Jooga ja mindfulness

Nykymaagikot ja noituuden harrastajat oivaltavat mitä kaikkea joogalla voi saavuttaa.

Why Yoga is a Game-Changer for Witches
If you’re a practicing witch looking for fresh ways to deepen your craft, grow spiritually, and cultivate self-love, I want to share something that completely transformed my journey—yoga. I’ll admit, I used to think yoga was just a trendy workout for skinny girls in overpriced workout wear. But once I embraced it, I realized it’s so much more . Yoga isn’t just about physical poses (called asanas); it’s a philosophy, an embodied spiritual practice that connects you with your mind, body, and Spirit.

Picture this: it’s the night of the full moon. My altar is adorned with crystals I’ve carefully charged under the moonlight, the scent of palo santo fills the air, and my spell ingredients are laid out. But some nights, my mind races and I just can’t focus. That’s when a quick yoga flow becomes my saving grace.
Yoga grounds my body and mind, helping me connect with my highest self. For example, many witches incorporate yoga into their magickal routines to enhance their craft, emphasizing the physical body’s role in developing psychic abilities
https://www.theseasonofanya.com/post/spiritual-yoga-for-witches

Kysymys kuuluu, pyhittääkö tarkoitus keinon.
On selvää että psyko-fyysinen ihminen hyötyy mielen ja kehon harjoittamisesta, mutta ovatko kaikki traditiot ja keinot hyödyllisiä. Paavali jättää ohjeen että kaikki on sallittua mutta kaikki ei ole hyväksi.

Olen itse sitä mieltä että jos tekee joogaa fysioterapian korvikkeena, eikä usko nykyjoogassa voivan olla alkemistisia tai okkultistisia tarkoitusperiä, ja jos huomaa kansalaisopistojoogan helpottavan jotain kipuja tai oireita, niin siitä vaan. Vaikka olisi kristitty, menköön joogajumppaamaan. Mutta kristilliseen kirkkoon, osana kristillistä rukousta, ei kuulu harjoitteet joilla on se historia mikä niillä on. Aito hindulainen jooga on uskonnon harjoittamista ja modernilla kansainvälisellä nykyjoogalla on okkultistiset ja alkemistiset juuret.

Alkemia oli iso osa keskiajan eurooppalaista tiedettä. Se tuli arabiankielisestä maailmasta Eurooppaan ja siitä tuli hyvin suosittua. Moni keski-ajan tiedemies oli katolinen pappi, ja alkemisti, näin esimerkiksi paavi Sylvester II. Kuitenkin parin sadan vuoden aikana kirkko havahtui ongelmaan ja paavi Johannes XXII kielsi alkemian harjoittamisen papeilta. Samat asiat puskevat nyt kirkkoon hyvinvointikulttuurin varjolla. Katolilaisetkin ovat kehittäneet oman Hiljaisuuden Joogansa, mutta sentään pudottaneet jooga-sanan nimestä pois: Pietra Fitness. Sitten on tämä kristillinen fitness-harjoite, Tikva, siinäkään ei käytetä sanaa jooga, kuvailtaessa sen sisältöjä.

2 tykkäystä

Ei joogalla korvata fysioterapiaa vaan melkoinen osa fysioterapian harjoitteista on samoja kuin joogassa. Ei fysioterapeutin tarvitse olla edes siitä tietoinen koska terapian toimimiseen ei liity mitään mystistä.

En käyttäisi termiä aito hindulainen jooga. Sellaista ei ole vaikka tietenkin maailmanlaajuisessa joogabisneksessä jotkut omaansa aitona ja ikivanhana markkinoivat.

Kyllä on, hindujen itsensä harjoittamana Intiassa sekä muualla maailmassa missä hinduja on. Sanoa että ei ole aitoa hindulaista joogaa on vähän kuin sanoisi että ei ole olemassa aitoa ortodoksista liturgiaa. Jos on olemassa kristillistä joogaa, silloin on olemassa myös hindulaista joogaa. Jos se, että jooga on kehittynyt osana hindulaisen uskonnon harjoittamista, ei ole auennut, voi tutkia asiaa.
Joseph S. Alter on kirjoittanut myös kirjan Yoga in modern India, jos asia kiinnostaa.

Hinduja taitaa olla yli miljardi maailmassa. Se, että hindu joogaa ei tee sitä aidoksi hindulaiseksi joogaksi. Joogatyylejä on satoja maailmassa ja modernissa Intiassa joogataan länsimaita ihannoiden näitä lännessä suosittuja 1800-luvun jälkeen kehitettyjä tyylejä.

