Harhaopit ja niiden muodostuminen

Saatana eksyttää kaikkia, niin kristittyjä kuin ei kristittyjä. Perustapoja on muutamia, mutta yleensä taktiikat ovat joko luoda itseinhoa, masennusta ja vihaa kaikkea kohtaan tai aiheuttaa maanista hyvänolontunnetta ja vakuuttuneisuutta siitä että kaikki on hyvin ja kohta vielä paremmin.

Olen vakuuttunut että kristittyjen pitäisi olla tietoisia seuraavista eksytyksen muodoista jotka koskevat kaikkia kristittyjä kirkkokunnasta riippumatta.

Kristuksen ja ihmisen olemuksellisen ja jopa materiaalisen yhteyden voimakkuuden hämärtäminen ja kieltäminen

Tällä on kauaskantoiset seuraukset rukouselämään ja elämänasenteeseen yleensä. Rukous muuttuu ulkopuolelta pyytämiseksi, sen sijaan että kysymyksessä olisi yhdeksi lihaksi tulleiden olentojen, Jumalan ja ihmisen, rakkaussuhde jonka sisäisestä dynamiikasta rukous muodostuu. Kaikki kilvoittelu ja hengellinen sodankäynti on tähän pohjautuvaa, sillä jos rakastaa rakastettuaan haluaa kasvaa ihmisenä niin että yhteiselo sujuu. Näin on myös suhteessa Jumalan kanssa, millä on suora vaikutus hyveissä kehittymiseen.
Jos Kristuksen todellinen läsnäolo sakramenteissa ja lihaksi tulon eli inkarnaation kautta ihmisessä ja luomakunnassa hämärtyy palataan pakanuuden aikaan jossa ihminen huutaa itseään erillistä Jumalaa.

Luomisen merkityksen hajoaminen

Jumala on “pelkästä hyvyydestä tekemällään päätöksellä luonut vapaasta tahdostaan ihmisen jotta tällä olisi osallisuus hänen autuaaseen elämäänsä. Hän kutsuu ihmistä ja auttaa tätä etsimään häntä, tuntemaan hänet ja rakastamaan häntä koko voimallaan. Hän kutsuu kaikkia synnin erottamia ihmisiä perheensä yhteyteen.” (KKK 1)
Mikään ihmisen toimi ei koskaan muuta tätä asiaa. Saatanan tarkoitus on rikkoa ihmisen luottamus elämään, omaan itseensä ja vaurioittaa ihmisen kykyä olla suhteessa toisten luotujen ja Luojan kanssa. Saatana luo epätietoisuutta.

Jumalan ihmisyys osana ihmisen sukua ja ihmisen olemusta

Jos kielletään luotuisuuden hyvyys ja sen hyvyyden vallitseminen maailmassa, kielletään Jumalan ihmiseksi ja lihaksi tulo, Jumalan kuolema ihmisruumiissa ja ylösnousemus siinä samassa ihmisruumiissa. Jos Jumala olisikin vieraillut luomakunnassa omassa olemuksessaan, ihminen olisi omien lankeemuksiensa muodostamissa kuopissa pääsemättä niistä ylös, mutta Jumalan luominen ja uusi luominen, lihaksitulo ja ylösnousemus siinä lihassa, pitää jatkuvasti luotua maailmankaikkeutta yllä, jotta siinä lankeemuksesta huolimatta pysyisivät voimassa kaikki ne ominaisuudet mitkä siihen luotiin.
Tätä todellisuutta vastaan toimii Saatanan perustaktiikka, epätoivon ja ahdistuksen lietsonta, epätietoisuuden lisääminen. Se saa ihmiset ajattelemaan että he ovat huonoja, yksin jätettyjä ja että mitään parannusta asioiden tilaan ei ole odotettavissa. Tähän epätoivoon osa ihmisistä reagoi kehittämällä kaikkivoipaisen asenteen elämään: “Minä teen itse elämäni, minä osaan järjestää koko maailman oikealle tolalle.” Näinhän Saatana houkutteli Aatamia ja Eevaa.

