Kirkkovuoden varrelta

Autuas Hemming on hyvän ystävänsä pyhän Birgittan rinnalla oman kotiseurakuntani suojeluspyhimys. Hemmingin relikvaarioksi sanottua arkkua säilytetään Turun tuomiokirkossa, mutta ei sen sisällä taida enää mitään olla.

1 tykkäys

Onko meillä tietoa missä reliikit on? Kiitos linkki piispan tekstiin. Viettivätko luterilaiset kanssanne juhla. Minulta meni 650-vuotis sitz ohitse.

Minulla ei ole tarkempaa tietoa reliikeistä, mutta oletan, että ainakin jotain on meidän omassa alttarissamme. En tiedä, onko luterilaisten kanssa ollut mitään yhteisiä juhlia Hemmingin kohdalla. Jos onkin, niin minä en niihin osallistu.

1 tykkäys

Se ainakin on jo itsessään reliikki. Toivoisin että Turun katedraali omaisi varsinaisia reliikit. Katolisen katedraalin lisäksi. Myös meille tänne olisi kiva saada kirkkoon yksi. Olisi valmis jo hyvässä seurassa muiden kanssa vaikka SvK on :wink:

Tässä on pieni artikkeli Turun tuomiokirkon säilyneistä reliikeistä.

http://www.glossa.fi/mirator/pdf/lahti.pdf

Sen jälkeen reliikit on palautettu tuomiokirkkoon ja ovat museossa. A. Hemmingin relikvaariosta siis löydettiin 20-luvulla runsaasti eri reliikkejä, samoin kiinnimuuratusta komerosta. Niitä on kovasti tutkittu ja ovat osin ajanlaskun alkupuolelta, osin keskiaikaisia. Tutkimuspprojekti asiassa on meneillään parhaillaan.

Tärkeimmän reliikin, P. Henrikin luut joutuivat isonvihan aikana venäläisten ryöstämiksi ja katosivat. Näinhän kävi silloin erittäin suurelle osalle keskiaikaista kirkollista aarteistoamme. Ortodoksit tuhosivat sen, eivät suinkaan luterilaiset, kuten monesti luullaan.

1 tykkäys

8 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Keskustelua reliikeistä

Nyt muuten elämme kirkkovuodessa ns. kanttaipäiviä. Aikaisemmin näinä päivinä tehtiin peltojen siunaukset.

1 tykkäys

“Kanttaipäivät”? Mikä tuon sanan etymologia on?

Vanhan kalenterin mukaan nyt tosiaan eletään rogatio minorin aikaa. Helatorstaita edeltäviä kolmea päivää kutsuttiin tällä tavoin. Rogatio major oli jo viime kuussa pyhän Markuksen päivän yhteydessä 25.4. (Tosin p. Markuksen juhlan osuminen samaan ajankohtaan lienee puhdas sattuma; en minä ainakaan ymmärrä mitä temaattista yhteyttä evankelistalla ja tällä ylimuistoisella, kaiketi kauas esikristilliseen muinaisuuteen ulottuvalla agraarisella juhlalla voi olla.)

Mutta tämä rogatio minor, eli “kanttaipäivät”, kuului pääsiäissykliin, ja siten se oli liikkuva juhla. Kyseessähän oli valmistautuminen helatorstain suureen juhlaan paastoten ja rukoillen. Kuvaan kuuluivat myös peltojen siunaukset ja varsinkin kulkueet, joiden aikana mm. resitoitiin Kaikkien pyhien litania. Vuonna 1969 rogatio katosi kalenterista - tai ainakin muuttui vapaaehtoiseksi, que sais-je.

On jollain tavoin huvittavaa, että rogation vietot sisältyvät kokonaisuudessaan mm. SSPX:n porukoiden käyttämään vuoden 1962 messukirjaan. Selailen tässä juuri omaa kirjaani; rogatio vie siitä parikymmentä sivua pientä, tiheästi painettua pränttiä… Tämä on huvittavaa tietenkin siitä syystä, että katoliset traditionalistit ovat kaikkialla maailmassa pääasiassa nuoria (tai ainakin ikinuoria :sunglasses:), korkeasti koulutettuja kaupunkilaisia, jotka eivät erota viikatetta talikosta eivätkä lähes varmasti ole koskaan osallistuneet tai tule osallistumaan mihinkään peltojen siunauksiin.

