Ei @TimoAnttila:n poliittinen kirjoittelu minustakaan kuulu tälle foorumille, ja liputinkin yhden viestin.
Täten juhlallisesti ilmoitan, että yritin moderoida tasa-arvoisesti politiikkaa piiloon, mutta ilmeisesti foorumisofta ei pitänyt mobiiliteknologiasta.
Minä olin huomaavinani, että taannoin myös TA sai ns. pyyhkeitä politiikkajutuista… Sinä siis et ole huomannut mitään sellaista?
Kommenttisi menee aiheen ohi. Tästä syystä liputus. Tämä ketju ei käsittele sionististista ekklesiologiaa ja eskatologiaa, vaan vainottuja kristittyjä.(Vihapuhetta vuodatetaan tänään myös niitä juutalaisia ja israelilaisia vastaan, jotka eivät kannata maan hallinnon nykypolitiikkaa ja usein niiden “Israelin ystävien” taholta, jotka ovat tämän nykyisen politiikan fundamentalistisimpia kannattajia. Ja kyllä sitä aitoa vihapuhetta piisaa myös muhamettilaisten päälle usein näiden samojen amerikkalaisten ja eurooppalaisten “Israelin ystävien” taholta.)
Eli, ole hyvä ja siirry politubasoimaan Moderointikeskusteluun tai Jeesus, yhteisö ja Messiaan odotus -ketjuun, jossa saat mijun puolesta täysin vapaasti avata sydämesi Israelin valtion puolesta taivaalliseen valomerkkiin asti.
Ymmärrän kyllä jotenkin sen, kuinka ihmisen näkökulma voi suuntautua niin vahvasti johonkin, että se näyttää sivullisten silmissä kaventuneelta ja poteroituneelta. Sitä en ihan ymmärrä, miten suhteellisen vapaalla foorumilla, jossa tosiaan on heristetty sormea tämän kiistan molemmille osapuolille, pääsee noin vahvaan käsitykseen itseen kohdistuvasta epäreiluudesta.
Mutta toisaalta, enpä myöskään ole tunteineni sidottu tähän keskusteluun.
Uutieten kertomaa aiheesta eräässä koosteessa:
" Elokuussa tänä vuonna Kamerunissa Raamatun kääntäjä Angus Fung teurastettiin ja hänen vaimonsa käsivarsi katkaistiin.
Myös katolinen pappi David Tanko tapettiin elokuun lopulla Nigeriassa, ja hänen autonsa ja ruumiinsa tuikattiin tuleen. Lisäksi toinen nigerialainen pappi, Paul Offu, murhattiin ampumalla elokuun ensimmäisenä päivänä. Viime vuonna kaksi katolista pappia ja 13 seurakuntalaista oli uhrien joukossa yhdessä hyökkäyksessä Nigeriassa."
”Islamilaista salafisti-ideologiaa julistava Boko Haram on …” (OM)
Boko Haramin lailla salafisti-ideologiaa maassa levittää saudien ruhtinaallisesti tukema Izala Society (Society of Removal of Innovation and Re-establishment of the Sunna.).
Kristittyjen lisäksi, salafisti-inspiroituneiden nigerialaisten verilöylyistä pääsevät osallisiksi toisinaan maan shiamuslimitkin. Nigerian vanhempi islamin muoto, sufilaisuus on myös joutunut Nigeriassa entistä tukalampaan asemaan tämän kehityksen myötä.
Afrikka/Nigeria ei suinkaan ole ainoa maanosa, jossa perinteisemmät, paikalliset islamilaiset (ei-jihadistiset) yhteisöt ovat jääneet saudien rahoittaman lähetystyön jalkoihin. Afrikan lisäksi näin on käynyt monin paikoin Aasiassakin.
Missä ikinä salafismi pääseekään juurtumaan, saamme ennemmin tai myöhemmin lukea tällaisia uutisia kristittyjä (ei-kristittyjä ja ei-salafisti-muslimeita) kohdanneista murhista ja verilöylyistä.
Pohjois-Syyriassa on kaupunki nimeltä Qamishli ja se on Turkin armeijan ja sen tukeman SNA:n tai “Syyrian kansallisen armeijan” eli monikansallisen ISIS-lite – AlQaida -joukkojen hyökkäysalueella ja Turkille “legitiimeistä turvallisuussyistä” johtuen sallitulla turvallisuusvyöhykkeellä.
Qamishlitä ovat vuosisatoja asuttaneet kristityt syyrialaiset, assyyrialaiset ja armenialaiset, sunni-arabien ja kurdien lailla. Kaupungin kristitty vähemmistö on sisällissodasta huolimatta yhä merkittävän suuri.
Oma havaintoni, jossa jätän sekä Erdoganin attä Trumpin ivaamisen syrjään, koska sillä ei ole enään sanottavaa merkitystä qamishliläisten kristittyjen ja ei-kristittyjen kannalta.
