Evl/ort ekumenia ja uskontunnustus

Kyllä Jumala on sama ja riippumatta meistä.
Mutta nyt oli kyse yhteisestä ja erottavasta.
Ihmiset etsivät Jumalaa vaikka millä tavoin. Kaikki rukous ja etsintä ei kuitenkaan kohdistu elävään Jumalaan joka on itsensä ilmaissut.
Monet uskovat myös kuvitelmiin Jumalasta tai omaan uskoonsa sekä toimintaansa.

1 tykkäys

Pikkuhiljaa alan päästä kärryille kantapään kautta :wink:

Tuollaisia ajatuksia minullakin heräsi, mutta en uskaltanut kirjoittaa kun en tiennyt rikkooko se sääntöjä.

1 tykkäys

Mielestäni timo_k on perustellut hyvin miksi ortodoksi tunnustaa vain " uskon yhteen pyhään apostoliseen ja katoliseen kirkkoon, se tarkoittaa uskoa ortodoksiseen kirkkoon, jossa on armonvälineiden täyteys." Luterilainen tunnustus sanoo CA 7 " Kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta"

Tästä helposti näkee, että pelkkä uskon tunnustaminen yhteisesti ei luo edes luterilaisten mukaan ykseyttä. Ekumeeniassa puhutaan sovitetusta yhteydestä, mutta tämä näkemys on enemmänkin protestanttien viljelemä termi.

Keskustelu on hankalaa koska tässä monia tasoja. Mutta on totta se, että luterilaisten Jumala kuva on erilainen kuin ortodoksien. Luterilaisten Jumala on monarkistinen tyranni, jolla on erikoinen oikeustaju. Jos seuraamme luterilaisia formuloita ja lutherin tekstejä Jumalan armollisuus on pelkkä filosofinen määre. Ja vaikka näin sanon ( ehkä hurjastikkin) niin olen silti vielä luterilainen, syy on siinä, että luterilaiset eivät itse tiedä missä elävät ja minkälaisen teologisen kontestin ympäröimänä olemme. Siksi luterilainen elämä seurakunnasa on aivan toisenlaiseksi muuttunutta, se ei ole luterilaisuutta, sen puhtaassa mielessä, eikä sitä voida johtaa luterilaisista formuloista ja lutherin teksteistä. ( Anteeksi nämä kommentit)

Kirjoitat mielestäni asian vierestä. En ole puhunut ykseydestä opissa enkä tunnustuksesta sen tarkassa merkityksessä.
Konteksti tässä on ollut ihmisten välinen kanssakäyminen. Satunnaiset vierailut eri kirkossa jne.

Silloin kun ihminen joutuu elämässään syviin vesiin ja pyrkii jotenkin selviytymään päivän kerrallaan, opista kiistely jää sivuun. Sinänsä ihan kivaa hommaa sekin joskus ja tarpeen.

Mutta hädän keskellä siis on enemmän merkitystä sillä että kuormaa jaetaan ja veljeä tai sisarta hiukan edes kuunnellaan.

Kokemus kristittyjen yhteydestä säröilee eri syistä. Kirkon aseman ylivalta on eräs tekijä.

1 tykkäys

Täh? Totta kai pitää.

Vaikutelma on väärä. Ortodoksille ensisijaista on uskoa Jeesukseen.

1 tykkäys

Varmaan näinkin, toisaalta oppia ja elämää ei voi eroittaa kristinuskosta erillisiksi saarrekkeiksi. Siinä missä eri kristityt lohduttavat on aina mukana kokonaispaketti joka on omaksuttu. Siksi tuo väitteesi ei pidä paikkaansa, ei ikinä, eikä missään tilanteissa. Tämä opin ja elämän erottaminen tulee itse lutherin teksteistä mutta on vieras lisä kristikunnassa ja keksitty lutherin myötä. Raamatusta et sellaista löydä.
Anteeksi taas jos loukkasin.

Tällaisen kuvan kyllä saa foorumiamme seuraamalla, varsinkin paria kolmea sen kiihkeintä jäsentä. En usko kuitenkaan kuvan pitävän suuremmassa joukossa paikkaansa. Tiedän että ortodokseissa on aivan toisenlaisiakin ihmisiä, toivottavasti jopa suurin osa. Tämä foorumi on antanut itselleni hyvin kielteisen kuvan ortodokseista ja luulen syyn olevan vain näissä muutamassa kiihkoilijassa. Suurin osa lienee fiksumpaa porukkaa.

5 tykkäystä

Mielestäni ortodoksit pitävät kaikkia muita kirkkokuntia alkuperäisistä poikkeavana. Tässä he ovat myös oikeassa. Jos on poikennut alkuperäisestä itse joutuu kysymään miksi on poikettu ja mitä meillä on erilaista kuin ortodoksisella kirkolla. Ortodoksit pitävät meitä luterilaisia hereetikkoina, heillä on siihen vahvat perusteet. Tämä on se päälinja joka siivittää ortodoksista ajattelua ja teologiaa. Tämä tosin on tiedetty jo kauan aikaa sitten, myös luterilaisten keskuudessa joten tuossa ei ole mitään uutta.

