Kirkkokansa yhdistää herätysliikkeitä ja jumalanpalvelusyhteisöjä

Meni tosiaan vähän ohi mielleyhtymät! Minä kun tarkoitin sitä, että kun luterilaisuuden sisällä käytetään termiä tunnustuskirkko, niin sillä halutaan usein viitata nimenomaan luterilaiseen tunnustukseen ja siihen pitäytyvään kirkkoon, vaikka nämä tähän nimellisesti pitäytyät eivät paradoksaalisesti itse pitäydykään siihen, vaan heillä on oma oppinsa, jota he pitävät ainoana oikeana oppina. Heidän kirkollaan on eksklusiivinen luonne, eivätkä he helposti ymmärrä, ettei sellaista kirkkoa joka on täysin oikeaoppinen ole olemassakaan. Sellaisen näkyvän kirkon kyhääminen joka olisi täysin puhdasoppinen kun on sula mahdottomuus. Donatolaiset yrittivät sellaisen kyhätä kokoon, mutta siitä tuli surkea limbo.

Tätä tarkoitin sillä kun viittasin karsastavani sanaa “tunnustuskirkko” ja sen väittämistä ainoaksi oikeaoppiseksi.

Puhun kokemuksestani!

Sori, aiheuttamani sekaannus?

2 tykkäystä

Minusta reaktiosi on kummallinen. Luterilaisen tunnustuksen idea on torjua harhaopit, eli vetää rajat oikean ja väärän opin välille. Et kai sinäkään pidä pyrkimystä harhaoppien torjumiseen huonona tavoitteena? Minusta ainoa vaihtoehto sille on väärän (lue: evankeliumin vastaisen!) opin sietäminen seurakunnassa.

En tiedä juontaako tämä ajattelusi johonkin STLK kiistoihin, joiden en kyllä näe edustavan aitoa tunnustuksellista pyrkimystä pysyä Tunnustuskirjoihin jäsennellyssä opissa.

3 tykkäystä

En usko, että Kirkkokansasta tulee erityisen ahdas tai kuppikuntainen liike, jos siellä on saman otsikon alla viidesläisiä, evankelisia ja ehkä jopa jokunen lestadiolainen ja rukoilevainen.

3 tykkäystä

Pikemminkin ideana oli poistaa sellaiset käytännöt jotka estivät ihmistä pääsemästä evankeliumin äärelle. Tai joilla ei ollut selkeää raamatullista pohjaa ja joita esitettiin velvoitteena.

Teknisesti esimerkiksi katolinenkin voi sanoa ihmisen pelastuvan yksin armosta. Tätä ajaa myös yhteinen julistus vanhurskauttamisesta.

Tässä kannattaa muistaa että evankeliumi ei ole sama asia kuin Uusi testamentti.

D

3 tykkäystä

Sen on moni sanonutkin! Vaikkapa Lisieuxin Pyhä Teresa: “Kaikki on armoa!”

1 tykkäys

Ja minä kun olin vierailemassa reformoitujen baptistien luona ja minulta kysyttiin miten katolilaisena sanoittaisin pelastukseni. Sanoin että pelastun Jumalan armosta.

Jumalan armo on mielestäni se tärkein “sola”. Muut solat ovat tarkentavia lisäyksiä. Ilman armoa niitä muita ei olisi.
Osallistuminen Kirkon tarjoamiin mahdollisuuksiin uskon harjoittamisessa, osallistuminen erilaisiin hartauden muotoihin, sakramentteihin ja jumalanpalveluksiin on armoa, ja mahdollisuus ei uhka, ei vaatimus eikä laki.
On totta kai ihmisiä, jotka tekevät mahdollisuuksista vaatimuksia. Luther kirjoittaa jonkin verran kokemuksistaan luostarissa. Luostareihin on tarkoitus mennä vapaaehtoisesti, koska haluaa elää niin kuin siellä eletään. Ne ovat mahdollisuuksia elää tietyllä lailla kristillistä uskoa, mahdollisuuksia niille jotka ovat siihen Jumalan kutsumia. Luostareissa ei ole pakko olla eikä niiden tavat, esimerkiksi Lutherin kuvaama tiheästi ripittäytyminen, ole pakollisia katolilaisille. Eikä edes luostareissa saa pakottaa ketään elämään uskoaan jotenkin tietyllä tavalla. Luostari on kuitenkin yksityisten ihmisten muodostama yhteisö, johon tulleet ovat muodostaneet itselleen sopivan tavan elää. Jos joku ei siitä tavasta pidä, hän lähtee pois. Lutherin kirjoituksista jää kuva että hän ei kokosydämisesti tuntenut luostarikutsumusta omakseen. Ei siinä mitään pahaa ole, jos nykyään lähtee luostarista. Lutherin aikaan niissä piireissä se olisi varmaan ollut jonkinlainen mainehaitta, mutta tuollaisen mainehaitan muodostuminen ei ole kirkon vika vaan ihmisten ymmärtämättömyyttä.

Samoin nykyäänkin on ihmisiä jotka tekevät armosta annetuista mahdollisuuksista vaatimuksia. Se on heidän ongelmansa, mutta on harmi että näin tehdään ja annetaan väärä kuva koko asiasta.

Tämän ajan rivikatolilaista ei kukaan määräile eikä kontrolloi. Yleiset suuntaviivat miten toimitaan katolilaisena ovat suositus siitä mikä kaikki on hyväksi. Jumala antaa armostaan mahdollisuuksia ja kirkko on olemassa jotta niitä mahdollisuuksia olisi tarjolla. Se on huonoa opetusta ja katekeesia ja ihmisluonnon heikkoutta, kun kirkon tarjoamia mahdollisuuksia aletaan vaatia tai niitä aletaan suorittaa.

Kuului ihminen kuinka paljon sääntökirjoja omistavaan kirkkoon tahansa, hänellä on kristityn vapaus valita se mikä on hänelle hyväksi, niin kuin Paavali mainitsee että kaikki ei ole hyväksi. Jos kirkko vastaa hänen valintaansa painostamalla, on kaksi vaihtoehtoa, hän voi lähteä tai jäädä puolustamaan asemaansa. Kaikilla ei vain ole tahdon lujuutta kumpaankaan. Usein on helpompaa seurata auktoriteetteja kuin seurata totuutta. Totuutta yksittäisen ihmisen on kuitenkin yritettävä erehdyksistään huolimatta seurata, sillä olen sitä mieltä että kertomus Babelin tornista ja kielten sekoittamisesta kehottaa siihen. Ihmisten ajallinen ja maallinen konsensus ei voi johtaa totuuteen, koska me ihmiset olemme mitä olemme. Totuuden seuraaminen ja toinen toistemme kärsiminen hyvässä ja pahassa on nähdäkseni ainoa vaihtoehto. Yhtenä organisaationa pysyminen ei ole ainoa autuaaksi tekevä malli, onko yhtenä organisaationa pysyminen koskaan ollut kirkossa oikeaan suuntaan etenemisen tae, jos asiaa rehellisesti arvioidaan? Jeesus ei rukoile meidän hypoteettisen yhden organisaatiomme puolesta, jotta me olisimme yhtä vaan että pysyisimme hänessä. Niin kuin @9x toisaalla kirjoittaa.

Nykyluterilaisuudessa painostetaan toisella tavalla kuin Lutherin aikana tai nykyajan sääntöjä painottavissa tunnustuskunnissa. Painostamista se silti on. Nykyluterilaisuus on tullut siihen kehityksen vaiheeseen missä Katolinen kirkko oli Lutherin aikana, että se painostaa oikeaan oppiin. Lutherin aikana väärästä opista saattoi päästä hengestään, Lutherin elämän tapahtumissa ihailen eniten sitä että vaikka hän olisi hyvin voinut vielä kuulua uskon vuoksi henkensä menettäneisiin, hän pelastui siltä kohtalolta. Enää ei toimita niin mutta rajoitetaan muulla tavalla.

2 tykkäystä

Niin se on nykyään ns. romanisoivaa luterilaisuutta tai uusluterilaisuutta (Franz Pieper), joka painottaa oikeaa oppiakin tekona, joka täytyy hankkia uskonelämän kustannuksella syrjäyttäen armoa. Hyvin sanoitit sitä!:+1:

Kaikki eivät muuten Lutherin tavoin saaneet pitää henkeänsä, vaan mm. room.kat. kirkon kardinaali Antonio Paleario, joka alkoi Lutherin jälkeen opettaa luterilaisittain tuli paavinvallan toimesta hirtetyksi ja poltetuksi roviolla sekä hänen kirjansa, joista yksi kuitenkin kuin ihmeen kaupalla säilyi.

