Uudestisyntyä ja/vai tulla uskoon

olen antanut jo nuorena elämäni Herralle mutta on välillä poikettu aivan väärään suuntaan ja langenneena olen tehnyt kaikenlaista jotka pitäs oppia antamaan itselleen anteeksi, mutta nyt
haluan päästä taas kiinni Jumalaan mutta kuinka ja millä keinoin saan raamatun lukemisen kiinnostavaksi?
Onko missään esim kysymyksiä minkä avulla voisi alkaa tutkimaan sanaa?

3 tykkäystä

Raamattu kannesta kanteen -opetusohjelma on hyvä. Olen kuunnellut sitä jo yli kymmenen vuotta. Opetukset ovat kuunneltavissa Sansan sivuilla sekä Radio Dein taajuuksilla arkisin klo 6, 21 ja 02.

Opetus kestää vajaa puoli tuntia kerrallaan ja sen yhteydessä käsitellään tietty raamatunpaikka, joka on hyvä lukea myös itse ennen tai jälkeen opetuksen.

https://rkk-sansa.net/kuuntele/

3 tykkäystä

Itse olen sekä lukenut että kuunnellut Raamattua. Kirjastoista saa Raamatun luettuna CD-levyinä. Yksi levy kestää tunnin, mutta yllättävän paljon materiaalia siihen mahtuu. Se on melko joutuisa tapa käydä Raamattua läpi, jos muutaman tunnin sitä päivässä jaksaa kuunnella.

Raamatun lukemiseen minulla ei ole kikkoja. Jotkut määrittävät itselleen jonkin määrän lukuja, joita päivässä lukevat.

Itse olen jo lukenut Raamatun läpi ja nyt minulla on ns. kommentaareja apuna tekstin ymmärtämisessä. Suosittelen siis järjestystä

  1. lue/kuuntele Raamattu läpi
  2. sitten lue/kuuntele kommentaarin kanssa, vaikka tuon mainitun Jukka Norvannon opetusten kanssa; muitakin vaihtoehtoja löytyy, kannattaa tutustua kirjaston valikoimiin.
1 tykkäys

Minusta kristillinen kaste on aika hyvä lähtökohta ja katumus (katumuksen sakramentti) on sen uudistamista. Uskon laadusta ja siihen syntymisen muodoista voidaan sitten keskustella ja riidellä paruusiaan asti, mutta ehkä, kenties tuosta kasteesta ja katumuksesta kaikki kristityt ovat samaa mieltä.(?)

2 tykkäystä

Edit. Liikaa henkilökohtaisia asioita. Kiitos tykkääjille.

3 tykkäystä

Uudestisyntyminen ja uudestisyntymisen peso (loutron, ei baptizo) ja Pyhän Hengen uudistus ovat kaikki samaa. Pyhän Hengen työ on kaste Kristukseen, eli vedetön kaste. Sen merkiksi asia julistetaan ulkopuolisille vesikasteessa, eli todistuksenakin, kaikille.

Tiit 3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

1 tykkäys

Peso, on pesu, kylpy, kaste (Tiit:3:5) JA sana on aina yhdistävä, eli Pyhän Hengen uudistavan Hengen saaminen. Synnintuntoiselle Saulille sanottiin:
“Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.” (Apt.22:16). Uudestisyntymisen paikka on, kristillinen uudenliiton kaste.

Edelleen: Ef.5:25 Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta
26 pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla [Joh. 3:5; Tit. 3:5]

Kielitieteellinen, kieliopillinen perustasi ei palvele eikä selityksesi ole edes kieliopillisesti pitävä.

Sikäli kun tarkoitat jälkimmäisiä esimerkkejä, ne ovat täysin vääristäviä tai eivät ole mitään, koskien uudestisyntymistä ja kastetta.

Käsitykseni mukaan Tiit.3:5, puhuu siis, että Pyhän Hengen uudestisyntymisestä/luomisesta pesun ja Hengen uudistuksen kautta. Ei siis jatkuvaa prosessia. Kasteesta sanotaan kaksi asiaa: pesu joka puhdistaa ja 2. siinä tapahtuu uudestisyntyminen.

Uudestisyntyminen tapahtuu Kasteessa ja siinä myös saadaan Kristuksen usko, eli kertakaikkinen tapahtuma!

2 tykkäystä

Tämä on evlut, katolisuudet itä/länsi tulkintaan ja itseymmärrys-oppiin perustuva.

Ei suinkaan vaan Raamatussa näkyvä ja siis jo varhaisten kristittyjen opetus.

2 tykkäystä

Ja sen kanssa ei ole ristiriidassa, että monet tulevat myös uskoon aikuisena.

Näin se todellakin menee. Pelkkä kaste ei vielä yksistään ketään synnytä uudesti, tarvitaan myös usko. Näin sanovat vain ne, jotka eivät tiedä mitä uudestisyntyminen on. Täydelliseksi ihminen ei tosin tule ajassa, liha ei kuole eikä myöskään uudistu. Se pysyy niin kauan kuin ihminen on elossa, mutta sen merkitys uskon ja pyhittymisen myötä vähenee. Jokainen uskova pysyy silti langenneena ja monesti lankeaakin uudelleen. Kuitenkin vanhurskautettuna eläen hän saa nousta uudelleen.

1 tykkäys

Olen ymmärtänyt, että Pelkkä kaste uudestisynnyttää ja siinä on voima, sanan kautta ja usko omistaa tuon armon henkilökohtaisesti (Kol.2:12; Joh.3:5).

