enää ole heidän syötävinänsä. Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen. Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä.”

Kyllä kristityn tulee aina laittaa täysi luottamus Herraan itseensä. Meille Lähetyshiippakunnassa piispan virka on ollut siunaus monella tavalla ja se on selvästi löydettävissä myös Uudesta Testamentista. Ihan pienen pieni esimerkki. Olimme kiistelleet seurakunnassamme eräästä opillisesta asiasta. Tai sanotaanko, että Lähetyshiippakuntaa syytettiin erään seurakuntalaisen taholta asiasta, joka ei ollut asiassa totuus ja joka toisaalta oli ihan marginaalinen ja toissijainen. Piispamme oli sitten sovitulla piispanvierailulla seurakunnassamme ja täysin tietämätön meneillään olevasta kiistasta. Saarnassaan hän kuitenkin nosti tuon yksityiskohdan esille ja kumosi tämän seurakuntalaisen aiheettoman syytöksen. Näin Pyhä Henki näki asiassa hyväksi toimia. Kun kerroin asiasta myöhemmin piispalle oli hänkin hyvin hämmästynyt, koska oli tuon asian saarnaansa sisällyttänyt.

Amerikan luterilaisuudessa piispan virkaa ei ole historiallisista syistä. Tunnet ne varmaan hyvin. En seuraisi kansankirkon piispoja, koska he ovat valitettavasti monessa kohden Raamattua antaneet periksi yhteiskunnan luomalle paineelle. Tällöin näkisin, että heitä ei tule seurata.

1 tykkäys

Eikös tuossa viittaamassasi Hes 34 ole kyse vanhanliiton ajasta ja Jumalan lupauksesta Israelin kansalle: "Ja minä herätän heille yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa. Ja minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja minun palvelijani Daavid on ruhtinas heidän keskellänsä. Minä, Herra, olen puhunut.
Hesekiel 34:23‭-‬24

Tuohan puhuu Kristuksesta, meidän ylipaimenesta. Kuitenkin Kristus itse kutsui ja asetti apostolit, jotka taas asettivat uusia kaitsijoita seurakuntiin. Ei siis ollut tarkoitus, että seurakuntalaiset olisivat paimenta vailla.

1 tykkäys

Eikä ketään piispaa tule seurata sokeasti vain sen perusteella, että hän piispa. “Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvää on” on Raamatun neuvo, jota tulee soveltaa ihmiseen kuin ihmiseen. Ajatellaan herkästi, ettei meillä ole siihen mahdollisuutta, mutta Raamattu puhuu suhteessa tähänkin asiaan näin:

Joh. 10:27- 30. Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä. Minä ja Isä olemme yhtä."

Kuinka paljon ihmisiä onkaan eksynyt sen tähden, että on luotettu sokeasti ihmisauktoriteetteihin, heidän koulutukseensa, titteleihinsä jne?

1 tykkäys

Tottakai tulee koetella, mutta sitten kun on löytänyt hyvän laitumen ja uskollisen paimenen, niin kyllä häneen on lupa myös opetuksessa luottaa ja ripissä myös uskoutua. Aika raskasta olisi elää seurakunnassa, jossa joutuisi tarkkaamaan pastorin jokaisen sanan. Ei olisi Kristuksen lepoa ja rauhaa sellaisessa yhteydessä.

Minä peilaan kaikkea pastorini sanomaa Raamatun sanaan. Eikä se ole minulle raskasta, sillä se on sisäinen luontoni. Joskus kyllä unohdan itseni ja saatan päästä jumalanpalveluksen loppuun saakka kuulematta lainkaan mitä ympärilläni tapahtuu ja mitä pastori puhuu, mutta tämä on eri juttu.