P.S. @anon31067578.
Vai tarkoitatko, että metafyysisessä todellisuudessa esim. 1+1= 2 ei enää pätisikään, vaan siellä esim. 2+6 = 9999, ja siellä neliöt voisivat olla ympyränmuotoisia ja tosi Jumala yhtä aikaa tosi ihminen yhdessä ja samassa persoonassa? Olen kyllä sitä mieltä, että ymmärryksemme muokkaama ja havaitsema todellisuus ei ole koko todellisuus, ja että vaikka itse Jumala selittäisi meille metafyysisiä asioita, emme niitä kaikkia ymmärtäisi; mutta mitä tulee uskon ydinasioihin, niin hän olisi voinut luoda meidät sellaisiksi, että järjenvalomme käsittäisi edes ne riittävän selvästi, jotta uskominen olisi luontevampaa ja helpompaa, sillä ainakin minä haluan ensisijaisesti uskoa sellaisiin asioihin, joita järkeni pitää tosina.
Kristologiaan liittyvää vanhempaa tekstiäni: Oliko Jeesus esim. nukkuessaan yhdessä persoonassa kokonaan unessa ja kokonaan valveilla yhtä aikaa? Jeesus tosi Jumalana ja tosi ihmisenä ei oikeaoppisen näkemyksen mukaan ole koskaan voinut olla kaksipersoonainen olento, vaan yksipersoonainen. Mutta tästä johtuen Jeesus eikä kukaan toinenkaan ihminen voi olla järjen mukaan yhtä aikaa tosi ja siis kokonainen Jumala ja tosi ja siis kokonainen ihminen yhdessä ja samassa persoonassa.
Jumala on ääretön. Mutta jos Jeesus tosi ihmisenä olisi samalla yhtä aikaa tosi Jumala, silloin ääretön mahtuisi äärelliseen tai äärellinen olento (= Jeesus) olisi yhtä aikaa täysin ääretön ja täysin äärellinen yhdessä ja samassa persoonassa. Tämä on mahdottomuus sinänsä, ei siis paradoksi, joka on vain näennäisesti järjenvastainen väite (vertaa Kierkegaardin paradoksi “olisin tuhoutunut, jos en olisi tuhoutunut”, joka on siis vain näennäisesti järjenvastainen väite eli paradoksi).
Jumala on kaikkitietävä, Jeesus tai “tosi ihminen” Jeesus ei ole kaikkitietävä (Matt. 24:36). Jumala on kaikkialla läsnä oleva. Kukaan tosi ihminen ei ole kaikkialla läsnä oleva, mutta Jumala siis on. Jos Jeesus tosi ihmisenä eli tietyssä paikassa elävänä on samalla “yhdessä ja samassa persoonassa” sataprosenttisesti tosi Jumala, joka on kaikkialla läsnä oleva, niin Jeesus ei ole tosi ihminen; jos taas hän ei ole kaikkialla läsnä oleva, hän ei ole tosi Jumala. Jne.