2 tykkäystä

Kyllä Tämä on Raamatussa. Raamattu puhuu siitä kuinka, äidistä ja lihasta syntyneen, on synnyttävä uudesti ylhäältä “Vedestä ja Hengestä” (Joh.3:5-6). Kasteessa on siis myös ruumillinen yhteys, “yhdessä Hengessä kastettu, yhdeksi Ruumiiksi”. Pelastukseen kuuluu siis usko ja kaste.

3 tykkäystä

[quote=“Weha, post:93, topic:698, full:true”]
Kyllä Tämä on Raamatussa. Raamattu puhuu siitä kuinka, äidistä ja lihasta syntyneen, on synnyttävä uudesti ylhäältä “Vedestä ja Hengestä” (Joh.3:5-6). Kasteessa on siis myös ruumillinen yhteys, “yhdessä Hengessä kastettu, yhdeksi Ruumiiksi”. Pelastukseen kuuluu siis usko ja kaste.
[/quote]Viittaat ilmeisesti:

1.Kor.12:

13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Kaikki ikuisuuteen. taivaalliseen vaikuttava on näkymätöntä. Kaikki Jumalan työ on näkymätöntä, vrt. 2.Kor.4:

KJV:13 For by one Spirit are we all baptized into one body, whether we be Jews or Gentiles, whether we be bond or free; and have been all made to drink into one Spirit.

KT92:13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Huom! Tässä kastaminen on vedetön ja siksi olemme kastetut samassa Hengessä. KR92 “keinottelee” varsinaisesta tarkoituksesta loitommalle, jättämällä Hengen mainitsematta.

Kaikki ikuisuuteen, taivaalliseen vaikuttava on näkymätöntä. Kaikki Jumalan työ on näkymätöntä, vrt. 2.Kor.4:18 ”meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia.”

Kaste Kristukseen on hengellinen, näkymätön tapahtuma.

Olen ollut hyvin paljon uskoontulleitten kastamistilaisuuksissa ympäri maailmaa. Ne ovat julkisia todistustilaisuuksia siitä mitä on JO tapahtunut. Siellä missä kastetilaisuus on järvessä, joessa tai meressä niin paljon ihmisiä on tapausta todistamassa. Eli se on ilmoitus mahdollisimman monelle, mitä on jo tapahtunut ja ketä on lähdetty seuraamaan.

Yhdessä hengessä kastaminen kertoo eri kohdissa UT:ssa, että kysymyksessä on Kristuksen Seurakunta-ruumis, johon kastaminen, liittäminen, liittyminen on vedetön tapahtuma ja se on Jumalan työ ihmiselle. Eli kysymyksessä on uskoontulo. Nämä uskoontulleet sitten kastetaan, mikä kaste on uskoontulleen todistus, ilmoitus muillekin. Koska se on Jeesuksen asettama, niin kuuliaisuus sitä kohtaan synnyttää hyvän omantunnon, hyvän omantunnon liiton Jumalan kanssa. Eli tehdään niinkuin Jesus on käskenyt, eikä vain hoeta Herra, Herra …

Pelastukseen kuuluu Jeesuksen seuraaminen, tottelevaisuus Hänen käskyilleen. Tottelemattomuus on noituuden synti, ja sen lopputulos on ero Jumalasta.

Jeesuksen opetuslapsiksi tullaan kastamalla ja opettamalla. Tämä on Jeesuksen sana. Se ei edellytä uskoontulon kokemusta joka todistetaan kasteella muille. Opetat väärin ja vastoin Kristuksen omaa sanaa.

1 Kor 12 viittaa siihen mitä kirkot opettavat: kasteessa saadaan Pyhä Henki joka yhdistää meidät. Ei siinä puhuta henkikasteesta.

Enpä ole näin hurjaa kasteen mitätöintiä lukenutkaan pitkilleen: Vedellä kasteminen on vain todistus ympärillä oleville. Jeesuskin kääntyisi tätä lukiessaan haudassaan jos olisi siellä.

D

6 tykkäystä

Tämä kaste kysymys löytyy siis Raamatusta, eikä mistään hurmahengistä, eikä siis kasteen vääristä opeista, joihin ilmeisesti viittaat. Itsellä on hengellinen kokemus kasteesta, kun sain siihen palata. En tässä siitä kerro, koska en siihen vetoa, Vaan Raamatun sanaan. Kyllä Jeesus on edelleen pelastuksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä (Room.6:3). Tuli myös mieleen Gal. 3-luvusta, se kohta, joka, kertoo, kuinka olemme uskon kautta Jumalan lapsia, sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. Niin me siis olemme Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.—tämä siis tulee kohdan mukaan kasteessa.

Kristukseen kaste on uskoontulo, eli vedetön kaste. Sitä seuraa uskoontulleen kaste. Kuitenkaan tässä yhteydessä Paavali ei käsittele vesikastetta, ei koko Galatalaiskirjeessään.

Edellinen jae,KR38 Gal. 3: 26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.

Olette uskon kautta Jumalan lapsia, joka seuraavassa jakeessa on kaste Kristukseen.

Kirkkoraamattu 92 liuottaa uskoontulon “… kun uskotte” uskomiseen, mikä ei viittaa Jumalan Pojan uskoon, mikä on Jumalan lahja, kun tullaan uskoon.

26 Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen