@Silvanus:n esitys on kieltämättä valaiseva. Esitän eräitä hajahuomioita.
Kirkon oppi on epäselvä käsite
Uudessa testamentissa se ei näytä olevan epäselvä. Muutenkin tekstissäsi on pitkin matkaa monimutkaisia filosofis-teologisia erittelyitä, joiden mielekkyyttä on vaikea nähdä. Miksei saisi ajatella näin lapsenomaisesti: 1. Jumala on olemassa, ja hengellisissä asioissa, niin näkyvissä kuin näkymättömissäkin, on tosiasioita (faktoja), monet niistä ajattomia. (Esimerkiksi kun Kristuksen neitseellinen syntymä on tosiasia, niin se on sitä aina.) 2. Jumala voi ja on nähnyt hyväksi ilmoittaa tosiasioita ihmisille. Ihmisen tieto jää aina vajavaiseksi, mutta silti ilmoitus sisältää sen verran, mitä ihmisen tarvitsee tietää. 3. Tosiasioita on mahdollista ilmaista ihmiskielellä, ja mm. kääntää kielestä toiseen (vaikka kreikasta suomeen). 4. Oppia koskevat ihmiskieliset ilmaisut tarkoittavat mitä sanovat, eikä niitä ole tarpeen muuttaa, kun ne on kerran laadittu. Monesti voi olla tarpeen selittää, mitä vuosisatoja sitten on tarkoitettu, mutta sitä vartenhan on olemassa teologien ammattikunta. 5. Kristillinen kirkko voi siis väittää, että sillä on muuttumaton oppi, ja ilmoittaa sitoutuvansa niihin kielellisiin ilmaisuihin, joilla ne on sanottu (vaikka “neitseestäsyntyminen”), ja vaatia myös papeilta tällaista varaukseton sitoutumista.
Tunnustuskirjat ovat historiallinen teos, äännähdys ajan hetkessä, jonka tarkoituksena oli sanoa sille ajalle keerygma. Luettuna tämän ajan kontekstissa tunnustuskirjojen keerygma ei kuitenkaan vastaa enää niihin kysymyksiin, joita me kysymme.
Tunnustuskirjat on pyritty kirjoittamaan kaikkea mystiikkaa karttaen, ja kyllä niitä lukemalla yleensä ymmärtää sekä alkuperäisen kysymyksen että siihen annetun vastauksen. (Ehkä poikkeuksia löytyy, ja sitten teologin pitää alkaa selittää.)
jos Raamatun kontekstissa sanotaan, että uskon päämäärä on sielun pelastus, mutta sitten muutetaan kieltä (minkä aika ja kulttuuri tekevät välttämättä) niin, että pelastuksella ei tarkoiteta enää kristillisen kielen pelastumista, vaan kyse on vain jostain epäselvästä vapautumisesta, niin päädytään aivan erilaiseen merkityssisältöön kuin mitä kirkolla oli ennen.
Aamen. Teologien pitäisi valppaasti huomata tällaiset ajassamme liikkuvat harhat ja nousta puolustamaan alkuperäistä kristillistä oppia. (Tosin aika ei mitenkään “väistämättä” muuta vaikka pelastus-sanan merkitystä.)
Historiallisten esitysten yläpuolelle auktoriteetiksi tulee kuitenkin kirkko. (Ah, nyt varmaan luterilaiset kavahtavat.) Kirkko nimittäin ihmisistä koostuvana kokonaisuutena tulkitsee sitä Henkeä, joka kirkolle on annettu. Juuri se, että Henki ei anna itseään täydellisesti kellekään yksilölle niin, että yksi uskova kykenisi ymmärtämään Hengen jokaisen puolen, on syynä sille, että auktoriteetti on uskovien kokonaisuus, ei yksittäinen uskova ja hänen tulkintansa pyhistä kirjoituksesta tai kirkon historiallisesta keerygmasta (tunnustuksesta), taikka sen osasta (tunnustuskirjoista).
Arvasit oikein, tätä moni luterilainen kavahtaa. Tietenkään Henki ei anna itseään täydellisesti yksittäiselle kristitylle, mutta kyllä ilmoitetut uskontotuudet silti tarkoittavat mitä sanovat, eikä keskeisissä uskontotuuksissa ole mitään tulkitsemisen varaa. Esimerkkinä olkoon taas Kristuksen neitseestäsyntyminen: pyhäkoululainenkin tajuaa, mitä se tarkoittaa, ja tajuaa myös asian keskeisen kristologisen merkityksen, sen että se kuuluu Kristuksen jumaluuteen. Viisastelijat voivat tietenkin käyttää loputtomasti aikaa kehällisten ongelmien pohtimiseen, kuten naisen anatomian yksityiskohtiin, ja väittää asiaa “tulkinnanvaraiseksi”.