Okei, ette myönnä vuoden 1054 arviota vääräksi, koska arvion perusteet olivat oikeat. Kuitenkin siitä tuomiosta huolimatta ajattelette nyt olevanne jollakin tavalla samaa kirkkoa? Kuvitellaan seuraavaksi itsemme aikaan juuri ennen reformaatiota. Vuoden 1054 syytökset olivat voimassa, mutta kuitenkin oli kaksi kirkkoa jotka “jollain tavalla” olivat samaa kirkkoa? En tahdo laittaa sanoja suuhusi, joten korjaa jos olen ymmärtänyt väärin.
Oliko tuolloin, siis juuri ennen reformaatiota, katolisen kirkon anekauppa mielestäsi oikein? Jos ei ollut, niin eikö Lutherin ja muiden reformaattoreiden esittämä kritiikki sitä kohtaan ollut yhtälailla perusteltua, niin kuin vuoden 1054 ortodoksien kritiikki katolista kirkkoa kohtaan? Luterilaiset siis puuttui oikein perustein katolisen kirkon väärinkäytöksiin, joten miksi se olisi ollut enemmän paha, kuin vuoden 1054 väärinkäytöksiin puuttuminen. No, tietysti voit vastata, että luterilaiset eivät omanneet oikeita perusteita, mutta jos esimerkiksi rahallista anekauppaa ajatellaan, niin uskoisin, että ortodoksitkin myöntävät, ettei sellainen ole kristillisen opin mukaista. En nyt osaa oikein muotoilla sanojani, mutta ymmärrätkö yhtään mitä ajan takaa?
Mitä pyhiin mysteerioihin tulee: minä olen ajatellut, että niistä nimenomaan ajatellaan melko samoin. Sakramenttien lukumäärä ei ole sama, mutta se johtuu ainoastaan siitä, että termi “sakramentti” määritellään eri tavalla. Luterilaiset ajattelevat, että, “kun sana liittyy aineeseen syntyy sakramentti”. Siksi sakramenttiin tarvitaan Jumalan sana ja jokin konkreettinen aine (vesi, leipä tai viini). Näin ollen luterilaiset eivät pidä esim rippiä sakramenttina, koska siitä puuttuu aine, mutta se on semantiikkaa. Käsittääkseni luterilaiset ajattelevat kuitenkin ripin sisällöstä ja vaikutuksesta pitkälti samoin kuin ortodoksitkin. Ehtoollisen ja kasteen merkityksenkin ortodoksit ja luterilaiset ajattelevat samoin, ainoa ero että ortodoksit eivät ylpeydessään usko luterilaisten ehtoollista oikeaksi ehtoolliseksi.
Mutta kaste on sama, ja sen ainakin Suomen ortodoksinen kirkkokin myöntää.
No entä pappeus? Ajatteletteko katolisten kanssa pappeudesta samoin? Vastaako kyllä, koska molemmilla toteutuu apostolinen suksessio? Mutta mites yhteys Pietarin istuimeen?
Apostoli Paavali sanoi, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Samainen pyhä apostoli sanoi, ettei kukaan voi sanoa “Jeesus on Herra” muutoin kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta. Kun opetuslapset näkivät heille tuntemattoman miehen tekevän ihmeitä Kristuksen nimessä, he tahtoivat kieltää häntä tekemästä niin. Mutta Kristus sanoi, ettei pidä kieltää, sillä “kukaan joka tekee voimallisen teon minun nimessäni, ei voi kohta puhua minusta pahaa”. Tämä on kanonisoitua tekstiä! Siis jumalalliset kirjoitukset asettavat kristittyjen ykseyden edellytykseksi uskon Kristukseen. Mutta sitten sinä tulet sanomaan, että ortodokseilla ja luterilaisilla kyse on “eri uskosta”, koska reliikit, ikonit ja luostarikilvoittelu…