Helluntailaisuuden arviointia Suomessa ja maailmalla

Kun Lutherin ja Muroman julistuksia luet ja kuulet ja kun ne sieltä eteesi tulee, niin laita tänne julkinen tunnustus minulle kun ne löydät. Pidän asiattomana, että minun vaaditaan valistamaan Lutherin opetuksesta.

Toinen juttu on sitten se, että miten juttu jatkuu. Tähän Urho Muroma saarnassaa, taltioitu ja löydettävissä googlaamalla, sanoo:

Luther ei koskaa, ei koskaan, ei koskaan, eikoskaan ole sanonut että kaste pelastaa". Sen jälkeen saat aivan itse kuunnella löydettyäsi nyt vaikka tämän Muroman taltioidun saarnaan , että miten se on mahdollista. Opetus Lutherista ja Muromasta ja muista evlut saarnaajista päättyy tältä osin tähän.

Miksi en näitä dokumentteja teille tarjottimella tuo, johtuu siitä, että valehtelu-töksäyttelyt täytyy korjaantua yhtä julkisesti kuin ne on esitetty.

Sinä valehtelet kun sanot:

Tämä on valhe. Korjaa se. Ja jos esität väitteen

niin sinun tehtäväsi on todistaa se, ei kenenkään muun. Toistan ei kenenkään muun kuin sinun. Tämä tapasi esittää väitteitä ja luottaa siihen että ne niellään sellaisenaan vain koska sinä sanot niin, ei toimi täällä.

D

3 tykkäystä

Sinä et ole lukenut alkuperäisiä kirjoituksiani etkä nyt korjaustani tähän 5-vuotta vanhaan tutkimukseen. Jospa pitäisimme pienen tauon?

1 tykkäys

Siis minkä olet korjannut ja miten. Montako prosenttia evl:ssä on uskovia?

Näinhän sinä aina sanot kun et tiedä miten jatkaa. Näitä on jo aika paljon rästissä. Westcott-Hort jne.

D

1 tykkäys

ystävällisesti, ei vatkata enempää, tällä erää!

1 tykkäys

Joo, eiköhän sitä uutta juttua synny koko ajan

D

Palaan tähän sen verran, että kuunneltuani äsken Mauri Viksténin puheen aidosta ylistyksestä tulin täysin vakuuttuneeksi, että ylistysmetodiikan harhaoppi on suorastaan LÄHETETTY TUHOAMAAN sen, mikä on aitoa ylistystä.

Palvontabakkanaali on kaiken kaikkiaan niin vastenmielistä hurmosta, että hajotuksen lisäksi se voi lamauttaa uskovat ja tyystin tukahduttaa halun kiittää ja ylistää Jumalaa sekä etäännyttää ihmiset seurakunnista ja jopa Kristuksesta. Vinosuuntaus antoi ylistykselle uuden sisällön, joka on aidolle hengelliselle elämälle vaarallisen tappava.

Kovasydämiset “ylistäjät” elävät hengellisessä korskassa, ja vain ristin teologia, joka johdattaa ihmisen arkaan tuntoon ja oikeaan mielenlaatuun Jumalan edessä, voi paljastaa tuon katalan harhan ja pehmentää langenneiden sydämet.

Kaikki “ylistysryhmät” pitäisi lakkauttaa välittömästi, ja seurakuntien tulisi nöyrtyä ristin ääreen, tehdä parannus säkissä ja tuhkassa ja irtisanoutua tuosta tuhoisasta eksytyksestä.

Olen kirjoittanut tästä vakavasta aiheesta aiemminkin:
https://uskojarukous.fi/t/hurmahenkisyys-herzogit-ja-muut-vastaavat/3079/155

1 tykkäys

Lyhyesti asiaa Pyhästä Hengestä. Mietin mihin ketjuun laittaisin, mutta ehkä sopii tänne, kun helluntailaiset painottavat Pyhää Henkeä kaikessa toiminnassaan, ja voisi luulla heidän olevan ikään kuin asiantuntijoita.

Itse olen ollut 20 vuotta mukana helluntailiikkeessä, mutta vasta tänään oikeastaan sain kirkkaan oivalluksen Pyhän Hengen osallisuudesta, jatkumona sille, mitä aiemmin kirjoitin virran suunnasta.

Helluntailaiset ja muut karismaatikot - nekin jotka ovat Hengen kasteen jo saaneet - mieltävät Pyhän Hengen niin, että täyteyttä tulee odottaa jotenkin ulkopuolelta. He odottavat Henkeä, vaikka Jumala jo asuu heissä Henkensä kautta. Ei ihme, että he elävät kuivuudessa ja jatkuvassa janossa.

Aiemmin olen pyytänyt joka aamu, että Jumala tänäkin päivänä täyttäisi minut Hengellään. Mutta oivallukseni on tässä: Hengen täyteys onkin minusta itsestäni kiinni. Ei minun tarvitse pyytää sitä Jumalalta eikä odottaa ulkopuoleltani mitään “humauksia” tms Jumalan kosketusta, koska aina kun ravitsen itseäni evankeliumilla, tavalla tai toisella, täytyn Hengellä. Kyse on valinnoista eli siitä kuinka aikani käytän. Kyse on myös siitä, että ilosanoman tulee olla puhdas eikä laki- tai hurmahenkisyyden vääristämä. Armon ja uskonvanhurskauden kokemus saa aikaan iloa ja Hengen täyteyttä.