Kansanlähetys ja Sley vastasivatkin odotetusti torjuvasti Ruokasen ehdotukseen:

VANHOILLISLESTADIOLAINEN TOIMINTAMALLI nousee heidän kirkko-opistaan. He toimivat liikkeensä sisällä yhden teologisen periaatteen mukaan ja kirkon seurakunnissa toisen. Kansanlähetyksessä ja Evankeliumiyhdistyksessä ei tunneta tällaista jakoa. Kristuksen kirkko ei ole rajoitu omiin liikkeisiimme. Tunnustamme Kristuksen kirkon tulevan näkyväksi siellä, missä Jumalan sanaa julistetaan ja sakramentit toimitetaan Kristuksen asetuksen mukaan. Olisi teologisesti epäjohdonmukaista johtaa liikkeitämme suuntaan, jossa ajatellaan, että vain sen jäsenet ovat todellisia Kristuksen ruumiin jäseniä. Vanhoillislestadiolaista mallia ei voi omaksua vain ulkoisesti ilman sen perustana toimivaa teologiaa.

Ehkä keskustelu kuitenkin jatkuu ja Ruokasen esimerkiksi tarjoama malli voisi kehittyä. Tuskin hän sitä ihan yksi yhteen tarkoittikaan ottaa. Mielestäni kirkon sisälle pitäisi voida perustaa konservatiiveille oma hiippakunta omine piispoineen, kuten jossain muualla on tehty, muistaakseni Norjassa.

2 tykkäystä

Anglikaanikirkossa Englannissa on myös.

Tämä on siis sitaatti Fratresin viestistä, ei Fratresin tekstiä.

Oikeasti ei Jumalan sanaa vaan evankeliumi puhtaasti julistetaan. Mutta lillukanvarsia. Ymmärrän VL-tulokulman. Teologisesti on kyseenalaista että he samaistavat itsensä tunnustuskirjojen hengelliseksi yhteisöksi eli Kirkoksi. Toki Kirkko manifestoituu heilläkin usein ja ehtoollisella aina. Mutta Kirkko ei rajoitu heidän yhteisönsä sisälle. Ymmärrän myös SLEY:n ja KL:n vastineen ja ajatuksen siitä että mikään järjestö tai kirkkokunta ei voi omia Kirkkoa, vaikka Kirkko manifestoituu heilläkin samoin kuin VL:ssa.

Voisi tietenkin kysyä toisinpäin: Voinko käydä joskus palveluksessa jossa ajattelen että Kirkko ei manifestoidu. Itse olen käynyt. Sen voi tehdä joskus, mutta ei säännöllisesti. Se ei ravitse. Ongelma on siinä, että sitä ei voi tietää etukäteen (toisin kuin VL ja KL ja SLEY tuntuvat joskus ajattelevan).

D

1 tykkäys

Tuo vastine on kyllä varsin pätevä. SRK-lestojen kaksilla rattailla kulkeminen on kyllä melkoisen opillisen akrobatian tulos. Kaikin puolin selkeintä olisi jos erkanisivat ihan omaksi kirkokseen. Mitä sit tulee SLEYn ja SEKLn toimintaan, niin sama pätee heihin. IMO joko otetaan lusikka kauniisti käteen ja totellaan piispojen ohjeistusta - tai sitten haistatetaan kukkanen piispojen ohjeille ja kyhätään pystyyn oma uskonnollinen yhteisö irrallaan evlutista.

Tunnustuksemme antaa luvan sanoa piispoille vastaan, jos nämä hairahtuvat. Kuten nyt ja osin naispappeus kysymyksessäkin. Päätöksethän eivät perustuneet mihinkään teologisointiin, vaan mutuun.

D

1 tykkäys

Ruokanen vetoaa uudelleen yhteyden puolesta, tällä kertaa paljon onnistuneemmin ajatuksin. Hänellä on pitkä kokemus ja laaja näkökulma, mutta kelvanneeko piispoille. Siellä on vahva ja poissulkeva moderni eetos vastassa.

5 tykkäystä

Olipas hyvä ja jykevä vetoomus Miikalta!:+1:

1 tykkäys

No enpäs tiedä tuosta jykevyydestä. Lähinnä tulee mieleen viimeistelyhiottu, porausta vailla oleva keilapallo, josta ei saa minkäänlaista otetta. Faktahan on se, että sekä naispappeus että sateenkaari-ideologia ovat selkeästi Raamatussa torjuttuja. Näinollen myös kirkon tulee torjua (s.o. Evl.fi tapauksessa luopua) moisista heresioista. Sen jälkeen voidaan neuvotella kehällisemmistä asioista. Nyt Ruokanen on lakaisemassa nää kynnyskysymykset maton alle piiloon ja esittää että pitäs näytellä yhtenäisyyttä sielä missä sille ei ole mitään realistista perustaa.

