Pitää paikkansa, mutta ihmiset voivat kyllä korottaa sen Sanan yläpuolelle, vaikka se on tietenkin sen vertainen. Kirkkoa, jossa näin tehdään lienee turha mainita tässä yhteydessä.
Minä en ainakaan tiedä sellaista.
Niin. Niitä tulee korostaa yhdessä ja erikseen kaikkein pyhimpinä asioina. Et voi koskaan liikaa korottaa sanan arvoa. Et voi koskaan liikaa korottaa ehtoollisen arvoa. Mutta jokainen, joka asettaa sanan arvossa sakramentin edelle, on jo salaa reformoitu (tai mystikko). Ja jokainen, joka asettaa sakramentin arvossa sanan edelle, on (maagikko … ? otan vastaan ehdotuksia)
Kuten Gerhard sanoi:
Vastaan, vaikka ei kysytty: Sleyllä naispapeille - siis tietäen että kyseessä on naispappi - jaetaan ehtoollinen. Sleyssä tätä asiaa ei pidetä sellaisena, jonka perusteella ehtoollisyhteyden rajat määritellään.
En ole 9x enkä edes teologi, mut vastaan silti…
-
Hänen ei pitäisi osallistua ehtoolliselle mutta jos ei itse ymmärrä olla osallistumatta, niin sitten pastorin pitäisi asiaan puuttua
-
Jos hällä on oikea intentio ja on vakivieras messussa ja pastorilla on luotto hänen intentioonsa, niin sitten kyllä. Muussa tapauksessa ei.
3 & 4) Ei ei ja vielä kerran ei
Eli Sleyssä ei oikeasti pidetä naispappeutta harhaoppina? Vaiko Ei oikeasti ymmärretä puuttua?
- myös ei. Ehtoolliselle ei saa osallistua ennen kastetta. Samoin kuin ei VT:ssakaan pyhiä näkyleipiä syöneet muut kuin pyhitetyt papit. Samoin ehtoollinen kuuluu vain uuden liiton pyhille papeille, kristityille.
Vastasit hyvin, paremmi kuin minä. Mutta meillä ei tosiaan käy yhtään tuollaista ihmistä messussa ja siksi sanoin, että meillä on mahdollisesti eri konteksti @Liittolainen n kanssa ja siksi puhumme hiukka eri näkökulmista ja toistemme ohi. Ehkä minä katson asiaa liiaksi omasta näkökulmastani ja siitä, että minulla on sukset ristissä LHPK:n pastorin kanssa, joka seikka kenties värittää minun suhtautumistani liikaa.
Ehtoollisteologiaa pitäisi oukeasti opettaa ja teroittaa paljon nykyistä enemmän, niin Seurakuntaliitossa, Sleyssä kuin kaikkialla muuallakin. Yleinen käsitys ehtoollisen pyhyydestä ja siitä, keille se kuuluu näyttää vain olevan hataralla pohjalla. On todella menetetty 500 vuotta luterilaista perintöä, puhumattakaan varhaiskirkon perinnöstä (kukaan ei-kristitty eu päässyt edes seuraamaan ehtoollisen viettoa, vaan he lähtivät saarnan jälkeen kirkosta… “ovet, ovet” kuuluu yhä ortodoksiliturgiassa.)
Vielä silloin muinoin jura-kaudella kun olin ripari-ikänen ei konfirmoimaton voinut osallistua ehtoolliselle. Nykyään ei tunnu olevan niin väliksi kunhan on ees suunnilleen ymmärtäväisessä iässä.
Niin se luopumus etenee.
Miksi sinä olet mennyt naulaamaan Lampiset/Peltoset kirkon katolla olevaan ristiin?
Hä, mikä juttu tää on?
Alkukirkossa kirkon jäsenet saivat kaikki ehtoollisen vauvasta vaariin. Petri Hiltunen muistaakseni kuvaa väitöskirjassaan katolisen ajattelutavan muutosta 1200-1400 luvulla jolloin vauvat, lapset rajattiin ehtoolliselta ulos, perusteena käytettin Paavalin sanaa pitää ymmärtää.
No, aikuisen ihmisen ymmärrys loppuu myös aika nopeasti ehtoollisen mysteerin kohdalla. On kysymys mysteeristä.
Kysymys ei ole nyt ymmärryksestä, vaan kyvykkyydestä koetella itseään.
Kaikki kirkkoon osallistujat eivät saaneet ehtoollista, vaan vasta ne, jotka olivat kastetut.
(Kirkossa kävi 300-luvulta eteenpäin paljon muitakin)
300-luvulla oli yleistä, että kastettiin vasta aikuisena (esim. Ambrosius), joten vauvoja/pikkulapsia, jotka ehtoollisen saivat oli silloinkin varsin vähän.
Kyvykkyys? Minä en ainakaan täytä tuota. Jää vajaaksi. Löytyy kyllä tekstejä, en nyt kaiva niitä jolloin sylivauvat osallistuivat ehtoolliselle. Joten lasten kohdalla jos määräävä prinsiippi on kyvyttyys ei toteutunut. Se ei ollut tarpeen.
Ja “Ite, Missa est” - “Menkää, on messu” kuuluu yhä latinalaisessa katolisessa messussa…
Jossain kyllä, ei kaikkialla. Tässä asiassa varhaiskirkko ei ollut yhtenäinen. Erot olivat isot varsinkin idässä ja lännessä.
Sylivauva tai pikkulapsi ei vielä osaa tulla syntejään tunnustaen ehtoolliselle siinä mielessä kuin Paavali kehottaa 1.Kor.11.
Älä ymmärrä väärin, ei syntien tunnustamisen kyky tee itsessään ehtoollisvierasta kelvolliseksi, vielä vähemmän vaaditaan kaikkien syntien tiedostamista; mutta ilman tätä ehtoollista ei kuitenkaan nautita oikein. Onhan se syntien anteeksiantamuksen ateria.
Aivan, just niin. Se on nykyään vain tainnut siirtyä messun loppuun?
Tästä pitäisi löytyä jotakin materiaalia.
Sylivauvan ei tarvitsekkaan tunnustaa mitään. Kyllähän hänet kastetaankin, aikuisia tass ei kastettu ilman tunnustusta. Huomaat tämän logiikan.