Jooga – Wikipedia

Itse sanoisin niin että vaikka kuka tahansa joogaisi, se ei tee siitä sitä joogaa joka syntyi Intiassa osana hindu-uskonnon harjoittamista. Kuitenkin, jos jooga ei olisi syntynyt osana hindu-uskonnon harjoittamista, kukaan maailmassa ei joogaisi mitään joogaa.

Hinduista alettiin puhua 1800- luvulla. Jooga on paljon vanhempi ja se jooga mitä lännessä yleisesti tunnetaan on 1900-luvulla syntynyttä vahvoin brittiläisen voimistelun ja kehonrakennuksen maustein.

Se että hindu-sateenvarjotermi otettiin käyttöön ei poista itse asiaa. Sen käsittelyyn tässä ketjussa en jaksa alkaa. Jotenkin minulla on jo sellainen fiilis että trollaat minua @Kris, voin olla väärässäkin. Se on ollut hyväkin, sillä sinä harjoitusvastustajanani sain esitettyä asiani tähän ketjuun, asian joka on ollut sydämellä jo pitkään.
Nyt tähän vielä esitän mielipiteeni siitä että on aivan mahdollista, joskin aikaaviepää, määritellä mitä hindu-uskonno(i)lla tarkoitetaan.

En trollaa, vaan koitan oikaista paikkansapitämättömiä väitteitä. Omani ovat kenen tahansa tarkistettavissa pikaisesti.

Eikö muuten ketään, joka vaikkapa joogaa, kiinnosta kommentoida tätä. Miltä tuntuu kun tietää että joskus 700 vuotta sitten joku teki samaa liikesarjaa tarkoituksenaan siirtyä jonkin toisen ihmisen kehoon. Tätä tehdään tänäkin päivänä, ei tarvitse mennä kauas historiaan.
Tietysti nykykemian harjoitustöissäkin on varmasti jotain sellaisia työvaiheita mitä joku keskiaikainen alkemisti teki jossain ihan muussa merkityksessä.

Olen itse ollut muutamilla joogatunneilla ja tunnen ihan oikean gurun initioimia joogaohjaajia.
Olen sitä mieltä että alkemistinen ajattelutapa on yleinen guru-linja traditioiden kouluttamilla länsimaisilla joogaohjaajilla, vaikka he olisivatkin kristittyjä. Se tarkoittaa sitä että henkilöllä on sellainen käsitys että ihmisen keho on osa maailmankaikkeutta sillä tavalla, että omaa kehoa kehittämällä ja ikään kuin kehon taajuuden sovittamisella ja sen energeettistä statusta muuttamalla, voidaan vaikuttaa alkemistisesti niin oman kehon kuin sen välityksellä muiden kappaleiden koostumukseen. Joogit tapaavat puhua tilan, ihmisten ja kappaleiden värähtelystä vaikkei sillä kai ihan tavallista fysikaalista värähtelyä tarkoitetakaan. Tämä ajattelutapa löytyy tuosta Hathayogapradipika-tekstistä, joka tosiaan kuvailee aivan samoja joogaharjoituksia kuin nykyäänkin vaikkapa kuntosaleilla tehdään.

Tämän vuoksi en itse pidä mistään joogasta, mutta en myöskään vieroksu joogasta tuttuja asentoja osana fysioterapiaa, koska jooga alkemiana on muutakin kuin se asento. Pidän pilateksesta paljon enemmän kuin joogasta, mutta eniten pidän fysioterapeuttien suunnittelemista jumppaohjeista.

Nykyisin monet ajattelevat ettei magian ja alkemian enää kukaan usko olevan todellisia asioita, mutta silti niitä moni harrastaa nykyään ihan tosissaan. Mielestäni nykykristityn ei tule ajatella niiden olevan kristitylle sallittuja siksi että nehän ovat vain taikauskoista höpötystä. Tämän vuoksi en itse halua harrastaa asioita jotka jollekin tarkoittavat alkemistista kehonmuokkausta, vaikka pitäisin alkemiaa hupsuna päähänpistona. Harva kristitty alkaa leikkiä noitarituaalileikkejäkään kun eiväthän ne mitään totta kuitenkaan ole.