2 tykkäystä

4 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Moderointikeskustelu

Täällä meidän paikallisseurakunnassa on kylvönsiunaus huomenna. Olisi melkein naapurissa, mutten silti valitettavasti sinne pääse.

1 tykkäys

Kanttai- / kanttaus- /kankulapäivien etymologiaksi on esitetty Vilkunan mukaan joko latinan verbiä cantare ‘laulaa’ tai tod. näköisemmin keskiaikaisen ruotsin gangdagh = gångdag 'käyntipäivä" Olivat kalenterissa 1700-luvun puoliväliin asti ja kansanperinteessä tapa rukoilla hyvän sadon puolesta pelloilla säilyi 1800-luvulle asti. Nimi siis viittaa peltojen siunauskulkueisiin kummin päin vain.

1 tykkäys

Rogatio maior on minulle uusi asia. Mutta suomalainen kansanperinne tuntee sanonnan ‘Markku auran pellolle kantaa’.

Helluntain tropari:

“Kiitetty olet sinä, Kristus, meidän Jumalamme, joka teit viisaiksi kalamiehet, kun heidän päälleen Pyhän Hengen vuodatit ja heidän kauttaan sait verkkoon koko maailman. Kunnia olkoon sinulle, ihmisiä rakastava Jumala.”

Ja kontakki:

“Kun Kaikkeinkorkein tultuaan alas sekoitti kielet, hän hajotti kansat. Mutta kun hän jakoi tuliset kielet, hän kutsui kaikki yhteyteen. ja niin me yksin mielin ylistämme kaikkein pyhintä Henkeä.”

Tänään toimitettiin heti liturgian jälkeen tai toimitetaan erikseen iltapäivällä ehtoopalvelus, jossa luetaan helluntain polvirukoukset “notkistetuin polvin”. Jos joku ei pysty olemaan pitkiä aikoja polvillaan, hän voi kuunnella ne seisten.

3 tykkäystä

Marian taivaaseenottaminen tai Marian kuolonuneen nukkumisen päivä

Lutherin saarna 15. elokuuta 1522, jossa hän totesi: "Ei voi olla epäilystäkään siitä, että Neitsyt Marian on taivaissa. Miten se on tapahtunut emme tiedä. Ja koska Pyhä Henki on kertonut meille mitään siitä, voimme tehdä sen ilman [virallisesti julistettua] uskonkappaletta … riittää tietää, että hän asuu Kristuksessa. "

  • Martin Luther (saarna Marian taivaaseenottaminen juhlana, 1522)

Joissain luterilaisissa seurakunnissa mm. Saksassa, Yhdysvalloissa ja Ruotsissa sekä anglikaanikirkossa tänään vietetään Marian kuolinuneen nukkumisen tai taivaaseen astumisen juhla. Miten tämä taivaanseen astuminen tulisi ottaa huomioon kirkollisessa vietossa Suomessa?

Tässä malli från ELCA
Linkki relieef

Katolisella puolella puhumme kyllä Marian taivaaseen ottamisesta, erotuksena Herramme taivaaseen astumiseen.

Ortodoksisessa kirkossa me puhumme Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian kuolonuneen nukkumisen juhlasta, mutta kyllä hän on meidänkin mielestämme taivaassa.

Tänään saa kahden viikon ankaran paaston jälkeen syödä mitä tahansa. Huomenna on taas yksittäinen paastopäivä, kuten melkein joka keskiviikko ja perjantai.

Korjattu suomeksi. Ruotsissa luterilsisella puolella puhumme Jungfru Marias upptagning i himmelen. Jag skrev på svenska med finska ord, ursäkta mig. Ibland kallas högtiden Marie avsomnande. Visste ni att i luthersk tradition det finns stöd för dagens läran bl.a. i Augsburgska bekännelsens apologi (artikel XXI), där det medges att Maria ber för kyrkan.

??? Onko se pitkään ollut Svenska kyrkanin kalenterissa?

Ruotsikirkkollista Artos-Missalet voidaan käyttää seurakuntaraadin luvalla.

Huomenna 23.10. on pyhän apostoli Jaakobin, Herran veljen, muistopäivä. Monissa kirkoissa toimitetaan Jaakobin liturgia, joka poikkeaa paljonkin pyhän Johannes Krysostomoksen jumalallisesta liturgiasta.