Sen sijaan, että nyt voivoitellaan kovaan ääneen:”Herraisä, miten tässä on näin käynyt!?”(1) Lännen ja EU:n tulisi rohkaista Syyrian kurdeja neuvotteluihin Damaskoksen kanssa. Näin tuskin tapahtuu, koska se olisi monien mielestä jälleen sellainen “syöttö” Venäjän lapaan.
Lähtökohtaisesti Syyrian kurdien ja Damaskoksen lähentymisessä ei olisi muuten mitään uutta tai ihmeellistä, koska kurdit ovat välttäneet suoraa yhteenottoa Assadin hallinnon kanssa, käyneet Turkin aggressioiden aikana yhteistyöneuvotteluja Syyrian keskushallinnon kanssa. Assadin vallasta syökseminen ei ole koskaan ollutkaan esim. YPG:n ensisijainen tavoite. Syyrian kurdit eivät ole myöskään sallineet Valkokypärien (White Helmets) -joita Länsi pitää yleisesti Syyrian opposition humaaneina kasvoina- toimintaa valvomilla alueillaan. Ns. Valkokypärät toimivat tunnetusti tänään vain Turkin hallinnoimilla alueilla.
Valitettava lopputulos tuleekin olemaan se, että qamishliläisille kristityille käy samoin kuin Syyrian afrinilaisille. Pakosalle ja vainon alle joutuvat, samalla kun Qamishlistä ja Turkin “turva-alueesta” kokonaisuudessaan tulee homogeeninen ääri-islamististen sunnia-arabien siirtokunta.
(1) Tragikoomista tässä on se, että Turkin tapa tukea Syyrian kapinallisia sodan alusta asti asein ja monikansallisin jihadistein, ei ennen Afrinia juurikaan haitannut länsimaita.
Ilmeisesti kaunis tausta-ajatus oli, että kun Assadista päästään vain eroon, voittajat eli Yhdysvallat, Turkki, Saudi-Arabia, Qatar ja EU selvittävät sotkun yhtenäisen maltillisen, sekulaarin ja demokraattisen opposition kanssa yhdessä.
En tiedä Turkin politiikasta juuri mitään muuta kuin sen penseyden kristinuskon harjoittamista kohtaan. Yhdysvaltojen osalta Trump kuitenkin toteuttaa ihan USA:n syvissä virroissa jatkuvasti mukana ollutta politiikkaa USA:n vetäytymisestä sellaisista maailman konflikteista, jotka eivät suoraan koske sen omia intressejä. Eli tämä on ollut aina ennustettavissa, mutta esimerkiksi Eurooppa ei ole varautunut siihen juuri mitenkään. Väittäisin, että lyhytaikaisten taloudellisten etujen toivossa se on vain unohtanut sen tietoisesti.
Nykytilanteessa täytyy vain toivoa, että Turkki pysyy suoja-alueen rajojen sisällä, eikä laajenna sitä suoja-alueen suoja-alueilla. Loppujen lopuksi suoja-alueen voisi sitten - jos uskotaan niitä syitä, joita Turkki esitti sen perustamiselle - ottaa kokonaan kansainväliseen valvontaan. Toivoisi myös, että Turkkia painostettaisiin jättämään Qamishli rauhaan turva-alueen sisällä, mutta nykyoloissa sellaiseen on vaikea uskoa.
Muodollisesti näin voidaan sanoa, mutta se (kaoottinen) tapa miten Trump on tätä toteuttanut, ei ainakaan edusta sitä, miten amerikkalaiset realistit näkevät Offshore balancingiin järjestetysti, kaikki liittolaiset asianmukaisesti huomioiden, päästävän. Eurooppalaiset valtiot eivät myöskään näyttäisi olevan tässä prosessissa turvallisuuspoliittisesti/taloudellisesti ollenkaan samalla tavalla keskiössä kuin eräät Lähi-idän maat.
Huomattava sekin, että eräille amerikkalaisille poliitikkoille (esim. senaattori Lindsey Graham) Syyrian kurdien jättäminen pohjoisessa oman onnensa nojaan, ei ole huono juttu niinkään siksi, että alueella olevat ja osin kurdien joukoissa taistelevat kristityt joutuvat pakosalle/vainotuksi, vaan he pitävät tätä Trumpin siirtoa kohtalokkaana Israelin turvallisuuden takia.
Itseäni tässä viime päivinä on ärsyttänyt monien sekulaarien, liberaalien ja suurina humanisteina ja kosmopoliitteina itseään pitävien kolossaalinen tyrmistys, kun urheat (marxilais-feministiset) kurdit on nyt jätetty Erdoganin kurkunleikkaajien armoille.
Missä oli heidän älämölönsä ja humanitaarinen huolensa kun muut syyrialaiset jätettiin oman onnensa nojaan Turkin (Saudi-Arabian ja Qatarin) kouluttamien, aseistamien ja toimittamien jihadistien armoille, joista nuo Turkin armeijaa tukevat joukot nytkin pääasiassa koostuvat?