Ihmisen ja Jumalan yhteydestä muodostuvan ihmisen todellisen toimintaympäristön hämärtäminen

Ensimmäisestä kohdasta seuraa luonnollisesti se että Jumalan ihmisruumiin ylösnousemuksen ja taivaaseenastumisen merkitys hämärtyy ja hämärretään yhä enemmän ihmisen omasta toimesta. Hän itse kaivaa omaa kuoppaansa syvemmälle ja syvemmälle. Tämä on saatanallista eksytystä. Saatana on saanut ihmisen uskomaan että olemassaolon hyvyys on jotain joka on hänestä erollaan. Näin ihmiseltä kuolee toivo. Hän ei näe suoraan taivaaseen johtavaa avointa ovea itsessään, omassa olemuksessaan, joka on Jeesuksen ihmisyys osana ihmisen omaa ihmisyyttä, ihmisen sukupuuta. Kilvoittelu on matka sille ovelle ja sen läpi, mutta se ovi on ihmisen olemuksessa jo olemassa ja se on auki. Ihmisen olemuksen ei varsinaisesti edes tarvitse muuttua, sillä se on ylösnousemuksen ja taivaaseenastumisen kautta ollut aina idullaan, mutta muutoksen tajuaminen ja sen realisoiminen ajatuksissaan, sanoissaan ja teoissaan ottaa oman aikansa. Ihmisluonnon oleminen osana taivaan todellisuutta johtaa vastuulliseen elämään, sen ymmärtämiseen että jokainen ihminen jonka näet on osa sitä taivaan todellisuutta. Se vaikuttaa siihen miten näkee sopivaksi toimia arjessa.

Nämä kolme todellisuuden tasoa voivat eksyttää ihmistä, maailma, liha ja saatana. Saatana on kaiken eksytyksen takana, mutta hän käyttää tavoitteidensa saavuttamiseen kolmea tasoa.

Maailma on monen epäonnistumisen tunteen, toisiin vertailun ja oman epätoivon lähde. Arki on täynnä asioita jotka voisivat mennä mielestämme toisin. Emme halua nähdä että maailma on mahdollisuus asioille jotka eivät ole valmiina mielessämme tavoitteina. Että maailma tarjoaa kaikella mitä se on ja pitää sisällään mahdollisuutta hyvään ja rakkauden täyteiseen elämään, olosuhteista riippumatta. Maailman kautta Saatana yrittää lyödä meitä niin monta kertaa päähän että tunnemme lopulta itsemme lyödyiksi.

Kun Saatana eksyttää lihan kautta, se ei tarkoita että liha on paha. Luotu luontomme, sen materia ja materiaton sielullinen puoli on hyvää niin kuin savinen maa on hyvää. Siitä voidaan muovailla astioita jotka ovat hyödyllisiä ja se sisältää itsessään metalleja joista Jumala takoo valoa heijastavia asioita. Saviastia rikkoutuu helposti mutta se ei tee siitä pahaa.

Saatana on aina ollut ensisijaisesti valehtelija. Se saa maailmassa kokemiemme takapakkien kautta meidät syyttämään omaa itseämme. Jumala ei meitä syytä, Jumala sanoo että me olemme hyviä niin kuin hyvä vanhempi tekee. Hän sanoo ihmiselle mitä ei kannata tehdä koska jos niin tekee, tapahtuu ikäviä asioita. Hän ei syytä, mutta jos ihminen vieraantuu Jumalalle mieleisestä elämästä, ihmisen elämä muuttuu vaikeammaksi. Esimerkiksi jos ihminen alkaa pitää itseään huonona ja pahana ja maailmaa kieroon kasvaneena, eläminen vaikeutuu ja sen mielekkyys vähenee ja loppuu. Alamme syyttää asioiden tilasta itseämme ja toisiamme, vaikka siinä mennään jo jumalanpilkan puolelle, sillä alamme pitää itseämme maailman pahan tilan luojana. Luoja ei ole kuin yksi, ja Hän on hyvä Luoja.

Enää on jäljellä yksi ja viimeinen eksytys. Saatana itse, valehtelija. Se on maailma joka näyttää, tuntuu ja maistuu hyvältä mutta aiheuttaa pahoinvointia, itsesyytöksiä ja epätoivon.
Se pudottaa kristityn pakanaksi joka ojentaa käsiään itsestään kaukana olevaan pelastukseen vaikka taivas on hänessä itsessään. (P. Augustinus) Ihminen ei kasva pyhemmäksi kilvoitellessaan, sillä ihmisen ei tarvitse enää muuttua, hän on luotu hyväksi ja häntä rakastetaan joka hetki sellaisella rakkaudella joka tarjoaa kaikki mahdollisuudet. Kun ihminen pyhittyy, hän alkaa nähdä taivaan joka kohdassa omaa itseään.
Sen Saatana haluaa hämärtää maallisiin asioihin kohdistuvilla mieliteoilla ja himoilla, Saatana haluaa saada meidät uskomaan että ainoa mielihyvän ja onnen lähteemme ovat asiat jotka ovat väliaikaisia ja joita me kaipaamme koko ajan. Näin menetämme Jumalan valtakunnan joka on koko ajan läsnä, ei ainoastaan ympärillämme vaan sisällämme.