Sitten toinen asia on se olemmeko kristityjä vai emme. Ortodoksien mielestä emme ainakaan ole muslimeita, vaan selvästi kristittyjä jotka eroavat muslimeista. Jos olemme kristittyjä pelastummeko? Siihen ortodoksit vastaavat; - Sen yksin Jumala tietää.
Lisäksi ortodoksit rukoilevat päivittäin seuraavasti;

" Oikeasta uskosta luopuneet ja turmiollisen harhaoppien ( johon mekin luterilaiset kuulumme) sokaisemat valaise sinun tuntemisesi valolla ja yhdistä heidät jälleen pyhään, katoliseen ja apostoliseen kirkkoosi " ( Ordotoksinen rukouskirja s. 89).

Minun kokemukseni mukaan tämä maalittaminen on hieno tapa olla huolissaa harhojen vallassa olevista. Se myös kuvastaa kuinka vakavasta asiasta on kysymys harhaopeissa.

Vähän samanlaisia tuntemuksia minullakin, mutta onneksi vain tämän foorumin ortsuista.
Keskustelin hiljattain nuorimman tyttäreni kanssa aihetta sivuten myös täällä esiintyvistä ortsuista ja kyllä hänkin ortodoksina hämmästeli, sekä sanoutui irti tällaisesta nurkkakuntalaisuudesta.

Tuntuu jotenkin pahalta lukea “toisuskoisista”, joita täällä nuo muutamat kiihkoilijat käyttävät, kun puhuvat toisista uskovista.
Tätä olen täällä joskus peräänkuuluttanut näitä lukiessani ja ihmetyttäähän tuo.
Jeesus peräänkuuluttaa yhteyttä uskovien välillä, Joh.13: 35;
Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.
Tämä ei mielestäni toteudu näiden muutamien kanssa.

3 tykkäystä

Keksinäinen rakkaus ei toteudu jos opissa ei olla yksimielisiä, tämä on se vähimmäismäärä rakkaudessa joka asettaa rajat.

Et loukkaa. Kirjoitat eri asiasta. Opin ja elämän erottaminen ei ole kyseessä.

Mitä Paavali opettaakaan turhista oppikeskusteluista ?
Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet…jne Hepr.6: 1.

Luulen, että ymmärrän pointtisi ja epäilen, että en kirjoita eri asiasta.

Batos, jos luet tuon Hepr. siinä puhutaan Kristuksen opin alkeista. Mitä ne ovat ne opin alkeet? Alku on aina kasteessa joka on portti, kasteopetus kuuluu Kristuksen opin ensimmäisiin kohtiin, eli alkeisiin. On kehityttävä koko kristillisessä opissa eikä jäätävä alkeisiin. Sinänsä teksti ei siis puhu mitään opin syrjäyttämisestä tai sen väheksymisestä.

Kyllä kirjoitat jos tarkoituksesi ei ole sanoa jotain muuta mitä sanot.
En osaa itse ehkä kuvata ongelmaa oikein.
Diakoni on varmaan selvemmin sanonut saman johon yritin tuoda oman kokemukseni ja murheeni mukaan.

1 tykkäys

Joudun olemaan valitettavasti sinun kanssa edelleen eri mieltä.

1 tykkäys

Valitettavasti taitaa olla niin että tyttäresi ei tunne ort käsitystä yhtä hyvin kuin monet täällä.
Sinänsä iloista että teillä on sopu keskenänne.
Ort kirkon heikko halu ekumeniaan kertoo paljon.

1 tykkäys

Ekumeeninen liike on lähtöisin protenstanttisesta ja katollisista piireistä. Ortodoksit ovat olleet tässä yhteydessä pitättyväisiä, joka on ymmärrettävää. Sinänsä ortodoksit eivät vastusta ekumeenisuutta, kunhan se tapahtuu heidän ehdoilla.

Ehkä näin jollain tasolla on. Kuten esim Diakoni olemme selittäneet, käsityksenne kirkosta ja usk tunnustuksista johtaa käytännössä tilanteeseen jossa meidän kannaltamme ette pidä meitä kristittyinä niin vakavassa merkityksessä kuin meillä ajatellaan.

No eipä taida olla noinkaan, he ovat mielestäni hyvin tietoisia ortodoksisuudesta, he siksi, koska kaikki tyttäreni ovat ortodokseja (neljä tyttöä), sekä heidän lapsensa.
Eivätkä ole enää lapsia iältään ( 35 ~ 45v) joten hyvin ovat ehtineet opetella.

1 tykkäys