Jos joku tämän lukeva harrastaa jonkin sortin hatha-joogaa, suosittelisin lukemaan tuon Hathayogapradipikan ja miettimään miltä sellainen joogan sisältö tuntuu. Yhdistyvätkö tekstin sisällöt ja oman joogaharjoittaminen jollain tavalla? Tekstistä on saatavilla englanninkielisiä käännöksiä.

1 tykkäys

1900-luvun alussa länsimaissa vaikutti ainakin kolme intiassa syntynyttä intialaisen, uskonnollisen joogagurulinjan initioimaa joogaopettajaa. Näihin on johdettavissa suurin osa länsimaissa harjoitettavasta nykyjoogasta.

Swami Vivekananda - Wikipedia

Paramahansa Yogananda - Wikipedia

Yogendra - Wikipedia

Sitten on vielä yksi merkittävä intialainen vaikuttaja jonka tausta on vedisessä tieteessä, erityisesti ayurvedassa. Hän ei kuitenkaan ole minkään gurulinjan edustaja.

Tirumalai Krishnamacharya - Wikipedia

Voi kärjistäen sanoa että hindulähetystyö on ollut kohtalaisen menestyksekästä länsimaissa.

Veetit, eivätkä Jonnetkaan, muista kuinka joogalentäjien piti laittaa maan asiat kuntoon.

Luonnonlain puolue (joogalentäjät) | Yle Areena

Surullisinta tässä on se, että hindu-uskonto on luonteeltaan synkretististä, se on elänyt erilaisissa traditioissa Intiassa vuosituhansia. Hindulähetystyö länsimaissa ei ole niinkään tuonut tänne intialaisia jumalia ja rituaaleja vaan se on selittänyt meidän oman uskontomme heidän traditioonsa kuuluvaksi. Ja valitettavasti hyvin moni on uskonut tämän.
Itse väitän että moni kristitty nykyään uskoo enemmän tämän kirjan Jeesukseen kuin Raamatun, kirkkoisien ja eri tunnustuskuntien katekismuksien Jeesukseen.

The Second Coming of Christ: The Resurrection of the Christ Within You 2 Volume Set: Paramahansa Yogananda: 9780876125571: Amazon.com: Books

Suomessa ainakin nämä uudistusmielisten, liberaalien ja uushenkisiä harjoitteita kristinuskoon tuovien ulostulot heidän näkemyksistään uskonnosta ja Jumalasta tuovat mieleen tuon kirjan Jeesuksen, ei Raamatun Jeesusta. Oli hetki jolloin minäkin uutena kristittynä ja tuon kirjan ajatusmaailmasta uskoon tulleena, jouduin määrittelemään uskonnollisen maailmankatsomukseni uudelleen. Se oli vaikeaa, mutta ainakin nyt on helpompaa nähdä se veteen piirretty viiva mikä kulkee vedisen käsityksen Jeesuksesta ja kristinuskon käsityksen välillä. Jos olisin jäänyt tuon kirjan ajatusmaailmaan, minusta ei olisi koskaan tullut kristittyä vaikka olisin uskonut Jeesukseen ja ollut innokas Jeesuksen seuraaja.

Yoganandan kirja on kokonaisuudessaan pdf-tiedostona netissä englanniksi jos joku haluaa vilkaista.
Yogananda aloittaa kirjansa näin.

When Paramahansa Yogananda began writing his intuitively-perceived interpretations of the sayings of Jesus, he prayed for Christ to guide him in divining the true meaning in his words.
Paramhansaji was blessed with the presence and vision of Jesus Christ many times during his life. On one such occasion, in later years, he asked a question of Jesus pertaining to these writings. It was a time of silent prayer and his room became filled with an opal-blue light, and Christ appeared–radiant and about him a glow of golden light. Looking into his wondrously beautiful eyes, he asked Christ if he had pleased him in the way he had interpreted his teachings. At once a Chalice appeared at Christ’s lips, and then came over to touch his own, and Christ answered:
“Your lips have quaffed the same LIVING WATERS from which I drink.”

Hindulaisuus on hyvin fleksiibeli. Hindulainen ateismi on vanhaa ja elinvoimaista. Siinä ei siis uskota minkäänlaisiin jumaluuksiin tai Jumalaan. Lähinnä keskitytään oikeaan/ hyvään elämäntapaan.

