Oman kirkkokunnan valitseminen

Tuo on häpeä. Siitä ei kahta sanaa.

Enkä minä ole ylpeä luterilaisten hullutuksista, enkä kaikista niistä sodista (tuohan nyt vain tappelu) joita meidänkin kirkkomme edustajat ovat järkkäilleet historian aikana.

Mutta onhan tässä aikamoista symboliikkaa, ja pistää miettimään.

Sattuuhan sitä kun koetaan oma reviiri loukatuksi. Pikku hiljakseen erinäisiä pieniä ja ehkä isompiakin “loukkauksia” jää muistiin, yksilölle ja lopulta kollektiivisesti koettuna, niin se jokin tapahtuma saa sitten padon poksahtamisen kaltaisesti ylettömät mittasuhteet. :slight_smile:

Niinpä. Ihminen on pohjimmiltaan aina itsekäs, valmis katkeroitumaan, ja asiat sitten vyöryvät… Näin lienee sielläkin, missä korostetaan itsehillintää ja muita hyveitä.

On kyllä erinomainen Raamatun kohta se varoitus katkeruuden juuren elättämisestä.

En vetäisi tässä mukaan luterilaisten “hullutuksia”. Ihan ovat oman soppansa keittäneet.

Vanhempani kävivät hiljattain (no on siitä muutama vuosi) Israelin matkalla. Kun heidän piti huipentaa matkansa ko. kirkkoon, niin ensinnäkin tunku oli hirveä. Toiseksi juuri kun - pääsiäisaikaan - heidän piti pääsemän sinne, niin Via Dolorosa jämähti kyseisen kirkon kohdallle. Ilmestyi aseistautuneita sotilaita, jotka totesivat, että nyt ei onnistu.

Melkoinen antikliimaksi vanhemmilleni, jotka eivät ole samaa kirkkokuntaa kuin minä, vaan luterilaisuudelle uskollisia suuren ikäluokan edustajia.

Seuraavassa Kreikka - Armenia -rukousmaaottelu Jerusalemin Pyhän haudan kirkossa. Ensimmäinen erä alkaa rauhallisesti, mutta malttakaa, videon jälkipuoliskolla päästään asiaan:

Sitä luulisi, että sanonta “Raamatulla päähän” on puhtaasti metaforinen. No eipä ole, ei ainakaan tuolla itäisillä mailla. Tuossa videossa ei taidettu Bibliaa aseena käyttää, mutta varmasti sellaistakin on idän munkkien vuosituhantisessa tappelutraditiossa nähty; onhan ortodoksien Raamattu paksumpikin kuin protskujen, mikä on tietenkin merkittävä etu erityisesti päähänlyöntitilanteessa. Suitsutusastiakin on toki kelpo ase, kuten kohdasta 1:54 huomataan. :grin:

1 tykkäys

Olen suorittanut kaksi kirkkokuntavaihdosta mitä hartaimmilla tarkoitusperillä ja molempien kohdalla todennut sittemmin tulleeni jymäytetyksi.

On mennyt usko ev.l.kirkkoon tai vapaisiinsuuntiin kuulumisten kohdalla.

Oma uskoni ei ole muuttunut mutta molempien uskonsuuntien sen sijaan.

Joskin tunnen vetoa sekä ortodoksista ja ehkä katolistakin kirkkoa kohtaan, en tunne toistaiseksi tarvetta liittyä, ehkä sitten jälleen pettyäkseni.

Niinhän se on. Mutta on muistettava, että etelän ihmisten temperamentti on erilainen. Suomalaisilla on kaksi vaihdetta: tavallinen ja sitten on se, missä tapetaan ihmisiä. Etelässä veri kuohahtaa helposti ja ylpeys on erilaista, mutta toisaalta vakavia henkirikoksia tapahtuu paljon vähemmän. Kun olin Ateenassa n. 10 vuotta sitten, niin näin yhden melko rajun katutappelun. Olin varma, että jompikumpi tappelijoista menettää henkensä siinä tai vähintään loukkaantuu vakavasti. Sitten siihen tuli poliisi, joka ensimmäiseksi puhalsi pilliin. Sillä ei tietenkään ollut mitään vaikutusta. Poliisi oli nuori laiha poikanen, paljon heikomman näköinen kuin kumpikaan tappelijoista. Hän puski vain väliin. Tappelijat tönivät häntä, ja toinen raastoi toiselta vaatteitakin päältä. Poliisi ei provosoitunut yhtään. Hetken kuluttua hän sai puhumalla rauhoiteltua molemmat. Kenellekään ei lopulta tullut mitään, eikä ketään viety putkaan. Suomessa jos tulee tappelu, niin osapuolia viedään aina ambulanssilla.