Kristityt ovat jatkuvan eksytyspommituksen alla sillä me olemme se osa ihmiskuntaa mikä joka hetki kannattelee ihmisyyttä taivaan reunalla ja tuo näkyväksi sitä että ihmiskunta ja luomakunta on paljon enemmän kuin ensisilmayksellä vaikuttaisi, luomakunta ei ole yksin, erillään oleva saareke jossa vallitsevat viidakon lait. Luomakunta on taivaallisen Isän kodin sisäpiha, atrium. (Psalmi 96,9 “Palvokaa Herraa hänen pyhällä esipihallaan.”)

DISCLAIMER sille että tässä mainitaan saatana ja harhaoppi ja että tämä ei koske mitään yhteisöä, instituutiota tai henkilöä tällä foorumilla tai millään muullakaan.

2 tykkäystä

Kapitaalit ovat huutamista. Netissä ei ole tapana huutaa. Tulee tunne että olet todella vihainen, jota en oikein usko. Mutta se herättää nähtynä ruudulla heti harmin ja kiukunkin tunteita täällä päässä.

Olin tänään kirjoittelemassa jotain saman suuntaista, kun jostain syystä osoitit moderointikeskustelussa viestisi minulle.
Olen siis samaa mieltä, saatanan sanotaan olevan asialla, kun tuommoista tapahtuu.
Luterilaisessa, saatanallisesti jonkun mielestä eksyneessä, kirkossani olen myös oppinut että Saatana vihaa erityisesti Kristuksen ristiä. Paha ei siedä sitä että joku uskoo että armo riittää ja sovitus on totta. Saatana iloitsee, kun joku alkaa epäillä sitä totuutta, että Jumala rakasti niin paljon maailmaa… ja että rakastaa minuakin.

Enempää en nyt ehdi enkä jaksa lukea viestiäsi.

Se, mitä aiemmin kirjoitit, kun vertailtiin kirkkokuntia ja niiden oppeja, oli aivan eri asia kuin tämä mitä nyt sanot. Ehkä et tarkoittanut niin, mutta sillä tavalla kirjoitit ja siten se tulkittiin.

Moi.

Disclaimer jää toistaiseksi kapitaaleille. Tiedän nettihuutamisen etiketin mutta jätän viestin silti sellaiseksi kuin se on, sillä olen vihainen siitä että eksytystä on.

Sen kun vaan, en minä ole moderaattori.

Minun mielestäni asenteesi on takavuosien jälkeen muuttunut. Näin minä koen, voi olla minunkin vikani.
Minua pelottavat ja ahdistavat sinun viestisi. Niistä puuttuu kunnioitus ja fokus on siirtynyt johonkin mitä en ymmärrä nettikeskustelujen tarkoitukseksi.
Näin varsinkin nyt kun kamppailen itse epätoivon ja uskon kanssa, kun elän kriisissä tässä p-tuskassa ja p-elämässä.

Luulen että en halua enää keskustella kanssasi.

1 tykkäys

Pidän sinua rukouksissa mukana ja pyydän läheisiltäni esirukouksia.

Harhaopit muodostuvat tyypillisesti yksipuolisista korostuksista, jotka viljellään äärimmäisyyksiin. Jos ei kyetä ottamaan vastaan kristinuskon laajaa ja monipuolista, täyteläistä opetusta, vaan erotetaan siitä väärällä tavalla asioita, kokonaisuus väristyy. Inhimilliselle järjelle kristinusko on monimutkaiselta, ehkä ristiriitaiseltakin vaikuttava asia, mikäli ei pyritä näkemään asian täyteläisyyttä. Se ei ihmiselle voikaan olla täysin mahdollista, koska asia, jota kuvataan ja sanallistetaan, on jumalallinen.

2 tykkäystä

Tässä on Raamatun antama malli sille miten harhaoppi muodostuu:

1Joh 2:18-19: “Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika. Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.”

Kristuksen ja ihmisen olemuksellisen ja jopa materiaalisen yhteyden voimakkuuden hämärtäminen ja kieltäminen

…Rukous muuttuu ulkopuolelta pyytämiseksi, sen sijaan että kysymyksessä olisi yhdeksi lihaksi tulleiden olentojen, Jumalan ja ihmisen, rakkaussuhde jonka sisäisestä dynamiikasta rukous muodostuu. …Jos Kristuksen todellinen läsnäolo sakramenteissa ja lihaksi tulon eli inkarnaation kautta ihmisessä ja luomakunnassa hämärtyy palataan pakanuuden aikaan jossa ihminen huutaa itseään erillistä Jumalaa.
Sitaatti

Tästä minulle jää käsitys, että et pitäisi Jumalaa ja ihmistä toisistaan erillisinä. Ymmärsinkö käsityksesi oikein?

