Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä.
Tämä Jeremian sana sisältyy tämän helluntaipäivän Raamatun kohtiin kirkossamme.
Foorumilla on hiljattain sivuttu tuttua teemaa, mitä laki merkitsee kristitylle.
Itse kohtasin aiheen hiljattain toisaalla. Huomasin että en osaa riittävän hyvin maallikkona kuvata luterilaista oppia tässä teemassa.
Mikä meitä Raamatussa sitoo? Mitä merkitsee, että enme ole “lain alla”? Mitä on Hengen sisimpäämme antama halu tehdä oikein?
Olen lukenut, että lain monet merkitykset Raamatussa hämmentävät ja käsitettä käytetään väärinkin. Pareneesi, eli hyvään elämään kehottaminen, voisi olla parempi termi tietyisdä yhteyksissä.
Luterilaisista osa kai puhuu lain kolmannesta käytöstä, uskoville siis. Osa taitaa hylätä sen ajatuksen.
Olen oppinut itse korostamaan armoa yli kaiken. Lain ja evankeliumin erottaminen on myös syvään juurtunut opetus.
Miten on? Pyytäisin erityisesti luterilaisilta teologeilta apua. @Diakoni @paterhenrik Toki kaikille keskustelu on avattu! Mutta toivon vastauksiia erityisesti tähän: Mitä luterilainen kirkko opettaa lain merkityksestä kristitylle? Sanan eri käyttötavat huomioon ottaen…