“Täyttykää Hengellä, puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.” (Ef 5:18-20)

Ehkä on mainittava, että ajatus siitä, että Pyhä Henki ilmenisi vain sanassa ja sakramenteissa, on minulle vieras. Liian teoreettista minulle. Hengen täyteys on koettavaa todellisuutta. On huomattava, että armolahjojen toiminta ei ole se Hengen täyteys, vaan Hengen täyteys on sisäinen olotila. Henki toki jakaa armolahjoja, mutta ne toimivat (ainakin kielilläpuhuminen toimii) ilman Hengen täyteyttäkin.

Lopuksi aiheellinen kehotus, josta ilmenee, että Henki on ja pysyy meissä:

“Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.” (Ef 4:30)

On sangen suositeltavaa täyttyä päivittäin Hengellä, sillä se antaa voitelua hengellisiin tehtäviin ja sujuvuutta kaikkeen. Ja onhan se huikaiseva ajatus: Jumala asuu minussa.

2 tykkäystä

Tämä on kovin luterilaista.

Luterilainen sanoo että sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki joka vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala niin tahtoo.

Lahjoitetaan, ei ilmenee. Sakramenteissakin on sana läsnä.

D

2 tykkäystä

Minä olenkin tämmöinen luterilais-helluntailainen sekoitus. Toukokuisen Kreikan-matkani jälkeen tekee mieli sanoa, että sekoituksessa on myös kreikkalaista ortodoksikirkkoa. Katolisesta kirkosta minulla ei ole kokemuksia, mutta tämän huikean musavideon (African Credo) pohjalta tunnen vahvaa sympatiaa myös siihen suuntaan…
:slightly_smiling_face:

Hyvä tarkennus.

Kyllä minäkin puhun kielillä. Englantia ihan päivittäin, ruotsia ja saksaa vähän harvemmin ja satunnaisesti jopa savvoo ja Rauma giält.

Jos “intellektin akti” määriteltäisiin = järjessään pelastussanoman hyväksyminen omalle kohdalle, niin silloin nähdäkseni intellektin akti olisi pelastavaa uskoa. Nähdäkseni se, että Pekka pelkässä intellektissään hyväksyy tosiasiana sen, että Jeesus on kuollut hänen puolestaan, on pelastavaa uskoa. Jos ei näet näin olisi, vaan vaadittaisiin lisäksi jotain ekstraa, uskomisesta tulisi nähdäkseni raskasta ponnistelua. Pelkkä sen hyväksyminen mielessään (intellektissään), että on armahdettu, ei riittäisi. Pitäisi olla lisäksi jokin erikoinen uskon “toiminto”, joka kenties ilmenisi myös ulkoisesti (pelastuksen edellytyksenä). Jos Pekka ei pelkässä intellektissään hyväksyisi väitettä siitä, että Jeesus on kuollut hänen puolestaan, niin silloin kyse ei olisi pelastavasta uskosta, vaan epäuskosta. Usko on äärimmäisen yksinkertaista, jos pelkkä intellektissään sanoman hyväksyminen omalle kohdalle riittää.

1 tykkäys

Esim. naispappeutta vastusti jo 2000-luvulla vain pari prosenttia suomalaisista.

1 tykkäys

Varmaan ihan validi tulos, mutta jos otos ei ole uskonnollisesti harrastuneempien joukosta, niin tulee varmaan aika vinoutuneita lukemia. Vähän kuin kysyisi putkimiehiltä kantaa hiukkasfysiikkaan tms.

2 tykkäystä

Mitä tämä tulos sinun mielestäsi kertoo siinä tapauksessa, että se olisi paikkansa pitävä?

Jotain viitearvoa se antaa vakavasti uskonsa ottavien suomalaisten osuuden suuruusluokasta.

1 tykkäys

5 viestiä yhdistettiin ketjuun: Naispappeuden vastustajien kotipaikkaoikeus evl.fi:ssä

Onko vanhurskauttamiskysymys-käsite luterilaisilla vähän samaa kuin helluntailaisilla se että enemmän tai vähemmän pilke silmäkulmassa sanotaan että veli ei tullut kokouksessa ihan kunnolla uskoon kun vielä kiroilee? :thinking:

1 tykkäys

Ei kun minua vain hämää se kun tietyt asiat nostetaan tikun nokkaan ja niitä vastustetaan huomaamatta, että pieninkin synti on yhtä kadottava kuin meidän tikun nokkaan nostamamme asiat. Näiden tikun nokkaan nostettujen asioiden Jumalan tahdon vastaisuuden luonnetta sitten kauhistellaan ja niiden synnillisyytä todistellaan jopa keksityin argumentein. Enkä nyt puhu yksinomaan naispappeudesta vaan monista muistakin asioista joiden synnillisyyttä kauhistellaan asettamalla niitä oman moraalitajun alaisuuteen, eikä katsota mihin Jumalan sana ne asettaa.

2 tykkäystä

Jos kristittynä erityisesti tai lähinnä moittii sellaisia asioita, joihin ei itse varmuudella lankea (esim. naispappeus ja homous), niin ei ole vaikea arvata motiivia.

4 tykkäystä