2 tykkäystä

Eikös kirkko ole Kristuksen kirkko, hän on sen perustaja. Tämän kirkon oheen, jonka on tarkoitus koota kaikki hajallaan olevat Jumalanlapset ei voi kukaan perustaa kirkkoa. Niin emme ainakaan Sleyn taholtakaan halua tehdä, eli katsomme kortit loppuun asti ja jos ev.lut.kirkko potkii meidät ulos, niin silloinhan meidän käy kuten Lutherinkin aikoinaan, jonka paavinkirkko bannasi. Silloin me jatkamme edelleen Kristuksen kirkkoon kuuluvina jäseninä, sillä siitä ei mikään Kristuksen varpaille astuva kirkkolaitos voi meitä erottaa ja olemme yhtä kaikkien niiden Kristuksen kirkon jäsenten kanssa joiden turvana on Kristuksen sovitustyö, kuuluivat he sitten mihin näkyvään kirkkoon tahansa.

1Joh 2:2: “Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.”

En ymmärrä mikä hinku sinulla on taistella uuden kirkon perustamisen puolesta jos olen sinut oikein ymmärtänyt? Minua ei ollenkaan enää ahdista tämä kysymys siitä mihin näkyvään kirkkoon kuulun. Saan tämän hetkisessä yhteisössäni Kristuksen ruumiin jäsenyydessä osallisuuden Hänestä sekä sanassa että sakramentissa, mitä muuta tarvitsen kuin saada olla Kristuksen ruumiin jäsen, siinä on minulla Kirkko.

Varmaan joillakin on se toive, että jos uusi kirkko perustetaan, sen jumalanpalveluksiin pääsisi ehkä tulevaisuudessa useammilla paikkakunnilla kuin nyt näiden Kirkkokansaan kuuluvien messuyhteisöiden palveluksiin. Vähän nyt riippuen siitä kuinka paljon omatunto kestää olla tekemisissä hyvin liberaalien seurakuntien kanssa, joillakin on aika vaikeaa jos paikkakunnan ainoa jumalanpalvelus on sellainen että omatunto ei kestä.
Se on sitten eri asia, onko yleensäkään hyvä juttu että ei pysty kaikkialle omantuntonsa takia menemään.

Sitten on näitä jotka eivät oikein haluaisi olla kirkkoon kuulumattomia kristittyjä, mutta eivät oikein haluaisi enää ev.lutiinkaan kuulua, vaikka kärsivällisyyttä ja malttia tässä tilanteessa pitäisi olla.

Olen miettinyt tätä paljon oman tilanteeni yhteydessä. En ole vielä ihan varma onko se hyvä juttu että käy messuyhteisössä sen luvalla ja siunauksella, mutta ei kuulu mihinkään varsinaiseen kirkkokuntaan. Kongregationalistisehko ratkaisuhan se on, ja sellaisenaan hyvä.

No jos koet, että hengellinen ravinto jonka sieltä saat ja koet, että se vahvistaa suhdettasi Kristukseen, niin en näe miksi se ei olisi hyvä.

1 tykkäys

Ensimmäinen viesti oli osoitettu Kansanlähetykselle ja Sleylle. Toinen viesti oli osoitettu piispoille. Molemmat viestit on saatettu kirjoittaa ennen kuin kumpaakaan on julkaistu, tarkoittaen ne peräkkäin julkaistaviksi. Kuuluukohan tähän viestisarjaan vielä myös kolmas viesti, joka olisi osoitettu esimerkiksi joko seurakunnille tai seurakuntalaisille, vai olivatko vetoomukset tässä?

1 tykkäys

Ja arkkipiispa vastaa heti muutaman tunnin päästä Ruokasen piispoille esitettyyn vetoomukseen:

Kysymys on vain ja ainoastaan yhdestä asiasta: onko papiksi vihitty nainen oikea pappi?

1 tykkäys

Kirkossamme ei ole harhaoppi pitää pappeutta vain miehelle kuuluvana. Arkkipiispan vastaus on teologisesti kestämätön ja muutenkin omituinen. Jos jokin järjestö sanoo että emme pidä naista oikeana pappina, mutta teemme yhteistyötä näiden kanssa, niin kelpaako se arkkipiispalle?

Rittääkö siis oikeellisuuden osoitukseksi se, että osallistuu samaan vihkimykseen naisten kanssa, vaikka muuten koko työura menee naisia enimmäkseen väistellessä.

Arkkipiispa ei tunnu aina oikein miettivän mitä suustaan päästää.

Väistelemisestä tuli mieleen että juttelin erään seurakunnan työntekijän kanssa. Heillä oli tehty työjärjestelyjä sillä tavalla että kahden työntekijän ei tarvinnut olla tekemisissä keskenään työaikana. Sanoin hänelle että sehän on vastoin kirkkomme periaatteita. Mutta ei ole kuulemma ainoa tapaus.

D

7 tykkäystä