Charvaka - Wikipedia

Kun kristitty alkaa joogaamaan vakavissaan hän tulee oppineeksi ja yleensä myös opettelee joogan taustalla olevaa filosofiaa, koska siihen viitataan usein joogatunnilla asanoiden opettamisen ja oikean suorittamisen yhteydessä. Monesti myös kansalaisopiston joogatunneilla. Esimerkiksi luterilaisista Hiljaisuuden joogan ohjaajien kouluttajista monet ovat ihan oikeita joogaopettajia, monilla on takanaan RYT-500 koulutus. Linkissä pdf-tiedosto suomeksi tuon koulutuksen vaatimuksista ja sisällöistä. https://share.google/aBb3CJq4FL4CDJcgG

Tuon tason joogaajat ovat tekemisissä myös joogan uskonnollisen puolen kanssa ja jos he sisäistävät heille koulutuksessa opetetun motiivin ja päämäärän tehdä joogaa, he väistämättä alkavat nähdä Jeesuksessa esimerkiksi tuossa Yoganandan kirjassa esitettyjä puolia, koska silloin se tuntuu loogiselta.

Mistä voi lukea Hiljaisuuden joogan opettajien joogacv:n?

Kokeneita kyllä ovat jos ryt 500 on plakkarissa. Vaatii yli neljän vuoden opettajakokemukaen ja yli 2000 pidettyä joogatuntia. Harva Suomessa yltää tuohon.

Hiljaisuuden joogan Ohjaajan Oppaan kirja-arviosta. Arvion on tehnyt teologian tohtori Heidi Zitting. Linkki pdf-tekstiin https://share.google/YwrEWlyJ2pe8uLQIu

Harjunpään omin sanoin Hiljaisuuden joogan teologia on yhtä yksinkertainen ja selkeä kuin koko laji. Teologian esittelystä saa sellaisen kuvan, että tällainen kristillinen joogaharjoitus tulee lähelle myös henkilökohtaisena hengellisenä harjoituksena toteutettua raamatunlukua. Hiljaisuuden jooga ikään kuin avaa kanavan Luojan ja ihmisen välille samoin kuin Raamatun teksti tai rukouskin. Avatun kanavan kautta Pyhälle Hengelle tulee tilaa toimia ja vaikuttaa kristityn elämässä. Harjoituksen uskotaan vaikuttavan siten, että ihminen vastaanottaa kokemuksen Jumalan hyväksyvästä rakkaudesta ja itsestään Luojan edessä, omalla paikallaan luodun roolissa. Parhaimmillaan harjoituksen jälkeen ihminen suuntaa vastaanottamaansa Jumalan rakkautta ympäristöönsä. Jumalan rakkaus siis synnyttää vastaanottajassa rakkautta. Kilvoittelija alkaa joogaharjoituksen kautta ymmärtämään yhä kirkkaammin olevansa osa luomakuntaa ja Luojan kannattelema. Kun väylä on auki, niin viime kädessä harjoituksen ohjaaja ei olekaan ihminen vaan Pyhä Henki.
[…] Liikkeet perustuvat siis Hatha-joogan liikkeisiin. Hatha-joogan pohjalta on kehittynyt lukuisia joogalajeja joista Hiljaisuuden jooga on lienee tuoreimpia.

Tämän mukaan Hiljaisuuden jooga avaa kanavan Luojan ja ihmisen välille ja avatun kanavan kautta Pyhälle Hengelle tulee tilaa toimia ja vaikuttaa kristityn elämässä.

Tätä voi miettiä mielessään samalla kun lukee Raamatusta Jeesuksen sanoja:

Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen. Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne. Joh. 14

Hiljaisuuden joogan väitetään auttavan ihmistä vastaanottamaan Jumalan rakkautta ja parhaimmassa tapauksessa, harjoituksen jälkeen, joogaaja pystyy myös välittämään tuota rakkautta ympärilleen.

Itse luen Raamatusta että se oli Jumala joka halusi rakastaa antamalla ainoan Poikansa ja antaa ihmisille Pojassaan iankaikkisen elämän. Raamatussa Jeesus käskee pysyä Hänen rakkaudessaan ja pitää Hänen sanansa. Hän ei esitä että ihmisten pitäisi avata kanavia. Hän nimittäin itse on se “kanava” jonka Jumala on avannut Jumalan ja ihmisen välille. Sitä kanavaa ei joogaamalla avata.