Kysyn tätä siksi, koska Raamatun Jumala on luomakunnasta erillinen persoona, jota ei voi edes lähestyä tuhoutumatta. Uhri tarvitaan ihmisen pyhittämiseksi, että hän voisi lähestyä Jumalaa tuhoutumatta.

Kiinnitin huomiota samaan asian kuin BroJohannes. Kyllähän Jumala on oma itsenäinen ja erillinen persoona. Jeesukin kehotti rukoilemaan:“Isä meidän, joka olet taivaissa…” Tietysti uskovan rukous nousee sisältä Jumalan valakunnasta, uskosta osattoman rukous ulkopuolelta.

Eihän Raamattu missään sano, että Jumala ja ihminen tulisivat yhdeksi lihaksi. Hengessä yhteys sen sijaan on.

1 tykkäys

Mukavaa kun tulit joukkoomme. Uutta verta tarvitaan vanhojen joukkoon. Rohkeasti vain mukaan.

Mutta yksi pikku vinkki. Lainasit toista kirjoittajaa mutta minun ainakin piti etsiä että ketähän sinä nyt oikein lainasit. Kun valitsee toisen tekstistä palan, niin tulee näkyviin palkki ”lainaa”. Kun sitä käyttää niin lainattuun tekstiin tulee silloin se kirjoittaja joka tekstin on laittanut ja jos lukija haluaa katsoa että mitä tuossa tekstissä on muuta kirjoitettu niin siitä pääsee kätevästi näkemään koko tekstin siltä jolta lainaus on otettu. Samoin tästä saa myös se kirjoittaja itselleen tiedon että hänelle on vastattu, kun käyttää tuota kohtaa.

Jos taas ei halua lainata mitään mutta haluaa vastata johonkin kirjoitukseen joka vaikkapa on jo jossain kauempanakin niin kannattaa painaa silloin sen kirjoituksen oikeassa alalaidassa olevaa Vastaa -palkkia. Silloinkin tulee näkyviin se että kenelle vastaus oli tarkoitettu. Jos taas haluaa vain oman kirjoituksensa ilman että se kohdistuu kenenkään aikaisempaan kirjoitukseen niin sitten kannattaa vastata painamalla ”vastaa” sieltä vähän alempaa sinisestä palkista.

Nämä vinkkinä. Toivottavasti et pahastunut kun heti alettiin neuvomaan. Se ei ole tarkoitukseni vaan se että kaikki aina helposti tietäisivät kenelle vastaus on osoitettu.

3 tykkäystä

Kiitos vinkistä. En pahastunut lainkaan :slight_smile: En tiennyt tuota. Painoin ilmeisesti väärää vastaa painiketta, mutta tuo lainausvinkki näyttää joka tapauksessa myös toimivalta.

2 tykkäystä

Jos tämän foorumin tekniikasta tulee mieleen asioita niin niihin löytyy vastauksia tuolta sivusto-osiosta. Ja siellä voi tietysti myös kysyä jos jotain ongelmia esiintyy. Siellä on myös sellainen ketju jossa voi kokeilla omia juttuja että miten ne mahtavat toimia.

1 tykkäys

Kyllä me yhdistymme Jeesukseen uskon kautta ja hän omaksuu kaiken sen mikä on meidän ja me saamme vastaavasti kaiken sen mikä on hänen.

Ef 5:29-32: “Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa, sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä. “Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.” Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.”

Omaksuihan Jumala ihmisyyden tullen yhdeksi meistä Kristuksessa(ns. enhypostaasisoppi dogmatiikan mukaan). Tuossa ihmisyydessään hän kantoi minun syntini, sairauteni ja murskasi Saatanan vallan minussa, eli minä en näitä turmiovaltoja voittanut, vaan se tapahtui minun ulkopuolellani. Ja kuitenkin minä uskossa yhdistyn häneen ja hänen voittoonsa tullen siitä täysimääräisesti osalliseksi. Onhan seurakunta Raamatun sanan mukaan yksi ruumis Kristuksessa ja minä yhtenä seurakunnan jäsenenä niin ikään hänen ruumiinsa jäsen. Uskon kautta omistan tämän täällä, en vielä näkemisessä ja saan tästä vakuutuksen sanassa ja sakramenteissa, onhan esim. Ehtoollinen yhteys häneen, kaikkeen siihen mitä hän on.

Kuka voi siis meidät erottaa tästä yhteydestä? Ei mikään? Ks. Room. 8: 31-38.