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Tuonela ja ruumiin ylösnousemus

3 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Tuonela ja ruumiin ylösnousemus

Niin miekin siuta! :kissing_heart:

Kyllähän siinä heti alussa kuitenkin pyydetään “kaikkia enkeleitä ja pyhiä rukoilemaan puolestani Herraa Jumalaamme.”

muoks:

En huomannutkaan, että tuo oli vuoden vanha juttu. Noin yleisesti Kristuksen seuraamisessa tärkeintä on tietenkin hyvä fiilis ja mahdollisimman vaivaton matka kirkkokahveille :slight_smile:

2 tykkäystä

Vaikkakaan en nimenomaisesti kannata pyhien puoleen kääntymistä, vaan ensisijaisesti suoraan Yhtä Pyhää Kolmiyhteistä Jumalaa, olen todennut sen tosiasian, että myös pyhän puoleen kääntyminen saattaa tuottaa tuloksen eli rukousvastauksen.

Tässä kohdin tulee olla varovainen siitä mitä sanoja käyttää, eli ettei sanoillaan ohita itse Jumalaa. Kun olen pari kertaa kääntynyt pyhän puoleen, olen sanoillani ehdottomasti tähdentänyt, että lähestyn häntä ja pyydän apuaan / tukeaan Jumalan tahdon ja suostumuksen mukaisesti. Myöskin hyväksyn tämän Jumalan tahdon eli myös sen, ettei minulle vastata.

1 tykkäys

Aabrahamin helmassa on varmaan oma Omituisia huvittumisen aiheita-ketjunsa, jonne pyhät kirjaavat tällaisia disclaimereita.

3 tykkäystä

No, onhan se ollut yleensäkin protestantilta uskalias teko lähestyä pyhää millään tavalla. Sen verran pyhillä säikyteltyä joukkoa olemme. Luulen, että he ymmärtävät varovaisen ajatukseni, eivät huvitu eivätkä loukkaannu.

5 tykkäystä

Me rukoilemme: “Pyhä Sejase, rukoile Jumalaa minun syntisen puolesta.” Ei siinä ohiteta Jumalaa. Jos meillä on jossakin maallisessa asiassa muitakin ihmisiä, jotka puhuvat meidän puolestamme, emmekä vain me itse, niin se saattaa edistää sitä asiaa. Samoin on pyhien esirukouksien kanssa. Totta kai me rukoilemme “suoraan” Jumalaa, mutta me pyydämme myös pyhien esirukouksia. Ja kaikkeinpyhin Jumalansynnyttäjä on tunnettu joutuisana auttajana ja kaikkien murheellisten ilona.

2 tykkäystä

Me rukoilemme myös “Pyhä X, auta minua, pelasta minut, ei minulla ole muuta toivoa” jne.

2 tykkäystä

En ole tainnut koskaan rukoilla teidän kummankaan esittämän mallin mukaisesti. Yleensä näet rukoilen sanoen “pyhä se-ja-se, pelasta minut esirukouksillasi”. Toinen tapa menee jotenkin tähän tyyliin: “pyhä se-ja-se, rukoile puolestani Jeesusta Kristusta, meidän Herraamme ja Jumalaamme, jotta hän armahtaisi ja pelastaisi minut syntisen ja että hän vahvistaisi minua siinä-ja-siinä hyveessä niin kuin hän vahvisti sinua”.

Esirukouspyyntöjen jälkeen rukoilen vielä Kristusta: “Kristus meidän Jumalamme, kunnia sinulle! Kaikkeinpyhimmän Jumalansynnyttäjän, pyhien apostoliesi, pyhän sen-ja-sen ja kaikkien muidenkin pyhien esirukousten tähden Herra siunaa ja armahda” jne. Riippuu vähän siitä, millainen on tilanne, fiilis ja tarve.

3 tykkäystä

Hyvä, että moderaattori on poistanut tästä viestejä. Eikö myös Michelangen videot voisi panna off topic- roskakoriin, tarkoitan aarrearkkuun?

Mitkä ihmeen videot? Ei minulta ole täällä kuin yksi video.