Niin on Jumala maailmaa rakastanut että hän antoi ainokaisen Poikansa ettei yksikään ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä

Kuitenkin tässä Hiljaisuuden joogassa väitetään että joogan avaama kanava antaa ihmisen kokea rakkautta ja sitä vastaanotettuaan on kykenevä myös antamaan rakkautta ympärilleen.
Tässä on se alkemistinen ajattelutapa jota on hienosti sanoitettu kristilliseksi ja se myös kuulostaa melkein vakuuttavalta.
Jooga ei avaa kanavaa Pyhälle Hengelle vaan Jeesus Kristus, Jumala.

Eli, mitä paremmin olet saanut itseesi kanavoitumaan asioita, sitä paremmin voit kanavoida niitä eteenpäin.

Tässä ajattelussa on monia samankaltaisuuksia esimerkiksi kristittyjen uskoon reliikkien voimasta ja pyhien rukouksen voimasta.
Olen itse sitä mieltä että keskiajan alkemistinen maailmankatsomus vaikutti paljon kristittyjen käsityksiin reliikeistä ja pyhistä eikä kaikki tämä nouse kristinuskon perusteista. Silti reliikit ja pyhät voidaan pitää tiukasti kristillisen ajattelutavan sisällä muistamalla että ainoa kanava mikä toimii missäkin, ihmeitätekevissä ikoneissa, pyhien haudoilla siunatuissa öljyissä yms. on Jeesus Kristus Jumalan pelastussuunnitelman mukaisesti. Kukaan ei ole tehnyt mitään avatakseen tämän kanavan eikä sen avaamiseen ole muuta metodia eikä tekniikkaa kuin uskominen.

Niin hän sanoi heille: “Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: ‘Siirry täältä tuonne’, ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta”.

Joogaa voi kristitty sitten harjoittaa muista syistä, mutta Pyhälle Hengelle ei voi joogaamalla avata kanavaa.

3 tykkäystä

Osa kertoo sen ohjaamiensa retriittien ilmoitusten yhteydessä, osa omilla nettisivuillaan tai heistä tehdyissä julkaisuissa. Yhtä, kattavaa listaa ei ole.

Ok, kiitos. Kurkkaanpa.

Ohjaajilta vaaditaan 10 opintopisteen ( sic!) koulutus:

Hiljaisuuden joogan® ohjaajan koulutus - Kirkon henkilöstön koulutuskalenteri

Uskontotieteilijä Kimmo Ketola, joka suosittelee joogaa kristityille, näyttäisi olevan kuitenkin joogafilosofian linjoilla siinä että joogan vaikutukset ihmisessä suorastaan magneetin lailla vetävät hengellisiä asioita puoleensa. Onko kaikki se hengellisyys kuitenkaan kristitylle tarpeen, mitä joogan avulla saadaan vedettyä kohti?

”Vaikka jooga ei edellytä mitään tiettyä hengellistä sisältöä, on aivan selvää, että jos ihminen alkaa hiljentää mieltään, alkaa syntyä myös laajempia maailmankatsomuksellisia kysymyksiä. Jooga vetää magneetin lailla puoleensa hengellisiä asioita. Jos kristinusko ei ota joogaa omaan käyttöönsä, sen tekevät joka tapauksessa muut uskonnolliset liikkeet”, Ketola arvioi. Autuaat joogit - Kirkko ja kaupunki

Terveisiä Ketolalle: Kristinuskon pointti on olla oma tunnustuksensa, ei olla samanlainen kuin muut uskonnolliset liikkeet.

Toivon todella että suuri kristillinen yleisö alkaisi nähdä niiden läpi, jotka ovat täysin sokeita Suomessa luterilaisen ja maailmalla yleiskristillisen joogainnostuksen lähes kristinuskon periaatteille vastaiselle argumentaatiolle, ja alkaisi puolustaa kristillistä uskoa.

Itse taidan päättää tämän monologisarjani tähän.

Tarkensin alkuperäiseen viestiini että omassa viestissäni tarkoitin Hiljaisuuden joogan ohjaajien kouluttajia. Kentällä Hiljaisuuden joogan ryhmänohjaajien joogaan perehtyneisyys on varmastikin vaatimattomampaa kuin ohjaajien kouluttajien. Eikä kysymys ollut siitä että ohjaajien kouluttajilta vaadittaisiin jokin suoritettu ohjaajatutkinto, vaan toteamuksesta että heillä usein on ihan oikea joogaohjaajapätevyys, mikä taas tarkoittaa sitä että he ovat perehtyneet uskonnolliseen joogaan.