1 tykkäys

Olen aivan samaa mieltä 9x kanssa hänen edellisestä viestistään. Lisäisin yhden asian. Jumala yhdistää ihmisen itseensä tosiaankin Hänen ihmiseksitulonsa kautta ja ihminen saa Jumalalta ei ainoastaan yhtä teologista hyvettä, uskoa, vaan kolme teologista hyvettä, uskon, toivon ja rakkauden. Nämä yhdistävät ihmisen kaikkeen siihen mitä ihmiseksi tulonsa kautta Kristus jakaa ihmisen kanssa.

Yhteys Jeesukseen toki on. Hengessä kuten lumimarja sen ilmaisi. Lihassa emme kykene vastaanottamaan kaikkea sitä mitä Jeesuksella on tarjota. Parhaimmillaankin olemme kuin malja, joka tulee täyteen kun se upotetaan paljon suurempaan astiaan. Malja tulee täyteen, vaikka se kykenee kantamaan vain pienen osan suuremman astian sisällöstä. Tämä liha on saastunut niin ettei se voisi edes astua Jumalan eteen tuhoutumatta. Siksi tarvitsemme myös uuden ruumiin liharuumiin tilalle.

“Mutta sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.” (1Kor 15:50, FinRK)

Kyllä, siinä merkityksessä, että Jeesus voisi kantaa jokaisen ihmisen synnin ja vajavuuden. Niin että voisi meidät vapauttaa.

“Koska siis lapsilla on liha ja veri, myös hän tuli niistä samalla tavoin osalliseksi, jotta hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, nimittäin Paholaisen, ja vapauttaisi kaikki, jotka kuoleman pelosta olivat koko elämänsä ajan olleet orjuudessa.” (Hebr 2:14-15, FinRK)

Raamattu kyllä käyttää vertauskuvaa yhdestä seurakuntaruumiista. Tuossa vertauskuvassa emme kuitenkaan ole uskovina “toinen toisemme”. Minä en ole Pekka eikä Pekka ole BroJohannes. Samalla tavoin tuossakin vertauskuvassa Kristus on pää, seurakunnasta erillinen persoona, jolla on kiinteä yhteys seurakuntaan.

Emme kykene lihassa vastaanottamaan yhtään mitään. Sen sijaan kaiken sen mitä Jumalalla on tarjottavana Poikansa sovituskuoleman tähden, sen me kykenemme vastaanottamaan uskossa Jumalan Hengessä.

1 tykkäys

Ja sitten kun otamme Jeesuksen tarjoaman muutoksen vastaan Hengessä sen vaikutus vääjäämättä etenee lihassa ja ruumiissa, kunnes liha ylösnousee. (Apostolinen uskontunnustus puhuu nimenomaan lihasta eikä ruumiista tai kuolleista.)
Liha ei pysty pyhittymisen yksin, mutta Jeesuksen kanssa sillä on tie auki taivaaseen. Jeesus jakaa saman lihan ihmisten kanssa.

Ja jokuhan nyt haluaa olla sitä mieltä että lihat lihatehtaalle ja liha ei pyhity …en tiedä miksi niin niin moni kristitty haluaa olla toista mieltä tästä. Jos joku haluaa ettei hänen lihansa pyhity niin minä kyllä rukoilen hänenkin pyhittymisensä puolesta ja minulle kyllä kuitenkin kelpaa tämä riemu-uutinen ihmisen uudistumisesta Jumalan armosta. Tätä mulle kerrottiin katolisessa kirkossa ja olen kyllä kiitollinen sekä viestin tuojille että Jumalalle joka tekee kaikkensa ihmisten ja luomakunnan rekapituloitumiseksi Kristuksessa.

Ruumis nousee kirkastettuna!

1Kor 15:47-50: “Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta. Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset. Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva. Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.”

Ps. Eikä liha pyhity!

Kyllä minä tämän jo olen tällä foorumilla oppinut. Sanopa silti se että miksi vaihtaisin tämän oman kantani tuohon sinun kantaasi kun onhan tämä paljon kokonaisedullisempi diili minulle tällaisenaan. Henki niinkuin sinullakin -ja lihat kaupan päälle. Sinulla ei ole tarjota yhtä hyviä luontaisetuja.

Juuri tämän takia liha ensin pyhittyy ja sitten vasta perii Jumalan valtakunnan.

Tiesin kyllä radikaalin erimielisyytemme tästä asiasta heti, enkä ajatellut hetkeäkään, että olisimme yksimieliset kun peukutit viestiäni tuossa yllä.

Room 8:8-9: “Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset. Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.”

Mutta annanpahan olla!