Assadin, Venäjän ja Iranin sota ja ihmisoikeusrikokset kyllä pidettiin tapetilla ja on dokumentoitu kuten pitääkin, mutta siinäpä kaikki mitä he tästä sisällissodasta tietävät -tai ovat halunneet tietää!
He ovat aina olleet kaiken kauniin, jalon ja inhimillisen puolella. Tukeneet arvopohjaisesti Assadin syrjäyttämistä jo kahdeksatta vuotta ja nyt kun heidän olisi viisainta neuvoa Syyrian kurdeja korjaamaan välinsä Damaskoksen kanssa, he vain levittelevät käsiään ja ulvovat kuinka tämä kaikki sataa Erdoganin, Trumpin, Assadin, Putinin ja Iranin pussiin.
Luullakseni, he toimivat tässä näin koska eivät tiedä paljoa Syyrian sisällisodan taustoista ja eri toimijoista. Katse on ollut koko ajan vain Assadissa. Tämän takia, näillä perinteisesti muille “faktoja” lukevilla on äärimmäisen romantisoitunut ja idealistinen kuva kurdeista. Ja tätä kaunista, ihmisläheistä “kuvaansa” he eivät tahdo nyt menettää mistään hinnasta, jota kurdien sovinto maan puolustamisesta ja hallitsemisesta Damaskoksen kanssa ilmeisesti tarkoittaisi heille.
Ei, ei mistään hinnasta! Käyköön urheille ja sankarisille kurdeille mieluummin vaikka kuten Afrinissa.
Professori Harviainen muistuttaa Syyrian kristityistä.
Lähteitteni mukaan, näyttäisi nyt siltä että Damaskos ja kurdit/kurdijohtoiset joukot, joissa on paljon kristittyjä taistelijoita, ovat löytäneet yhteisen taajuuden ja Syyrian armeija joukot tulevat kurdien avuksi.
Kristityn Bysantin tuhoamisen loppusiivous on vielä hieman kesken.
Loppusiivousta taas aloitellaan.
“Ihmeellisesti itsestään syttynyt” ja tuhoutunut Notre Damen katedraali yritettiin polttaa jo v.2016. Jihadistisen solun toimesta, nyt ne syylliset tuomittiin:
Kun kirjoitat “ihmeellisesti itsestään syttynyt”, niin tarkoittaako se, että uskot jonkinlaiseen salaliittoon? Sellainenhan on oltava, jos kyseessä oli tuhopoltto mutta mitään sellaista ei virallisesti ole saatu selville. Jotkut ovat siis pimittäneet todistusaineistoa tai estäneet tutkimista… Järkevä ihminen kyllä tajuaa sen verran, että mikään “yleinen ilmapiiri” tai “valtamedia” ei vielä voisi estää todisteiden, mikäli sellaisia on, julkituloa. Eikä Ranska taida olla se läntisen Euroopan maa, jossa ihan ensimmäisenä ryhdyttäisiin viranomaistoimin salaamaan vaikkapa jihadistien pahuutta.
Noissa sun tippaleipämäisen “selkeissä” maailmaselityksissä (tarkemmin määrittelemättömine leikkinimi-tahoineen) saarnaat kuin itsestäänselvyyksinä omia simppeleitä tulkintojasi erittäin monimutkaisista ongelmista.
Jotka aina päätyvät siihen samaan lopputulokseen, Amerikka paha ja Trump ja evankelikaalisionistifasistit, jotka kristittyinä itseään pitävät kuten Sakarja, ovat syyllisiä. Kaikki polkusi johtavat samaan korkeimpaan totuuteen.
Yhtä varma loppukuva kuin lemmenelokuvat 50-luvulla: Ansa Ikonen saa Tauno Palon.
Minua kiinnostaisi, mistä tällaista tietoa saa. Valitettavastihan Suomessa uutiset ovat erittäin huonotasoisia nykyään, niin tietoa monesta ulko- tai edes sisäpoliittisesta kysymyksestä ei helposti ole saatavilla.
Taas ja taaskin syytä muistuttaa, että Trump ja hänen poppoonsa ei ole koko Amerikka. Toisekseen, iisaa vähän tota rumaa kieltäs, ettet tule liputetuksi. Muilta osin voit kuskata eteeni noita Yhdysvaltojen nykyisen “pro-kristillisen” hallinnon toimia puolustelevia löysyyksiä vaikka kuinka, mutta se ei muuta tuota mainitsemaani tilannetta tuolla paikan päällä tällä hetkellä tipantippaa. Itseasiassa päinvastoin.
Sije taasen juttuines yhtä varmantuttu kuin Samuel Beckettin Huomenna hän tulee -tragikomedia 50-luvulla: ”in which nothing happens, twice.”(Vivian Mercier).
Twitterin kautta parhaiten.
The SDF’s Armenian Martyr Nubar Ozanian battalion fighting Turkey and Turkish proxies in Ras al-Ain