Tuo on Apostolien Teoissa kuvatuista kastetapahtumista tehty oppi. Mutta on olemassa hyvin luonnollinen syy sille, että apostolit kastoivat kuvatuissa tilanteissa paljon juuri evankeliumin vastaanottaneita aikuisia.
Tilanne oli Apostolien Teoissa aina se, että apostolit julistivat evankeliumia sellaisille ihmisjoukoille, joille sanoma oli aivan uusi. Kuulijat olivat juutalaisia ja pakanoita. Jotkut uskoivat, saivat kasteen ja heistä syntyi seurakunta omalle paikkakunnalleen. Tietenkään lähetystilanteessa, jossa uusi sanoma viedään uudelle ihmisjoukolle, ei kastamista aloiteta vauvoista. Pakkohan se on aloittaa niin kuin Apostolien Teoissa kuvatuissa tapauksissa aikuisista.
Pienten lasten kaste tapahtuu tavallisesti erilaisessa tilanteessa kuin nuo Apostolien Tekojen kasteet seurakuntien syntyessä. Kysymys on siitä, että seurakunta on jo toiminut hyvän aikaa ja seurakuntalaisille kristityille vanhemmille syntyy kristittyyn kotiin jälkikasvua. Apostolien Teoissa kastetut olivat pieninä syntyneet juutalaisille ja pakanauskoisille vanhemmille. He tarvitsivat aikuisina kasteen. Kun he ovat tulleet kristityiksi ja saavat lapsia, on heidän lapsillaan näistä pystymetsästä uskoontulleista vanhemmistaan eroten mahdollisuus saada kaste jo pienenä.
UT ei valitettavasti kerro kastetapahtumista toisen, kolmannen jne. polvien kristittyjen kohdalla. Uskovien kasteen kannattajat jotenkin kummallisesti päättelevät, että Apostolien Tekojen mallin mukaan kristityn kodin lapsenkin pitäisi ensin tulla aikuiseksi, kuulla evankeliumi, uskoa ja mennä vasta aikuisena kasteelle. Ap. T:n Tapahtumista on tehty silloin todella hätiköity johtopäätös.
UT ei kerro vauvojen kastamisista. Ei niin, kun vauvoja kastetaan eri tilanteessa, kun jo olemassa olevaan seurakuntaan syntyy kristittyihin koteihin lapsia. Sellaisia ei ole olemassa, kun seurakuntaa ollaan vasta perustamassa. UT ei myöskään kerro, että kristityt vanhemmat jättivät lapsensa kastamatta ja kaste olisi suoritettu tai sallittu näille lapsille vasta isompana jossain ymmärtävässä iässä. Kaikki vanha perimätieto kertoo, että kristityille syntyneet lapset saivat kasteen vauvoina apostolien ajoista lähtien.
Perhekuntakasteissa kristityiksi tulleiden vanhempien pienimmätkin lapset tietysti voitiin kastaa kaikkien muiden mukana. Heillä oli heti tarjolla kristitty koti, seurakunta ja he saivat opetusta siitä alkaen kun pystyivät sitä vastaanottamaan. Mutta eihän olisi ollut mitään järkeä vaikkapa Pietarin käydä Korneliuksen luona ensitöikseen kastamassa kaikki löytämänsä Kesarean pakanakotien vauvat. Tietysti seurakunnan perustaminen alkaa aikuisista.
Kirkko ei “muuttanut alkuperäistä kastekäytäntöä” vauvojen kasteeksi. Tapahtui vain sama kuin ympärileikkausten kohdalla VT:n puolella. Ensimmäinen ympärileikkaus (Abraham, hänen palvelijansa,Ismael) tehtiin aikuisille ja nuorille! Vauvoja ei mainita! Mutta sitten myöhemmin se alettiin tehdä 8 päivän ikäisille poikalapsille, joita syntyi siihen liittoon kuuluneille ihmisille.